Citat:
Ursprungligen postat av
Oddtapio
Oavsett om du skulle ha rätt i sak eller inte så är du immun mot fakta ifall du drivs av en agenda. Att argumentera med med troll är därför lönlöst. Där har du mitt svar och jag hoppas alla andra i den här tråden läser detta och slutar mata. Ajöss
Oavsett om jag har har rätt i sak eller inte, så gav du aldrig något motargument.
Och det var ditt påstående att jag drivs av en agenda, inte mitt. Jag påpekade bara att det är oväsentligt för sakfrågan.
Ajöss, simma lugnt!
Citat:
Ursprungligen postat av
Uluchsheniye
Låt kriget fortsätta och folket svälta till döds.
Allting som minskar jordens befolkning bidrar till en bättre värld.
Grattis!
Du vinner: "Bill Gates badge of Unabashed Malthusianism"
Excelsior!
Citat:
Ursprungligen postat av
stilicho
Det kan även vara bra att hålla i huvudet att Ukrainas primära gröda är höstvete. Höstvetet är redan i jorden och klarar sig själv. Om kriget fortfarande pågår i slutet av sommaren när skörden ska in kan det möjligtvis orsaka skördebortfall som faktiskt märks i statistiken. Men huvudhypotesen just nu måste ändå vara att krigshandlingarna har avslutats långt innan dess.
Jag tror jag har hört att konstgödning faktiskt är en av Vitrysslands få exportprodukter. Men det behöver förstås inte betyda att volymerna är på den nivån att de har någon egentlig betydelse för EU.
Grejen med konstgödning är väl att det är ganska enkelt att producera. Åtminstone om man har tillgång till naturgas. Det är ju inte på grund av sitt framstående jordbrukskunnande som Norge är en av världens största konstgödningsproducenter. Så ett eventuellt ryskt exportstopp är antagligen inte särskilt svårt att ersätta med andra leverantörer, till exempel i Nordafrika.
Även om höstvete kanske är lättare att odla än vete så tror jag knappast att det går att odla på en översvämmad åker i en krigszon.
Det har pratats ganska länge om att det blir allt svårare att få tag på konstgödsel. Det var alltså ett problem även innan kriget. Om en del av exportutbudet försvinner (tex att Ryssland slutar exportera) så kan det lätt bli huggsexa om resterande utbud. Inte så säker på att det kommer vara superenkelt att bara hitta nya leverantörer. Och i slutändan blir det självklart någon som står tomhänt.
Om Ryssland dessutom
verkligen vill spela hardball tillbaka mot oss kan dom ju strypa gasen till EU. Som du nämner så används naturgas till konstgödselproduktion, utöver dess alla andra vitala användningsområden. Så frågan är då om Nordafrika producerar tillräckligt med konstgödsel för att förse hela EU? Tveksamt va?
Sverige producerar för övrigt inget eget konstgödsel längre, har jag hört.
Citat:
Ursprungligen postat av
SoberZealot
Det fetade.
Jo, det tror jag. Hela västvärlden är uppbyggt på lån. Att Kina producerar och västvärlden konsumerar. Till priset av skuldsättning. Idag är gemene man så belånad, att när skiten börjar anta form, så kommer hela systemet krackelera.
Jag är övertygad om att vi har svält i SE om 3 år. Detta kommer gå fort och det kommer bli tufft. Speciellt för människor som inte klarar av att ändra uppfattning.
Det kommer definitivt bli mycket hårda tider framöver, oavsett om vi får uppleva ren och skär svält. Jag utesluter ingenting längre. Vårt välstånd är byggt på ett ostadigt korthus. Och vi står illa rustade för framtiden. Naivitet och högfärdighet är en farlig kombination av personlighetsbrister.