Citat:
Ursprungligen postat av
RustyShackleford
Om jag inte har rätt, vad är dina motargument?
Världen är för bra på att producera livsmedel för att det ska bli någon generell livsmedelsbrist. Att kriget skulle ha någon betydande inverkan på Ukrainas livsmedelsproduktion är ett typexempel på en så kallad tidningsanka.
De militära aktiviteterna påverkar en försvinnande liten del av Ukrainas jordbruksareal och även i områden med rena krigshandlingar är det troligt att jordbruket kan fortsätta ungefär som vanligt. De översvämningar du nämner i trådstarten handlar om ett område nordväst om Kiev på en liten yta och med begränsat värde för jordbruket.
Det kan även vara bra att hålla i huvudet att Ukrainas primära gröda är höstvete. Höstvetet är redan i jorden och klarar sig själv. Om kriget fortfarande pågår i slutet av sommaren när skörden ska in kan det möjligtvis orsaka skördebortfall som faktiskt märks i statistiken. Men huvudhypotesen just nu måste ändå vara att krigshandlingarna har avslutats långt innan dess.
Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Men vi diskuterar inte Vitryssland utan Ryssland. Vitryssland har ingen betydande export av gödsel.
Jag tror jag har hört att konstgödning faktiskt är en av Vitrysslands få exportprodukter. Men det behöver förstås inte betyda att volymerna är på den nivån att de har någon egentlig betydelse för EU.
Grejen med konstgödning är väl att det är ganska enkelt att producera. Åtminstone om man har tillgång till naturgas. Det är ju inte på grund av sitt framstående jordbrukskunnande som Norge är en av världens största konstgödningsproducenter. Så ett eventuellt ryskt exportstopp är antagligen inte särskilt svårt att ersätta med andra leverantörer, till exempel i Nordafrika.