Citat:
Ursprungligen postat av
Soifa
Hejhej har funderat över en sak ganska länge nu.
Min sambo och jag har haft totalt 4 katter och alla har varit gosiga och sociala. Dom är alltid gosiga mot mig och ska ligga på bröstet och allt, men dom ligger aldrig hos min sambo. Dom kan ibland gå till honom för att bli klappade i kanske 5 min men sen kommer dom och lägger sig hos mig igen.
Kan detta ha något med att göra att jag är tjej? Är det någon som upplevt samma?
Vi bådar jobbar lika mycket och det är nästan oftare han som ger dom mat.
Nej, katter har ingen preferens för kön som gäller alla katter.
Troligen finns det olika skäl till att katter väljer vem de vill kela med.
Jag är t ex inte så mycket för att klappa och kladda med vår katt. Det är inte min grej
Min katt stryker sig emot mig men brukar lägga sig på mig eller bredvid mig utan att pocka på kel. Den är med mig hela dagarna och följer mig när jag gör olika saker - samt lyder mig väldigt bra.
Min man är mer ointresserad av katten, men det är till honom han går när han vill bli klappad, det är hans knä han vill ligga i, det är hans datastol han snor, när maken går och lägger sig så gå katten och lägger sig osv...
Med mig är katten hela tiden "aktiv" gör jag något är han med - med maken handlar det om kortare men mer intensivt pockande på uppmärksamhet.
Jag tror helt enkelt katten anpassar sig så att den skall få ut mesta möjliga av människorna i sin omgivning.
Man skall inte läsa in så mycket i djurs beteende så länge de ser ut att trivas och ha det bra.