2022-03-27, 20:49
Medlem
Blot-Svens avatar
Zelensky beredd att kompromissa om Donbass samt erbjuda neutralitet, och lite mer. "Omöjligt tvinga bort Ryssland helt från Ukraina". Jag sa ju detta från början.

Krim nämns inte, men det är kanske för att Krim är en självklar del av Ryssland nu?
Citera
2022-03-27, 20:50
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Ukrainanska armén har hittat bevis för att Ryssland skapar "nazist-bevis" i Ukraina.

Ryska soldater har släpat med sig tyska nazist-hjälmar och WW2 nazi-uniformer ut på slagfältet för iscensätta videoklipp med påhittad nazism.

https://www.youtube.com/watch?v=GFSG2WU_p4M&t=77s

Förvånar mig inte alls. Ryssland försöker skapa något som inte finns.

Jewish businessman paid for Nazi graffiti in Ukraine before Russia invaded – report (he had no choice’ after Russian agents approached him).

https://www.timesofisrael.com/businessman-paid-for-nazi-graffiti-in-ukraine-ahead-of-russian-invasion-report/
Citera
2022-03-27, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Callebilte
Men läs vad jag skriver då för fan.. Jag skrev att de har 900k i armen (vilket var felaktigt, jag menade militär personal) så dessa är nog redan utrustade. Sedan skrev jag att de hade ca 2m reserver så därför ändrade jag mig till 3m totalt istället för 4m som jag skrev först.

Sedan skrev jag att jag antar att de har iallafall några vapenlager och att jag inte tror de tar bilen utan ryssen brukar använda mkt tåg vid truppförflyttningar.

Nej jag tror inte de kan fläska in 3 mille på stört i Ukraina och det har jag aldrig skrivit heller. Däremot om de planerat att tex ockupera Ukraina så hade de säkert kunnat mobilisera fler soldater än de gjorde innan de gick in...

Jag tror också att de kunde använt artilleriet mer innan de satte in marktrupperna om de hade haft andra mål än de uttalade med kriget.
Rysslands reserver består av främst före detta värnpliktiga. Väldigt få av dessa har någonsin kallats till en repetitionsutbildning. En RAND analys räknar med att endast 4000 man i Rysslands reserv kan kallas in på kort varsel utan ytterligare utbildning (aktiv reserv).

De har helt enkelt inte haft resurser till att underhålla sin reserv och samtidigt köpa palats och lyxjakter.
Citera
2022-03-27, 20:51
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Zelensky beredd att kompromissa om Donbass samt erbjuda neutralitet, och lite mer. "Omöjligt tvinga bort Ryssland helt från Ukraina". Jag sa ju detta från början.

Krim nämns inte, men det är kanske för att Krim är en självklar del av Ryssland nu?

Roligare i sin helhet.

- Säkerhetsgarantier och neutralitet, kärnvapenfri status för vår land. Vi är beredda att gå med på detta, säger Zelenskyj i intervjun.

Rysslands kommunikationsmyndighet meddelade under söndagen att medierna som gjorde intervjun nu utreds och att man uppmanat medierna att avstå från att publicera intervjun, enligt Reuters.

Efter beskedet från Kreml om utredningen valde dock Zelenskyj själv på söndagskvällen att publicera den drygt 90 minuter videointervjun på sin Facebooksida. "Ryssland behöver få reda på sanningen", skriver Zelenskyj om intervjun.

SVT
Citera
2022-03-27, 20:53
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Roligare i sin helhet.

- Säkerhetsgarantier och neutralitet, kärnvapenfri status för vår land. Vi är beredda att gå med på detta, säger Zelenskyj i intervjun.

Rysslands kommunikationsmyndighet meddelade under söndagen att medierna som gjorde intervjun nu utreds och att man uppmanat medierna att avstå från att publicera intervjun, enligt Reuters.

Efter beskedet från Kreml om utredningen valde dock Zelenskyj själv på söndagskvällen att publicera den drygt 90 minuter videointervjun på sin Facebooksida. "Ryssland behöver få reda på sanningen", skriver Zelenskyj om intervjun.

