2022-03-28, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Diskussionen pågår väl lite var stans i olika trådar.
Jag har svårt att se att Moa H lyfts upp i A-laget och jag misstänker att åtminstone Grate får vara kvar i A-laget, möjligen också Häggas.
Vore jag landslagsuttagare skulle jag definiera tydliga ”kriterier” för att platsa i respektive landslag, typ:
Damer:
A-laget: de som varit på pallen i världscupen den gångna säsongen + Linn som rehabat hela säsongen
Team Bauhaus: övriga som varit topp 24 i världscupen (ev krav på minst två gånger) + Elina R på väg tillbaka (siffran 24 är slumpmässigt vald, men den ska sättas så att A+B blir rimligt antal
TSS: yngre åkare (max 22) som inte platsar ovan men bedöms ha potential
Herrar:
A-laget: de som varit topp tio i världscupen (möjligen topp åtta i sprint, topp tolv på distans)
Team Bauhaus - som för damerna
TSS: övriga, max 25 år som bedöms ha potential (dvs ungefär som idag)

Självklart räknas bara individuella lopp.
Möjligen specialbehandling av Edvin Anger.

Med det kriterie du ställer så kommer Moa O inte att flyttas upp i A-lagsgruppen. Jag tycker personligen att hon inte hör hemma där. Hon är så långt efter övriga 7 åkare där. Hon bör vara kvar i Team Bauhaus med de yngre talangerna + kanske Moa Lundgren. Moa L har nu haft två bedrövliga säsonger men hon är ju trots allt både juniorvärldsmästare och U23-världsmästare i sprint. Jag tycker hon är värd att satsa på ytterligare en säsong.

Sen blir det rätt klargörande hur stor skillnaden är mellan dam- och herrlaget om man skulle tillämpa samma kriterie för herrlaget (dvs. krav på pallplats i världscupen) så skulle det endast bestå av Calle och Poromaa.
Citera
2022-03-28, 13:59
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euanthe
Vad har folk emot Ebba?! Klart hon har saker att utveckla, men listan på kvalitéer är också ganska lång.
Ebba är fantastiskt stark. Gnället är De höga förväntningarnas missnöje, som Tage Erlander beskrev det. Han man lyckats en gång på tävling så kräver soffåkarna att man ska förbättra sig varje år, helst varje helg, annars är man en förstörare av soffidrottsupplevelsen. Det finns inget utrymme för svaga punkter.

Citat:
Ursprungligen postat av krumeluns
Man kan sia om långlopp i framtiden när hon fött ett barn eller två. Dagens tredjeplats var en fin avslutning på en ovanligt lång karriär på toppnivå, nu firas det glatt med släkt och vänner fast farfar bara gråter.
Igår när Hermundstad pressade ur farfar och pappa Kalla framstod de som överraskade och besvikna. Besvikna över att Charlotte meddelat att hon slutar. Det tror jag säger en hel del om varför och hur hon har hållit på.
Citera
2022-03-28, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Ebba är fantastiskt stark. Gnället är De höga förväntningarnas missnöje, som Tage Erlander beskrev det. Han man lyckats en gång på tävling så kräver soffåkarna att man ska förbättra sig varje år, helst varje helg, annars är man en förstörare av soffidrottsupplevelsen. Det finns inget utrymme för svaga punkter.

Mycket bra beskrivet!
Citera
2022-03-28, 14:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Säg det till Ebba Andersson. Jag tror att hon blir jätteglad och tycker att hon gjort en fantastisk säsong som hon är helnöjd med.
Citera
2022-03-28, 14:33
Medlem
Alkibiadess avatar
Från Norge kan noteras att Ole Vigen Hattestad slutar som landslagstränare för det norska A-laget på damsidan. Så Hattestad, Ole Mårten Iversen, den norska landslagsläkaren Øystein Andersen samt ordförande i norska skidförbundet väljer alla att sluta. Oreda i norska skidförbundet?
Citera
2022-03-28, 14:35
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Säg det till Ebba Andersson. Jag tror att hon blir jätteglad och tycker att hon gjort en fantastisk säsong som hon är helnöjd med.

