2022-03-29, 15:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Jag ser Rysslands villighet till eldupphör som en desperation. Om det blir säkerhetsgarantier som involverar andra länder så blir det ingen lätt match för ryssarna att ge sig på Ukraina igen. Därmed kan ukrainare återvandra och EU/USA bygga upp det som Ryssland har förstört (räkningen betalas de facto av Ryssland då de inte vill samarbeta kring krigsbrott och skadeståndsanspråk, sanktionerna biter och förmögenheter tas i beslag).

Men eldupphör är långt ifrån att Ryssland de facto drar bort några trupper. Det fanns ett sådant avtal om Donbas, Minskavtalet. Men det har bara lett till status quo i 8 år tills Ryssland invaderade igen. Ryssland får dra tillbaka trupperna först, sedan kan vi ha eldupphör. Det är mycket viktigt.
Citera
2022-03-29, 15:40
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Nä tillbakadragandet har jag inte nämnt.
Jag skrev om Putin använder nukes, blir det ingen domedagsbomb.
Jag tror att ryssarna kravlar baklänges för att de misslyckats. Inte svårare än så.
Bara det faktum att Zelensky inte har tillfångatagits eller dödats, är ju förödande för Putin.
Ukrainska regering är inte bara fungerande.
Den är Västs nya gullegris, på gott och ont.
Putin förlorar både kriget och narrativet.

Jag raljerade lite när jag nämnde kärnvapen. Jag tror precis som du. Putin är inte dummare än att han fattat att för varje dag som går gräver han ner sig i skiten ännu mer. Nu kommer han försöka dra tillbaka armén lite snyggt och ljuga för hemmapubliken att detta var hans plan från början.
Citera
2022-03-29, 15:42
Avslutad
Sanktionerna måste var kvar vad än som händer mellan Ukraina och Ryssland. Annars är fan väst helt dumma i huvudet.

Problemet är att den trojanska hästen, Frankrike är mycket svagt för Ryssland. Grodätaren Macron har alltså ringt Putin 17 gånger med noll resultat. Allt för vara relevant. Finns det något mer osympatiskt ledare i väst?

Tyskland också väldigt svagt och passivt. Synd för tysken. Som oftast varit ett föredöme. Italien Spanien m.m ställer sig in i ledet efter hur vindarna blåser. Bra att Baltikum + Polen och Norden är på anglosaxarna sida..

Zelensky har ju varit tydligt med att Storbritannien(vem annars) varit deras bästa allierade i Europa. Utan USA+UK hade Ryssen för länge sen varit i Warszawa..

Jag tycker det är intressant att en framtida EU armé troligen aldrig kommer hända. Vem är dum nog att skippa NATO för ingå en armé där Frankrike och Tyskland är dom som styr.

Intressant också att det är Storbritannien som ger Sverige garantier. Än muntliga. Var är Frankrike och Tyskland?
Citera
2022-03-29, 15:42
Medlem
dLn_sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Jag ger dig svaret, inga problem. En fråga till först bara. Ger du ditt stöd till nazisterna i Ukrainas försvar? Och om du gör det, hatar du judar?

De s.k. "nazisterna" i Azov slåss ju för en regim som styrs av en jude, hur får du ihop det? Dessutom slåss de mot Wagner Group som är minst lika mycket "nazister" som Azov, vad är logiken i resonemanget?
Citera
2022-03-29, 15:44
Medlem
JamesWebbs avatar
För två dagar sen började Ukraian med motoffensiver runt Kiev och började återta mark, ryssarna började fly tillbaka till Vitryssland.

Nu går alltså Ryssland ut med att de lämnar Kiev för att vara schyssta i fredsförhandlingen..
Vilken efterhandskonstruktion, enbart delar av ryska befolkningen och putins supportrar i denna tråd kommer köpa den lögnen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Jag ser Rysslands villighet till eldupphör som en desperation. Om det blir säkerhetsgarantier som involverar andra länder så blir det ingen lätt match för ryssarna att ge sig på Ukraina igen. Därmed kan ukrainare återvandra och EU/USA bygga upp det som Ryssland har förstört (räkningen betalas de facto av Ryssland då de inte vill samarbeta kring krigsbrott och skadeståndsanspråk, sanktionerna biter och förmögenheter tas i beslag).

Man får nog använda det mesta av Rysslands och oligarkernas låsta medel innan allt är ersatt.
Den ryska tidningen Kommersant reporterar att Ukrainas ekononomiminister Yulia Sviridenko redan har hjälpt Putin med beräkningarna.

Hon skriver på sociala nätverk att hennes avdelning uppskattar förstörelse för 564,9 miljarder dollar under den ryska specialoperationen. (Hittills)

Hon gav följande siffror:
119 miljarder dollar - infrastrukturförluster
112 miljarder dollar - BNP-förluster 2022
90,5 miljarder dollar - skador på civilbefolkningen (10 miljoner kvadratmeter bostäder, 200 tusen bilar och matförsörjning för 5 miljoner människor)
80 miljarder dollar - förlust av företag och organisationer
54 miljarder dollar - förlust av direktinvesteringar i landets ekonomi
49 miljarder dollar är en förlust av statsbudgeten.

https://www.kommersant.ru/doc/5281717?from=top_main_6
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
En cancersvulst utan pengar kan inte växa.
Ryssland har varken incitamentet att anfalla Sverige, eller förmågan.
Tyskland ensamt kommer att ha en större militärbudget än Ryssland nu.

