2022-03-25, 16:02
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Vem bryr sig? Tegnells karriär är redan fulländad och han har legendstatus även utomlands. Han kan gå i pension med gott samvete. Skål, kingen.
Dessvärre tror jag inte att Anders har en "legendstatus" utomlands. Jag tror att han är snarare känd som statsepidemiologen som missbedömde situationen och försökte göra en grej av att försöka skapa flockimmunitet i ett tidigt skede, innan det fanns bättre behandligsmetoder.

Ledsen Anders, du hade bevisligen fel om munskydden och karantän. I efterhand kan vi konstatera att om den ursprungliga Wuhanvarianten hade varit lika smittsam som omikronvarianten, ja skulle du ha fått rätt, men nu blev du bevisad fel. Vi skulle ha varit lite försiktigare i ett tidigt skede. Länder i östasien och Oceanien visade att det var möjligt att hålla ut.

Folk som är gamla har också en rätt att leva. Det fanns personer som kunde ha blivit behandlade med dexametason och syrgas och levt flera år till. Det som hände är inte acceptabelt.
Senast redigerad av JedanProblem 2022-03-25 kl. 16:28. Anledning: ursprungliga Wuhanvarianten hade varit lika smittsam som omikronvarianten
Citera
2022-03-25, 22:07
Medlem
arne99s avatar
En ny rätt kort intervju med Dr. Peter McCullough där de diskuterar de nya undersökningarna som kommit ut samt mer om skador upptäckta bland unga vaccinerade.
Intervjun handlar också allmänt om det nuvarande läget sett utifrån hans expertis.

Dr. Peter McCullough - The Vaccine War Continues
https://www.bitchute.com/video/1k0nk9bTvsXI/
Citera
2022-03-26, 09:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Dessvärre tror jag inte att Anders har en "legendstatus" utomlands. Jag tror att han är snarare känd som statsepidemiologen som missbedömde situationen och försökte göra en grej av att försöka skapa flockimmunitet i ett tidigt skede, innan det fanns bättre behandligsmetoder.

Ledsen Anders, du hade bevisligen fel om munskydden och karantän. I efterhand kan vi konstatera att om den ursprungliga Wuhanvarianten hade varit lika smittsam som omikronvarianten, ja skulle du ha fått rätt, men nu blev du bevisad fel. Vi skulle ha varit lite försiktigare i ett tidigt skede. Länder i östasien och Oceanien visade att det var möjligt att hålla ut.

Folk som är gamla har också en rätt att leva. Det fanns personer som kunde ha blivit behandlade med dexametason och syrgas och levt flera år till. Det som hände är inte acceptabelt.

Jag tror att det hade varit bra för världen med Anders Tegnell i WHO, men antagligen ganska jobbigt för honom. Tror inte att han låter sig ledas av Pfizer på samma sätt som en del andra, vilket kanske också resulterar i att de inte vill ha dit honom.
Senast redigerad av Lokatten66 2022-03-26 kl. 09:44.
Citera
2022-03-26, 11:34
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
/.../
skulle du ha fått rätt, men nu blev du bevisad fel. Vi skulle ha varit lite försiktigare i ett tidigt skede. Länder i östasien och Oceanien visade att det var möjligt att hålla ut.
Vilka då? Restriktionerna är inte avvecklade i något av dessa länder. Australien och Nya Zeeland har kvar sina distanseringsregler och annat muppigt i skolorna. De uttalade zero-covid-länderna låser fortfarande in sin befolkning så fort någon hostar lite.

I Sverige och Europa har vi normalläge sedan länge.
Citera
2022-03-26, 16:50
Medlem
virvelbaggs avatar
Är det bara jag som är super nyfiken vad som kommer att hända med Tegnell nu?

Som jag förstår det är han fortfarande anställd på fohm men han är inte längre statsepidemiolog.
According to the spokesperson, Tegnell is still an employee of the Health Authority, but is no longer an epidemiologist. Infection scientist Anders Lindblom has already taken this job.
https://www.socialpost.news/sweden-an-explanation-on-the-function-of-the-world-health-organization-by-anders-tegnell/

I Lindblom fall finns det troligen redan ett kontrakt till skillnad från Tegnell då. Bara den biten är konstig. Säger man upp sig går ut i media om sitt nya jobb utan ha skrivit kontrakt eller ens blivit muntligt lovad arbetet av arbetsgivaren? Men Tydligen gör Tegnell det, hur blåögd kan man vara?

Det var ju fohm och regeringen som erbjöd WHO Tegnell och inte WHO som erbjöd Tegnell ett arbete. Vilket man i början försökte få det som. Jaha, vad det så här man kvittade sig med Tegnell? Rätt fult gjort faktiskt, tycker riktigt synd om Tegnell.

