2022-03-29, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Nu kommer han försöka dra tillbaka armén lite snyggt och ljuga för hemmapubliken att detta var hans plan från början.

Hoppas du har rätt.
Jag tror att de flesta sett igenom Putins bullshit.
Han går ur försvagad ur detta debakel.
Alltid något.
Citera
2022-03-29, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virr82
Det var någon som gapade om att Ryssland skulle invadera Sverige här ovanför, det var den ursprungliga kommentaren jag svarade på. Det är ju klart att han skulle kunna försöka inta Gotland, jag tror ju det kommer bli betydligt krongligare för Putin. Det här går ju bara att spekulera i. Men jag tror Sverige som EU land, världssamvete, och kassako kommer ha en jävligt bra uppbackning jämfört med Ukraina.

Missade att svara. Nej han bryr sig säkert inte om den svenska befolkningen.

Jo, men Gotland är ju Sverige? Det bor svenskar där som har sina liv där. Jobbar, handlar, fiskar och lämnar på förskola.

Jag tror också att det blir svårt för honom att lyckas och jag instämmer i att det är relevant för utsikten att lyckas med Gotland att invasionen i Ukraina visat sig vara lamt skit. Men medan han försöker sin lama skit så lär det flyga raketer mot Visby och det är inte så kul för de som bor där, oavsett om han sedan lyckas ta och hålla Gotland eller inte.

Enig med dig om att Sverige skulle få mer backning än Ukraina.
Citera
2022-03-29, 15:50
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Nu kommer det uppgifter om att en del av de tillfångatagna ryska soldater som sköts även bakbands och brändes på samma plats.
https://t.me/rybar/30016

Ukrainsk tradition.

De är på väg att nå upp till nivån för hur banderas etniskt rensade bort Polacker.
Citera
2022-03-29, 15:51
Medlem
StigaSols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Jag ger dig svaret, inga problem. En fråga till först bara. Ger du ditt stöd till nazisterna i Ukrainas försvar? Och om du gör det, hatar du judar?

De som anser sig vara Ukrainare oavsett tillhörighet som "nazister" "judar" "ryssar" "ukrainare" "religiösa", och de strider för ett fritt Ukraina tillsammans, så är jag på deras sida, och jag hatar ingen.

Om nazister, fascister, invandrare, etniska svenskar, sossar, SD:are, vänstern gick tillsammans som folk mot en invaderande fiende, självklart skulle jag strida med dom för ett fritt Sverige.

Hatar du judar?
Citera
2022-03-29, 15:54
Medlem
Och här är Tik Tok-bataljonen.
Man pumpar tung ammo rakt ut i ingenstans, tydligen
Ingen tar skydd, ingen skjuter tillbaka
Jo en äcklig jävel tar skydd, gör tummen upp och garvar.
Ser helt retarded ut.
Polarna skjuter på luft och tegel....
Är det toppenbra?
Är det kul att riskera livet för denna cirkus?
Fan hela invasionsstyrkan är ju störd

https://youtu.be/HuX8i9u6jFI
Citera
2022-03-29, 15:54
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Ukraina kommer att få förtur.

Nu, ja. Så snabbt striderna tar slut så blir det långsammare och långsammare... ;-)

Citat:
Delrepubliker försörjda av Ukraina, styrda från Ryssland och med möjlighet att påverka Ukrainas parlament?
Nej Tack!

Alternativet är att Ryssland behåller båda delarna. Inte så att UKR har militär kapacitet att ta tillbaka dessa områden som dessutom befolkas av ryssar.
Citat:

Europa har hållit på att försöka att inte alienera Ryssland under årtionden, det har inte hjälpt, tvärtom.

Tvärtom, man har utökat NATO närmare och närmare Ryssland och inte gett de någon vision om tex EU-samarbete. Allt har handlat om att till varje pris hålla Ryssland ute. Putin var väldigt vänligt inställd början av 2000s.

Citat:
Går inte att kommer överens med Ryssland, de ljuger och bryter sina löften.

