2022-03-27, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Kallar man en majoritet som inte håller med en för hjärntvättade så har man redan förlorat känslokriget.

Skulle fortfarande påstå att gemene svensk är totalt hjärntvättad och förd bakom ljuset i snedvridna ”sanningar”, då man blint litar på MSM osv. Det är den enda sanningen och så världen ser ut enligt dem.

Varför skulle de ljuga för oss? Som de gjort så många gånger tidigare i jakt på att försvara egna intressen.

Nä, kritiskt och eget tänkande är det inte många som besitter i det här landet.
Det är vad dom sägs i radio/tv och skrivs i tidningen som gäller och ingenting annat, punkt slut.
Citera
2022-03-27, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
En vinklad mediabild bidrar till att vi blir hjärntvättade. Heter det verkligen "prickskytt"? Det låter som de ukrainska soldaterna var med i OS. Men ordet kommer faktiskt upp i Google translate på "sniper"

Jag har aldrig hört ordet. Bara "krypskytt".

https://www.svd.se/a/G3bxXl/ukrainsk-prickskytt-till-svd-ryssland-ar-oforberedda

Det går inte att analysera korrekt om man bara läser svenska tidningar.

Sniper är det vedertagna ordet för en krypskytt som skjuter soldater i krig.
En tävlingsskytt som är pricksäker och skjuter för poängen på tavlor
heter sharpshooter, och heter då också prickskytt.

Nackdelen med ett NATO-medlemskap är att Sverige kan tvingas ställa upp med soldater och materiel.
Och det vore så lagom roligt när kistorna landar på Arlanda.

Vi har ju redan FN-trupp, och har haft många uppdrag sedan många decennier tillbaka.
Tycker det borde räcka med att delta med FN-trupper.
Det ska också SD ha nämnt för flera år sedan.

NATO ger ju inte bara militärt skydd utan även ett paraply av säkerhetspolitiskt tänkande. Plus också IT-säkerhet, krypterade kommunikationskanaler och liknande.

Nu har vi sedan mycket lång tid tillbaks haft mycket samarbete med NATO ändå.

Ryska armén har nog valt en lagom kostym av utrustning, efter behoven. Det tyder nog på att de inte förväntat sig att föra krig mot andra svårare motståndare än möjligen små inbördeskrig i de forna sovjetrepublikerna. Samma stuk som tex Balkankrigen, eller som tidigare nu i Donbass.
Eller som i Syrien.
Plus att ingen av generalerna har fått sin tjänst på militära meriter, eller tex studiemässiga.

Det kan ha varit så illa att Ryssland beställt och betalat tex 100 kryssningsmissiler, men bara 10 har levererats, resten av missilerna har aldrig funnits. Pengarna för dessa försvann rakt ner i någon rymlig ficka, som de sedan köpt lyxbåtar för.

Ryssland har ju tex på IT-sidan förlorat en strid ström av IT-tekniker under nu två decennier, och det är ju klart att får de 15-25 ggr bättre betalt i utlandet än hemma i Ryssland så är ju valet väldigt enkelt, typ...

Sovjetunionen/Ryssland hade ju stora och vilda planer på att bygga en helt egen datorindustri, men tydligen saknar de tex japanernas eller sydkoreanernas flitighet och intresse för uppgifterna.

Vad vet vi egentligen ?
Man får känslan av att Vladimir Putin kan ha kört igång det här kriget för att dölja en massiv
svindelekonomi inom Ryssland ?
Eller vill Putin dölja sina misstag under Covid-19 ?

Det verkar ju helt orimligt allting faktiskt. Ukraina och Ryssland har inte haft några svårigheter
tidigare att komma överens precis.
Bland annat om vaccinsamarbetet, som tydligen fungerade hyfsat.

Det verkar heller inte hända något inne i Belarus.
Belarus skulle ju skicka soldater, men det verkar som att det inte blir av.
Belarus armé är kanske också i ett stadigt förfall, svårt att svara på.
Eller så ser Belarus Ukraina som en framtida allierad ?

Gevären som används för tävlingsskytte liknar de som används i skidskyttet. Det är i princip samma typ av gevär. De är tyngre och mer justerbara.
Både krypskyttegevär och tävlingsgevär brukar ha en kraftigare och tyngre hårdsmidd pipa för att minska de så kallade pipsvängningarna som sker precis när skottet går.

Pipsvängningarna är de vibrationer som sker då skottet går. En tyngre pipa vibrerar mindre.
Ibland så monteras en vikt på pipan som ska öka dess tröghet i vibrationerna.