På tyska kan man läsa detta.
Wir hoffen, dass es möglich sein wird, eine Lösung zu finden.» Dass Tegnell, der sich mit seinen 65 Jahren dem Rentenalter nähert, die FHM verlässt, gilt aber weiterhin.

"Myndigheten har för närvarande ingen ytterligare information. Vi hoppas att det ska gå att hitta en lösning." Att Tegnell, som närmar sig pensionsåldern vid 65 års ålder, lämnar FHM är fortfarande fallet.
https://www.nau.ch/news/europa/wechsel-von-schwedens-chef-epidemiologen-tegnell-zur-who-doch-noch-nicht-perfekt-66140968

För mig låter det som om nu inte WHO väljer att ta Tegnell får han antingen gå i pension eller söka ett nytt arbete för tiden på fohm är över. Men det dyker kanske upp någon annan som har ett intresse i Tegnell, vill man erbjuda honom ett jobb är det bra tidpunkt nu.
Senast redigerad av virvelbagg 2022-03-26 kl. 17:00.
Citera
2022-03-26, 17:38
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Vem bryr sig? Tegnells karriär är redan fulländad och han har legendstatus även utomlands. Han kan gå i pension med gott samvete. Skål, kingen.
Jag tror faktiskt att han bryr sig. Han hade ett bra jobb trodde att han fått ett ännu bättre men så blir det kanske inte så. Hans gamla jobb är redan tillsatt och han har blivit av med sin titel. Nu fyller Tegnell 65 i mitten av april, man kan ju tycka att fohm i all fall kan behålla honom till dess. Men eftersom han lät väldigt glad över det icke (i alla fall nu) existerande jobbet för WHO så tror jag inte han såg framför sig att gå i pension redan nu.

Men visst du får ju tro att ingen bryr sig, alla har rätt till sin åsikt.
Citera
2022-03-26, 18:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Är det bara jag som är super nyfiken vad som kommer att hända med Tegnell nu?

Som jag förstår det är han fortfarande anställd på fohm men han är inte längre statsepidemiolog.
According to the spokesperson, Tegnell is still an employee of the Health Authority, but is no longer an epidemiologist. Infection scientist Anders Lindblom has already taken this job.
https://www.socialpost.news/sweden-an-explanation-on-the-function-of-the-world-health-organization-by-anders-tegnell/

I Lindblom fall finns det troligen redan ett kontrakt till skillnad från Tegnell då. Bara den biten är konstig. Säger man upp sig går ut i media om sitt nya jobb utan ha skrivit kontrakt eller ens blivit muntligt lovad arbetet av arbetsgivaren? Men Tydligen gör Tegnell det, hur blåögd kan man vara?

Det var ju fohm och regeringen som erbjöd WHO Tegnell och inte WHO som erbjöd Tegnell ett arbete. Vilket man i början försökte få det som. Jaha, vad det så här man kvittade sig med Tegnell? Rätt fult gjort faktiskt, tycker riktigt synd om Tegnell.

På tyska kan man läsa detta.
Wir hoffen, dass es möglich sein wird, eine Lösung zu finden.» Dass Tegnell, der sich mit seinen 65 Jahren dem Rentenalter nähert, die FHM verlässt, gilt aber weiterhin.

"Myndigheten har för närvarande ingen ytterligare information. Vi hoppas att det ska gå att hitta en lösning." Att Tegnell, som närmar sig pensionsåldern vid 65 års ålder, lämnar FHM är fortfarande fallet.
https://www.nau.ch/news/europa/wechsel-von-schwedens-chef-epidemiologen-tegnell-zur-who-doch-noch-nicht-perfekt-66140968

För mig låter det som om nu inte WHO väljer att ta Tegnell får han antingen gå i pension eller söka ett nytt arbete för tiden på fohm är över. Men det dyker kanske upp någon annan som har ett intresse i Tegnell, vill man erbjuda honom ett jobb är det bra tidpunkt nu.

Tegnell vill inte ha en massa lockdowns och liknande. Det vill däremot svenska regeringen. De är ju på gång nu och skickar remisser för att ändra lagstiftningen så det ska bli lättare att stänga ner samhället och tvinga människor. Det är inte alls i takt med Tegnells breda kompetens och erfarenheter. Det lär inte bli bättre utan Tegnell. Mer tvångsmedicinering och karantäner är det regeringens ledning vill ha och skulle de bytas ut mot Moderaterna lär det bli ännu värre.