Ja, som under 1990-talet alltså. Då är det bättre att vi, nu, passar på att bygga upp vårt försvar, så vi är helt redo om 20 år. För den tid kommer när Ryssland har både incentament och förmåga att angripa oss. Det kan vi vara helt övertygade om så länge Ryssland exisrerar som ett stort samanhängande imperium. En cancersvultst är alltid en cancersvultst, ävrn om den kan vara tillfälligt försvagad under vissa historiska perioder!
Citera
2022-03-29, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Du menar den ryska fake videon som är avsedd att skrämma ryska värnpliktiga från att ge upp och överlämna sig till Ukrainska styrkor?
Nej de klippen som Ukrainas president tillsatte utredning om har tydligen en fortsättning.
Geolokaliseringen visar att den är inspelad på område som är helt under Ukrainas kontroll.
https://www.google.com/maps/place/49%C2%B056'21.3%22N+36%C2%B028'37.8%22E/@49.9392781,36.4767345,173m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x0:0x94dd4b13db4f83ba!8m2 !3d49.939247!4d36.477169?hl=en
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Ukraina utreder klipp – ska visa skjutna fångar
Ett klipp som spridits på sociala medier tycks visa hur ukrainska soldater skjuter ryska krigsfångar i knäskålarna.
Ukraina kommer ”omedelbart” att inleda en utredning, enligt en av Zelenskyjs rådgivare.
– Om detta visar sig vara på riktigt så är det ett fullständigt oacceptabelt beteende, säger Oleksij Arestovytj.
Enligt tyska Bild tyder mycket på att videon är äkta.

https://www.expressen.se/nyheter/ukraina-utreder-klipp-ska-visa-skjutna-fangar/
Citera
2022-03-29, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virr82
Vart vill du komma med det. Om det var en kommentar i ett försök att briljera så kan jag upplysa dig om att du är dum i huvudet.
"Citat:
Ursprungligen postat av Lakritsfabriken
Normalt fram till Putin invaderar nästa land? Ska han få härja fritt och invadera vilka länder han känner för? Jag antar att du också välkomnar Putin till Sverige med öppna armar?

Efter det här fjaskot så trodde jag alla hade släppt tankarna på att Ryssland ska ta över halva världen.... Är du seriöst rädd att Ryssland ska anfalla Sverige?
Väst skulle aldrig låta hela världens socialbyrå och mänskliga avfallshåla bli invaderat av någon."
Jag tyckte du hade en bra poäng och höll med dig och tyckte Den(Lakritsfabriken) verka ha för mycket lakrits i kolan....
Citera
2022-03-29, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Inte den västliga heller. Den är bara bra mycket större.

Haha, ryssar får ljugandet i sig via modersmjölken och är mycket tacksamma när rysstrollen girigt och enfaldigt suger i sig lögn-brygden!
Senast redigerad av FiveLakes 2022-03-29 kl. 15:57.
Citera
2022-03-29, 15:48
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JamesWebb
För två dagar sen började Ukraian med motoffensiver runt Kiev och började återta mark, ryssarna började fly tillbaka till Vitryssland.

Nu går alltså Ryssland ut med att de lämnar Kiev för att vara schyssta i fredsförhandlingen..
Vilken efterhandskonstruktion, enbart delar av ryska befolkningen och putins supportrar i denna tråd kommer köpa den lögnen.
Haha. Ja, det är ganska underhållande, måste sägas. Som om Ryssland någonsin visat någon goodwill tidigare. Att någon litar på det som kommer från Kreml är under mitt förstånd.
Citera
2022-03-29, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brigade
Sanktionerna måste var kvar vad än som händer mellan Ukraina och Ryssland. Annars är fan väst helt dumma i huvudet.

Problemet är att den trojanska hästen, Frankrike är mycket svagt för Ryssland. Grodätaren Macron har alltså ringt Putin 17 gånger med noll resultat. Allt för vara relevant. Finns det något mer osympatiskt ledare i väst?

Tyskland också väldigt svagt och passivt. Synd för tysken. Som oftast varit ett föredöme. Italien Spanien m.m ställer sig in i ledet efter hur vindarna blåser. Bra att Baltikum + Polen och Norden är på anglosaxarna sida..

Zelensky har ju varit tydligt med att Storbritannien(vem annars) varit deras bästa allierade i Europa. Utan USA+UK hade Ryssen för länge sen varit i Warszawa..

Jag tycker det är intressant att en framtida EU armé troligen aldrig kommer hända. Vem är dum nog att skippa NATO för ingå en armé där Frankrike och Tyskland är dom som styr.

Intressant också att det är Storbritannien som ger Sverige garantier. Än muntliga. Var är Frankrike och Tyskland?

Det är ingen idé att göra motstånd mot Ryssland. Det är lika bra att man tar bort sanktionerna så fort att det blir eld upphör. Då blir det fart på ekonomin i alla fall. Vi behöver de ryska råvarorna så väl.
På sikt kanske vi kan bilda någon sorts union mellan EU och Ryssland. Men det skulle nog USA inte gilla. De kommer inte att få vara med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in