Citat:
Ursprungligen postat av
Friherr
Jag tycker det verkar som att Nooshi försöker göra V till ett traditionellt vänsterparti och släppa miljö, feminism, invandring och allt det som varit Vänsterpartiet sedan Gudrun Schyman tog över, fast motståndet inifrån tycks bastant.
Men om MP åker ur och Nooshi lyckas med sin transformering av partiet så tror jag S,V och C kan bli en stark koalition som det kan bli svårt eller rent av omöjligt för ett splittrat högerblock att detronisera.
Bara ett litet problem. C och V tillsammans är en ganska omöjlig sits. Kom ihåg att regeringen körde hårt under nästan två mandatperioder på att V hellre la sig platt fall för att stoppa SD och då körde politik som C, L, MP och S samsades om.
I samma ögonblick som V sa att nu är vi inte en dörrmatta längre utan vi vill också få med ett ord i laget om ni ska få vårat stöd, då slängde Stefan Löfvén in handduken och gav upp.
Sedan dess har Magda blivit statsminister och kör på en högerbudget vilket hon lär göra även efter våren och fram till valet och S kör numera som enparti-regering för att slippa att MP fuckar upp precis allting. Vi har också sett att C totalvägrar att samarbeta med V.
Inte bästa läget att bilda ett regeringsblock med C, L, MP, V och S.
Jag vet att L vill byta sida, men de har bråkar ju jättemycket internt om det så man kan inte vara säker som väljare.