• 3
  • 4
2022-03-21, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Kan ha varit wirearna (lsa helt enkelt) pga nedslitna wirehjul.

Lngesedan militra farkoster hade stlvajrar fr roderkontrollerna,typ in p 1960/1970-talet. Men det fanns vl p ngon av de tidiga helikoptertyperna.
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Hur tnker du hr? Roderlinor?

Osprey har Fly-By-Wire s det finns nog inga roderlinor.

I vrigt r det nog och har varit extremt ovanligt med problem med flight controls p grund av problem med slitna wirehjul p militra flygfarkoster. Jag kommer inte ihg att jag alls hrt om ngot sdant fall p ngon maskin som operarats av militren i normala lnder(dvs inte bananrepubliker inrknade).

Fly-By-Wire innebr att kommandona skickas elektroniskt med koppartrdar. Det r dem som r wires, inte som gamla steelwires, stlvajrar.
Citat:
Troligen inte nedisning. Nu vet jag inte vilken hjd krran flg p men isbildning sker nr man flyger i moln i minusgrader. Man kan ocks f isbildning av underkylt regn men det r inte riktigt kompatibelt med vder med kraftig vind.
Gissningsvis flg man inte i moln utan troligen under iom vningens karaktr.

V-22 Osprey r certifierad fr flygning i isbildning upp till mttlig isbildning. Det innebr att maskinen frst och frmst r konstruerad fr detta med avisningssystem fr vingar, rotorer och frontrutor. Sedan genomfrs en massiv utprovning. Bilden i reddit-lnken visar en del av en sdan certifieringsprocess. Man brjar att flyga i kontrollerad isbildning, dvs flygmaskinen som genererar de underkylda vattendropparna kan styra hur svrt isbildning det blir genom mngd vatten och droppstorlek. Detta testas i olika temperaturer. Utkomsten av testerna kan resultera i att man optinerar programvaran som styr avisningssystemen. Tex kan man behva justera vilka delar av rotorblad och propellrar som vrms upp vid olika temperaturer fr att bde se till att avisningen fungerar men ven att man inte vrmer ngon del av bladen i ondan.
Nr dessa tester r genomfrda flyger man i isbildning under vanliga frhllanden. V-22 r flugen i isbildning under tre vinterssonger innan den ndde sin certifiering fr flight in known icing conditions.

https://vtol.org/store/product/v22-o...tions-5975.cfm

https://www.navair.navy.mil/node/12156

Svarta ldan har ofta inte anvnts militrt frr i tiden men nufrtiden r det standard p alla strre moderna militra flygmaskiner. Det finns ldre typer som saknat fr att den militra operatren inte velat lgga pengar p snt. Ett exempel r svenska TP84.

Fr de modernare maskintyperna r flight data och voice recorder normalt standard numera och man har en mjlighet att med central clear/emergency erase radera alla knsliga data i FDR/CVR, FMS och varnings- och motmedelssystemen.

V-22 hade Flight Data Recorder redan frn brjan men saknade Voice Recorder, initialt pga att man ibte tyckte det behvdes i grundbestllningen och drefter pga brist p pengar fr detta. 2012 tillfrdes medel fr att tillfra det p MV-22.

MV-22 r ungefr lika sker eller olycksbengen som de andra systemen Marines anvnder. Som vanligt r det inte tekniska problem som dominerar utan mnskliga faktorn r vanligast.

Lser man igenom de olyckor som hnt och utelmnar flygutprovningen (d det var frga om en helt ny teknik s fr man naturligtvis problem under utvecklingen) s r det inte mnga olyckor med tekniska problem.

http://www.okinawa.marines.mil/Porta.../Docs/MV22.pdf

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Acci...he_V-22_Osprey

Tack fr alla inflikningar. Det har vl varit en del synpunkter p konstruktionen att den hade behvt lngre vingar, kanske nnu lgre sk stallhastighet s att vxlingen till d rotorerna vnds uppt blir nnu smidigare. ja, man ser att en del kritik som framfrts mot denna otroliga krra r utifrn att det r ett flygplan, annan kritik utifrn att den r en helikopter.

De frhllandevis tunga motorgondolerna pverkar skert en hel del.
De har heller ingen gemensam axel vad jag vet som gr att de roterar synkront.

