2022-03-27, 15:12
Medlem
Sgt.Blands avatar
Stor strid i en by något söder om Kharkiv. Rena rama slakten på Röda Armén.

https://twitter.com/donikroman/status/1507953043744202753
Citera
2022-03-27, 15:12
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Makalöst uttalande om det stämmer

Angående diskussioner om kärnvapenkrig - som av naturliga skäl intensifierats på senaste - så har jag ramlat över lite intressanta tweets i dagarna som argumenterar för att det inte omöjligtvis skulle bli ett väldigt enkelriktat kärnvapenkrig i sådant fall. En dryg månad in i kriget så ter det sig väldigt uppenbart att korruptionen knappast trippat skonsamt fram genom det ryska krigsmaskineriet.

Utgifter för underhåll är en av de enklare utgifterna att stoppa i egen ficka inom dessa miljöer eftersom bristerna oftast blir uppenbara först vid bruk. Desto mer sällan i bruk, desto enklare utgiftsområde att plundra och ska man kora en vinnare bland militära utgiftsposter som sällan används men som kräver kopiösa mängder underhåll så är en given nations kärnvapenprogram en solklar vinnare.
Kärnvapen är delikata leksaker inom vilka mycket saker - ständigt underhållna, utbytta, kontrollerade - måste klaffa rätt för att lämna hyfsade garantier för ett "önskvärt" beteende väl i bruk. USA plöjde exempelvis ner nära exakt (kört mot nuvarande USD/SEK-par) *400 miljarder kronor i underhåll av sina pjäser ifjol. Ryssland (med en enligt wiki större arsenal) bör inte sticka av allt förmkt från dessa siffror. https://www.cbo.gov/publication/57240

Varför är det makalöst?? Trump hotade Kim il-jung med fire and fury inna de blev polare för ett tag.

Demokrater och deras anhängare har även varnat för att Trump kommer att utlösa det tredje världskriget om han komm till makten. I stället försökte han komma på spiking terms med Putin.

Men Putin har tappat masken total och då står ju knappast Trump kvar vid att vara hans vän.

Hur jävla statisk och dum tror du att man är som ledare för världens starkaste nation. Man anpassar sig till situationen, flexibilitet adaptionsförmåga.
Citera
2022-03-27, 15:14
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det är nivån av avmilitarisering jag är orolig för. Det kommer att krävas en mer eller mindre total avmilitarisering, och med tanke på alla vapen som skickas in från väst blir det svårt. Vi får se. Vilken status är det på den ukrainska armén efter Donbas är befriat? Vilken status är det på den ryska? Mycket handlar ju om hur det går i krigsoperationen den närmaste tiden. Ryssland måste säkra Lugansk och Donetsk snarast möjligt och helst då genom en förkrossande seger.

Ryssland är på god väg att demilitarisera sig själva genom korruption och defekta maffiastrukturer. Snart har Ukraina befriat Donbas från nazistiska ryssar som våldtar plundrar och mördar.
Citera
2022-03-27, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Azerbajdzjan verkar vädra morgonluft nu när Ryssland torskar i Ukraina.

https://twitter.com/BarracudaVol1/status/1507826700402499586

Vilka fler konflikter kan blossa upp igen om det här fortsätter? Georgien är ju en rätt uppenbar kandidat så klart. Syrien? Tjetjenien? Vilka gamla arvsfiender till Ryssland kan ta chansen nu?

Jag har sagt det förut. Putin har kallat Sovjets upplösning för den största geopolitiska katastrofen i modern tid, men han kommer sannolikt själv vara den som faktiskt orsakar den största geopolitiska katastrofen i vår tid. Livets ironi, lite som att hans ”avnazifiering” av Ukraina bara kommer att leda till en total nazifiering av Ryssland.

Sen clownen Biden blev president har hela världen hamnat i kaos, USA måste ha en Reagan vid makten. Senile Biden håller på att skapa WW3 (inget han är medveten om dock pga sin demens).
Citera
2022-03-27, 15:15
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja det är nog i praktiken fram till gränsen, det var nog de sista ryska trupperna innan gränsen.
Yep så är det. Röda Armén är nu totalt delad i norr och söder.
Citera
2022-03-27, 15:16
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Barnens glädje i Energodar efter att ha fått åka med de ryska soldaterna:
https://t.me/boris_rozhin/37050

De kan verkligen skatta sig lyckliga nu, barnen som får växa upp under rysk ockupation, jämfört med dem som är kvar i det allt mer hysteriska, osäkra och bananrepublikiserade "Ukraina".
.

