2022-03-26, 23:34
Avslutad
Fortsättning på min rant: Nu har jag följt upp statistiken igen, sedan jag skrev att det fortfarande var rätt många dödsfall...

7-dagars-snittet på dödsfallen har sjunkit sedan dess. 7 mars låg det på i snitt 56 dödsfall/dygn, idag ligger det på cirka 21 dödsfall och trenden har varit hyfsat stabil nedåt senaste veckorna.

Var det fel av mig att följa upp statistiken nu med? Har jag nu en "agenda" där jag vill "bagatalisera" pandemin istället för sprida skräckpropaganda som för några veckor sedan? Ja vem vet 🤷‍♂️

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-total-deaths
Citera
2022-03-26, 23:47
Avslutad
Sedan handlade halva mitt inlägg om det här, av dom 4-5 som ”argumenterade” emot mitt korrekta konstaterande om att det då var i snitt 55 rapporterade dödsfall/dygn så svarade ingen på det: (jo siffran i sig var korrekt och ingen angav heller någon annan siffra, vad man nu sedan tror om dödsorsakerna är en annan sak!)

Citat:
”…Totalt sett sedan start har vi nu även passerat 17 500 dödsfall. Norge och Finland är tillsammans uppe på drygt 4 000 dödsfall.

Även om man lägger till Danmarks relativt höga dödstal så har nästan dubbelt så många dött i Sverige än resten av hela norden. Men vi hade säkert bara mer otur och finns väl inget att lära sig av dessa skillnader...”

Fortfarande en relevant fråga anser jag. Om vi ska klara framtida pandemier bättre. Alldeles hur få eller många man nu anser att 17 000 rapporterade dödsfall är, oavsett vad man nu tror om dödsorsakerna.

Har man inte samma problem med rapporteringen i resten av norden eller? Sverige kanske bara är mycket bättre på att sprida propaganda eller felaktigheter om hur många avlidna som har rapporterats jämfört med grannländerna?
Senast redigerad av sjelvefan 2022-03-27 kl. 00:02.
Citera
2022-03-26, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Smittan ökar i Europa igen. Hinner vi slippa pandemilagen, eller kommer regeringen (enligt plan) att stoppa återgången till det nya normala?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G3mmnm/nu-okar-covid-19-i-europa-igen-framforallt-i-storbritannien

Kommer smittan öka här också? Jag har svårt att tro det, med tanke på hur stor smittspridningen har varit de senaste månaderna, men vem vet?

Jag tror den kommer att öka, immuniteten verkar vara kortlivad om man kollar i UK, och spridningsgraden oöverträffad, iaf enligt John Campbells senaste video från igår. Intressant presentation han gör om de vanligtaste symptomen, dock uppger han inte källan, men har är väl ändå inte nån som brukar fara med osanning och rykten:

https://www.youtube.com/watch?v=Qtl5mAy8KkI

Han presenterar dem runt 14:55 in i videon.

Runny nose, 82%

Fatigue, 70%

Headache, 69%

Sore throat, 69%

Sneezing, 68%

Persistent cough, 53%

Hoarse, 46%

Chills or shivers, 36%

Joint pains, 33%

Fever, 32%

Dizzy, 30%

Brain fog, 27%

Sore eyes, 25%

Altered smell, 24%

Muscle pains, 23%

Lower back pain, 23%

Swollen glands, 21%

Skipped meals, 18%

Ear ringing, 17%

Så läser man dem blir man inte jätteorolig för stunden tycker jag, sen får vi väl se om inläggningar IVA-inläggningar ökar men jag är tveksam till att det blir dramatiskt i så fall.
Citera
2022-03-27, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan76Hongkong
Jag börjar fråga mig vad poängen är att diskutera med dig. Det är total avsaknad av logik i ditt resonemang. Tänka kritiskt? Vad skulle Hong Kong ha för incitament att rapportera höga dödstal?

