2022-03-27, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Frågan är vilka du propagerar för... Sverige har inte skyddsrum för att skydda hela befolkningen...

Sen skulle jag aldrig sätta mig i ett skyddsrum eftersom jag vägrar att sitta i ett när jag måste lämna mina djur åt sitt öde...
Jag kommer inte heller lämna mina djur så samma här!
Se och lär av Ukraina, de får ta med sina husdjur
Citera
2022-03-27, 15:03
Medlem
QuietExits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
France's President Emmanuel Macron warned on Sunday against a verbal "escalation" over Russia's invasion in Ukraine, after US President Joe Biden branded Vladimir Putin a "butcher" who "cannot remain in power"

https://twitter.com/AFP/status/1508054980313370628?s=20&t=g_29c49ATcrFYS2tldUdVA
Putin är ju Macrons idol så inte konstigt att han säger så.
Citera
2022-03-27, 15:03
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jävla monster är var de är. Barbarer. Jordens avskum. Måtte avnazifieringen bli slutgiltig.

Ryssland förbereder Nurnbergrättegångarna II ??

Under tiden i Odessa så sköts tre kryssningsmissiler ner för någon dag sedan så inget större lokalt krigande. Så dagens engelska artikel blev om två förstörda museer i Mariupol:

https://odessa-journal.com/donetsk-prosecutors-office-opened-criminal-proceedings-to-destroy-the-collection-of-the-kuindzhi-mus eum-in-mariupol/

En del av de mer kända konstverken var utlånade så är f n i säkerhet.
Egenartade datorer från sovjeterna som fanns på dator-och spelmuseet är nog tyvärr förlorade.
Citera
2022-03-27, 15:04
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt

Det är bra spar djuren de kan bli den sista matreserven i senare skede.
Citera
2022-03-27, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Att systemen är från 60-70 talet har inget med saken att göra. Ett handpumpat luftsystem lär ju hålla i 500 år och armerad betong och ståldörrar är vad det är även idag. Däremot så kan det säkert finnas en del del skyddsrum där fasighetsägare monterat bort och gjort ändringar som kanske inte är så smarta.

Dörrar och murarna är gjorda av massiv betong och stål. Kan ta mycket stryk. Luftsystem är dock gammalt skräp som i många fall inte fungerar.

Du är medveten om att skyddsrum i Sverige saknar allting? Finns inte en säng där, nada, noll. Inga kök, inga sängar, det är golv och väggar, inget mer.

Tror många svenskar får en chock när de kommer till ett skyddsrum i Sverige och förväntar sig typ att allt skall vara serverat.

Glöm inte heller vem du skall dela skyddsrum med, det blir kriminella Mohammed och hans klansläktingar och andra "trevliga" personer
Citera
2022-03-27, 15:06
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsHlt

Så husdjuren går före dit liv?

Vi har katt och den är nog ett av det första som ryker om vi måste fly!
Citera
2022-03-27, 15:08
Medlem
Felstavarens avatar
Azerbajdzjan verkar vädra morgonluft nu när Ryssland torskar i Ukraina.

https://twitter.com/BarracudaVol1/status/1507826700402499586

Vilka fler konflikter kan blossa upp igen om det här fortsätter? Georgien är ju en rätt uppenbar kandidat så klart. Syrien? Tjetjenien? Vilka gamla arvsfiender till Ryssland kan ta chansen nu?

Jag har sagt det förut. Putin har kallat Sovjets upplösning för den största geopolitiska katastrofen i modern tid, men han kommer sannolikt själv vara den som faktiskt orsakar den största geopolitiska katastrofen i vår tid. Livets ironi, lite som att hans ”avnazifiering” av Ukraina bara kommer att leda till en total nazifiering av Ryssland.
Citera
2022-03-27, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Makalöst uttalande om det stämmer

Angående diskussioner om kärnvapenkrig - som av naturliga skäl intensifierats på senaste - så har jag ramlat över lite intressanta tweets i dagarna som argumenterar för att det inte omöjligtvis skulle bli ett väldigt enkelriktat kärnvapenkrig i sådant fall. En dryg månad in i kriget så ter det sig väldigt uppenbart att korruptionen knappast trippat skonsamt fram genom det ryska krigsmaskineriet.

Utgifter för underhåll är en av de enklare utgifterna att stoppa i egen ficka inom dessa miljöer eftersom bristerna oftast blir uppenbara först vid bruk. Desto mer sällan i bruk, desto enklare utgiftsområde att plundra och ska man kora en vinnare bland militära utgiftsposter som sällan används men som kräver kopiösa mängder underhåll så är en given nations kärnvapenprogram en solklar vinnare.