Intressant hur du skall förvränga allt så att du kan fortsätta klanka ned på allt som du ogillar.
Citera
2022-03-28, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Från Norge kan noteras att Ole Vigen Hattestad slutar som landslagstränare för det norska A-laget på damsidan. Så Hattestad, Ole Mårten Iversen, den norska landslagsläkaren Øystein Andersen samt ordförande i norska skidförbundet väljer alla att sluta. Oreda i norska skidförbundet?
Känns som åkarna inte har haft förtroende för ledarna på sista tiden. Har ju varit mycket öppen kritik i media från både åkare och ex-åkare, läste tillexempel att björgen hade varit ute i media och kritiserar bland annat.
Citera
2022-03-28, 14:53
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbe446
Känns som åkarna inte har haft förtroende för ledarna på sista tiden. Har ju varit mycket öppen kritik i media från både åkare och ex-åkare, läste tillexempel att björgen hade varit ute i media och kritiserar bland annat.

Också intressant att Hattestad som väl i praktiken varit sprinttränare är kritisk mot att de inte fått till tillräckligt med specifik sprintträning (för att de har ett gemensamt elitlandslag på damsidan men också för att gruppen (sprintåkarna?) inte varit tillräckligt homogen).

I Sverige har vi ju inte alls de problemen.
Citera
2022-03-28, 15:09
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Med det kriterie du ställer så kommer Moa O inte att flyttas upp i A-lagsgruppen. Jag tycker personligen att hon inte hör hemma där. Hon är så långt efter övriga 7 åkare där. Hon bör vara kvar i Team Bauhaus med de yngre talangerna + kanske Moa Lundgren. Moa L har nu haft två bedrövliga säsonger men hon är ju trots allt både juniorvärldsmästare och U23-världsmästare i sprint. Jag tycker hon är värd att satsa på ytterligare en säsong.

Sen blir det rätt klargörande hur stor skillnaden är mellan dam- och herrlaget om man skulle tillämpa samma kriterie för herrlaget (dvs. krav på pallplats i världscupen) så skulle det endast bestå av Calle och Poromaa.
Moa har visst en pallplats
Citera
2022-03-28, 15:10
Medlem
Sundling
Svahn
Andersson
Karlsson
Dahlqvist
Ribom
Hagström
Dessa är i en egen division.

Halfvarsson
Burman
Porromaa
Anger
Svensson
Ska d vara fler är det Grate och Johansson som står på tur.
Tänker vi kan säga tack till Häggström men han har inte utvecklats så mkt senaste åren. 2 stafetter har han varit med och sumpat medaljchans. Inget ont om Häggas, men ser hellre att vi ger yngre chansen. Tänker även att Burman bör fundera över alla skador han drar på sig. Han har inte visat något i år.

Anger tycker jag är självklar!

Herrarna behöver konkurrens underifrån. Det ska vara minst semi som mål k sprint å iaf VC poäng på distans.d är dags för herrarna att stäppa upp.
Senast redigerad av Foxinsox 2022-03-28 kl. 15:13.
Citera
2022-03-28, 15:59
Medlem
Jag funderar över om det verkligen är rätt att flytta upp Anger i a-laget även om man anser honom kvalificerad. Det finns ju ett gäng andra unga talangfulla sprinters (ersson, danielsson och truls) och det kanske bästa är om de fyra kör i samma lag och kan sparra varandra, de är ju alla i samma fas i sin utveckling och ungefär lika bra.
Citera
2022-03-28, 17:26
Medlem
Hehe, dina ord fick mig att skratta gott! Bra beskrivet!
Citat:

Igår när Hermundstad pressade ur farfar och pappa Kalla framstod de som överraskade och besvikna. Besvikna över att Charlotte meddelat att hon slutar. Det tror jag säger en hel del om varför och hur hon har hållit på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in