Så här tror jag att det ligger till: du har uppenbarligen svårt att förstå hur man räknar på ett vaccins effektivitet. Konceptet att jämföra proportioner mellan befolkningen och dödsfallen har du uppenbarligen inte anammat.

Fram tills du fick höra talas om Hong Kongs nuvarande situation hade du suttit i en liten bubbla i Sverige och tänkt "nästan alla som dör i Sverige av covid nuförtiden är vaccinerade - vaccinet funkar bevisligen inte". Du jämförde naturligtvis inte proportionerna av hur många svenskar i 70+ gruppen som är vaccinerade med vaccinationsstatusen bland dödsfallen. Som sagt, du förstår ju inte hur den beräkningen görs.

Sen dyker jag upp i tråden och pekar på Hong Kong, där pandemin nu bryter ut för första gången hos en naiv population. Nästan alla som dör är ovaccinerade, trots att många i gruppen 70+ faktiskt är vaccinerade.

Den kognitiva dissonansen är nu total hos MacMackay. "Men.. men.. vaccien fungerar ju inte. Det är ju bara vaccinerade personer som dör.. Titta på Sverige."

I ett sista desperat försök så försöker du då dra till med en ologisk konspirationsteori.. "Det gäller att tänka kritiskt. Det som inte stämmer logiskt stämmer lika sällan med sanningen".

Du bör fokusera mer på att tänka logiskt än kritiskt. Ditt nuvarande tankesätt är kritiskt och ologiskt.

Människor i Hongkong skiljer sig inte från människor i övriga vaccinerade världen.
I övriga vaccinerade världen har det visat sig att den övervägande majoriteten av de avlidna varit vaccinerade.
Det kan inte vara helt annorlunda i Hongkong. Man har helt enkelt lagt in en massa statistiska bias som snyggat till siffrorna för att upphöja vaccineffekten, och anledningen till det behöver vi inte spekulera i.
Ditt uppdykande i tråden välkomnar jag, för du påvisar hur lätt folk hjärntvättas av propaganda.
Du kan inte redogöra för hur ett gammalt vaccin med ett redan från början mycket smalt spektrum kunnat få en sådan fantastisk effekt mot omicron i just det ”land” i världen som drabbats hårdast av just den virusvarianten.
Antagligen är du helt skruvad i huvudet.
Citera
2022-03-27, 06:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Har inte skrivit i tråden på några dagar. Något som kommit fram är dock att personer som blivit infekterade löper större risk att utveckla såväl diabetes som hjärt- och kärlsjukdom. Hjärtinfarkt och stroke. Har länge hävdat att kineserna vet något om denna sjukdom som andra inte tycks känna till. Stänger man ned en 10 miljonersstad för 20 nya konstaterade fall ser de nog att sjukdomen är något annat än en "snuva". Ser nu ut som vi kommer hinna få ytterligare en smittvåg under april. Något som jag varnat för en tid. Tyvärr tror jag många inte är så immuna längre, vare sig från vaccin eller tidigare genomgången infektion. Samtidigt har i princip samtliga restriktioner och rekommendationer plockats bort. Kanske ingen jättebra kombo. Rinnande näsa och förkylningssymtom kommer väl skyllas på hösnuva och pollen. Känns som vi kan komma att få ett jobbigt läge - igen.
Citera
2022-03-27, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Har inte skrivit i tråden på några dagar. Något som kommit fram är dock att personer som blivit infekterade löper större risk att utveckla såväl diabetes som hjärt- och kärlsjukdom. Hjärtinfarkt och stroke. Har länge hävdat att kineserna vet något om denna sjukdom som andra inte tycks känna till. Stänger man ned en 10 miljonersstad för 20 nya konstaterade fall ser de nog att sjukdomen är något annat än en "snuva". Ser nu ut som vi kommer hinna få ytterligare en smittvåg under april. Något som jag varnat för en tid. Tyvärr tror jag många inte är så immuna längre, vare sig från vaccin eller tidigare genomgången infektion. Samtidigt har i princip samtliga restriktioner och rekommendationer plockats bort. Kanske ingen jättebra kombo. Rinnande näsa och förkylningssymtom kommer väl skyllas på hösnuva och pollen. Känns som vi kan komma att få ett jobbigt läge - igen.