Kärnvapen är delikata leksaker inom vilka mycket saker - ständigt underhållna, utbytta, kontrollerade - måste klaffa rätt för att lämna hyfsade garantier för ett "önskvärt" beteende väl i bruk. USA plöjde exempelvis ner nära exakt (kört mot nuvarande USD/SEK-par) *400 miljarder kronor i underhåll av sina pjäser ifjol. Ryssland (med en enligt wiki större arsenal) bör inte sticka av allt förmkt från dessa siffror.

*https://www.cbo.gov/publication/57240

frågan är om usa har koll på alla ryska ubåtar?

"Putin last year threatened to deploy hypersonic missiles on ships and submarines that could lurk outside U.S. territorial waters if the United States moved to deploy intermediate-range nuclear weapons in Europe."

https://www.reuters.com/article/us-russia-navy-day-parade-putin-idUSKCN24R0CJ
Citera
2022-03-27, 15:11
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Tack för ett uppriktigt svar. Gällande villkoret du nämner; tror du att Ryssland kommer lyckas avmilitärisera Ukraina som det ser ut i dagsläget? Och vilken nivå av avmilitärisering tror du krävs för att ett fredligt samhälle skall kunna återuppstå?
Det är nivån av avmilitarisering jag är orolig för. Det kommer att krävas en mer eller mindre total avmilitarisering, och med tanke på alla vapen som skickas in från väst blir det svårt. Vi får se. Vilken status är det på den ukrainska armén efter Donbas är befriat? Vilken status är det på den ryska? Mycket handlar ju om hur det går i krigsoperationen den närmaste tiden. Ryssland måste säkra Lugansk och Donetsk snarast möjligt och helst då genom en förkrossande seger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Så husdjuren går före dit liv?

Vi har katt och den är nog ett av det första som ryker om vi måste fly!
Så enkelt är det inte. Det är inte 100% säkert att man överlever i ett skyddsrum och det är inte heller givet att du inte klarar det i din egen källare
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handdesinfektion

Det innebär i praktiken att länder i Europa som är beroende av rysk gas måste köpa Rysslands valuta först, vilket stärker dess roll på internationella marknader och i sin tur driver upp värdet på rubeln. Efter tillkännagivandet växte den ryska valutan snabbt till tre veckors högsta av 95 rubel mot dollarn och har sedan dess lagt sig på 96, under helgen. Tidigare denna månad sjönk rubeln till historiska bottennivåer på 132 rubel per dollar och 147 rubel per euro, på valutamarknaderna. Innan den militära operationen inleddes i februari var växelkursen cirka 75 rubel per dollar och 85 rubel till en euro. Allt detta visar att Rysslands ekonomiska situation nästan helt säkert inte är så dålig som man först förväntade sig.

Europa köper Rubel i ryska banker för dollar eller Euro, varefter de köper olja för dessa rubel. Slutresultatet är att Ryssland säljer Olja för EUR/Dollar. Enda som händer är att pengarna går ett varv extra för att skapa en konstruerad valutakurs för rubeln. Ingen, absolut ingen vill röra i Rubel mer än nödvändigt.

Samma gäller Moskvabörsen som nu har en konstruerad kurs då begränsningarna för handel är i det närmaste total.

Tyskland räknar med att kunna minska ryskt gasbehov med 75% fram till hösten. Ryssland saknar förmåga att exportera till Kina och Indien. Det tar flera år att bygga nya pipelines med tanke på alla sanktioner nu så är det tveksamt om dom ens klarar av att bygga pipelines längre.

Maktstrukturen är extremt toppstyrt, du har några från i toppskiktet som fattar alla beslut. Dom har under 100år inte förändrats nämnvärt och det lär inte ändras. Så länge du slickar Putinröv så kommer du upp snabbt i hierarkin. Med det systemet så odlas maffiastrukturer som förstör sig självt.

(Tar fram popcornen och ser på när Ryssland sakta begår kollektivt ekonomiskt självmord)
Citera
2022-03-27, 15:12
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Du pekar på en viktig sak. Det går inte att verifiera att någonting av den information som kommer ut. Ändrade nationalitetsbeteckningar på stupade och materiel. Gamla filmer och bilder, ibland flera år gamla. Är man dessutom av den uppfattningen att parterna är beredda att hämta gamla lik för att använda som scenografi, ja då kan man ju göra vad som helst för att fixa fejk.
För egen del bläddrade jag lite förstrött på youtube och hamnade på något som skulle vara flygangrepp på Mariupol. Det fanns höga berg i närheten så jag var lätt skeptisk, men jag fastnade för att det verkade skjutas ned ohyggligt många helikoptrar. När jag tittade lite mer noggrant så såg jag att det var någon slags krigsspel.

Ja den videon är från ett TV-spel. Gamers kände igen det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in