Resultat: Global svält hotar. Bör vi mäkla fred? Även om det innebär att Ryssland vinner?
Ja det räcker nu. Zelinsky bör kasta in handduken.
45,11%
332 röster
Nej. En blygsam mängd ihjälsvultna barn är ett godtagbart pris för Ukrainas frihet.
10,05%
74 röster
Nej. Men om mer än 500k barn svälter ihjäl så är jag beredd att ompröva min ståndpunkt.
4,76%
35 röster
Nej. Världen är överbefolkad. Win-win. Jag ser inget problem här.
40,08%
295 röster
2022-03-27, 11:34
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Fungerade för NATO mot Serbien, så visst kan man. Förenade Arabemiraten håller på att ta över flera öar från Jemen utan nämnvärda protester.
Om det har skett i andra fall är det också fel.

Felet nu är att inte FN, USA, Sverige etc agerar mycket starkare och totalt fördömer Ryssland. Sätter in total handelsblockad. Folk dör dagligen. FN borde ha möte varje dag. De ryska diplomaterna skall inte gå många meter i FN-skrapan utan att andra frågar vad de håller på med.

Istället skickar vi vapen.

Sverige krigar mot ryssen och ukrainarna dör.

Man stoppar först dödandet. Sedan skickar man hem angriparen.
Citera
2022-03-27, 11:47
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Om det har skett i andra fall är det också fel.
Jag sa inte att det var rätt, bara att det händer. Vinnaren skriver historia.
Citat:
Felet nu är att inte FN, USA, Sverige etc agerar mycket starkare och totalt fördömer Ryssland. Sätter in total handelsblockad. Folk dör dagligen. FN borde ha möte varje dag. De ryska diplomaterna skall inte gå många meter i FN-skrapan utan att andra frågar vad de håller på med.
Stackars FN personal. Möte varje dag året om. För du tror väl inte att Ukraina egentligen är unikt, det bara skrivs unikt mycket om det. Afghanistan och Irak var betydligt brutalare och kriget i Jemen rullar vidare, liksom Syrien osv.
Citera
2022-03-27, 11:58
Medlem
wwrs avatar
Citat:

Stackars FN personal. Möte varje dag året om. För du tror väl inte att Ukraina egentligen är unikt, det bara skrivs unikt mycket om det. Afghanistan och Irak var betydligt brutalare och kriget i Jemen rullar vidare, liksom Syrien osv.
Man får absolut inte acceptera krig och mördande på det sätt du gör. "Det har funnits värre krig". "Stackars diplomater som måste hålla möten om de som mördas."

Det är en fruktansvärd attityd du visar prov på. Jag tror inte det är vad du anser utan andra orsaker får dig att skriva.
Citera
2022-03-27, 12:00
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddtapio
Oavsett om du skulle ha rätt i sak eller inte så är du immun mot fakta ifall du drivs av en agenda. Att argumentera med med troll är därför lönlöst. Där har du mitt svar och jag hoppas alla andra i den här tråden läser detta och slutar mata. Ajöss

Oavsett om jag har har rätt i sak eller inte, så gav du aldrig något motargument.
Och det var ditt påstående att jag drivs av en agenda, inte mitt. Jag påpekade bara att det är oväsentligt för sakfrågan.
Ajöss, simma lugnt!

Citat:
Ursprungligen postat av Uluchsheniye
Låt kriget fortsätta och folket svälta till döds.

Allting som minskar jordens befolkning bidrar till en bättre värld.

Grattis!
Du vinner: "Bill Gates badge of Unabashed Malthusianism"

Excelsior!

Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det kan även vara bra att hålla i huvudet att Ukrainas primära gröda är höstvete. Höstvetet är redan i jorden och klarar sig själv. Om kriget fortfarande pågår i slutet av sommaren när skörden ska in kan det möjligtvis orsaka skördebortfall som faktiskt märks i statistiken. Men huvudhypotesen just nu måste ändå vara att krigshandlingarna har avslutats långt innan dess.

Jag tror jag har hört att konstgödning faktiskt är en av Vitrysslands få exportprodukter. Men det behöver förstås inte betyda att volymerna är på den nivån att de har någon egentlig betydelse för EU.

