2022-03-28, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Valde ja.

Det går utmärkt att vägra. eller desertera, eller ta en kula.

3 val inte en enda bebis eller barn som dött ukraina fick....

Viktigt att inte glömma det när bilder på svältande ryssar och massiva MMA strider över den sissta påsen med socker i ryska butiker kablas ut om några månader....
OK men du måste hålla med om att det är svåra val?

Missförstå mig inte; Jag är innerligen negativt inställd till Putins aggression men jag kan känna med dessa stackars Ryska soldater!
Citera
2022-03-28, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Nej, inte "krig". Det är så det ser ut i krig mot terrorister. Normala arméer torterar inte fångar. Terrorister däremot gör det hela tiden. Ukraina har visat sig vara en terroriststat och jag önskar att Putin kunde lägga till avterroristisering till de mål han redan satt upp.
Du vet inget om krig.

Du vet heller inget om någonting annat heller.
Citera
2022-03-28, 14:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Valde och valde . . . . . Tyvärr har de ju valet att delta i kriget på Rysslands sida eller bli skjutna som landsförrädare. Knepig sits . . . .

I övrigt håller jag helt med.

Blir verkligen ryssar arkebuserade om de vägrar delta i kriget?
Citera
2022-03-28, 14:59
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Det jag menar är att SVT och RT är lika lika vinklade fast på varsin sida om argumentet. Försök att hitta ett reportage där RT skriver något negativt om Ryssland/Putin eller där SVT skriver något negativt om Ukraina/Zelensky.

Rubbat påstående. SVT är hyperneutralt och har fantastiska nyheter. Du framstår som ett rysstroll.
Senast redigerad av greta75 2022-03-28 kl. 15:04.
Citera
2022-03-28, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag vet inte vilken militär operativ anledning som skulle motivera att skjuta krigsfångar man har under kontroll.

Jag tror det är klara brott mot krigets lagar, men det skulle vara intressant att få reda på vad som sägs i det klipp jag fann. Antar att det är det som diskuteras.

Också hur situationen innan ryssarna tas till fånga såg ut.
Det här rör sig naturligtvis om kallt hämndmotiv. Krig utvecklar sig ofta på detta sätt. Tyvärr . . .
Citera
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Du har inte läst ordentligt, jag sa att deras största export-vinst var transit från den ryska gas-avgiften. Resultatet är från 2020, det innebär utan krig.
Så du får du lära dig att ta till dig fakta och inte börja tro, och bli disinformatör, 45% av befolkningen i Ukraina lever även under fattigdomsgränsen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)_per_capita

Jämförelsen med El Salvador är ändå inte korrekt. Trots ditt påstående.
https://www.globalis.se/Statistik/bnp-per-invaanare
Citera
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Det jag menar är att SVT och RT är lika lika vinklade fast på varsin sida om argumentet. Försök att hitta ett reportage där RT skriver något negativt om Ryssland/Putin eller där SVT skriver något negativt om Ukraina/Zelensky.

Det går inte att jämföra då Ryssland är den invaderande aggressiva parten. Hade Ukraina invaderat ett annat svagare suveränt land så är det såklart att SVT inte hade vinklat det till en special operation och försökt att berättiga det på alla möjliga absurda sätt utan de har dömt Ukraina lika hårt.

Det kan inte bli tydligare vilket land som har gjort fel och just därför tar media helt rätt Ukrainas parti.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja alla ryska präster är nog inte ateister. Är nog i mer i kretsen kring putin som kyrkans män nerprioriterar det sakrala till förmån för det mer jordiska i form av makt och ärelystnad.

Ja den här korrupte patriarken har förstås fått sin beskärda del av Putin-kleptokratins stulna pengar ner i fickan för att välsigna blodsutgjutelsen.
Citera
Medlem
Citat:

Det här låter som en äkta rysk lögn: "SVT och RT är lika vinklade fast på varsin sida om argumentet". SVT har inget "argument".
Citera
2022-03-28, 15:01
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Du vet inget om krig.

Du vet heller inget om någonting annat heller.
Och du är ett terroristkramande kräk som borde behandlas som alla andra terrorister.
Citera
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Eeeeeeeh . . . . nej . . . . . RT är betydligt mer vinklat än RT eftersom RT är Rysk statsmedia.

SVT är svensk statsmedia.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag vet inte vilken militär operativ anledning som skulle motivera att skjuta krigsfångar man har under kontroll.

Att man saknar möjlighet att transportera dem, att de är ett problem om de röjer ens position, att man inte kan ta med dem och samtidigt genomföra sitt uppdrag.

Valet kan ha ståt mellan kula i knät och kula i huvudet, krig är tyvärr en plats för rationella beslut över moraliska.

Citat:
Jag tror det är klara brott mot krigets lagar, men det skulle vara intressant att få reda på vad som sägs i det klipp jag fann. Antar att det är det som diskuteras.

Ja, det kommer säkert ut och någon linguist kommer säkert ha åsikter om dess äkthet eller ej.

Citat:
Också hur situationen innan ryssarna tas till fånga såg ut.

Ja, problemet är ju om det är fejk, då blir det ju inte så mycket av dessa undersökningar, finns inga soldater att identifera, och inte heller några skadade ryssar att intervjua.
Senast redigerad av slö 2022-03-28 kl. 15:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in