2022-04-03, 08:30
Medlem
bees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Du kommer bestraffas för detta i 20 år. Jag dömdes 2010, 12 år sedan för en skitsak och det försvinner aldrig.

otur att det var 2010,

läser du på regler på lexbase.se och verifiera.se ser du att deras databas enbart innehåller domar från 2008 och framåt i tiden.

livstids dömda från 2007 och tidigare förekommer inte tex.
Citera
2022-04-03, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supperduper
Blev dömd för olovlig körning för drygt 3 år sedan, farsan och jag övningskörde utan handledartillstånd . Har sökt över 40+ jobb och varje gång har jag blivit tillkallad till intervju och allting har verkligen gått bra tills förfrågan görs om utdrag ur belastningsregistret. Lämnar in pappret och blir nekad jobbet omgående. Istället anställs någon med betydligt svagare kvalifikationer än mig. Blir jätte deppig av det här, hur ska jag liksom kunna gå vidare, måste jag bestraffas ytterligare 2 år innan jag kan bli en del av samhället igen? Behöver hitta ett jobb då mycket runtomkring mig ser dystert ut. Vad för jobb tror ni inte kräver utdrag ur belastningsregistret eller inte lägger någon större vikt vid att man har blivit straffad? Har hittills sökt lagerjobb , säljare, inom hemtjänst, budbil och butik.

Bra exempel på hur skitnödiga och fyrkantiga rekryterare är. Om du har en prick i registret så faller du utanför deras mall och spelar inte så stor roll om du övningskört utan handledartillstånd eller om du mördat någon. Och att du gjort ett gott intryck i övrigt är inte värt något.

Skulle hur som helst tro det är vanligare att kolla belastningsregister bland lågkvalificerade jobb för att skilja agnarna från vetet. Skaffa en universitetsutbildning (förutsatt att du passar för att studera) alternativt någon arbetsmarknadsrelevant yrkesutbildning.

Säljarjobb borde du kunna få även med belastningsregister om du söker fler av dem. Sånt som rör säkerhet så som att sälja hemlarm går bort naturligtvis.

Även utan belastningsregister är det tuff konkurrens om flera av de där jobben (bortsett från säljare) eftersom det finns betydligt färre jobb än det finns arbetskraft.
Citera
2022-04-03, 12:44
Medlem
Jag hade seriöst förfalskat pappret om jag skulle bli nekad flera gånger i rad på grund av det.
Vem vill bli av med jobbet för en gammal olovlig övningskörning.
Näe det är inte okej, gör ett eget papper, rent och fint, den där bagatellen har aldrig hänt.
Citera
2022-04-03, 12:49
Medlem
Ha med dig utdraget nästa gång så du kan visa det direkt om de ber om ett sådant. Då har du chans att bemöta deras reaktion där och då. Brottet i sig är allt annat än grovt.
Citera
2022-04-03, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bee
otur att det var 2010,

läser du på regler på lexbase.se och verifiera.se ser du att deras databas enbart innehåller domar från 2008 och framåt i tiden.

livstids dömda från 2007 och tidigare förekommer inte tex.
Nu har jag lämnat Sverige just för att det är en dålig plats att leva på så jag drabbas inte av några konsekvenser. Och jag har ett just nu en typ av arbete där jag måste beställa vandel från polisen med jämna mellanrum.
Citera
2022-04-03, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qlean
Bra exempel på hur skitnödiga och fyrkantiga rekryterare är. Om du har en prick i registret så faller du utanför deras mall och spelar inte så stor roll om du övningskört utan handledartillstånd eller om du mördat någon. Och att du gjort ett gott intryck i övrigt är inte värt något.

Skulle hur som helst tro det är vanligare att kolla belastningsregister bland lågkvalificerade jobb för att skilja agnarna från vetet. Skaffa en universitetsutbildning (förutsatt att du passar för att studera) alternativt någon arbetsmarknadsrelevant yrkesutbildning.

Säljarjobb borde du kunna få även med belastningsregister om du söker fler av dem. Sånt som rör säkerhet så som att sälja hemlarm går bort naturligtvis.

Även utan belastningsregister är det tuff konkurrens om flera av de där jobben (bortsett från säljare) eftersom det finns betydligt färre jobb än det finns arbetskraft.

