Citat:
Ursprungligen postat av
Pwny
Givet att räntorna snart är tillbaka på noll, annars gör du även en förlust på tillgångssidan ifall värdet på bostaden sjunker. Måste banken då höja räntan ytterligare om säkerheten för lånet understiger lånat belopp?
Varför skulle räntorna behöva gå tillbaka?
Hög inflation, höga räntor och höga löneökningar kan ju fortgå hur länge som helst. Eller hur?
Så var det på 80-talet. Och bostadspriserna steg då.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pwny
Det du citerar ger inget som helst stöd för ditt påstående.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pwny
Hade du köpt samma villa till samma belåningsgrad vid dagens marknadspris om du hade fått 13.75% på ditt bolån?
I samma livssituation och med samma räntesubventioner och avdrag för underskott av kapital, ja.
Ca 27% av nettolönen hade då gått i räntor och drift. Här kan man notera att de som bor i HR lägger 30% idag.
Sedan gäller också att efter 10 år har räntan som andel av lönen närmast halverats. Då är jag nere på
de 15% som villaägare typiskt betalar av nettolönen.
Den höga räntan är ingen
kostnad. Det är bara ett tvångs
sparande.
Det ställer dock krav på att man klarar räntorna likviditetsmässigt.
Och som jag visat tidigare i tråden så kan man låna upp till ränta och därmed klara sig med lägre utbetalning av lönen.
(Det kan i sig vara ett visst bök i att få öka belåningen. Men i en högränteekonomi så lär dagens spärr på 5? år ryka all världens väg).
Citat:
Ursprungligen postat av
Pwny
1. Inte nödvändigtvis om inflationen fortsätter. Staten får gå in finanspolitiska åtgärder då det inte är RBs jobb att rädda ekonomin.
Har vi en kris så innebär det lågkonjunktur och då sjunker efterfrågan. Och rimligen inflationen. Rimligen får jag säga. Men inflationen dämpades också efter 90-talskrisen. Dock hade facket inget gehör i riksdagen längre då. Möjligen V's men dom hade inte så mycket att säga till om. GP var ingen vän av facket.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pwny
2. Nej, men tappar växelkursen så blir all import dyrare. Det i sig är inflatoriskt.
Vi har haft kronförsvagning utan att importpriserna stigit. (Till min förvåning får jag säga. Men fakta är fakta).
Citat:
Ursprungligen postat av
Pwny
3. Under en period av låg inflation, vilket ger att man kan gasa på tills dess att inflationen börjar tillta. Nu är vi där.
Det jag pekade på är att det är realränta som har betydelse. Men även realränta kan avvika mellan länder. Kan finnas skäl för det. T ex politisk risk kan motivera skillnad. Eller div juridiska hinder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pwny
När staten emitterar obligationer som den egna centralbanken köper, eller när centralbanken köper bostadsobligationer så skapar man inflation (då centralbankspengar hamnar i den reella ekonomin). Det är inte möjligt i en inflatorisk miljö, därav trycket på centralbankerna att minska sin balansräkning vilket bidrar till deflation likt en räntehöjning (som har syftet att suga ut likviditet ur realekonomin).
Så hela din vy på bostadsmarknaden hänger på att det är övergående? Den linjen har ju både FED och ECB nu övergivit. Finns egentligen ingenting som säger att vi någonsin ska tillbaka till noll. Kommer få en lönespiral här när folk ser att sina löner inte räcker till samma kvantitet varor/tjänster. Då kommer dom kräva löneökning, vilket tvingar arbetsgivarna att höja löner vilket innebär att man behöver höja priser i nästa led.
Så detta blir självuppfyllande då den nu höjda lönenivån även trycker upp priser vilket ger att man får samma situation nästa lönesamtal, när arbetstagare kräver högre löner för att kostnaderna stigit vilket ger att företagen måste höja priserna.
1. Jag visade omsatt M1/capita för USD för en tid sedan. Trots FED aktiviteter så föll det en tid under corona. För att leta sig upp igen och tillbaka till samma lunk som tidigare.
Man måste titta på omsatt M1. Det är bara det som är relevant. M1 som ligger still driver inga prisökningar.
2. Vissa prisökningar är helt klart övergående. Olja, gas, frakter. Stannar dom av på nuvarande nivå så åker deras bidrag i KPI ned på 0. Och någon gång får man normalflöde i frakterna och då köper vi inte längre extra tid på fartygen så då faller priserna tillbaka.
3. Det finns en risk för en lönespiral likt den vi hade på 80-talet. Jag är dock övertygad om att Riksdagen denna gång inte är villig att gå med på det. Magdalena Andersson är inte alls lika mycket kommunist som Ingvar Carlsson var. På 80-talet fick KO Feldt kämpa emot vansinnet helt själv. Och utan nämnvärd framgång.