Tävlingsskyttar behöver förstås inte någon kraftigare ammunition. Men det behöver krypskyttarna, de tar gärna den ammunitionen som har den högsta utgångshastigheten som går att nå med den kalibern.
Både tävlingsskyttar och krypskyttar kan ladda sin ammunition själva.
Då kan krypskytten välja det snabbaste och hetaste krutet.
Vilket är en klar fördel mot ett rörligt mål.

Krypskytten bryr sig givetvis inte om att slitaget på pipan blir högre, ju hårdare man laddar ammunitionen. En bra pipa kan hålla för en 5000 skott, men det är sällan aktuellt på tävlingsgevär eller krypskyttegevär.
Senast redigerad av NegerStryparen 2022-03-27 kl. 15:07.
Citera
2022-03-27, 15:03
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Sniper är det vedertagna ordet för en krypskytt som skjuter soldater i krig.
En tävlingsskytt som är pricksäker och skjuter för poängen på tavlor
heter sharpshooter, och heter då också prickskytt.

Nackdelen med ett NATO-medlemskap är att Sverige kan tvingas ställa upp med soldater och materiel.
Och det vore så lagom roligt när kistorna landar på Arlanda.

Vi har ju redan FN-trupp, och har haft många uppdrag sedan många decennier tillbaka.
Tycker det borde räcka med att delta med FN-trupper.
Det ska också SD ha nämnt.

NATO ger ju inte bara militärt skydd utan även ett paraply av säkerhetspolitiskt tänkande. Plus också IT-säkerhet, krypterade kommunikationskanaler och liknande.

Nu har vi sedan mycket lång tid tillbaks haft mycket samarbete med NATO ändå.
Men soldaterna kallas alltså krypskyttar på svenska medan Svenska Dagbladet försöker försköna verksamheten genom att felaktigt kalla dem prickskyttar vilket syftar på tävlingsskytte?
Senast redigerad av wwr 2022-03-27 kl. 15:11.
Citera
2022-03-27, 15:20
Avslutad
Citat:
Men soldaterna kallas alltså krypskyttar på svenska medan Svenska Dagbladet försöker försköna verksamheten genom att felaktigt kalla dem prickskyttar vilket syftar på tävlingsskytte?

Vad dillar du om? Prickskytt/skarpskytt är en befattning inom militären.
Citera
2022-03-27, 15:30
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Vad dillar du om? Prickskytt/skarpskytt är en befattning inom militären.
Det var en fråga eftersom du använde ordet krypskytt. Det är det enda jag har hört tidigare, gällande soldaterna. Men om det som tidigare vanligen kallades krypskytt numera även av militären kallas prickskytt så kanske det är militären som förskönat beteckningen.

Det blir förvirrande. Om någon säger sig vara prickskytt vet man inte om den skjuter på tavlor eller tränas att döda.

Jag som inte är militär reagerade i alla fall på ordet prickskytt som jag inte hört tidigare gällande soldater.

Min fråga hör definitivt till tråden men du tolkar den på olika sätt så tråden blir onödigt belastad. Jag kanske inte besvarar dig mer för att inte belasta tråden med detta.
Senast redigerad av wwr 2022-03-27 kl. 15:33.
Citera
2022-03-27, 15:36
Avslutad
Citat:
Det var en fråga eftersom du använde ordet krypskytt. Det är det enda jag har hört tidigare, gällande soldaterna. Men om det som tidigare vanligen kallades krypskytt numera även av militären kallas prickskytt så kanske det är militären som förskönat beteckningen.

Du blandar nog ihop mig med någon annan användare. Jag har inte använt ordet krypskytt då jag är väl medveten om att den benämningen inte syftar på soldater som bekämpar militära mål, utan snarare random galningar som skjuter folk på stan och terroriserar civila.

Så, nu har du lärt dig något nytt.
Citera
2022-03-27, 15:51
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Du blandar nog ihop mig med någon annan användare. Jag har inte använt ordet krypskytt då jag är väl medveten om att den benämningen inte syftar på soldater som bekämpar militära mål, utan snarare random galningar som skjuter folk på stan och terroriserar civila.

Så, nu har du lärt dig något nytt.
Jag blandade ihop ditt inlägg med ett annat.

Men militären har alltså förskönat beteckningen. Det som tidigare kallades krypskytt kallas numera prickskytt. När böt man beteckning?

Det blir förvirrande. Om någon säger sig vara prickskytt vet man inte om den sportskjuter eller tränas att döda.

