Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det är nivån av avmilitarisering jag är orolig för. Det kommer att krävas en mer eller mindre total avmilitarisering, och med tanke på alla vapen som skickas in från väst blir det svårt. Vi får se. Vilken status är det på den ukrainska armén efter Donbas är befriat? Vilken status är det på den ryska? Mycket handlar ju om hur det går i krigsoperationen den närmaste tiden. Ryssland måste säkra Lugansk och Donetsk snarast möjligt och helst då genom en förkrossande seger.
Det är det jag menar. Skall man kunna uppnå den visionen och ha någon form av säkerhetsmarginal för framtiden så tror jag att man skulle behöva en total avmilitärisering av
Ukraina. Vilket ukrainarna så klart inte kommer att tillåta. Därav behöver Ryssland byta ut ledarskapet i Ukraina för att så skall bli möjligt, vilket de flesta också menar var målet med invasionen från första början. Men nu har man ju kört fast och istället bestämt sig för att flytta målstolparna så att målet mer ser ut att vara något som man i princip redan uppnått från 2014 och framåt. Och den situationen gav ingen fred, på samma vis som den ”seger” man kommer försöka ropa hem nu inte kommer att ge någon fred.
På sin höjd flyttas konfliktlinjen några mil västerut eller österut, men konflikten fortgår så länge Ukraina existerar som stat. Och i nuläget finns det ingenting som tyder på att Ryssland är förmögna att eliminera den ukrainska statsmakten. Kriget kommer att fortgå och under tiden kommer gränslandet inte vara en plats där ungarna leker i villakvarteren.