2022-03-30, 11:43
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej men ett namn på en arme är inte avgörande för dess innehåll.

4.5 miljoner ukrainare slogs i den reguljära sov armen. Cirka 250 000+ partisaner. Det var cirka 250 000 ukrainare som slogs på den tyska sidan (Inkluderat Polis mm). Det var långt fler ukrainare i den sovjetiska armen från 1941 och framåt än någonsin i den tyska. Sen spelar det ingen roll om fronten* kallades den ukrainska eller inte. De bytte fan lika ofta namn på sina fronter som jag byter kalsonger. (Varje dag)

Den sovjetiska armen innan kriget bestod av alla dess nationaliteter. Även sådana som man skickade till Sibirien för att de sågs som förrädare Ex krimtatarer. Folk verkar tro att Ryssland hade oändligt mycket människor att ta av. Det var inte sant. Sov släppte jättemånga kriminella, Officerare fick komma tillbaks. I "slutet" av kriget användes även Rumäner, Tyskar, polacker och fan dess moster av sovjet. Alla sidor hade brist på folk i slutet av kriget även USA. De tog till med in tandlösa mm.

*Armégrupp på västerländska.

Tack för uppdateringen. Jag känner redan till det. Jag tog upp 1st Ukrainian Front som tidigare hette Voronezh Front. De bytte namn vid ett tillfälle. Du kanske tänker på arméer inte på geografiska fronter. Voronezh Front är att likna vid tyskarnas Army Group South, Army Group Center etc.
Citera
2022-03-30, 11:44
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOysterPutin
Vad är din uppfattning. Ukraina vill ha sitt land ifred, precis som alla andra demokratier. Eller känner du att de tycker invasionen är helt rätt?
Min uppfattning är att Ukraina slåss för att stå emot de ryska attackerna. Det lät på dig som att det skulle finnas en tanke med motståndet, i stil med sanktionerna, men jag kan ha missförstått dig.

Om Ukraina strider med förhoppningen att besegra ryssarna är det tappert men möjligen dumdristigt. Däremot kan hårdnackat motstånd ta knäcken på Ryssland i kombination med sanktionerna. Vet dock inte om jag tror att det finns någon sådan plan från ukrainsk sida. Det som skulle kunna tyda på det är väl att man avvisar de ryska kraven och inte i praktiken kapitulerar.

Om nu inte USA bett Ukraina hålla ut.
Citera
2022-03-30, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueOysterPutin
Tack för uppdateringen. Jag känner redan till det. Jag tog upp 1st Ukrainian Front som tidigare hette Voronezh Front. De bytte namn vid ett tillfälle. Du kanske tänker på arméer inte på geografiska fronter. Voronezh Front är att likna vid tyskarnas Army Group South, Army Group Center etc.

Nej jag tänker på alla sovjetiska fronter under WWII.
Citera
2022-03-30, 11:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Dt kommer säkert sluta med att vi slutar köpa rysk gas även om det kan innebära ett eller enligt experterna i värsta fall två år av uppoffringar med högre energipriser. Ok ett minimum av gas kan säkert köpas i skräpvalutan rubel men Ryssland har nu skjutit sig i foten den saken är klar. För så länge Putin sitter vid makten är gasinköp från Ryssland en högriskaffär som ingen regering i väst vill bli involverad i om man vill vinna ett val.
Vi har fram till nu gjort oss beroende av rysk gas men vi är ju inte beroende av just rysk gas över tid.

En sen men nödvändig wake-up call för väst.

Det är roligt. Men i ryska nyheter skriver de "Finska VR Transpoint återupptar godstransport med Ryssland".
Naturligtvis är detta falskt och ryssarna har hackat Finska Järnvägarnas hemsida igen.
https://www.vrgroup.fi/en/vrgroup/news/vr-transpoints-eastern-freight-traffic-starts--300320220919/
Citera
2022-03-30, 11:51
Medlem
Ny uppdatering från Ryska försvarsministeriet
OBS detta är från Ryska försvarsministeriet inget är mina egna påståenden
https://t.me/s/Ministerstvo_oborony
https://vk.com/video-133441491_456253528
https://t.me/rybar/30070
En automatiskt textning av klippet.
https://www.kapwing.com/videos/62442222a69f1f011a3e7b82
164 ledningscentraler
321 drönare
214 S-300, Buk M-1 och Osa luftvärnssystem,
118 radarstationer
201 flygplan och helikoptrar (Känd uppdelning 124 flygplan, 77 helikoptrar)
1752 pansarvagnar och bepansrade stridsfordon
184 MLRS raketartillerifordon
734 fältartilleri och granatkastare
1640 enheter av speciella militära fordon

De senaste av tidigare listor
2022-03-29
2022-03-28 eftermiddag
2022-03-28 förmiddag
2022-03-27
2022-03-26
2022-03-25 Mer omfattande uppdatering

Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Ny uppdatering från Ukrainas försvarsministerium
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA
https://www.facebook.com/MinistryofDefence.UA/posts/285923280386798
OBS detta är från Ukrainas försvarsministerium inget är mina egna påståenden.
De totala stridsförlusterna för fienden var ungefär:
17300 Personal / Personer
605 Pansarvagnar
1723 Bepansrade stridsfordon / APV
305 Artillerisystem
96 MLRS raketartillerifordon
54 Luftvärns system
131 Flygplan
131 Helikoptrar
1184 Motorfordon / fordon
7 Fartyg / båtar / kutter
75 Bränsletankar
81 UAV operativ-taktisk nivå
21 Specialutrustning
4 OTRK / TRK / mobil SRBM-avfyrning
Senast redigerad av Jahvet 2022-03-30 kl. 12:06.
Citera
2022-03-30, 11:52
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Citat:
G7:s energiministrar eniga om att inte betala ryska gasleveranser i rubel