Ahh, ok.

Ni har tjatat sedan jul om att vi ligger efter norge och Danmark.

Nu när dom minskar så passar inte det in i dina apokalyptiska fantasier. Därför måste du leta upp andra länder som vi kommer följa helt enkelt..
Vi i Norden körde på med Ba.2 först. Det är den, och att länder öppnar upp som skapar ökningen.
Tror du att vi kommer få två vågor med några veckors mellanrum av Ba.2?
Citera
2022-03-27, 08:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Ahh, ok.

Ni har tjatat sedan jul om att vi ligger efter norge och Danmark.

Nu när dom minskar så passar inte det in i dina apokalyptiska fantasier. Därför måste du leta upp andra länder som vi kommer följa helt enkelt..
Vi i Norden körde på med Ba.2 först. Det är den, och att länder öppnar upp som skapar ökningen.
Tror du att vi kommer få två vågor med några veckors mellanrum av Ba.2?

När inträffade peaken i senaste smittvågen enligt dig?
Citera
2022-03-27, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Människor i Hongkong skiljer sig inte från människor i övriga vaccinerade världen.
I övriga vaccinerade världen har det visat sig att den övervägande majoriteten av de avlidna varit vaccinerade.
Det kan inte vara helt annorlunda i Hongkong. Man har helt enkelt lagt in en massa statistiska bias som snyggat till siffrorna för att upphöja vaccineffekten, och anledningen till det behöver vi inte spekulera i.
Ditt uppdykande i tråden välkomnar jag, för du påvisar hur lätt folk hjärntvättas av propaganda.
Du kan inte redogöra för hur ett gammalt vaccin med ett redan från början mycket smalt spektrum kunnat få en sådan fantastisk effekt mot omicron i just det ”land” i världen som drabbats hårdast av just den virusvarianten.
Antagligen är du helt skruvad i huvudet.
Den överväldigande majoriteten av dödsfall i covid har varit ovaccinerade. Varför påstår du ens något annat? Det räcker ju att titta på Sverige så förstår du ju detta.
https://www.statista.com/statistics/1105753/cumulative-coronavirus-deaths-in-sweden/

Fram till 28e februari 2021 hade det dött 13 tusen svenskar i covid. Detta under ett skede i pandemin då de allra flesta personer i Sverige fortfarande inte tillgång till vaccin, och definitivt inte var fullvaccinerade.

Skillnaden mellan Sverige och Hong Kong var att i Sverige dog det äldre på grund av smittspridning innan vaccinen hade rullats ut.

I Hong Kongs fall de senaste 7-8 veckorna har det dött folk som valde att inte vaccinera sig.

Du verkar totalt ha missat det geopolitiska spelet mellan Kina och väst. Varför skulle Kina vara med på någon konspiration tillsammans med väst för att försköna mRNAvaccinens effektivitet?

Kina har inte ens godkänt mRNAvaccin för användning på fastlandet. På fastlandet är det endast inhemska vaccin som finns tillgå, vilka samtliga är "inaktiverade". Med tanke på allt annat fulspel inom affärsvärlden osv. som både Kina och väst håller på med, tror du inte Kineserna skulle blåsa visselpipan direkt om dom såg något i statistiken från Hong Kong.

Snarare är det så att dödsstatistiken från Hong Kong misrepresenteras till viss del, men detta sker genom att man "klumpar ihop" dödsfall hos folk som blivit vaccinerade med Comirnaty (mRNA) tillsammans med dödsfall hos folk som hade fått CoronaVac (inaktiverat vaccin).
Citera
2022-03-27, 13:30
Medlem
Citat:
När inträffade peaken i senaste smittvågen enligt dig?