Det ser ut som fejkade leenden och vilket dataspel kommer den bilden ifrån?
Citera
2022-03-27, 15:18
Medlem
Citat:
Jag tror på det jag skriver. Jag tror inte det blir en lätt process, men om Ryssland lyckas avmilitarisera Ukraina rejält så kommer det definitivt att råda hyggligt lugn och harmoni i de ryskstyrda områdena. Problemet i Donetsk och Lugansk har ju varit att Ukraina ständigt bombat området. Ett avmilitariserat Ukraina kan inte längre bomba civila vilket självklart leder till ett mer normalt samhälle.

Om nu Ukraina ständigt bombat,
Varför evakuerade ryssarna först när de började sin invasion?
Och inte innan?
Citera
2022-03-27, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
Sen clownen Biden blev president har hela världen hamnat i kaos, USA måste ha en Reagan vid makten. Senile Biden håller på att skapa WW3 (inget han är medveten om dock pga sin demens).

Du kan ju själv titta hur många krig det var under Reagan

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars:_1945%E2%80%931989
Citera
2022-03-27, 15:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Lite fler ryssar som bitit i gräset.

https://mobile.twitter.com/666_mancer/status/1508053485308239879/photo/1
Citera
2022-03-27, 15:23
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Det är nivån av avmilitarisering jag är orolig för. Det kommer att krävas en mer eller mindre total avmilitarisering, och med tanke på alla vapen som skickas in från väst blir det svårt. Vi får se. Vilken status är det på den ukrainska armén efter Donbas är befriat? Vilken status är det på den ryska? Mycket handlar ju om hur det går i krigsoperationen den närmaste tiden. Ryssland måste säkra Lugansk och Donetsk snarast möjligt och helst då genom en förkrossande seger.

Det är det jag menar. Skall man kunna uppnå den visionen och ha någon form av säkerhetsmarginal för framtiden så tror jag att man skulle behöva en total avmilitärisering av Ukraina. Vilket ukrainarna så klart inte kommer att tillåta. Därav behöver Ryssland byta ut ledarskapet i Ukraina för att så skall bli möjligt, vilket de flesta också menar var målet med invasionen från första början. Men nu har man ju kört fast och istället bestämt sig för att flytta målstolparna så att målet mer ser ut att vara något som man i princip redan uppnått från 2014 och framåt. Och den situationen gav ingen fred, på samma vis som den ”seger” man kommer försöka ropa hem nu inte kommer att ge någon fred.

På sin höjd flyttas konfliktlinjen några mil västerut eller österut, men konflikten fortgår så länge Ukraina existerar som stat. Och i nuläget finns det ingenting som tyder på att Ryssland är förmögna att eliminera den ukrainska statsmakten. Kriget kommer att fortgå och under tiden kommer gränslandet inte vara en plats där ungarna leker i villakvarteren.
Senast redigerad av Felstavaren 2022-03-27 kl. 15:27.
Citera
2022-03-27, 15:23
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
Korrekt analys, MENA kommer mörda de svenska män som försöker komma in i ett skyddsrum som deras klan skall vara i. Garanterat. De få svenska kvinnorna där kommer gruppvåldtas.

Sverige är kört som land, invandringen har förstört allt. Ingen nationell sammanhållning.

Jag har sett ut mitt skyddsrum och skaffat mig saker så jag kan skydda mig själv och familjen. Av HBTQ Försvarsmakten så räkna med inget skydd när orcherna tar över våra skyddsrum.

Om vi blir attackerade e det nog bäst att ge sig ut i skogen med tält. Att försöka få en plats i skyddsrum blir svårt då de krigsskadade ensamkommande araber afrikaner klaner osv kommer hota sig till sina platser.

Och som du skriver kommer försvaret ständigt proppagera för hbtq antirasism värdegrund osv. Så om livet är dig kärt stick ut i skogen med tält metspö kniv hflst gevär och liknande
Citera
2022-03-27, 15:25
Medlem
Sgt.Blands avatar
Framryckningen av UAF mot Kherson fortsätter. De skriver inte ut exakta positioner dock.

https://twitter.com/Tibtinabulum/status/1508068674032312325
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in