Det gör alla i den internationella scenen, inte bara Ryssland.
Citera
2022-03-29, 15:55
Medlem
QuietExits avatar
Citat:
Nu kommer det uppgifter om att en del av de tillfångatagna ryska soldater som sköts även bakbands och brändes på samma plats.
https://t.me/rybar/30016
Man förbereder sig väl inför valborgsmässoafton. Förstår inte varför du tror att någon skulle bry sig om detta.
Citera
Medlem
Citat:
Nej de klippen som Ukrainas president tillsatte utredning om har tydligen en fortsättning.
Geolokaliseringen visar att den är inspelad på område som är helt under Ukrainas kontroll.
https://www.google.com/maps/place/49%C2%B056'21.3%22N+36%C2%B028'37.8%22E/@49.9392781,36.4767345,173m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x94dd4b13db4f83ba!8m2 !3d49.939247!4d36.477169?hl=en

De finns i lite olika klipta längder, varför rysspropaganda läkte dem är ju givetvis en ennan diskussion
Finns en tråd med alla tre klippen här. och en genomgång som ryssarna förhoppningsvis tar hjälp av till nästa videoinspelning.....
https://twitter.com/Ars_Faivre/status/1508036906088636423
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, som under 1990-talet alltså. Då är det bättre att vi, nu, passar på att bygga upp vårt försvar, så vi är helt redo om 20 år. För den tid kommer när Ryssland har både incentament och förmåga att angripa oss. Det kan vi vara helt övertygade om så länge Ryssland exisrerar som ett stort samanhängande imperium. En cancersvultst är alltid en cancersvultst, ävrn om den kan vara tillfälligt försvagad under vissa historiska perioder!

Stämmer.
Den som inte lär av historia kommer att upprepa misstag..och ryssjävelns aggressioner i vår del av Europa är ett ständigt återkommande dilemma.
Det är verkligen på mycket hög tid att avvärja detta permanenta hot emot Sverige en gång för alla..och det kan ENDAST göras via ett fullvärdigt NATO medlemskap.
Allt annat är verklighetsfrånvänt resonemang.
Citera
2022-03-29, 15:56
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brigade
Sanktionerna måste var kvar vad än som händer mellan Ukraina och Ryssland. Annars är fan väst helt dumma i huvudet.
Problemet är att den trojanska hästen, Frankrike är mycket svagt för Ryssland. Grodätaren Macron har alltså ringt Putin 17 gånger med noll resultat. Allt för vara relevant. Finns det något mer osympatiskt ledare i väst?
Tyskland också väldigt svagt och passivt. Synd för tysken. Som oftast varit ett föredöme. Italien Spanien m.m ställer sig in i ledet efter hur vindarna blåser. Bra att Baltikum + Polen och Norden är på anglosaxarna sida..
Zelensky har ju varit tydligt med att Storbritannien(vem annars) varit deras bästa allierade i Europa. Utan USA+UK hade Ryssen för länge sen varit i Warszawa..
Jag tycker det är intressant att en framtida EU armé troligen aldrig kommer hända. Vem är dum nog att skippa NATO för ingå en armé där Frankrike och Tyskland är dom som styr.
Intressant också att det är Storbritannien som ger Sverige garantier. Än muntliga. Var är Frankrike och Tyskland?

Sverige och Storbritannien har historiskt varit på samma sida när man ser det ur ett längre perspektiv. Napoleonkrigen och olika krig mot Danmark etc. Vi var också på samma sida i EU innan Storbritannien lämnade. Jag tror aldrig vi varit i krig mot varandra.
Citera
2022-03-29, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag raljerade lite när jag nämnde kärnvapen. Jag tror precis som du. Putin är inte dummare än att han fattat att för varje dag som går gräver han ner sig i skiten ännu mer. Nu kommer han försöka dra tillbaka armén lite snyggt och ljuga för hemmapubliken att detta var hans plan från början.
"Nu kommer han försöka dra tillbaka armén lite snyggt och ljuga för hemmapubliken att detta var hans plan från början."

Har inte hela planen varit att få med Ukraina i EU hela tiden?
Citera
2022-03-29, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen
"Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Normalt fram till Putin invaderar nästa land? Ska han få härja fritt och invadera vilka länder han känner för? Jag antar att du också välkomnar Putin till Sverige med öppna armar?

Efter det här fjaskot så trodde jag alla hade släppt tankarna på att Ryssland ska ta över halva världen.... Är du seriöst rädd att Ryssland ska anfalla Sverige?
Väst skulle aldrig låta hela världens socialbyrå och mänskliga avfallshåla bli invaderat av någon."
Jag tyckte du hade en bra poäng och höll med dig och tyckte Den(Lakritsfabriken) verka ha för mycket lakrits i kolan....

Du tror inte ryssarna har förmåga att dra lärdom av vad som hänt?
Kolla på Ukraina, för 8 år sedan så lyckades ryssen med vad de misslyckats med hittills i år.
Anledningen är att man lärde sig av sina misstag.
Kolla Japans utveckling från 1800-tal till 1900-tal, eller Kinas modernisering.
Europa bör stå så starkt att angrepp mot oss är lönlöst, vi ska inte gå tillbaka till något sjukt system där vår försvarsförmåga är beroende av att ryska befäl och generaler är inkompetenta och korrupta och att USA alltid backar upp oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in