Vart är ökningen i Danmark som skall komma före oss?

Toppen av smittan sker ju just nu enligt dina mongoloida gissningar!
Varför frågar du vad jag tror? Du har ju teflonhjärna ändå..
Citera
2022-03-27, 14:38
Medlem
Citat:

Orkar inte googla 🙂 men har du nån länk till nån artikel där man kan läsa om dessa riskökningar?
Citera
2022-03-27, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan76Hongkong
Den överväldigande majoriteten av dödsfall i covid har varit ovaccinerade. Varför påstår du ens något annat? Det räcker ju att titta på Sverige så förstår du ju detta.
https://www.statista.com/statistics/1105753/cumulative-coronavirus-deaths-in-sweden/

Fram till 28e februari 2021 hade det dött 13 tusen svenskar i covid. Detta under ett skede i pandemin då de allra flesta personer i Sverige fortfarande inte tillgång till vaccin, och definitivt inte var fullvaccinerade.

Skillnaden mellan Sverige och Hong Kong var att i Sverige dog det äldre på grund av smittspridning innan vaccinen hade rullats ut.

I Hong Kongs fall de senaste 7-8 veckorna har det dött folk som valde att inte vaccinera sig.

Du verkar totalt ha missat det geopolitiska spelet mellan Kina och väst. Varför skulle Kina vara med på någon konspiration tillsammans med väst för att försköna mRNAvaccinens effektivitet?

Kina har inte ens godkänt mRNAvaccin för användning på fastlandet. På fastlandet är det endast inhemska vaccin som finns tillgå, vilka samtliga är "inaktiverade". Med tanke på allt annat fulspel inom affärsvärlden osv. som både Kina och väst håller på med, tror du inte Kineserna skulle blåsa visselpipan direkt om dom såg något i statistiken från Hong Kong.

Snarare är det så att dödsstatistiken från Hong Kong misrepresenteras till viss del, men detta sker genom att man "klumpar ihop" dödsfall hos folk som blivit vaccinerade med Comirnaty (mRNA) tillsammans med dödsfall hos folk som hade fått CoronaVac (inaktiverat vaccin).

Självklart kan man inte räkna in perioden 2020 och fram till sommaren 2021, då vaccinationstäckningen var noll eller så låg att det inte ger några tillförlitliga data.
För att få rätta siffror får vi börja då vi kommit upp till 70% och räkna därifrån. Alltså hösten 2021 och fram till dags dato. Vecka 37 och framåt är en bra period. Då ser vi att avlidna bekräftade fall domineras av vaccinerade vecka efter vecka. Mellan 80-95%, och nu på slutet är det nästan enbart vaccinerade.
De dominerar också på IVA de senaste veckorna, och då är vi tillbaka till det jag skrev ursprungligen.
Hongkong skiter jag f.ö i eftersom jag inte vet hur de räknar, och är därför ganska ointressant.
Det intressanta med Hongkong är dock den explosion av smitta och död trots hög vaccinationsgrad.
Citera
2022-03-27, 15:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vart är ökningen i Danmark som skall komma före oss?

Toppen av smittan sker ju just nu enligt dina mongoloida gissningar!
Varför frågar du vad jag tror? Du har ju teflonhjärna ändå..

Ska du debattera så gör det på riktigt. Tidigare har du ju hävdat att peaken var i jan. Nu säger du att peaken var alldeles nyss. Hur ska du ha det? När var peaken i Sverige med senaste smittvågen? Jag har redan innan julen hävdat att peaken skulle komma i mitten av feb eller månadsskiftet feb/mars. Dvs för 5-7 veckor sedan. Peaken var troligen i mitten av feb. Jag tror mycket väl vi kan få en ny smittvåg i april tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in