2022-03-28, 17:33
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
När jag snabbläser passlagen och passförordningen hittar jag inget om eventuella förturer.

Innebär det att till exempel statssekreterare och andra höga statstjänstemän, ministrar etc kommer att få ställa in tjänsteresor utomlands för att de kan få nytt pass först i höst?

Eller gäller Förvaltningslagens allmänna paragraf om att myndigheter skall vara varandra behjälpliga att några är mer lika än andra och får förtur hos polisen?

Innebär den formuleringen i Förvalningslagen en bakdörr för korruption?

Har polisen ens laglig rätt att ge förtur åt dem som är mer lika än andra? Måste de inte behandla alla lika?

Om polisen lämnar förtur, med eller utan lagstöd, måste de enligt offentlighetslagen lämna ut beslut om sådana förturer?

Ed: Jag ser nu 31 § Föreligger med hänsyn till allmän tjänst som passökanden innehar eller eljest särskilda skäl, får pass utfärdas av utrikesdepartementet.

Sådana beslut borde dock kunna begäras ut från UD. Om nu någon tidning skulle vilja. Vore intressant att se vilka som röstat för 5 års giltighet som själva rundar kön, som vilken oligark som helst. Predikar vatten, men själva dricker vin.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-03-28 kl. 17:44.
Citera
2022-03-28, 17:41
Medlem
Milton.Millss avatar
Diplomater lär ha förtur av förklarliga skäl, ministrar är jag dock mer tveksam till.
Citera
2022-03-28, 17:44
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
När jag snabbläser passlagen och passförordningen hittar jag inget om eventuella förturer.

Innebär det att till exempel statssekreterare och andra höga statstjänstemän, ministrar etc kommer att få ställa in tjänsteresor utomlands för att de kan få nytt pass först i höst?

Eller gäller Förvaltningslagens allmänna paragraf om att myndigheter skall vara varandra behjälpliga att några är mer lika än andra och får förtur hos polisen?

Innebär den formuleringen i Förvalningslagen en bakdörr för korruption?

Har polisen ens laglig rätt att ge förtur åt dem som är mer lika än andra? Måste de inte behandla alla lika?

Om polisen lämnar förtur, med eller utan lagstöd, måste de enligt offentlighetslagen lämna ut beslut om sådana förturer?

Man kanske skulle begära ut sådana eventuella beslut redan nu?
Om en högt uppsatt tjänsteman eller minister eller liknande vill ha ett eget pass så är det samma kösystem o.s.v. som andra.

När det gäller tjänsteresor och liknande så har de i högt uppsatta positioner tjänstepass eller diplomatpass enligt 17 § passförordningen. De utfärdas direkt av chefen på UD, så de som behöver såna pass för att resa i tjänsten kommer inte ha några problem att genomföra tjänsteresor.

Såna pass får dock inte användas för privatresor, så även de som har såna pass kommer ha samma problem som alla andra när det gäller att få pass till sina egna semesterresor.

Bemyndigandet som ger regeringen rätt att utfärda förordningar om s.k. särskilda pass finns i 3 § passlagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Milton.Mills
Diplomater lär ha förtur av förklarliga skäl, ministrar är jag dock mer tveksam till.
Även ministrar brukar ha diplomatpass för resor i tjänsten.
Citera
2022-03-28, 17:53
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Såna pass får dock inte användas för privatresor, så även de som har såna pass kommer ha samma problem som alla andra när det gäller att få pass till sina egna semesterresor.

Är det säkert? Vilken gränspolis skulle syna en diplomat i sömmarna om vederbörande just vid det tillfället reste i tjänsten eller privat?

Men, generellt, får polisen fatta "operativa" beslut om förtur för någon i sina system? Kanske ta en no-show-tid själva förstås, av rent praktiska skäl, men har de i övrigt laglig rätt att diskriminera?

Eftersom jag räknar med knapphet som det normala i offentliga tjänster framöver, så är frågan egentligen ännu större. Vad säger lagen om att du blir betjänad, du får ställa dig sist i kön?

Knapphet leder alltid till korruption. Konstruerad knapphet konstruerar korruption.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2022-03-28 kl. 18:05.
Citera
2022-03-28, 18:08
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Sådana beslut borde dock kunna begäras ut från UD. Om nu någon tidning skulle vilja. Vore intressant att se vilka som röstat för 5 års giltighet som själva rundar kön, som vilken oligark som helst. Predikar vatten, men själva dricker vin.
Det vore ju fel om inte statstjänstemän kunde få förtur om det finns ett behov kopplat till rollen.
Även andra yrkesutövare som innehar en viktig funktion OCH där förtur vore bra för samhället i sin helhet.
Jag tänker mig en handelsdelegation som kan säkra jobb i Sverige och där passet blivit stulet eller förstört.
Så får tidningarna kolla om det finns någon som går förbi kön utan giltiga skäl.
Å det finns det säkert någon eller några.
Kanske skulle många miljöpartister t.o.m. tycka det vore bra att framföra ett förslag för att minska spontanresandet; "minst ett års väntetid för pass som grundregel för privata resor" och där man kan utfärda speciella snabbpass för tåg.
Citera
2022-03-28, 22:03
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Är det säkert? Vilken gränspolis skulle syna en diplomat i sömmarna om vederbörande just vid det tillfället reste i tjänsten eller privat?
Det är skillnad på om man får göra något, och om man åker dit för att göra något.