SVT
Haha, det satte viss skruv på det. Jag visste faktiskt inte om detta.
Citera
2022-03-27, 20:53
Medlem
Sonnenwendes avatar
Nu blir de ryska soldatliken hundmat.

https://mobile.twitter.com/worldonalert/status/1508153547657027589
Citera
2022-03-27, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigaSol
TROTS invasionen så ställer sig Zelensky på "higher ground" vilket visar hans större villighet till en lösning än Putin. Hoppas att Putin drar sig tillbaka, däremot ska Ryssland hållas utanför Väst.
Helst i flera årtionden framöver.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina

i dag kl 20:08 av Jacob Ruderstam

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj säger att han är villig att diskutera en kompromiss om Donbass-regionen, skriver Dagbladet och hänvisar till Reuters.

Exakt vad en eventuell kompromiss innebär är fortfarande oklart.

– Jag inser att det inte är möjligt att att driva ut Ryssland ur Ukraina helt och hållet utan att starta ett tredje världskrig, säger presidenten.

Samtidigt säger Zelenskyj att en överenskommelse med Ryssland bara är aktuell om Vladimir Putin drar tillbaka sina styrkor.

Så klart det är möjligt att driva ut ryssen utan ww3. Man kan sätta ihop fredsbevarande styrkor som går in i Ukraina understött av SAM-system och överlägset flygvapen.
Låt oss säga att de ockuperar en del av landet så kan Ukraina sätta in 100% av vad de har för att driva ut ryssen ur resten. Man skulle kunna säkra fram till Kyiv, Chernihiv, Sumy, Kharkiv, Dnipro, Zaporizhia, Kherson, Odessa. Utöka till Melitopol, och sedan Berdyansk så snart Ukraina befriat dessa. Förklara för ryssarna att det är fredstrupp, för att bevara fred mellan Ukraina och Ryssland, som bara kommer döda allt som skjuter på dem oavsett om det är Ukrainska eller Ryska styrkor men aldrig kommer attackera.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven

Näe, vad som är sagt för stunden är att Krim ska vara ryskt och Donbass självständigt och omröstningar ska dras igång igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nu blir de ryska soldatliken hundmat.

https://mobile.twitter.com/worldonalert/status/1508153547657027589

Missräkning för de ukrainska bönderna. De såg framför sig att ryssarna skulle bli fertilizer, som skulle ge bördigare åkerfält. Surt att byrackorna ska ställa till det.
Citera
2022-03-27, 20:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Ryska soldater tigger mat och dryck från civilbefolkningen.

https://mobile.twitter.com/TheDeadDistrict
Citera
2022-03-27, 20:58
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Klart att ryssarna har grava komplex.
Hjärnornas kamp har vunnits av Väst i hundratals år.
Ryssarna kan fortfarande inte optimera sin industri eller slå mynt av sina fantastiska naturtillgångar.
De är märkvärdigt dåliga på produktion.

Huruvida invasionen har intressanta psykologiska orsaker, överlåter jag åt psykologer att bedöma.
Kanske har ryska folksjälen PTSD vad vet jag?

Jag tror att vi ser ett gigantiskt jävla misstag, i paritet med Irak-invasionen, för 20 år sedan. Bush var inte skarpaste kniven i lådan och hade dåliga rådgivare.
Putins skitsits är nog inte mer intressant.

Han är gammal och trött och Rysslands inneboende problem hann ikapp honom + hans stab är korrupt och skitnödig. Ingen vågar säga ifrån.
Korruption och vodka är nog svaret på varför dom inte kan ta sig i kragen och arbeta framåt.
Ändå är väl Putin till viss del älskad i landet för att han slår ner på just korruption? Då är det fan illa.
Citera
2022-03-27, 20:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Missräkning för de ukrainska bönderna. De såg framför sig att ryssarna skulle bli fertilizer, som skulle ge bördigare åkerfält. Surt att byrackorna ska ställa till det.
Stackars hundar, vem vet vad ryssen bar på för sjukdomar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in