2022-03-28, 08:36
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Tror nog samtliga experter från väst har haft en övertro på Rysslands militära kapacitet. Man har i tid och otid lyft upp Ryssland som innehavare av världens andra kraftigaste armé. Nu ser vi att deras militära förmåga är liten och att utrustningen ligger kvar på samma nivå som den gjorde under kalla kriget. Några tekniska framsteg verkar inte ha gjorts sedan Sovjetunionens fall.

Ryssar verkar rent av evolutionärt underlägsna. Den intellektuella kapaciteten verkar vara tusentals år efter utvecklingen i väst.

Nja, så lät det också efter det finska vinterkriget. Ryssarna är inte intellektuellt efterblivna, men kulturellt hjärntvättade sedan lång tid tillbaka. Skulle Ryssland angripas på riktigt och ryssarna få lång tid på sig, vilket de iof inte får i ett modernt krig, så skulle det kunna se annorlunda ut.
Citera
2022-03-28, 08:38
Bannlyst
MÖP. Militärt Överintresserade Personer. De finns i tråden sida upp och sida ned. Men visst, spekulera på bara.

Det jag vill se är respekt för Ryssland. Handel igen.
Citera
2022-03-28, 08:40
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nja, så lät det också efter det finska vinterkriget.
Ryssarnas inkompetens och intellektuella nedsättning var lika sann på den tiden som den är idag.
Citera
2022-03-28, 08:42
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Om Putin nöjer sig med Donbass så får vi kanske acceptera att släppa sanktionerna för att ”komma framåt” även om det känns moraliskt fel. Kriget behöver ta slut. För allas skull.

Sen får vi försöka hjälpa till att bygga upp Ukraina. Alla tjänar på ett välmående Ukraina i Europa.

Om Donbass blir ryskt så kanske det får ”offras” då. Hur sorgligt det än känns.
Problemet är ju att Putin har visat genom historien att han aldrig nöjer sig.
Om några år är det något annat område som han ska ha och skillnaden då är bara att Ryssland har slickat sina sår och lärt sig av sina militära misstag.
Det är som att ge Hitler vad han vill ha, på sikt löser det ingenting.
Putin måste bort, sanktionerna bryts då.
Senast redigerad av StigEngstrom 2022-03-28 kl. 08:47.
Citera
2022-03-28, 08:42
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det är väl ganska uppenbart att det här kriget har visat att stridsvilja är något svårt att mäta. Endast kofman av alla experter jag lyssnade sa att det riktigt svåra är att mäta stridsviljan.

https://www.cna.org/experts/Kofman_M

De flesta var väl kvar i 2014 och Krim. Ryssarna var uppenbart det och även ganska många väst experter var det. Jag vet inte om jag hörde några svenska säga nått innan kriget. Jag pratade med några på svenska försvarshögskolan och de sa om även Kofman sa - Krig är komplicerat. Man vet aldrig hur det slutar. Krig är alltid en risk. Titta på USA i Afghanistan och Vietnam. Hade de vetat att det skulle gått åt skogen så skulle inte ha anfallit eller krigat på annat sätt.

Det där med ryska missiler har funnits tecken från Syrien på att de är inte så bra.

Den stora "missen" eller det som chockade experterna var det ryska flygvapnet. De har haft 14år (Efter Georgien) att bli bättre. 90 procent av piloterna har varit i Syrien. Dock väldigt korta perioder.

Sen verkar ryssarnas strategi med att skicka materialet först och placera det runt Ukraina för att behålla operativ överraskning misslyckats. Då soldaterna stannade kvar i sina baser och kunde då inte öva. Sen övade de och direkt ut i krig. Det verkar som den ryska militären fick väldigt kort tid på sig att planera det hela. Ryssarna har aldrig genomfört en sån här stor operation i modern tid.

Korruptionen är en stor faktor. Samt att man oprovocerat ska slåss mot ett grannfolk, det tar ned stridsviljan. Men korruptionen uppifrån och ner. Dränerar motivation och materiel.

Lägg till diktaturen i Ryssland där ingeb kritik har kunnat föras fram av tex militär i planeringskedet. Som dessutom verkar ha hållits väldigt hemligt även för höga militärer.

