2022-03-27, 12:53
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Noterar att ùtbudet av bostäder på Hemnet var 22 527 den andra veckan i mars 2022. D.v.s 8,5% fler än 2021. Det är dock rätt långt ifrån paniken i början av pandemin i andra veckan mars 2020 på 24 735 st. D.v.s 10% fler än idag.

Något som är mer anmärkningsvärt är dock utbudet av fritidsboenden! 21% fler på marknaden den andra veckan i mars jämför med i fjol. Så folk verkar inte överge sina primära bostäder såhär långt men fritidsboenden prioriterar man bort p.g.a inflation och högre räntor. Det ska dock sägas att det fanns jäkligt många fler fritidsboenden till salu för 7-8 år sedan så det finns ett starkare underliggande köptryck idag.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-03-27 kl. 12:57.
2022-03-27, 13:50
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennermann
Till er som setat och väntat på en krasch. Hur planerar ni att kliva in på marknaden? Ska ni invänta 10, 20 eller 30% nedgång? Hur vet ni när det är dags att slå till när ni får eftersläpande boprisstatistik. Helt plötsligt kan det ha vänt upp 4% en månad. Det är i princip en omöjlig övning ni ger er på.

Vad tycker du själv? När ska man gå in på marknaden?
2022-03-27, 14:11
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare

För att kasta mig in i diskussionen tycker jag alltid man ska gå in i marknaden om man kan tänka sig att bo 10 år eller längre med bunden ränta. Om man belånar sig till max d.v.s, vilket man borde idag.

Låt säga att man köper en 5 MSEK-villa med full belåning om 4,25 MSEK. Då tvingas man amortera 850K av detta på 10 år bara enligt amorteringskravet om 2%. Lägg sedan på att man binder räntan i 10 år på 2,5% så har man en garanterad räntekostnad på ca 5,5-6K/mån.

Oavsett vad som händer med inflationen och räntorna kommer man alltså ut på andra sidan år 2032 med ett bolån på 3,4 MSEK och en månadskostnad om 6K + 7K = 13K däremellan. Vad är oddsen att villan inte är värd betydligt mer än 5 MSEK efter 10 år?
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-03-27 kl. 14:17.
2022-03-27, 14:18
Medlem
vnc-s avatar
Citat:

Så snart som möjligt. Att vänta och försöka tajma marknaden är sällan bra, man har bättre odds på roulette.

Sticker räntorna iväg ordentligt kanske vi ser en nedgång på 15-20%. Personerna som väntat i 10 år på detta får då äntligen köpa sin lägenhet i innerstan för 100k / kvm istället för 120k / kvm. Hade dom istället köpt 2012 när dom började gnälla om bubbla hade de fått betala 60k / kvm.
2022-03-27, 14:22
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Så snart som möjligt. Att vänta och försöka tajma marknaden är sällan bra, man har bättre odds på roulette.

Sticker räntorna iväg ordentligt kanske vi ser en nedgång på 15-20%. Personerna som väntat i 10 år på detta får då äntligen köpa sin lägenhet i innerstan för 100k / kvm istället för 120k / kvm. Hade dom istället köpt 2012 när dom började gnälla om bubbla hade de fått betala 60k / kvm.

Det räcker egentligen att jämföra med priserna under pandemin. På flera håll har priserna gått upp minst 10% "intra-pandemi" om man köpte 2020/2021 då alla sa att längre än såhär kan det ju inte gå! Nu har folk tappat vettet under pandemin o.s.v...

En "krasch" härifrån kan lika gärna innebära en korrektion till nivåer vi såg under pandemin
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-03-27 kl. 14:26.
2022-03-27, 14:31
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Det räcker egentligen att jämföra med priserna under pandemin. På flera håll har priserna gått upp minst 10% "intra-pandemi" om man köpte 2020/2021 då alla sa att längre än såhär kan det ju inte gå! Nu har folk tappat vettet under pandemin o.s.v...

