2022-03-24, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Vad Sverige behöver är en totalt utradering av skräppartierna på högerkanten. Bort med L, KD och C samt MP. En stabil regering med S/SD/V lockar bra mer än någon mellanmosaktigt med M/KD (där vi alla vet egentligen inte vill ha något att göra med SD). Tänk om Maggan och Jimpa kunde sätta sig ner och bolla fram lite bra idéer. Med lite flax så skulle man inte ens behöva V för majoritet.
I den bästa av alla världar ja. Det är inte heller helt omöjligt att det blir verklighet. Om enda chansen för S att behålla makten är att gå i koalition med SD så kan det ske. För egen del så väljer jag Maggan framför Millhouse alla dagar i veckan och jag hoppas att Jimmie också gör det.

Inte helt omöjligt men ytterst osannolikt.
Citera
2022-03-24, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
I den bästa av alla världar ja. Det är inte heller helt omöjligt att det blir verklighet. Om enda chansen för S att behålla makten är att gå i koalition med SD så kan det ske. För egen del så väljer jag Maggan framför Millhouse alla dagar i veckan och jag hoppas att Jimmie också gör det.

Inte helt omöjligt men ytterst osannolikt.

Jag hoppas innerligt att S totaltröttnat på de fisförnäma fanfarfjantarna i C. Först då kan en koalition med S och SD ev bli en verklighet. S måste ha vid detta laget redan nu räknat bort MP. Annars blir det fan en blankröst nästa val.
Citera
2022-03-25, 23:06
Medlem
greta75s avatar
Förändringen i detta forumet angående S säger egentligen allt.

Från att ha behandlats som paria i 10 år till att bli värsta gullgrisen. Magdalena Andersson är ju rena trollkarlen, det känns som det kan gå hur bra som helst i valet.

Men som jag sagt många ggr förr, alla vindar vänder till slut.

Tar kriget slut och utan corona blir det lättare att vara i opposition. Små partier faller bort helt och utspel känns alltid populistiska i svåra tider.
Citera
2022-03-26, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Förändringen i detta forumet angående S säger egentligen allt.

Från att ha behandlats som paria i 10 år till att bli värsta gullgrisen. Magdalena Andersson är ju rena trollkarlen, det känns som det kan gå hur bra som helst i valet.

Men som jag sagt många ggr förr, alla vindar vänder till slut.

Tar kriget slut och utan corona blir det lättare att vara i opposition. Små partier faller bort helt och utspel känns alltid populistiska i svåra tider.
Jag gissar att du syftar på SD-anhängare, så låt mig klargöra min inställning i frågan.

S och M är ungefär samma sak. Skillnaden är att Maggan och även Löfven i viss mån är mer sympatiska och autentiska än den vidrige Ulf Kristersson. Men det har mest akademiskt intresse eftersom S är långt ifrån att sträcka ut handen till SD men M är nära.
Citera
2022-03-27, 17:51
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
De ligger fortfarande på allt mellan 20-18%. Det har ingenting att göra med intervjun i 30 minuter, för nån som röstar SD så är det tämligen okontroversiellt att inte välja mellan en rysk autokrat och en senildement liberal.

Vi har sett lika stor, om inte mer, variation både upp och ner i opinionen för sd under en längre tid.

De som har tappat ganska ordentligt har varit V, och vad det beror på är sannolikt att många V-väljare söker sig till S under rådande omständigheter, samt att en del försvann när de sa nej till vapen för Ukraina.
Läget mellan blocken har varit i princip oförändrat under många månader nu.
Vad vi ser är att SD har nått sitt tak under rådande omständigheter.

Det var ett enormt misstag av SD att ingå i det icke egentligen befintliga "blågula blocket".
Citera
2022-03-27, 18:20
Medlem
HejaFinlands avatar
SDs stagnation i OU är ännu en "Coronaeffekt" i form av kriget i Ukraina. Inrikesfrågor hamnar i skymundan och en massa sossar får stå i statsmedia och bräka dag ut och dag in. Det enda positiva är att klimatet också hamnar i skymundan så att MP fortsätter att marginaliseras.
Citera
2022-03-27, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vad vi ser är att SD har nått sitt tak under rådande omständigheter.

Det var ett enormt misstag av SD att ingå i det icke egentligen befintliga "blågula blocket".

Men vad är alternativet till det ”blågula blocket”, för SD, under rådande omständigheter?