Däremot tror jag att det är få som blir så ordentligt synade som diplomater. När de åker in i ett land så förväntas de ha diplomatvisum för landet, och eventuellt pappersarbete som krävs antingen på sig eller registrerat i systemen. Om någon dyker upp vid en gränskontroll med ett diplomatpass utan visum, och utan att det finns några register med information om hans uppdrag, så lär det bli ett jäkla kollande, vilket lär sluta med att landets utrikesdepartement kontaktas och informerar om att personen inte har något där att göra som diplomat.

Citat:
Men, generellt, får polisen fatta "operativa" beslut om förtur för någon i sina system? Kanske ta en no-show-tid själva förstås, av rent praktiska skäl, men har de i övrigt laglig rätt att diskriminera?

Eftersom jag räknar med knapphet som det normala i offentliga tjänster framöver, så är frågan egentligen ännu större. Vad säger lagen om att du blir betjänad, du får ställa dig sist i kön?

Knapphet leder alltid till korruption. Konstruerad knapphet konstruerar korruption.
Om du nu talar om vanliga pass, och inte särskilda pass, så är jag inte bekant med någon regel som låter polisen göra godtyckliga prioriteringar av olika människor.
Citera
2022-03-28, 22:52
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Om du nu talar om vanliga pass, och inte särskilda pass, så är jag inte bekant med någon regel som låter polisen göra godtyckliga prioriteringar av olika människor.

Ok, alltså ingen regel, Sverige normaliseras, polisen som tränar knattelaget är en j-l på att fixa sponsorer.
Citera
2022-03-28, 23:04
Medlem
Citat:

Vad skulle det vara för diskriminering som det handlar om menar du?

Vad skulle det vara för ”rent praktiska skäl”? Det låter otroligt och olämpligt om en passpolis utfärdar pass till en kollega på samma station.
Citera
2022-03-28, 23:17
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Indirekt finns en sådan regel, eftersom det brukar gå att få ett sk "provisoriskt pass" på kort varsel och i nära anslutning till resan. Däremot kanske det inte kan anses vara en "godtycklig prioritering".
Citera
2022-03-29, 07:49
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Det är skillnad på om man får göra något, och om man åker dit för att göra något.

Däremot tror jag att det är få som blir så ordentligt synade som diplomater. När de åker in i ett land så förväntas de ha diplomatvisum för landet, och eventuellt pappersarbete som krävs antingen på sig eller registrerat i systemen. Om någon dyker upp vid en gränskontroll med ett diplomatpass utan visum, och utan att det finns några register med information om hans uppdrag, så lär det bli ett jäkla kollande, vilket lär sluta med att landets utrikesdepartement kontaktas och informerar om att personen inte har något där att göra som diplomat.

Sven-Otto Littorin reste alltså på diplomatpass och avvisades från Egypten för att han inte sökt visering i förväg. Det var i måndags som Littorin tillsammans med sin flickvän anlände till flygplatsen i Sharm-el Sheik i Egypten. Men det blev ingen semester vid Röda havet.
https://sverigesradio.se/artikel/2530720
Citera
2022-03-29, 08:32
Medlem
wertyns avatar
Om man har ett arbete där man behöver resa regelbundet får man ju hoppas att man förnyar passet i god tid, annars får man väl ställa sig i kön för provisoriskt pass.
Citera
2022-03-29, 11:04
Moderator
Allaballawallas avatar
Finns det något som pekar på att dessa tjänstemän och ministrar går till polisen på ordinarie tid för att få sina pass och därmed ens skulle kunna få förtur?

Pass (Både provisoriskt och ordinarie.) kan även utfärdas på vissa ambassader och konsulat (utomlands) och det är ju UD som utfärdar diplomatpass, så det är inte bara polisen som utfärdar pass.

Enligt Passagen är det Polismyndigheten Passmyndighet inom riket och passansökan görs hos en passmyndighet och sökande är skyldig att inställa sig personligen. Men det innebär inte per automatik att alla passärenden ska hanteras på en fysisk polisstations passexpedition under ordinarie öppettider. Det finns liksom inget krav varken i passlagen eller passförordningen som kräver det. Det kan därmed finnas tid avsatt för den typen av ärenden som inte ligger öppet och konkurrerar med "vanligt" folks tider.

https://www.regeringen.se/uds-resein...forberedelser/

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...2_sfs-1978-302

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...4_sfs-1979-664
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in