Ett steg i taget bryts vår demokratiska verklighet bort mot EU:s Ursula och hennes makes ideér.
Senast redigerad av Lokatten66 2022-03-26 kl. 18:13.
Citera
2022-03-26, 18:23
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Tegnell vill inte ha en massa lockdowns och liknande. Det vill däremot svenska regeringen. De är ju på gång nu och skickar remisser för att ändra lagstiftningen så det ska bli lättare att stänga ner samhället och tvinga människor. Det är inte alls i takt med Tegnells breda kompetens och erfarenheter. Det lär inte bli bättre utan Tegnell. Mer tvångsmedicinering och karantäner är det regeringens ledning vill ha och skulle de bytas ut mot Moderaterna lär det bli ännu värre.

Ett steg i taget bryts vår demokratiska verklighet bort mot EU:s Ursula och hennes makes ideér.
Ok, vad har det med hur oproffsigt fohm har hanterat frågan? OK de hade fått någon förfrågan om expert hjälp, misstolkat detta som om det fanns en fast ställning och sedan själva tillsammans med regeringen utse Tegnell. Och sedan trott att det var avgjort. Men det är klart att WHO själva vill bestämma vilka de anställer och vilka jobb de utlyser.

Tegnell älskar ju vaccination han var ju ledande redan med vaccinationen mot svininfluensan. Det påstådda jobbet skulle ju vara att få fler att vaccinera sig. Och sprida vaccinet till alla världens länder.

Jag har mer tilltro till ett avvägt beslut om vaccination utan Tegnell. För han är ju helt galen när det gäller att vaccinera barn med ett oprövat vaccin.
Det har gått tio år sedan svininfluensan A/H1N1 spred sig över världen och klassades som en pandemi. Då var Anders Tegnell chef för smittskyddsenheten på Socialstyrelsen och en av dem som beslutade att driva igenom en massvaccination. Drygt 5 miljoner svenskar fick det då kliniskt oprövade vaccinet Pandemrix.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/02/sverige-har-mycket-att-lara-av-lander-med-mindre-resursersverige-har-mycket-att-lara-av-lander-med-m indre-resurser/
Senast redigerad av virvelbagg 2022-03-26 kl. 18:26.
Citera
2022-03-26, 18:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ok, vad har det med hur oproffsigt fohm har hanterat frågan? OK de hade fått någon förfrågan om expert hjälp, misstolkat detta som om det fanns en fast ställning och sedan själva tillsammans med regeringen utse Tegnell. Och sedan trott att det var avgjort. Men det är klart att WHO själva vill bestämma vilka de anställer och vilka jobb de utlyser.

Tegnell älskar ju vaccination han var ju ledande redan med vaccinationen mot svininfluensan. Det påstådda jobbet skulle ju vara att få fler att vaccinera sig. Och sprida vaccinet till alla världens länder.

Jag har mer tilltro till ett avvägt beslut om vaccination utan Tegnell. För han är ju helt galen när det gäller att vaccinera barn med ett oprövat vaccin.
Det har gått tio år sedan svininfluensan A/H1N1 spred sig över världen och klassades som en pandemi. Då var Anders Tegnell chef för smittskyddsenheten på Socialstyrelsen och en av dem som beslutade att driva igenom en massvaccination. Drygt 5 miljoner svenskar fick det då kliniskt oprövade vaccinet Pandemrix.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/02/sverige-har-mycket-att-lara-av-lander-med-mindre-resursersverige-har-mycket-att-lara-av-lander-med-m indre-resurser/

Nja, håller inte helt med dig där. Tror snarare att han lärde sig en del förra omgången. Han försade sig flera gånger under pandemin. Lyckades t ex förmedla att vaccinet inte var så viktigt för de yngre som inte fick ta mer än en spruta i höstas när de drog tillbaka Moderna för yngre än 30 år. Tyckte nog att han hade en ganska avslappnad attityd och förklarade logiska samband på ett bra sätt. Nu lär det bli påfyllnadsdoser till förbannelse. Inte förrän fd GD Johan Carlsson gick i pension lyckades de prångla ut kraven på vaccinationsbevis och då hamnade Tegnell i skuggan. Under den förra pandemin fanns inte heller några krav.