Jag tror vi tjänar på att vara lite kritiska till TS. Känner inte alls igen att det skulle vara så hård kontroll på sökanden till okvalificerade jobb. Jag känner till många som har olika brott i registret som stölder, hets mot folkgrupp, narkotikabrott (enstaka prickar alltså för varje person, inte många) och som ändå har fått anställning inom enkla branscher. Det alltså där jag bor, jag kan inte säga exakt hur alla arbetsgivare gör runt om i hela Sverige.

Mitt tips är att TS ljuger antingen lite eller mycket. Tror heller inte han har pratat med alla ungefär 30 kandidater som han påstår var bättre kvalificerad än honom själv för tjänsterna som han inte fick. Faller på sin egen orimlighet.
Senast redigerad av Illasinnad 2022-04-03 kl. 18:04.
Citera
2022-04-09, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nomen.nescio5
lol vet precis hur det är. jag har en narkotikadom från 2017 och en dom för stöld från 2018 när jag släpade på en GB-glassgubbe på fyllan som jag inte ens tänkt ta med hem. vet med mig att det vid åtminstone tre arbetsintervjuer de senaste åren har varit den avgörande faktorn till varför jag inte fått jobben. jävla tramsland som vill att alla som inte lever mellanmjölkslivet 24/7 antingen ska bli yrkeskriminella eller bidragstorskar. med mig lyckades dem ganska bra, även om livet på soc gör mig ledsen. får väl utbilda mig till något i höst antar jag. är trots allt bara tills i juni nästa år jag behöver vänta tills även jag är en fullfjädrad jävla svennebanan utan laster

Tjena, har läst igenom typ alla dina inlägg och jag känner rejäl sympati för dig helt ärligt. Tänkte Pm:a först men jag har inte tillräckligt med inlägg än för att kunna göra det men jag lägger in ett råd om jobbsökande som jag skrev i en tråd då jag var i en liknande sits som dig förut. Hoppas det kanske kan vara till hjälp. Det var såhär jag fick jobb iaf efter en tärande kamp i typ ett år. Ha det gött!

’’De kollar ofta inte särskilt noga på vad det är för typ av belastningsregister som du visar upp. Jag är också dömd för narkotikabrott men jag har alltid visat upp ett belastningsregister som är till för att få jobba inom skolan, och därmed är det tomt för skolan bryr sig bara om ifall du är dömd för sexrelaterade brott.

Så gör det nästa gång är ett tips’
Citera
2022-04-09, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueballsBosse
Tjena, har läst igenom typ alla dina inlägg och jag känner rejäl sympati för dig helt ärligt. Tänkte Pm:a först men jag har inte tillräckligt med inlägg än för att kunna göra det men jag lägger in ett råd om jobbsökande som jag skrev i en tråd då jag var i en liknande sits som dig förut. Hoppas det kanske kan vara till hjälp. Det var såhär jag fick jobb iaf efter en tärande kamp i typ ett år. Ha det gött!

’’De kollar ofta inte särskilt noga på vad det är för typ av belastningsregister som du visar upp. Jag är också dömd för narkotikabrott men jag har alltid visat upp ett belastningsregister som är till för att få jobba inom skolan, och därmed är det tomt för skolan bryr sig bara om ifall du är dömd för sexrelaterade brott.

Så gör det nästa gång är ett tips’

Tack för tipset men ett stort problem idag är att nästan allt sköts digitalt och alla företag har numera tillgång till Lexbase där de själva kan slå på folk redan i rekryteringsstadiet, och således är man rökt innan man ens fått in foten.

Om det sedan inte gallras från LExbase efter 5 år som det gör hos snuten så kommer jag ha många, många tuffa år framför mig, och då åker jag ned till Marocko och börjar smuggla hasch istället. Vill samhället inte hjälpa mig så kan de ge sig fan på att jag kommer stjälpa det.
Citera
2026-05-06, 22:33
Medlem
oggethedoggs avatar
Jag är undersköterska och min kommun vill dra ut ”kontroll av egna uppgifter” och jag förekommer i 8 avsnitt narkotikabrott. Där gallras ingenting. Jag fick inte jobb på 8 år. Jag var tvungen att fejka belastningsregister för att få jobb. Helt omöjligt. Jag gick en arbetsmarknadsutbildning till CNC och det var en mardröm jag HATAR allt som har med CNC. VVS Svets!!!
Då efter 2 månader så ringde dom från ett boende där jag varit helt ärlig och visat mitt riktiga belastningsregister och ville ge mig en chans!! Jag tolkade det som gud hade nåt med det att göra.. jag jobbar kvar där nu och ÄLSKAR DET
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in