• 1
  • 2
2022-03-29, 16:45
Medlem
Lite kort om min livsstil.
Jag pluggar 200% på högskola och arbetar cirka 15h per vecka parallellt med detta.
Jag sitter just nu i ett seminarium och kan inte fokusera. Jag vill sova hela tiden och känner inte att tiden räcker tid för normal träning (5 ggr v) och är stressad hela tiden för jag inte hinner göra inlämningar.
Det här leder till att jag kanske inte får plocka poäng i vissa kurser där jag behöver göra inlämningar som är djävulskt tidskrävande och meningslösa.

Hur ska jag gå tillväga för att förbättra min vardag? Vill kunna sova 7-8h (nuvarande 6-7) och inte vara helt slut hela tiden.

Några generella råd?
Citera
2022-03-29, 16:50
Medlem
Milton.Millss avatar
Träna 1-2 ggr i veckan, helkropp om det är gym du kör. Du behöver absolut inte träna 5 ggr i veckan.

Fattar inte vad du menar med 200 % studier, du får gärna utveckla. Alltså att du läser 45 hp per termin är det det du menar eller något annat?

Byt jobb eller sluta jobba om du får CSN.
Citera
2022-03-29, 16:53
Medlem
BirosKorlaffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Träna 1-2 ggr i veckan, helkropp om det är gym du kör. Du behöver absolut inte träna 5 ggr i veckan.

Fattar inte vad du menar med 200 % studier, du får gärna utveckla. Alltså att du läser 45 hp per termin är det det du menar eller något annat?

Byt jobb eller sluta jobba om du får CSN.

Detta. Alternativt ta dig tid för långpromenader där du samlar tankarna och lugnar ner dig.

Personligen tycker jag att du kör för hårt
Citera
2022-03-29, 16:57
Medlem
45 hp per termin är 150% !

30 högskolepoäng per termin motsvarar heltidsstudier och man får inte läsa mer än 45 hp per termin heller för den delen.
Citera
2022-03-29, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions

30 högskolepoäng per termin motsvarar heltidsstudier och man får inte läsa mer än 45 hp per termin heller för den delen.

Läser 30 hp nu mellan april - juni, därav 200 %, körde 100% innan
Citera
2022-03-29, 17:01
Moderator
Briasccas avatar
Du bränner ljuset i båda ändar. Det låter som du är utbränd eller på väg att bli.

Men jag kan inte låta bli att fundera över om det ändå inte är något mer som bekymrar dig än ditt intensiva pluggande och jobbande?

Har du förlorat någon nära anhörig de senaste åren? Har du gjort slut med en långvarig kärlekspartner? Är det andra som bestämt åt dig att plugga och du gör det för att vara familjen/släkten till lags? Svarar du "ja" på någon av dessa tre frågor, kan det förklara din känsla av utmattning.
Citera
2022-03-29, 17:04
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstenatttala
Lite kort om min livsstil.
Jag pluggar 200% på högskola och arbetar cirka 15h per vecka parallellt med detta.
Jag sitter just nu i ett seminarium och kan inte fokusera. Jag vill sova hela tiden och känner inte att tiden räcker tid för normal träning (5 ggr v) och är stressad hela tiden för jag inte hinner göra inlämningar.
Det här leder till att jag kanske inte får plocka poäng i vissa kurser där jag behöver göra inlämningar som är djävulskt tidskrävande och meningslösa.

Hur ska jag gå tillväga för att förbättra min vardag? Vill kunna sova 7-8h (nuvarande 6-7) och inte vara helt slut hela tiden.

Några generella råd?

Hej

Plugga 50 %
Sluta jobba.
Träna en eller två gånger i veckan.
Gå i sömnterapi om inte ovanstående löser det hela med sömnen.

Lyssna på din kropp och hjärna.
Om din hjärna eller kropp säger till dig att den vill ta det lugnt.
Lyssna på den och var snäll mot den och gör den till viljes.
Annars kanske den gör revolution och löper amok.
Då blir du utbränd och kommer må fruktansvärt dåligt varje dag i kanske 10-20 år.
Det vill du inte.

Lycka till nu
Citera
2022-03-29, 17:06
Medlem
Branogbitters avatar
Såhär: pluggar man heltid (eller mer) och jobbar samtidigt, alltid ligger back på sömnkontot så kommer det slå tillbaka. Allt du gör som tar energi måste återgäldas med återhämtning.
Jg är heltidsstuderande på avancerad nivå, arbetar ca 16h/vecka samt har tre barn. På det har jag en tidigare utmattning i botten och en autoimmun sjukdom som gör att jag allt som oftast mår som en urvriden disktrasa. Men, det funkar för mig ändå. Grejen för dig är att det inte verkar funka. Du hinner/orkar inte göra det du behöver och riskerar missa poäng i kurser. Då måste du se över situationen, vad som tar mest energi och varför, vad du kan ändra på och vad som inte går att ändra på.
Citera
2022-03-29, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Du bränner ljuset i båda ändar. Det låter som du är utbränd eller på väg att bli.

Men jag kan inte låta bli att fundera över om det ändå inte är något mer som bekymrar dig än ditt intensiva pluggande och jobbande?

Har du förlorat någon nära anhörig de senaste åren? Har du gjort slut med en långvarig kärlekspartner? Är det andra som bestämt åt dig att plugga och du gör det för att vara familjen/släkten till lags? Svarar du "ja" på någon av dessa tre frågor, kan det förklara din känsla av utmattning.

Stämmer bra, vi har sporrat varandra ett gäng om vem som kan göra mest snabbast. Tänkte mer om man kan börja exempelvis schemalägga plugg på smart sätt eller något för att hinna med..
Citera
2022-03-29, 18:08
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstenatttala
Stämmer bra, vi har sporrat varandra ett gäng om vem som kan göra mest snabbast. Tänkte mer om man kan börja exempelvis schemalägga plugg på smart sätt eller något för att hinna med..
Hur tänker du ”schemalägga plugg”? Om du studerat ett tag borde du har rutiner kring det?”? Eller är det ganska nyligen du började studera?
Citera
2022-03-29, 18:32
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions

Man får läsa mer än 45 hp men kan nog inte bli antagen till det i ordinarie omgång. Men det går genom sen anmälan. Där blir man inte takstruken.
Citera
2022-03-29, 23:01
Medlem
Ja jobba ännu hårdare på dagen så att du somnar snabbare på kvällarna, sitt inte med telefonen eller kolla på tv, plugga ordentligt, träna 6 gånger i veckan istället för 5 och drick extremt mycket koffein.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in