Grejen med konstgödning är väl att det är ganska enkelt att producera. Åtminstone om man har tillgång till naturgas. Det är ju inte på grund av sitt framstående jordbrukskunnande som Norge är en av världens största konstgödningsproducenter. Så ett eventuellt ryskt exportstopp är antagligen inte särskilt svårt att ersätta med andra leverantörer, till exempel i Nordafrika.

Även om höstvete kanske är lättare att odla än vete så tror jag knappast att det går att odla på en översvämmad åker i en krigszon.

Det har pratats ganska länge om att det blir allt svårare att få tag på konstgödsel. Det var alltså ett problem även innan kriget. Om en del av exportutbudet försvinner (tex att Ryssland slutar exportera) så kan det lätt bli huggsexa om resterande utbud. Inte så säker på att det kommer vara superenkelt att bara hitta nya leverantörer. Och i slutändan blir det självklart någon som står tomhänt.

Om Ryssland dessutom verkligen vill spela hardball tillbaka mot oss kan dom ju strypa gasen till EU. Som du nämner så används naturgas till konstgödselproduktion, utöver dess alla andra vitala användningsområden. Så frågan är då om Nordafrika producerar tillräckligt med konstgödsel för att förse hela EU? Tveksamt va?

Sverige producerar för övrigt inget eget konstgödsel längre, har jag hört.

Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Det fetade.

Jo, det tror jag. Hela västvärlden är uppbyggt på lån. Att Kina producerar och västvärlden konsumerar. Till priset av skuldsättning. Idag är gemene man så belånad, att när skiten börjar anta form, så kommer hela systemet krackelera.

Jag är övertygad om att vi har svält i SE om 3 år. Detta kommer gå fort och det kommer bli tufft. Speciellt för människor som inte klarar av att ändra uppfattning.

Det kommer definitivt bli mycket hårda tider framöver, oavsett om vi får uppleva ren och skär svält. Jag utesluter ingenting längre. Vårt välstånd är byggt på ett ostadigt korthus. Och vi står illa rustade för framtiden. Naivitet och högfärdighet är en farlig kombination av personlighetsbrister.
Senast redigerad av RustyShackleford 2022-03-27 kl. 12:01. Anledning: sakfel
Citera
2022-03-27, 12:47
Avstängd
Citat:
Man får absolut inte acceptera krig och mördande på det sätt du gör. "Det har funnits värre krig". "Stackars diplomater som måste hålla möten om de som mördas."
Problemet är ju att eftersom så många länder gör det, vem är det du tänker dig skall stoppa eländet? Du tyckte USA skulle agera skarpare, men USA är ju själva en av de stora bovarna i sammanhanget.

Citat:
Det är en fruktansvärd attityd du visar prov på. Jag tror inte det är vad du anser utan andra orsaker får dig att skriva.
Jag har med åren blivit cynisk. Det är så här vi människor är. När det ropas om brott mot mänskliga rättigheter är det inte för att det är brott mot mänskliga rättigheter utan för att det är "fel" grupp som begår dem.
Citera
2022-03-27, 13:01
Medlem
Tyvärr har de bestämt att det skall vara sju svåra år för att vi skall ställa om hela världsekonomin. Först pandemin, nu är det kriget i Ukraina. Detta kommer säker att hålla på i någon form under mer än ett år. Det är en överhängande risk för att andra konflikter blossar upp.
Följden blir global varubrist och hyperinflation.
Svält kommer det säkert att bli, i alla fall i en del länder. Det är nu klokt att plöja upp gräsmattan och plantera grönsaker.
Citera
2022-03-27, 13:08
Medlem
Citat:
Att kriget i Ukraina uppmärksammas här är inte så konstigt. Det är ett krig i Europa, nära oss. Det är ett stort krig där två riktiga krigsmakter står mot varandra, det handlar inte om terrorister eller gerilla. Det är land mot land.
Sedan handlar det om att flytta gränser vilket är ytterst ovanligt efter andra världskriget. Det är något som FN i princip aldrig godkänner.
Citera
2022-03-27, 13:10
Medlem
humanlifes avatar
Citat:

Det största problemet är ju att USAs krig, statskupper och krigsbrott accepteras av väst. Om de slutade med det skulle världen bli betydligt fredligare.
Citera
2022-03-27, 13:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det största problemet är ju att USAs krig, statskupper och krigsbrott accepteras av väst. Om de slutade med det skulle världen bli betydligt fredligare.
Eller i alla fall skulle vi ha lite mer moralisk auktoritet att klaga när andra tar till våld. Vad ett land som USA borde förstå är att deras stora styrka inte är militär utan ekonomisk och kulturell. Charma andra länder snarare än krossa dem. Fundera på hur mycket popularitet USA kunde köpt för kostnaden av irakkriget.
Citera
2022-03-27, 13:30
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Eller i alla fall skulle vi ha lite mer moralisk auktoritet att klaga när andra tar till våld. Vad ett land som USA borde förstå är att deras stora styrka inte är militär utan ekonomisk och kulturell. Charma andra länder snarare än krossa dem. Fundera på hur mycket popularitet USA kunde köpt för kostnaden av irakkriget.
Ja, det är underlig väg man har valt, men det är ju det klassiska sättet att dominera omgivningen.

USA har förstört sitt anseende genom våldet i MÖ. Jag tror att den här eskaleringen mot Ryssland kommer att förstöra deras anseende i Europa.
Citera
2022-03-27, 13:37
Medlem
RobbanUCs avatar
Det faktum som många inte vet om, och som många andra avsiktligt underlåter att nämna av politiska skäl är att konstgödsel gick upp i pris till en trefaldig nivå under 2021 dvs. långt innan kriget var ett faktum.

Beroende på olika faktorer så kan det tom. bli så att gödning bränsle maskiner skatter löner etc. kostar mer än vad skörden är värd räknat i dagens priser, således dags för rejäla priskompensationer dvs. höjningar till tidigare helt okända nivåer.

En del bönder lägger ner produktionen då det helt enkelt inte finns pengar, och en del (de få som fortfarande har lite pengar kvar) kommer att köra vidare och kräva betalt direkt vid leverans till ett
synnerligen högt pris som inte är förhandlingsbart.

Att bygga fabrikskapacitet för framställning av gödning tar åratal och kräver investeringar och lån av enorma mått, något som "den vanliga kommersiella banken" INTE ger i orostider. Riskerna är helt enkelt för stora och framtidsutsikterna kan minst sägas vara osäkra.
Samtidigt så krävs tillgång till råvara och energi som inte finns på alla platser, och som också blivit väsentligt dyrare och förhindrar produktion som går ihop ekonomiskt. Lägg därtill miljölagstiftningen så blir det helt omöjligt.

Vi på UC har sedan länge, drygt 10 år, sett och påpekat riskerna med det inhemska lantbruket men ingen har velat lyssna. Man har från politiskt håll endast varit intresserade av signalpolitik och byggande av allmän image.
Störst skuld skall härvid läggas på det sk. "Centerpartiet" som från att ha varit landsbygdens och lantbrukarnas parti kapats och blivit en lekstuga för bortskämda och välbeställda karriärpolitiker och storstadsbarn med näsan i vädret utan något som helst intresse för landets väl.
Som jag nämnt i ett tidigare inlägg i en annan tråd så beskrivs Centerpartiets ledare av många bönder som: Den där jävla Annie Lööf.
Senast redigerad av RobbanUC 2022-03-27 kl. 14:05.
Citera
2022-03-27, 13:43
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Problemet är ju att eftersom så många länder gör det, vem är det du tänker dig skall stoppa eländet? Du tyckte USA skulle agera skarpare, men USA är ju själva en av de stora bovarna i sammanhanget.

Jag har med åren blivit cynisk. Det är så här vi människor är. När det ropas om brott mot mänskliga rättigheter är det inte för att det är brott mot mänskliga rättigheter utan för att det är "fel" grupp som begår dem.

Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det är mycket enkelt. Man får aldrig acceptera pågående mördande av människor. Magdalena Andersson måste sluta skicka vapen och säga till Macron, Scholz, Johnson, Biden etc att göra likadant. Ambassadörsmöte inom 24 timmar i FN. Total blockad av allt ryskt.

Förbered koalition precis som när Colin Powell viftade med provrör i FN:s talarstol. Han ljög men det behöver man inte göra nu.

Det finns inga bortförklaringar, i sht inte i den "moraliska stormakten" Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in