2022-03-27, 14:34
Medlem
Så sött, så historielöst!

På den tiden fanns det bara 2 kanaler på TV:n, internet existerade inte för vanligt folk, foliehattarna kallades för knäppskallar (alldeles för snällt), chokladbollar hette negerbollar osv...

Ja, "hallåorna" på tvåan var runkmaterial för de som nu kallas för incels.

Those were the days.
Senast redigerad av GalenIPersilja 2022-03-27 kl. 14:37.
Citera
2022-03-27, 14:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Var det unga snygga tjejer som jobbade på tv2 på den tiden? Är det det låten syftar till?
Det var ironiskt menat.
Citera
2022-03-27, 14:40
Medlem
Fittheligeandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Så sött, så historielöst!

På den tiden fanns det bara 2 kanaler på TV:n, internet existerade inte för vanligt folk, foliehattarna kallades för knäppskallar (alldeles för snällt), chokladbollar hette negerbollar osv...

Ja, "hallåorna" på tvåan var runkmaterial för de som nu kallas för incels.

Those were the days.

Ja jag är född på mitten av 80-talet, så jag var inte med under 70-talet.
Citera
2022-03-27, 14:40
Medlem
Kongruensbojds avatar
Lustigt att tio år senare var det bara skräcködlor och skelögda män som syntes i ”Sverigekanalen” som hallåor. Ja, hon ”numret har ingen abonnent”-Johanna nånting började väl strax efteråt och då var det plötsligt många som ville sätta på flickorna på TV2 igen.
Citera
2022-03-27, 15:01
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det var ironiskt menat.
Men hur vet du det? Känner du Per Gessle? Det fanns faktiskt hallåor (det rätta namnet på "flickorna") i TV2 som ansågs vara heta, på den tiden.

Men de flesta var nog lite äldre, lite sossiga och med kort hår.

Jag har läst nånstans att enda orsaken till att sången blev till var bara för att Per Gessle skulle få sjunga
"Tänk att få - sätta på - Flickorna på TV2"
Citera
2022-03-27, 15:09
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Men hur vet du det? Känner du Per Gessle? Det fanns faktiskt hallåor (det rätta namnet på "flickorna") i TV2 som ansågs vara heta, på den tiden.

Men de flesta var nog lite äldre, lite sossiga och med kort hår.

Jag har läst nånstans att enda orsaken till att sången blev till var bara för att Per Gessle skulle få sjunga
"Tänk att få - sätta på - Flickorna på TV2"
Jag vill minnas någon tidig musikvideo där man så en massa fula kärringar i gigantiska glasögon som jobbade på TV2.
Eller om det var något som rullade i bakgrunden vid en livespelning.

Åsa Bodén var nog med.
Citera
2022-03-27, 15:12
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det var ironiskt menat.

Det mesta som Gessle skriver, texter alltså, är väl påhittade historier men jag tror "Flickorna på TV2" är baserat på verkligheten.
Citera
2022-03-27, 15:21
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Det mesta som Gessle skriver, texter alltså, är väl påhittade historier men jag tror "Flickorna på TV2" är baserat på verkligheten.

Har för mig att jag läst något liknande. Vill minnas att det pekades ut en eller två damer också som det handlade om. Svårt att tro att en sådan låt skulle kunna få spelas på radion idag. Däremot om det handlar om rapanade med knark, horor och hata poliser eller svenskar så går det hem. OK också att sjunga om att slå nazist-rasist-fascisten Jimmie Åkesson gul och blå och hänga honom från flaggstången.
Citera
2022-03-27, 15:23
Bannlyst
Började inte televinken Anita som hallåa? Även Saltkråkan malin var väl "Runk" material för sin tid.
Citera
2022-03-27, 15:30
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Har för mig att jag läst något liknande. Vill minnas att det pekades ut en eller två damer också som det handlade om. Svårt att tro att en sådan låt skulle kunna få spelas på radion idag. Däremot om det handlar om rapanade med knark, horor och hata poliser eller svenskar så går det hem. OK också att sjunga om att slå nazist-rasist-fascisten Jimmie Åkesson gul och blå och hänga honom från flaggstången.

Från en Gessle-sak till en annan: låten "Billy". Är den historien sann?
Citera
2022-03-27, 15:31
Medlem
Suecotes avatar
Inspirationen till refrängens textrad "Tänk att få sätta på flickorna på TV2" kom från Hans Alfredson, säger Wikipedia.

TV2 startades med en tydlig vänsteragenda, så det var knappast poängen att hallåorna skulle framkalla erotisk spänning ute i stugorna. Men döm själv.
Citera
2022-03-27, 15:33
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Från en Gessle-sak till en annan: låten "Billy". Är den historien sann?
Knappast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in