Sen har ju Ukraina beväpnats och tränats, minst sen 2014.
Citera
2022-03-28, 08:43
Medlem
ReijoHervonens avatar
Desorganiserat nomadfolk som rider på kameler är väl en fiende som är mera jämbördig med ryska armén helt enkelt.
Citera
2022-03-28, 08:44
Medlem
Citat:
Tror nog samtliga experter från väst har haft en övertro på Rysslands militära kapacitet. Man har i tid och otid lyft upp Ryssland som innehavare av världens andra kraftigaste armé. Nu ser vi att deras militära förmåga är liten och att utrustningen ligger kvar på samma nivå som den gjorde under kalla kriget. Några tekniska framsteg verkar inte ha gjorts sedan Sovjetunionens fall.

Ryssar verkar rent av evolutionärt underlägsna. Den intellektuella kapaciteten verkar vara tusentals år efter utvecklingen i väst.

Ryssarna var riktigt dåliga fram till 2008. Även om deras militära ledning hade velat omorganisera sedan 1980-talet. Efter kriget i Georgien så började man. Sen gjorde de delvis samma sak som NATO gjorde dvs omorganiserade sin arme för att delvis slåss mot enklare motståndare. De byggde BTGer. Sen skapade det gränser vad de kunde göra genom den svaga ekonomin Ryssland har. Hur som helst det har gått ganska bra i Syrien. Bara en sak om att de lyckades skicka trupp till Syrien och bygga ut sin bas där, samt samarbeta med Hizbollah, Assad och Iran är stort. 2014 i Krim gick det också bra.
Citera
2022-03-28, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Vad baserar du det på? Nyfiken. Jag menar, Sverige har inte precis gjort mycket väsen av sig. "En munsbit" för att alla andra vägar är stängda pga. Nato?
Sverige har valt sida — det är ett faktum. Dock tillsammans med en lång rad andra länder.

Om jag är redo? Absolut. Jag ska inte avslöja vad jag fick för utbildning, men det kunde bli spännande. Allt för Sverige. För Ukraina är jag däremot ovillig att riskera mitt liv.
Ja. Skiljelinjen går ju mellan västliga, liberala demokratier och östliga autokratier. (Även om Putins Ryssland verkar vara paria även i den sistnämnda kategorin.)
Citera
2022-03-28, 08:46
Medlem
Sextiopluss avatar
Ukraina shoppar RGW90 HH „Matador“.

"Für insgesamt 25 Millionen Euro
Ukraine kauft 5100 Panzerabwehrwaffen in Deutschland"

Vet inte varför de valt dessa? Kanske prisvärda?
Citera
2022-03-28, 08:46
Medlem
Citat:

Rysslands militära förmåga har nog överskattats av båda sidor. Putler har naturligtvis inbillat sig att Ryssland är oövervinneligt i krig. Det har bara haft mesiga ledare. Med en tuff och envis ledare som han så skulle Ryssland enkelt vinna alla krig. Naturligtvis har han också matats med felaktig information. Han har fått höra det han ville höra och han har inte kunnat veta hur mycket av försvarsbudgeten som har hamnat i fickorna på fel personer.

I väst har man också målat upp en bild av ett mycket starkt och farligt Ryssland. Det har ju legat i militärens intresse. Stark fiende, mer pengar till försvaret. I Sverige har ju detta fenomen varit mycket tydligt. Man målar upp en mörk hotbild och vi måste därför ha ett strakt försvar och samarbeta med alla för att kunna stå emot ett ryskt anfall, trots att detta egentligen är ganska orealistiskt.

Det var inte länge sedan man kunde se diskussioner om Europa skulle kunna stå emot ett anfall från Ryssland? Nu ser vi att ett land som Ukraina kunde stå emot ett anfall från Ryssland. Vad som skulle hända om de gav sig på Europa med en halv miljard människor och betydligt rikare än Ukraina, det behöver man inte fundera över längre.
Citera
2022-03-28, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
...
Det jag vill se är respekt för Ryssland. Handel igen.

Absolut, så fort despoten Putin är ur bilden så har Ryssland chans att vinna västs respekt igen.
Citera
2022-03-28, 08:47
Medlem
baggebo1s avatar
Ryssarna har korsat Donetsfloden och avancerar mot Slavyansk:
Citat:
Crossing the Seversky Donets south of Izyum. The very place for which there were fierce battles for almost two weeks.

Now our troops are walking along it in the direction of Slavyansk, and the burnt corpses of soldiers of the Armed Forces of Ukraine still “smell” in Kamenka and Dry Kamenka.
One of the first to pass through it were the fighters of the deep reconnaissance company under the command of Mongol. Hugs you brother!

Here, the deputy head of the engineering troops of the Western Military District, Colonel Nikolai Ovcharenko, took a heroic death.
https://t.me/vysokygovorit/7060
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in