2022-03-30, 15:37
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Fan va pinsamt.
Janne är en ryggdunkande Sosse som spelar 4-4-2, köper en korv med mos efteråt.
"Det ska vara som det alltid varit"

Skitspelare som Danielsson och Karlström herregud, Allsvenska spelare.
Kinesiska och Polska ligan.

Vad har hänt med Cajuste, skadad?
Hur går Olsson för Svanberg

Varför i helvete spelar Claesson framför Jeppe Karlsson

Glad vi missade vill bara se Janne försvinna

Är det inte lite högerextremt Svenska fotbollsförbundet, ska vara som det alltid varit, 4-4-2, tradionellt, aldrig en utländsk tränare

Jodå, men du får gå tillbaka till slutet av 1940-talet. Det blev ett OS-guld, ett VM-brons och ett silver.
Citera
2022-03-30, 15:49
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Vi tog oss med nöp o näppe till EM 2020

Nej.

Citat:
i det slutspelet så var vi bland de sämre lagen.

Nej.
Citera
2022-03-30, 15:49
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
Torskade inte vi mot bland annat Österrike kring 2015-2016 med? Absolut inte att skämmas över att man torskar mot Polen på bortaplan..

Problemet ligger inte i play off utan i de matcher i gruppspelet mot G-lagen. Hade Sverige vunnit dem så hade det inte blivit play off utan direktkvalificering till VM.
Citera
2022-03-30, 15:53
Medlem
regndroppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Problemet ligger inte i play off utan i de matcher i gruppspelet mot G-lagen. Hade Sverige vunnit dem så hade det inte blivit play off utan direktkvalificering till VM.
Det är jag väl medveten om men menade att Österrike runt de där åren inte var ett skitlag. Ja här gör man inget annat än att slarva bort en direktplats till Qatar. Aja nu tar vi och ser fram emot allsvenskan.
Citera
2022-03-30, 16:08
Medlem
Svenska fotbollslandslaget har alltid önskats få framgång av svenska folket. Nu verkar det vara slut med det. Efter flera minst sagt dåliga insatser i detta VM-kval saknar man karaktärspelare som Marcus Berg, Sebastian Larsson och Andreas Grankvist. De nya som Isak, Quiason och Kulusevski gör bra ifrån sig ibland men alldeles för sällan. Nu hotar Janne med att fortsätta samarbetet med Zlatan vilket innebär att åtminstone jag slutar följa landslaget över huvud taget trots att jag följt landslaget ända sedan jag genomgick Gunnar Nordahls fotbollsskola i slutet av 50-talet.
Citera
2022-03-30, 17:40
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.G.R
Som sagt, Danielson står för en väldigt bra insats - men han är inblandad i ännu en miss (även om det är Olssons passning som orsakar missen). Jag har inget emot Danielson, men jag tycker inte att det är rimligt att man har en landslagsback som tillhör ett uselt klubblag (där han inte ens spelar).

Jag har dålig koll på svenska försvarsspelare men intressant att Transfermarkt listar Danielson som den tjugofjärde mest värdefulla svenska mittbacken. Det känns spontant som ganska långt ner på listan för en landslagsspelare, även om det förstås har med ålder att göra. Roligt att det tycks finnas många andra som verkar ha talang.
Citera
2022-03-30, 17:48
Medlem
bagarn29s avatar
Janne har tydligen kontrakt över EM-24. Sverige har gått till två slutspel under hans ledning -18 och -21. Trots detta tycker att man bör satsa på något nytt. Frågan är bara VEM?

Jon Dahl Tomasson är utan jobb.
Citera
2022-03-30, 18:15
Avslutad
Det blågult nuförtiden saknar och som inte har haft på ett tag nu är en defensiv mittfältare i klass med Stefan Schwarz, Tobias Linderoth, Johan Mjällby. De var inte alltid så underhållande (inte heller meningen), men de kunde ge järnet när det väl gav sig. I synnerhet Schwarz. Dagens mittfältare är fjollor i jämförelse och har väl aldrig fått lära sig vad det innebär att offra för laget.

Zlatans enda framtid i blågult däremot borde eventuellt vara som assisterande förbundskapten eller liknande.
Citera
2022-03-30, 18:24
Medlem
qups avatar
Janne Andersson är det bästa svensk fotboll haft som tränare. Att underlaget till landslaget aldrig kommer bli bättre än mediokert är inte hans fel. Vi får sluta lura oss själva. Vi har ingen plats i ett sammanhang med världens bästa. Varför skulle vi?

Minska anslagen till svensk fotboll med hälften och satsa på nån vettigare idrott som folk faktisk vill spela också utan grupptryck.
Citera
2022-03-30, 18:25
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Sverige blev klara för EM innan den sista kvalomgången och hade i slutändan 4 poäng ner till tredjeplatsen. Det är inte "nöp o näppe". I själva slutspelet vann Sverige sin grupp före Spanien till exempel och var bättre än åtminstone 8 lag.
Alltså, man måste på helheten, istället för att bara titta på siffror.

I båda matcherna mot Norge så menar jag att vi var det sämre laget, och det var ett under att vi inte förlorade mot norrbaggarna i minst 1 av de matcherna. I matcherna mot Rumänien (som liksom Norge inte heller är ngt superlag) så övertygade vi inte heller, båda matcherna kunde egentligen gått hursomhelst, och vi blev totalt utspelade av Spanien på bortaplan. Under gruppspelet, så kunde man se att landslaget skulle få en tidig semester.
Citera
2022-03-30, 18:27
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Olle
Det blågult nuförtiden saknar och som inte har haft på ett tag nu är en defensiv mittfältare i klass med Stefan Schwarz, Tobias Linderoth, Johan Mjällby. De var inte alltid så underhållande (inte heller meningen), men de kunde ge järnet när det väl gav sig. I synnerhet Schwarz. Dagens mittfältare är fjollor i jämförelse och har väl aldrig fått lära sig vad det innebär att offra för laget.

Zlatans enda framtid i blågult däremot borde eventuellt vara som assisterande förbundskapten eller liknande.
Jag har följt landslaget tät i en 30-35 år, och detta landslag är bland det absolut sämsta som vi har haft i modern tid.
Citera
2022-03-30, 18:35
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Alltså, man måste på helheten, istället för att bara titta på siffror.

I båda matcherna mot Norge så menar jag att vi var det sämre laget, och det var ett under att vi inte förlorade mot norrbaggarna i minst 1 av de matcherna. I matcherna mot Rumänien (som liksom Norge inte heller är ngt superlag) så övertygade vi inte heller, båda matcherna kunde egentligen gått hursomhelst, och vi blev totalt utspelade av Spanien på bortaplan. Under gruppspelet, så kunde man se att landslaget skulle få en tidig semester.

Du vet överhuvudtaget inte vad du pratar om. Statistiken i bortamatchen mot Norge såg ut så här:

Bollinnehav: Norge 38% - Sverige 62%
Skott: Norge 12 - Sverige 20
Skott på mål: Norge 3 - Sverige 10

Hemmamatchen var betydligt jämnare och tråkigare (3 skott på mål sammanlagt) men Sverige hade mest bollinnehav även i den matchen. Med andra ord så är din beskrivning av matcherna mot Norge grovt felaktig men du har som sagt ingen större koll på fotboll överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in