Citat:
Ursprungligen postat av
cokehyena
Danielson gör en fenomenal match utöver kompispassningen i midjehöjd från Olsson. Karlström gör matchens ödesdigra misstag, gör annars en grym första halvlek.
Jag skulle dock summera problemen så här: vi gör ett mål över 400 minuter i kvalet.
Isak, Kulusevski och Forsberg är startspelare i några av Europas bästa klubblag. Därutöver har vi Claesson och Quaison med flera. Forsberg får två riktigt bra lägen som han inte förvaltar. Skulden kan läggas på Janne, eller för den delen Danielson, Olsson eller Karlström. Rent objektivt är positionen bredvid VNL och ersättare till Ekdal våra två allra svagaste positioner. Och Olssons roll som kreatör då.
Men faktum kvarstår att våra mest meriterade spelare inte mäktar med mer än ett mål över 400 minuter mot, handen på hjärtat, ganska ljummet motstånd. Då har man inget i ett VM att göra.
Som sagt, Danielson står för en väldigt bra insats - men han är inblandad i ännu en miss (även om det är Olssons passning som orsakar missen). Jag har inget emot Danielson, men jag tycker inte att det är rimligt att man har en landslagsback som tillhör ett uselt klubblag (där han inte ens spelar).
Håller givetvis med om offensiven, den fungerar inte som den ska/borde. Spelarmässigt ser jag gärna att Sverige roterar mer bland Forsberg, Kulusevski, Karlsson, Claesson, Elanga, Isak och så vidare. Det är helt fel att Karlsson, som ligger trea i poängligan i Holland, bara får tio minuter den här samlingen. Sen är det klart, taktiskt är det kanske också något som spökar.