2022-03-30, 08:47
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soifa
Hejhej har funderat över en sak ganska länge nu.
Min sambo och jag har haft totalt 4 katter och alla har varit gosiga och sociala. Dom är alltid gosiga mot mig och ska ligga på bröstet och allt, men dom ligger aldrig hos min sambo. Dom kan ibland gå till honom för att bli klappade i kanske 5 min men sen kommer dom och lägger sig hos mig igen.
Kan detta ha något med att göra att jag är tjej? Är det någon som upplevt samma?
Vi bådar jobbar lika mycket och det är nästan oftare han som ger dom mat.
Nej, katter har ingen preferens för kön som gäller alla katter.

Troligen finns det olika skäl till att katter väljer vem de vill kela med.
Jag är t ex inte så mycket för att klappa och kladda med vår katt. Det är inte min grej
Min katt stryker sig emot mig men brukar lägga sig på mig eller bredvid mig utan att pocka på kel. Den är med mig hela dagarna och följer mig när jag gör olika saker - samt lyder mig väldigt bra.
Min man är mer ointresserad av katten, men det är till honom han går när han vill bli klappad, det är hans knä han vill ligga i, det är hans datastol han snor, när maken går och lägger sig så gå katten och lägger sig osv...

Med mig är katten hela tiden "aktiv" gör jag något är han med - med maken handlar det om kortare men mer intensivt pockande på uppmärksamhet.

Jag tror helt enkelt katten anpassar sig så att den skall få ut mesta möjliga av människorna i sin omgivning.
Man skall inte läsa in så mycket i djurs beteende så länge de ser ut att trivas och ha det bra.
Citera
2022-03-30, 09:01
Medlem
Katter gillar rutiner. Om de lär sig att ett visst beteende lönar sig så fortsätter de, och tvärtom. Det kan vara rätt slumpmässiga grejor som etablerar rutiner tidigt i kattens liv, och sen trivs katten med att ha det så och försöker inte ändra det.

I fallet med vår katt så blev jag ensam med henne i någon månad när resten av familjen reste bort, i samband med att vi flyttade till en ny lägenhet. Katten blev nog stressad av flytten och av att alla utom jag försvann, så hon bondade med mig och fortsatte sedan föredra mig resten av livet.
Citera
2022-03-30, 10:14
Medlem
Vår katt gillar sambon mer än mig, jag duger bara i brist på annat. Mina katter jag hade förut var istället helt galna i mig.
Citera
2022-03-30, 10:32
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumma89
Katterna kan se in i själen, i din sambo ser de ett mörker.

Citat:
Ursprungligen postat av elmen87
förmodligen känner katterna av att han har en mörk själ

De dummaste kommentarerna på FB jag har läst på länge. Ni, eller du, får gärna komma med belägg för att katter kan se in i själen.

/AI
Citera
2022-03-30, 10:52
Medlem
Miys avatar
Låg mig gissa det är du som rollen att vara "The bad cop" när det kommer till katterna. Du är den som ex.
-Gå ner från bordet! Är den som stått för större del av "uppfostran" eller vad man ska kalla det.

Och din sambo din har varit lite mer good cop?

Förutom kel så finns det underlägenhetsmekanik kopplat till detta beteende.

Katterna anser att du är "ledaren" som står över "kattledaren" i er lilla flock.

Är själv i exakt samma sits med en kattflock och en sambo som de föredrar över mig. Efter att ha grävt i det var det vad jag kom fram till iallafall och det stämde in på oss.
Senast redigerad av Miy 2022-03-30 kl. 10:57.
Citera
2022-03-30, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Föredrar katter kvinnor?
Ingen aning.
Why?
Citera
2022-03-30, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Ingen aning.
Why?
Se inlägget jag svarade på.
Citera
2022-03-30, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miy
Låg mig gissa det är du som rollen att vara "The bad cop" när det kommer till katterna. Du är den som ex.
-Gå ner från bordet! Är den som stått för större del av "uppfostran" eller vad man ska kalla det.

Katterna anser att du är "ledaren" som står över "kattledaren" i er lilla flock.

Är själv i exakt samma sits med en kattflock och en sambo som de föredrar över mig. Efter att ha grävt i det var det vad jag kom fram till iallafall och det stämde in på oss.
Fast, hemma hos mig är jag the bad cop.
Den ena katten hatar oss båda medan den nyare använder mig som surrogat när matte inte är hemma.
Den äldre som hatar oss båda älskar däremot två hundar på 30kg och de få gånger hon ska kela så är det mig hon väljer.
Så, där sprack din expertis
Citera
2022-03-30, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
De dummaste kommentarerna på FB jag har läst på länge. Ni, eller du, får gärna komma med belägg för att katter kan se in i själen.

/AI
Jag vet att det är så
Det man menar är att katterna känner av att det är inte en ren och fin människa inuti och de blir rädda.
Citera
2022-03-30, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Flera faktorer. Får man fråga om han är utlänning? Katter och hundar tenderar att hata utlänningar.

Han är en mycket svensk vit man
Citera
2022-03-30, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miy

Skulle säga att jag är good coop, låter dom göra vad dom vill i princip. Dom får vara på bordet när jag är själv hemma etc
Citera
2022-03-30, 17:01
Medlem
Inlägget du svarade på:
Citat:
Ursprungligen postat av AndyMcCoy
Du är deras mamma... det är inte han.

Citat:
Föredrar katter kvinnor?

Citat:
Se inlägget jag svarade på.
Och här är inlägget som jag svarade på i det inlägget du refererar till:
Citat:
Ursprungligen postat av Soifa
Ja förstår vad du menar men jag är ju kattfrälst och ända sen dom var små har jag gosat, pussat och burit dom. Sambon försöker men dom går bara ifrån honom
Jag förstår inte hur du drar slutsatsen att katter föredrar kvinnor?
Det kunde lika gärna ha varit mannen som hade varit katternas "mamma".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in