Det är en del av den hjärntvätt som tråden talar om.
Citera
2022-03-27, 16:28
Avslutad
Citat:
Jag blandade ihop ditt inlägg med ett annat.

Men militären har alltså förskönat beteckningen. Det som tidigare kallades krypskytt kallas numera prickskytt. När böt man beteckning?

Jag tror aldrig militären har haft någon befattning som kallas för "krypskytt", vad baserar du det på? Skarpskytt har svenska militären haft sedan 1800-talet och prickskyttar utbildade man redan efter Första världskriget.

Citat:
Det blir förvirrande. Om någon säger sig vara prickskytt vet man inte om den sportskjuter eller tränas att döda.

Det är en del av den hjärntvätt som tråden talar om.

Den enda som verkar förvirrad här är du.
Citera
2022-03-27, 16:44
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Jag tror aldrig militären har haft någon befattning som kallas för "krypskytt", vad baserar du det på? Skarpskytt har svenska militären haft sedan 1800-talet och prickskyttar utbildade man redan efter Första världskriget.

Den enda som verkar förvirrad här är du.
Det ord som vanligt folk tidigare använt för dessa soldater är krypskyttar. Men nu kallar massmedia dessa för prickskyttar. Det är förvirrande eftersom prickskytte åtminstone tidigare förknippades med sportskytte. Därför ser jag användandet av ordet som led i hjärntvätt.

Men nu går diskussionen bara runt. Jag menar att du avsiktligt ger oklara svar. Så jag lämnar nog dina inlägg obesvarade framöver för att inte belasta tråden.

Kanske någon annan kan beskriva hur betecknigen krypskytt blivit prickskytt?
Citera
2022-03-27, 16:57
Avslutad
Citat:
Det ord som vanligt folk tidigare använt för dessa soldater är krypskyttar. Men nu kallar massmedia dessa för prickskyttar. Det är förvirrande eftersom prickskytte åtminstone tidigare förknippades med sportskytte. Därför ser jag användandet av ordet som led i hjärntvätt.

Men nu går diskussionen bara runt. Jag menar att du avsiktligt ger oklara svar. Så jag lämnar nog dina inlägg obesvarade framöver för att inte belasta tråden.

Kanske någon annan kan beskriva hur betecknigen krypskytt blivit prickskytt?

Så att massmedia korrekt benämner en soldat som prickskytt är numera ett led i en förmodad hjärntvätt? Vilket snurrigt resonemang.

Förresten, här är en DN-artikel från 2013 om prickskytten Chris Kyle: USA:s farligaste prickskytt ihjälskjuten. Notera (den korrekta) benämningen. Det hade sett illa ut om de hade skrivit "krypskytt" istället. Att sen "vanligt folk" (jag är också vanligt folk, jag är inte militär) inte vet skillnaden är ju inget argument överhuvudtaget, för det finns ändock en skillnad.
Citera
2022-03-27, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cancel---Culture
Invasionen av Ukraina har återigen visat hur lättpåverkade och korkade många Svenskar är. Helt plötsligt ska vi enligt dessa attackera Ryssland, gå med i Nato över en natt, återigen vara USA:s knähundar och precis som alltid följa regimmedia precis som under pandemin.

Kommer dessa människor försvara Sverige ens? Knappast då många som köper propagandan rakt av är i princip Sverigefientliga i alla frågor och hatar all form av patriotism och försvar.

Man blir kallad rysstroll och allt där emellan av dessa fanatiker bara för att man ifrågasätter massmedias rapportering.

Till exempel så pågår fredsförhandlingar där man kan komma överrens om att Ukraina inte går med i Nato samt att Luhansk och Donetsk ska vara självständiga. Det är därför ganska logiskt att Ryssland inte tar hela Ukraina utan håller dessa städer under förhandlingarna? Varför kan inte detta diskuteras neutralt innan folk skriker rysstroll och liknande?

Det var förövrigt bara konspirationer att det skulle krävas fler än en vaccinspruta enligt samma användare som nu skriker rysstroll.
Jag instämmer här fast ja hatar ryssarna så har du rätt.
Citera
2022-03-27, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adriangolsson
Jag instämmer här fast ja hatar ryssarna så har du rätt.
Ja tyvärr har jag nog rätt… Hade gärna haft fel och fått upp hoppet lite för det Svenska folket men det är bara att kolla i tråden så ser man direkt att Nato-trollen är helt uppslukade av propagandan från ena hållet bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in