Citat:
Diskussionen pågår väl lite var stans i olika trådar.
Jag har svårt att se att Moa H lyfts upp i A-laget och jag misstänker att åtminstone Grate får vara kvar i A-laget, möjligen också Häggas.
Vore jag landslagsuttagare skulle jag definiera tydliga ”kriterier” för att platsa i respektive landslag, typ:
Damer:
A-laget: de som varit på pallen i världscupen den gångna säsongen + Linn som rehabat hela säsongen
Team Bauhaus: övriga som varit topp 24 i världscupen (ev krav på minst två gånger) + Elina R på väg tillbaka (siffran 24 är slumpmässigt vald, men den ska sättas så att A+B blir rimligt antal
TSS: yngre åkare (max 22) som inte platsar ovan men bedöms ha potential
Herrar:
A-laget: de som varit topp tio i världscupen (möjligen topp åtta i sprint, topp tolv på distans)
Team Bauhaus - som för damerna
TSS: övriga, max 25 år som bedöms ha potential (dvs ungefär som idag)
Självklart räknas bara individuella lopp.
Möjligen specialbehandling av Edvin Anger.
Jag har svårt att se att Moa H lyfts upp i A-laget och jag misstänker att åtminstone Grate får vara kvar i A-laget, möjligen också Häggas.
Vore jag landslagsuttagare skulle jag definiera tydliga ”kriterier” för att platsa i respektive landslag, typ:
Damer:
A-laget: de som varit på pallen i världscupen den gångna säsongen + Linn som rehabat hela säsongen
Team Bauhaus: övriga som varit topp 24 i världscupen (ev krav på minst två gånger) + Elina R på väg tillbaka (siffran 24 är slumpmässigt vald, men den ska sättas så att A+B blir rimligt antal
TSS: yngre åkare (max 22) som inte platsar ovan men bedöms ha potential
Herrar:
A-laget: de som varit topp tio i världscupen (möjligen topp åtta i sprint, topp tolv på distans)
Team Bauhaus - som för damerna
TSS: övriga, max 25 år som bedöms ha potential (dvs ungefär som idag)
Självklart räknas bara individuella lopp.
Möjligen specialbehandling av Edvin Anger.
Med det kriterie du ställer så kommer Moa O inte att flyttas upp i A-lagsgruppen. Jag tycker personligen att hon inte hör hemma där. Hon är så långt efter övriga 7 åkare där. Hon bör vara kvar i Team Bauhaus med de yngre talangerna + kanske Moa Lundgren. Moa L har nu haft två bedrövliga säsonger men hon är ju trots allt både juniorvärldsmästare och U23-världsmästare i sprint. Jag tycker hon är värd att satsa på ytterligare en säsong.
Sen blir det rätt klargörande hur stor skillnaden är mellan dam- och herrlaget om man skulle tillämpa samma kriterie för herrlaget (dvs. krav på pallplats i världscupen) så skulle det endast bestå av Calle och Poromaa.