G7-ländernas energiministrar avfärdar kravet från Rysslands president Vladimir Putins om att ”ovänliga” länder måste betala för ryska gasleveranser i rubel. Det enligt ett uttalande från tyska energiministern Robert Habeck, rapporterar Reuters.

https://www.realtid.se/telegram/g7s-...i-rubel-habeck

2022-03-29:
Citat:
Citat:
Ryssland upprepar krav om betalning i rubel för gasleveranser

Ryssland har på tisdagen upprepat sitt krav om betalning i rubel för gasleveranser efter att G7-gruppen avfärdat detta. Det rapporterar AFP. G7-gruppen har sagt att kravet är oacceptabelt och tänker inte ställa upp på det.

Nu uppger Kremls talesperson Dmitrij Peskov att betalningen visst måste ske i rubel. ”Ingen kommer att leverera gasen fritt. Det är helt enkelt omöjligt. Och det kan bara betalas i rubel”, sade han inför presskåren.

https://www.realtid.se/telegram/ryss...-gasleveranser

Folk fattar inte att det blir en katastrof för Västeuropa
Citera
2022-03-30, 11:54
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Min uppfattning är att Ukraina slåss för att stå emot de ryska attackerna. Det lät på dig som att det skulle finnas en tanke med motståndet, i stil med sanktionerna, men jag kan ha missförstått dig.

Om Ukraina strider med förhoppningen att besegra ryssarna är det tappert men möjligen dumdristigt. Däremot kan hårdnackat motstånd ta knäcken på Ryssland i kombination med sanktionerna. Vet dock inte om jag tror att det finns någon sådan plan från ukrainsk sida. Det som skulle kunna tyda på det är väl att man avvisar de ryska kraven och inte i praktiken kapitulerar.

Nej jag tror inte att man sitter och räknar på varför man skall försvara sitt land. Det borde vara uppenbart för alla. Sanktionerna är ett budskap från de icke stridande och inte bara USA utan extremt många andra länder. EU var tidigare ute med sanktioner än USA och också hjälp. Man hoppas att mongolerna lämnar de ifred ASAP. De har inte där att göra, helt enkelt. Ukrainare är väl medvetna om hur det är att leva under mongolerna och de väljer att inte göra det, de försvarar sig hellre.
Citera
2022-03-30, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven

Det beror ju på hur man definierar besegra. Ett ex

USA förlorade Vietnamkriget men kommunismen tog tvärstopp där*. Thailand, Malaysia, Indonesien föll aldrig. Så vem vann? Ett annat ex. Vem vann vinterkriget? Jag kan säga att tyskarna förlorade. Vem vann rysk-japanska kriget? Politiskt förlorade Ryssland men Japan var på gränsen till KK.

*inklusive Laos och Kambodja men de räknas knappt.
Citera
2022-03-30, 11:56
Medlem
napsterspys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Undrar hur detta kommer att sluta?

2022-03-28:

2022-03-29:
Analytiker påtalar att om det nu sker att Ryssland bryter kontrakt där betalning angiven: dollar, då kommer man köpa rubeln men inte av Ryssland utan grannländer som Kazakhstan.
Man kommer köpa rubeln inte till priset som Ryssland bank sätter utan till underpris.
Citera
2022-03-30, 11:57
Medlem
BlueOysterPutins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej jag tänker på alla sovjetiska fronter under WWII.
Fronter bytte inte namn som kalsonger, inte heller på Tysklands sida. Vid ett starkt manfall slog man ihop dessa och för ordningens skull antog ett annat namn.
Citera
2022-03-30, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pooko
Berätta kära vän. Vad har jag fel på? Vad är inte sant? Faktum är att jag redan har publicerat på det ryska Internet nyheterna "För att hjälpa Ukraina kommer Sverige att offra sina pensionärers hälsa"

Jag tar tacksamt emot din hjälp!
Tyvärr jag kan inte hjälpa dig. Din bild av Sverige är alltför pinsamt dålig. Men på tal om pensionärer så lär ryska redan utfattiga pensionärer nu få knapra torrt bröd mer regelbundet på grund av Putins försök att "ena broderfolken"

Önskar dig verkligen ett bättre liv framöver var du än nu befinner dig.
Citera
2022-03-30, 12:01
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Citat:

2022-03-29:
Citat:

Folk fattar inte att det blir en katastrof för Västeuropa

Varför då? Ryssarna ska inte komma och ställa krav när de invaderar länder, mördar civila, utlöser den största flyktingkatastrofen sen WW2 och hotar världen med kärnvapen. Vill de inte sälja sin snuskiga gas på våra villkor så slipper de. Vi går ändå mot vår och gasbehovet sjunker snabbt. Det finns kol och olja att använda i de flesta länder tillsvidare och gasberoendet från Ryssland lär Europa göra sig av med i rekordfart oavsett. Det kommer att kosta, men naturligtvis går det och nästa vinter kommer Ryssland ändå att vara fullständigt ruinerat och inte i en position att ställa några krav på nånting..

Betala för återuppbyggnaden av Ukraina och utlämna Putin och den ryska ledningen till krigsförbrytarrättegångar och vi kanske kan börja handla med Ryssland igen! Annars kan ryssarna ruttna i helvetet!
Senast redigerad av fernebo 2022-03-30 kl. 12:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in