Verkar tragiskt och ondigt. Det lilla NRK meddelade var ju att den gtt rakt ner i backen ungefr.
Om det var s som vid Kebnekaise-olyckan att de gick fr lgt fr att de inte visste att berget var
2200 meter hgt, det vet jag inte.

Det ska visst vara svrfluget dr fr nr allting r vitt och solljus ljuset r s starkt att
avstndet till marken r vldigt svrt att bedma frrns det redan r frsent.
Men nu skedde olyckan p kvllen/natten vad jag frstod.
Det var runt 0 C dr i omrdet
Citera
2022-03-21, 06:42
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Men nu skedde olyckan p kvllen/natten vad jag frstod.

Det blev mrkt ca 1900 lokal tid och maskinen skulle vart tillbaka 1800.
Man drog larmet 1830 d den inte var ter 30 min efter planerad landning.

Det var rimligen planerat som en flygning i dagsljus.
Citera
2022-03-21, 23:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
De har heller ingen gemensam axel vad jag vet som gr att de roterar synkront.
Vet inte om rotorerna r ihopkopplade vid normal drift. Men om det blir ett motorbortfall s frdelas den fungerande motorns effekt p bda rotorerna, via ngon vxellda och en drivaxel som gr mellan rotorerna.
Citera
2022-03-21, 23:49
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vet inte om rotorerna r ihopkopplade vid normal drift. Men om det blir ett motorbortfall s frdelas den fungerande motorns effekt p bda rotorerna, via ngon vxellda och en drivaxel som gr mellan rotorerna.

Precis, annars klarar man inte ett motorstopp i hovring eller transistion till/frn hovring.
Citera
2022-03-27, 22:22
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
//
MV-22 r ungefr lika sker eller olycksbengen som de andra systemen Marines anvnder. Som vanligt r det inte tekniska problem som dominerar utan mnskliga faktorn r vanligast.

Lser man igenom de olyckor som hnt och utelmnar flygutprovningen (d det var frga om en helt ny teknik s fr man naturligtvis problem under utvecklingen) s r det inte mnga olyckor med tekniska problem.

http://www.okinawa.marines.mil/Porta.../Docs/MV22.pdf

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Acci...he_V-22_Osprey
Jag r inne p din linje, att det gr inte att skylla haveriet p flygplanet/helikoptern. Det hr verkar vara en konstruktion som har framtiden fr sig. Jag ser i framtiden en fyrmotorig variant, ungefr som en quadrocopter/drnare. Kanske med vingprofil p sjlva flygplanskroppen, och som tiltar rotorerna framt nr den har kommit upp en bit frn marken. Eventuellt ocks med jetmotorer som sedan tar ver, och att man d lter rotorerna fljla. Konstigt att det inte har gtt mer framt p det hr omrdet sedan sjuttiotalet d den hr modellen utvecklades.
Senast redigerad av Draifos 2022-03-27 kl. 22:31.
Citera
2022-03-28, 10:34
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Det blev mrkt ca 1900 lokal tid och maskinen skulle vart tillbaka 1800.
Man drog larmet 1830 d den inte var ter 30 min efter planerad landning.

Det var rimligen planerat som en flygning i dagsljus.

Solnedgngen skedde kl 18:10 den 18 mars i Bod s kl 19 skulle det vara rtt mrkt. Flygningen var sannolikt planerad fram till solnedgngen vilket ju r kl 18 avrundad tid. Skulle man bli frsenade s hade man kommunicerat det till trafikledningen.
Citera
2022-03-28, 12:43
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Solnedgngen skedde kl 18:10 den 18 mars i Bod s kl 19 skulle det vara rtt mrkt. Flygningen var sannolikt planerad fram till solnedgngen vilket ju r kl 18 avrundad tid. Skulle man bli frsenade s hade man kommunicerat det till trafikledningen.

Det blir inte flygmrkt omedelbart solen gr ned. Militrt flygmrker intrffar vid borgerlig skymning, dvs nr solen r 6 grader under horisonten.
Det blev flygmrkt cirka 1900. (Jag kan ha sett briefen fr omrdet).

Flygningen var inte bara "sannolikt planerad till...."

Frdplanen gick ut 1800 lokal tid och larmet drogs 1830, 30 minuter efter enligt normal rutin.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in