2022-03-28, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Blir verkligen ryssar arkebuserade om de vägrar delta i kriget?
Kanske jag var förhastad men jag tror att de drabbas av stränga straff, hursomhelst.

I Sverige är dödstraff under krigstida förhållanden avskaffat men jag är säker på att vi kommer att arkebusera landsförrädare under dessa förhållanden . . . the fog of war . . . . etc. etc.
Citera
2022-03-28, 15:03
Medlem
Det är krig i Ukraina och här sitter vi och bråkar om SVT.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja men man körde tillbaks mannarna men inte materialet. Man har inte låtit 70-90 procent av Rysslands operativa styrka legat runt Ukraina i 12 månader.

Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja så agerar en statsbildning om man vill bli tagen på allvar och vill få respekt. Den dagen Ryssland också utreder ryska övergrepp i Ukraina så kanske det finns hopp för ett Ryssland i finrummet också. Men det lär nog inte hända med tanke på att putin leasat rena mordpatruller från utlandet för att försöka vinna det smutsiga krig han startade för dryga månaden sedan.

Man kan fråga sig varför Ukraina ska hålla sig till Genevekonventionen (GK) när inte Ryssland gör det?
GK stipulerar hur man ska agera i krig och i det här fallet är det inte krig utan en speciell militär operation enligt ryssarna själva vilket kan jämställas med terrorism. Men det är bra att Zelensky uppmanar till att följa den för att visa att man är seriösa, men rent juridiskt är det inget de behöver följa. Rysslands enda syfte med att sprida sådan här propaganda är för att kunna höja retoriken och legitimera det accelererade våldet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
OK men du måste hålla med om att det är svåra val?

Missförstå mig inte; Jag är innerligen negativt inställd till Putins aggression men jag kan känna med dessa stackars Ryska soldater!

Självklart, men om valet stod mellan en kula i huvudet och en kula i knät så är det inget dåligt utfall för de ryska soldaterna som valde att åka till ukraina för att mörda urskiljningslöst....
Citera
2022-03-28, 15:04
Medlem
baggebo1s avatar
Fria Tider skriver om terroriststatens krigsbrott:
Citat:
Här skjuter Ukraina ryska krigsfångar

Utrikes. En film från konflikten i Ukraina visar hur ukrainska soldater torterar ryska krigsfångar genom att skjuta dem i benen. Uppskattningsvis mellan 15 och 20 fångar syns ligga blödande på asfalten i de obehagliga bilderna. Ukrainas regering lovar nu att utreda händelsen.
https://www.friatider.se/har-skjuter-ukraina-ryska-krigsfangar
Citera
2022-03-28, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Och du är ett terroristkramande kräk som borde behandlas som alla andra terrorister.
Jag har inga problem med att trådens största troll skriver detta.

Jag har faktiskt (trots att jag är en gammal kärring) åter en militär krigsplacering.

Putin! Bring it on!

(DU vet fortfarande inget om krig.)
Citera
2022-03-28, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Det är inte jag som påstår för att ryssar och ukrainare är samma sak....

Jag beskriver verkligheten som den ser ut, du har väll inte gått i putins tankefälla att ryssen är där för att befria ryssen?

Jag skiter i Putin, och tycker att invasionen är fel. Däremot håller jag inte med om bilden som vissa försöker skapa. Att ryssar är onda ukrainare goda, gör skillnad på politik, styre inte folk.
På individnivå är det samma skit, du kommer inte märka någon skillnad på en ukrainare eller ryss när du kommer ha med dem att göra.

Jag har inte gått i någon fälla, däremot verkar du ha gjort det. Jag hade samma bild innan konflikten och för 1år och 2år sen. Den bilden har inte ändrats sista månaden heller.
Citera
2022-03-28, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Självklart, men om valet stod mellan en kula i huvudet och en kula i knät så är det inget dåligt utfall för de ryska soldaterna som valde att åka till ukraina för att mörda urskiljningslöst....
Nu skjuter vi iofs inte i huvudet när vi arkebuserar men visst . . . point taken . . .

(Att bli skjuten i knät kan iofs ge en ganska snabb död om skottet träffar en stor aorta exempelvis arteria femoralis profunda.).
Senast redigerad av NurseRatched 2022-03-28 kl. 15:11.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Jämförelsen med El Salvador är ändå inte korrekt. Trots ditt påstående.
https://www.globalis.se/Statistik/bnp-per-invaanare

Ja du har rätt El Salvador låg 1 placering högre i den du skickade.
Citera
Medlem
StigaSols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Exakt, folk har tappat det helt. Det är vad jag pekar ut..folk här i forumet gnäller om ryska krigsförbrytelser (helt rätt), men när ukrainska soldater gör det så rättfärdigar man det. Folk har tappat det helt. Rysk propaganda är på riktigt, men kolla hur jävla hjärntvättade folk i väst är själva.

Nej, det är helt fel utav båda sidorna, självklart! Jag kan däremot ha mer förståelse för de som är invaderade och har fått ett krig på halsen, med bombade människor.
Hade exempelvis någons dotter blivit mördad av en galning, så hade jag haft mer förståelse om pappan hade hämnats i raseri och dödat GM.
Citera
2022-03-28, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Fria Tider skriver om terroriststatens krigsbrott:

https://www.friatider.se/har-skjuter-ukraina-ryska-krigsfangar
Ja? Det hör kriget till.
Citera
2022-03-28, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
SVT är svensk statsmedia.

De rapporterar samma nyheter gällande Ukraina som samtliga medier gör i Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in