2022-03-29, 15:57
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är ingen idé att göra motstånd mot Ryssland. Det är lika bra att man tar bort sanktionerna så fort att det blir eld upphör. Då blir det fart på ekonomin i alla fall. Vi behöver de ryska råvarorna så väl.
På sikt kanske vi kan bilda någon sorts union mellan EU och Ryssland. Men det skulle nog USA inte gilla. De kommer inte att få vara med.

Saknar du helt koppling till verkligheten?
Citera
2022-03-29, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonafied
Jo, men Gotland är ju Sverige? Det bor svenskar där som har sina liv där. Jobbar, handlar, fiskar och lämnar på förskola.

Jag tror också att det blir svårt för honom att lyckas och jag instämmer i att det är relevant för utsikten att lyckas med Gotland att invasionen i Ukraina visat sig vara lamt skit. Men medan han försöker sin lama skit så lär det flyga raketer mot Visby och det är inte så kul för de som bor där, oavsett om han sedan lyckas ta och hålla Gotland eller inte.

Enig med dig om att Sverige skulle få mer backning än Ukraina.

Svenskarna på Gotland kommer att ha ett fritt val, att stanna eller åka därifrån. De som väljer att stanna får räkna med att bli bombade. Men det är klart att om man visar att man älskar Putin och lär sig ryska så kan man kanske få bo kvar.
Citera
2022-03-29, 16:01
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Hoppas på det, men man kan inte lita på politiker. Macron och Obama var det som släppte in Putin i värmen igen efter 2014 års krig. Nu är Obama borta men Macron är i högsta grad aktiv som advokat för Putin. Och vad kommer Bidens efterträdare att säga? Merkel-epoken i Tyskland är officiellt över men Tyskland är nog det mest Rysslandspositiva landet av de "gamla" västländerna.
Ungern och Slovakien räknar jag inte ens med. De saknar inflytande internationellt.
De goda relationerna mellan Frankrike och Ryssland är av gammalt datum. Macron har varit balanserad, tycker jag då. Han har gjort det Biden, en mycket viktigare ledare, borde gjort. Pratat med Putin.
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Det har tidigare cirkulerat att Ukraina skulle tillåtas gå med i EU. Nu vill Ryssland att Ukraina ska bli alliansfritt. Fine Eu är bara en Union...

Men så kommer Tysklands överhuvud och försäkrar att Sverige skulle få hjälp militärt om vi blir anfallna eftersom vi är med i EU och att det finns paragrafer som stärker detta.

Är det så att Tyskland inte vill att Ukraina ska tillåtas vara med i EU genom att poängtera detta?
Till skillnad från Nato är EU åtminstone USA-fritt, s.a.s. Det känns däremot osäkert hur bra EU klarar den här pärsen när två ledande länder som Frankrike och Tyskland, initiativtagare till kol- och stålgemenskapen, slagit in på en linje som går stick i stäv med den påbjudna i andra medlemsstater. Med EU:s arméprojekt lär det inte bli något.

Ett försvagat EU som tappat i kredibilitet — kan det ha ingått i planen, någonstans och på något sätt?
Citera
2022-03-29, 16:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det är ingen idé att göra motstånd mot Ryssland. Det är lika bra att man tar bort sanktionerna så fort att det blir eld upphör. Då blir det fart på ekonomin i alla fall. Vi behöver de ryska råvarorna så väl.
På sikt kanske vi kan bilda någon sorts union mellan EU och Ryssland. Men det skulle nog USA inte gilla. De kommer inte att få vara med.

Inte många rätt där gubben..

Varför ska sanktionerna bort? Bara för att Ryssland misslyckades kapitalt? Ni tror väl inte detta var planen? Nu när man har gjort bort sig totalt så heter det att planen alltid var östra Ukraina. Ja och tomten finns också.

På sikt? Hur länge snackar du om då? Vill du ingå en union med Putin? Eller menar du hans efterträdare som vi inte vem det blir.

Nej din inställning är en del av västs problem. Hela tiden vända kinden och ”gå vidare”. Passivt och fegt sett att möta ryssen. Mot ryssen måste man sätta hårt mot hårt.

Europeiska länder kommer inte svika USA. Tvärtom många europeiska länder har förstått med detta kriget att utan anglosaxerna är Europa mycket svagt.
Citera
2022-03-29, 16:02
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
De finns i lite olika klipta längder, varför rysspropaganda läkte dem är ju givetvis en ennan diskussion
Finns en tråd med alla tre klippen här. och en genomgång som ryssarna förhoppningsvis tar hjälp av till nästa videoinspelning.....
https://twitter.com/Ars_Faivre/status/1508036906088636423

Med tanke på ryssarnas långa historia av att producera iscensatta videos är det förvånande att de fortfarande inte är bättre än så här.
Citera
2022-03-29, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virr82
Ska det verkligen behövas förtydligas att han har stöd i donbass regionen? Jag har väl inte påstått att han är välkommen i hela Ukraina? Putin är nog inte välkommen av en enda skåning? Opponerar du dig?

Det var exakt det du påstod i ditt förra inlägg som jag utgick ifrån. Och ja, jag opponerar mig. Det finns en drös människor i den här forumtråden och en mängd andra trådar som tror att Putin skulle "få ordning" på Sverige. Ett antal av dessa stollar borde rent statistiskt härstamma från Skåne.
Citera
2022-03-29, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Ukrainsk tradition.

De är på väg att nå upp till nivån för hur banderas etniskt rensade bort Polacker.

Ryssarna har säkert aldrig gjort något liknande 😉
Citera
2022-03-29, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Saknar du helt koppling till verkligheten?
Vilket svammel dom ska lida ryssarna.
Citera
2022-03-29, 16:05
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen
Vi ska väl bygga broar och inte murar, tycker du inte?

Inte med skurkstater, ska vi ta bort alla sanktioner mot Kina och Nord Korea också?
Citera
2022-03-29, 16:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Sverige och Storbritannien har historiskt varit på samma sida när man ser det ur ett längre perspektiv. Napoleonkrigen och olika krig mot Danmark etc. Vi var också på samma sida i EU innan Storbritannien lämnade. Jag tror aldrig vi varit i krig mot varandra.

Ja jag vet den historiska delen men tycker det är viktigt att man skickar signaler från britterna sida nu också. Jag menar den rätt svaga responsens från kontinentala Europa har gjort att ryssen fått en stor aptit. Nu ser vi folk som direkt vill släppa in ryssen i värmen igen.

Putin måste skratta ihjäl sig hur många naiva det finns i väst.
Citera
2022-03-29, 16:06
Medlem
Swan65s avatar
Börsen är upp 20% sedan botten för 3 veckor sedan, nu med fred i sikte lär det bli Hausse på riktigt! Happy days
Citera
2022-03-29, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dLn_sthlm
Med tanke på ryssarnas långa historia av att producera iscensatta videos är det förvånande att de fortfarande inte är bättre än så här.

Är ju producerat för den inhemska marknaden. Att en och annan ”västerländsk” foliehatt fastnar i nätet är väll vad fiskare kallar bifongst….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in