Tror som sagt på mycket mer tvång utan de där herrarna. Det är inga bra vibbar från de nya tomtarna på FoHM. Anders Lindblom kommer från region Dalarna och där vill man avskeda befintlig personal om de inte visar vaccinationsbevis och nya GDn verkar sitta fast i Hallongrens och vaccinsamordnarens nät, en ganska nervös marionett. Mycket tråkig situation.
Citera
2022-03-26, 21:02
Bannlyst
Smittan ökar i Europa igen. Hinner vi slippa pandemilagen, eller kommer regeringen (enligt plan) att stoppa återgången till det nya normala?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G3mmnm/nu-okar-covid-19-i-europa-igen-framforallt-i-storbritannien

Kommer smittan öka här också? Jag har svårt att tro det, med tanke på hur stor smittspridningen har varit de senaste månaderna, men vem vet?
Citera
2022-03-26, 23:18
Medlem
Regeringen blev väl tillslut tvungna att sparka Tegnell pga Coronakommissionens kritik. Giesecke borta, Carlson borta och nu Tegnell borta.
Hans biträdande statsepidemiolog Anders Wallensteen försvann också mystiskt. Det verkar som om regeringen förbereder tuffare restriktioner framöver. Och då kan man inte ha några corona deniers kvar
Citera
2022-03-26, 23:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Så du har fortfarande inte förstått att större delen av de döda redan sjöng på sista versen och hade varit borta vilken dag/vecka ändå som helst? Du nämner heller inte att många dött av helt andra orsaker än covid, som cancer, infarkter, olyckor, överdoser, bränder m.m m.m men hade de viruset i kroppen så blev dödsorsaken covid-19 fast de verkligen inte dog av det. Hört uttrycket död AV corona eller MED CORONA? Allt för att höja statistiken på antal döda i corona och helt enligt en plan som funnits många år. Syftet är att skrämma för att få så många som möjligt att vaccinera sig med så många sprutor som möjligt. Unga, friska, gamla ja precis alla.

Hela syftet är att få ut mRNA gentekniken till så många det bara går. Har man inte fattat det ÄN så är man mer hjärntvättad än jag trodde.

Fast när jag skrev det för två veckor sedan så hade man ju redan slutat försöka få fler att vaccinera sig, man har slutat med presskonferenserna och vi lever princip som vanligt igen… Så hur var det att ”skrämma” folk vid den tidpunkten? Okej att man kan säga så tidigare i pandemin, men skrämselpropagandan går ju sisodär på sistone…

Och kanske jag bara konstaterade rätt många dödsfall utan att det betydde så himla mycket mer? Måste allt handla om skräckpropaganda? Ska jag säga att statistiken visade något annat för att göra alla nöjda? Eller då hade jag ju fått andra sidan på mig…

Jag tog som sagt bara upp att dödstalen var relativt höga än, är det alltså att ”skrämma” upp folk att bara konstatera hur statistiken råkar se ut? Påstod jag att jag sitter inne på alla svar om dödsorsakerna bara för det?

Varför ska man konstant behöva sitta och svara på sånt här bara för att man väljer att följa upp hur statistiken ser ut? Vilket två olika sidor har ifrågasatt genom hela pandemin… Jag fattar att vi inte vet allt om dödsorsakerna, men nu är det den enda statistiken vi har om antal avlidna att utgå ifrån.

Men jag har även tagit upp när dödstalens har varit låga under pandemin i vissa perioder, och då istället frågat mig varför medierna beskriver något annat än vad statistiken visar just då. Och då givetvis istället fått lyssna på varför man vill ”bagatalisera” pandemin.

Men för mig är det inget märkligt att följa upp statistik BÅDE när något ökar och minskar… Utan att det betyder att jag tror att enbart dödstalen ger alla svar.

Men det märks ju i den här pandemin att många på båda sidor ha valt att gå på en enda linje och sedan ignorerar allting som inte ”passar” i statistiken.

Nu har jag ej kollat statistiken på ett par veckor, om den har ökat konstaterar jag väl det och om den har minskat så konstaterar jag det. Vad är så märkligt med det och hur är det att sprida felaktigheter eller ”skrämselpropaganda” och dylikt? Det är bara statistik om hur många som har rapporterats, thats it.

De som väljer och vrakar ur statistiken utifrån vad som ”passar” och tror sig sitta inne på alla svar verkar tro sig tillhöra de som alltid försöker hålla sig till ”sanningen”… Medans vi som har följt upp trenderna alldeles oavsett vilken ”sida” som för stunden anses gynnas anklagas för att ha en ”agenda”.

Det här är inte personligt mot dig, men jag har nog fått minst 100 liknande kommentarer genom pandemin från två olika sidor, varenda gång man ens tar upp hur statistiken ser ut just nu. Och du med flera lägger in ord i munnen på mig som jag inte har påstått...

Men lite underhållande är det, ibland… Som när jag delade statistik över dödstalen i alla åldrar i början av pandemin och fick två sidor mot mig i ett och samma inlägg. För att de drog helt egna slutsatser om vad jag ”ville ha sagt med det”. Bara för att man delade siffror svart på vitt i alla åldrar, utan att klippa och klistra eller vinkla dom till någons ”fördel” på något sätt.
Senast redigerad av sjelvefan 2022-03-26 kl. 23:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in