En "krasch" härifrån kan lika gärna innebära en korrektion till nivåer vi såg under pandemin

Oavsett prisnivån vid en nedgång så tror jag att hyrestorsken ändå inte kommer att köpa. Går det ner 30% kommer så kommer hyrestorsken tycka att det ska ner 50%. Priserna ska helst ner 75% från den nivån när hyrestorsken började tro på bostadsbubblan.

Det blir intressant att se hur hyrestorsken kommer att agera nu. Det blir riktigt dyrt att sitta och vänta med pengar på kontot när inflationen sticker.
2022-03-27, 15:21
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:

Men om valet står mellan att köpa idag eller vänta ett par år så tycker du ändå man ska köpa idag trots att du verkar tro på högre räntor och sjunkande priser? Vad prisutvecklingen mellan 2012-2022 har med saken begriper jag inte riktigt?
2022-03-27, 15:23
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Oavsett prisnivån vid en nedgång så tror jag att hyrestorsken ändå inte kommer att köpa. Går det ner 30% kommer så kommer hyrestorsken tycka att det ska ner 50%. Priserna ska helst ner 75% från den nivån när hyrestorsken började tro på bostadsbubblan.

Det blir intressant att se hur hyrestorsken kommer att agera nu. Det blir riktigt dyrt att sitta och vänta med pengar på kontot när inflationen sticker.

”Hyrestorskarna” har väl lika lite pengar på kontot som bara bolånetorskarna?
2022-03-27, 15:45
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Men om valet står mellan att köpa idag eller vänta ett par år så tycker du ändå man ska köpa idag trots att du verkar tro på högre räntor och sjunkande priser? Vad prisutvecklingen mellan 2012-2022 har med saken begriper jag inte riktigt?

Om man köper för att bo ser jag ingen anledning till att vänta. Det har funnits nya anledningar varenda år sedan 2010 när den här tråden skapades till varför priserna inte kan fortsätta uppåt. Och trots alla dessa tusentals anledningar vi har fått höra genom åren så har priserna ändå fortsatt upp år efter år.

Jag tror att räntorna ska upp, men hur mycket och framförallt i vilken takt? Det är totalt avgörande för bostadspriserna.

Kom ihåg, skribenterna här som är så övertygade om att priserna ska ner har varit lika övertygade varje år sedan 2010.
2022-03-27, 15:51
Medlem
Citat:
Om man köper för att bo ser jag ingen anledning till att vänta. Det har funnits nya anledningar varenda år sedan 2010 när den här tråden skapades till varför priserna inte kan fortsätta uppåt. Och trots alla dessa tusentals anledningar vi har fått höra genom åren så har priserna ändå fortsatt upp år efter år.

Jag tror att räntorna ska upp, men hur mycket och framförallt i vilken takt? Det är totalt avgörande för bostadspriserna.

Kom ihåg, skribenterna här som är så övertygade om att priserna ska ner har varit lika övertygade varje år sedan 2010.

Tycker detta är en bra anledning att inte köpa just nu, för mycket osäkerheter. Men det är min personliga åsikt. Hitta en alternativ investering som förhoppningsvis är inflationssäkert och vänta och se hur turbulent det blir, det är inget någon här kan svara på.
2022-03-27, 15:53
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:

Om räntorna ska upp går väl priserna ner? Varför ska man köpa nu om priserna är på väg ner?
2022-03-27, 16:16
Medlem
Citat:

Haha, ja, i mitt fall längre än så ska väl erkännas. Jag har för mig att jag ojade mig kring 2002 när kvm-priset nådde det smått absurt höga priset 30 000 kr. I efterhand borde man så klart köpt 200kvm på Karlaplan då och pensionerat sig nu i en hyresrätt i Gamla Stan.

Men nog borde priserna gå ner en del om räntan går upp till 5%. Svennabanan skulle inte ha råd. Rent objektivt är lägenheter i Stockholm sjukt dyra jämfört med vad folk tjänar. Men det blir ju så med en ränta kring 1%, ingen fastighetsskatt, ränteavdrag och knappt något amorteringskrav.

Om räntan skulle ligga på 0.1% så skulle väl en trea vid Vasaparken gå på 100 miljoner och fortfarande skulle sådana som du sitta här och säga att allt var normalt och priserna kan bara fortsätta uppåt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in