2022-03-28, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Dom är riktiga. Ukraina har uppmanat sina trupper att hålla sig till genevakonventionen efter att videorna kom till ytan.
Ja så agerar en statsbildning om man vill bli tagen på allvar och vill få respekt. Den dagen Ryssland också utreder ryska övergrepp i Ukraina så kanske det finns hopp för ett Ryssland i finrummet också. Men det lär nog inte hända med tanke på att putin leasat rena mordpatruller från utlandet för att försöka vinna det smutsiga krig han startade för dryga månaden sedan.
Citera
2022-03-28, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Verkligheten är ju vad den är. finns inget "ont och gott" med att beskriva den objektivt, allt är inte känslor (om vi nu inte ska full postmodernism)

Ja

då har du uppenbarligen inte varit i ryssland.

Jag med, och träffat på en del av dem även på olika jobb i Sverige. Så kom inte med ngn förvriden bild av verkligheten din mytoman. Eller så sitter du och ljuger
Citera
2022-03-28, 14:48
Medlem
Mariupol verkar falla - men vad det betyder, kan man undra. Ryssarna har väl malt sönder allt och om de intar staden, intar de en grushög, tryfferad med lik...
Hade ryssarna inte varit äkta klantarslen, hade Kiev gått samma öde till mötes. Tack Gud för den äktryska inkompetensen....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag utesluter absolut inte att det hänt, och kommer att hända. Det handlar i så fall om krigsbrott.

Ja, kan dock finnas en bra militäroperativ anledning till att ta beslutet de gjorde (om det nu är äkta)

Inte helt olikt det amerikanska militärer operativt fick ta med potentiella "självmordsbombar" barn och kvinnor.

Citat:
Men det är skillnad på krigsbrott begångna av enskilda soldater och systematiska krigsbrott av ett lands stridsledning.

Helt klart, börjar det krylla av videos av "skjuta i knät" typ så är det problematiskt, det är ju ingen dum militär strategi att fylla ryska logestikled med handickapade soldater som kräver akut vård och transport....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Du är verkligen hjärntvättad, målat upp en bild av gott och ont. Har du varit i Ukraina? De är rent ut sagt, samma skit som ryssar.
Inte alls. Ukrainare är betydligt mer drivna att klara sig själva än Ryssar.
Citera
2022-03-28, 14:49
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Skämtar du???
Vilka är det SVT låter sända om kriget i Ukraina dagtid??

Det jag menar är att SVT och RT är lika lika vinklade fast på varsin sida om argumentet. Försök att hitta ett reportage där RT skriver något negativt om Ryssland/Putin eller där SVT skriver något negativt om Ukraina/Zelensky.
Citera
2022-03-28, 14:52
Medlem
Citat:
märkligt, benskjutar videon finns ju på cnn och annan västmedia, även ukraina har ju officelt komenterat den (nej de sa inte att det vara nazzistbyxxor och benen bara råkade vara på fel plats vid fel tillfälle)

sen får du ju ha i åtanke att ryssarna som råkar illa ut valde att vara där, det gjorde ju inga av barnen som träffades av ryska bomber och kulor.....
Valde och valde . . . . . Tyvärr har de ju valet att delta i kriget på Rysslands sida eller bli skjutna som landsförrädare. Knepig sits . . . .

I övrigt håller jag helt med.
Citera
2022-03-28, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Jag med, och träffat på en del av dem även på olika jobb i Sverige.

Så kom inte med ngn förvriden bild av verkligheten din mytoman. Eller så sitter du och ljuger

Det är inte jag som påstår för att ryssar och ukrainare är samma sak....

Jag beskriver verkligheten som den ser ut, du har väll inte gått i putins tankefälla att ryssen är där för att befria ryssen?
Citera
2022-03-28, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Det jag menar är att SVT och RT är lika lika vinklade fast på varsin sida om argumentet. Försök att hitta ett reportage där RT skriver något negativt om Ryssland/Putin eller där SVT skriver något negativt om Ukraina/Zelensky.
Eeeeeeeh . . . . nej . . . . . RT är betydligt mer vinklat än RT eftersom RT är Rysk statsmedia.
Citera
2022-03-28, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Valde och valde . . . . . Tyvärr har de ju valet att delta i kriget på Rysslands sida eller bli skjutna som landsförrädare. Knepig sits . . . .

I övrigt håller jag helt med.

Valde ja.

Det går utmärkt att vägra. eller desertera, eller ta en kula.

3 val inte en enda bebis eller barn som dött ukraina fick....

Viktigt att inte glömma det när bilder på svältande ryssar och massiva MMA strider över den sissta påsen med socker i ryska butiker kablas ut om några månader....
Citera
2022-03-28, 14:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ja, kan dock finnas en bra militäroperativ anledning till att ta beslutet de gjorde (om det nu är äkta)

Inte helt olikt det amerikanska militärer operativt fick ta med potentiella "självmordsbombar" barn och kvinnor.

Helt klart, börjar det krylla av videos av "skjuta i knät" typ så är det problematiskt, det är ju ingen dum militär strategi att fylla ryska logestikled med handickapade soldater som kräver akut vård och transport....

Jag vet inte vilken militär operativ anledning som skulle motivera att skjuta krigsfångar man har under kontroll.

Jag tror det är klara brott mot krigets lagar, men det skulle vara intressant att få reda på vad som sägs i det klipp jag fann. Antar att det är det som diskuteras.

Också hur situationen innan ryssarna tas till fånga såg ut.
Citera
2022-03-28, 14:57
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är inte OK men det är så krig ser ut.
Nej, inte "krig". Det är så det ser ut i krig mot terrorister. Normala arméer torterar inte fångar. Terrorister däremot gör det hela tiden. Ukraina har visat sig vara en terroriststat och jag önskar att Putin kunde lägga till avterroristisering till de mål han redan satt upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in