Det enda alternativet som finns är att hålla sig själva isolerade på nått konstgjort sätt som rådde mellan 2010-2018. Men anledningen till att SD var isolerade då var inte pga de själva, utan för att alla andra partier isolerade de. Är det då rätt att isolera sig själv när andra partier väl har börjat acceptera, och förhålla sig till ens existens? Nu visar man ju iaf att man vill, och kan ta ansvar för Sverige, med hjälp utav andra partier. Är det verkligen fel?
Senast redigerad av kalleochchokladfabriken 2022-03-27 kl. 18:27.
Citera
2022-03-27, 18:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
Men vad är alternativet till det ”blågula blocket”, för SD, under rådande omständigheter?

Det enda alternativet som finns är att hålla sig själva isolerade på nått konstgjort sätt som rådde mellan 2010-2018. Men anledningen till att SD var isolerade då var inte pga de själva, utan för att alla andra partier isolerade de. Är det då rätt att isolera sig själv när andra partier väl har börjat acceptera, och förhålla sig till ens existens? Nu visar man ju iaf att man vill, och kan ta ansvar för Sverige, med hjälp utav andra partier. Är det verkligen fel?
Alternativet hade varit att vara tydliga med att något blågult block aldrig kommer att kunna existera.

Som det är nu är det för SD färdigplockat från vänstra planhalvan. Det är över;
Wallenberg vann.
Citera
2022-03-27, 18:39
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
SDs stagnation i OU är ännu en "Coronaeffekt" i form av kriget i Ukraina. Inrikesfrågor hamnar i skymundan och en massa sossar får stå i statsmedia och bräka dag ut och dag in. Det enda positiva är att klimatet också hamnar i skymundan så att MP fortsätter att marginaliseras.
Innan covid skrev MSM om kriminaliteten och att den var invandringsrelaterad.
S ompositionerar nu, och Maggan behåller vad rödgröna har.

Ca 80% röstar som MSM säger, facit har vi.
Citera
2022-03-27, 18:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Innan covid skrev MSM om kriminaliteten och att den var invandringsrelaterad. S ompositionerar nu, och Maggan behåller vad rödgröna har.
Ca 80% röstar som MSM säger, facit har vi.

Vi har ju en demografisk förändring, SDs andel av svenskarnas röster kommer ju att fortsätta att öka men av den totala väljarskaran kanske ökning blir allt långsammare. Men samtidigt uppnår vi ju att övriga partier närmar sig SD i nästan alla frågor. Ja det är för långsamt och det är en omvändelse under galgen men det är allt vi kan få just nu. Skulle vi bli av med MP och L är det också en vinst då det är extrema partier. Då är det egentligen bara C och V kvar som är riktigt extrema.

Ps. Jag förstår att SD hamnar i skugga p.g.a. Ukrainakriget, även jag har blivit krigsexpert nu på FB istället för SD/OU/inrikespolitik-expert. Nu lär jag mig mer om olika robotar än om opinionsundersökningar!
Citera
2022-03-27, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vi har ju en demografisk förändring, SDs andel av svenskarnas röster kommer ju att fortsätta att öka men av den totala väljarskaran kanske ökning blir allt långsammare. Men samtidigt uppnår vi ju att övriga partier närmar sig SD i nästan alla frågor. Ja det är för långsamt och det är en omvändelse under galgen men det är allt vi kan få just nu. Skulle vi bli av med MP och L är det också en vinst då det är extrema partier. Då är det egentligen bara C och V kvar som är riktigt extrema.

Ps. Jag förstår att SD hamnar i skugga p.g.a. Ukrainakriget, även jag har blivit krigsexpert nu på FB istället för SD/OU/inrikespolitik-expert. Nu lär jag mig mer om olika robotar än om opinionsundersökningar!

Vad baserar du detta på? Dina förhoppningar som SD-fan? Det är nog ganska klart för de flesta att SD nått sin platå och att de inte kommer bli lika stora som sossarna som man kanske trodde för några år sedan, på grund av att de valde ansluta sig till Moderaterna och därmed bli sossarnas konkurrenter.
Senast redigerad av itsyourfault 2022-03-27 kl. 19:04.
Citera
2022-03-27, 19:25
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Alternativet hade varit att vara tydliga med att något blågult block aldrig kommer att kunna existera.

Som det är nu är det för SD färdigplockat från vänstra planhalvan. Det är över;
Wallenberg vann.

Den sammanlagda tyngden av SVT, SR, TV4, SvD, DN etc. för mycket för SD att besegra. Sverige kommer antagligen inte att klara det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in