Citat:
Ursprungligen postat av
Supperduper
Blev dömd för olovlig körning för drygt 3 år sedan, farsan och jag övningskörde utan handledartillstånd . Har sökt över 40+ jobb och varje gång har jag blivit tillkallad till intervju och allting har verkligen gått bra tills förfrågan görs om utdrag ur belastningsregistret. Lämnar in pappret och blir nekad jobbet omgående. Istället anställs någon med betydligt svagare kvalifikationer än mig. Blir jätte deppig av det här, hur ska jag liksom kunna gå vidare, måste jag bestraffas ytterligare 2 år innan jag kan bli en del av samhället igen? Behöver hitta ett jobb då mycket runtomkring mig ser dystert ut. Vad för jobb tror ni inte kräver utdrag ur belastningsregistret eller inte lägger någon större vikt vid att man har blivit straffad? Har hittills sökt lagerjobb , säljare, inom hemtjänst, budbil och butik.
Bra exempel på hur skitnödiga och fyrkantiga rekryterare är. Om du har en prick i registret så faller du utanför deras mall och spelar inte så stor roll om du övningskört utan handledartillstånd eller om du mördat någon. Och att du gjort ett gott intryck i övrigt är inte värt något.
Skulle hur som helst tro det är vanligare att kolla belastningsregister bland lågkvalificerade jobb för att skilja agnarna från vetet. Skaffa en universitetsutbildning (förutsatt att du passar för att studera) alternativt någon arbetsmarknadsrelevant yrkesutbildning.
Säljarjobb borde du kunna få även med belastningsregister om du söker fler av dem. Sånt som rör säkerhet så som att sälja hemlarm går bort naturligtvis.
Även utan belastningsregister är det tuff konkurrens om flera av de där jobben (bortsett från säljare) eftersom det finns betydligt färre jobb än det finns arbetskraft.