Resultat: Global svält hotar. Bör vi mäkla fred? Även om det innebär att Ryssland vinner?
Ja det räcker nu. Zelinsky bör kasta in handduken.
45,11%
332 röster
Nej. En blygsam mängd ihjälsvultna barn är ett godtagbart pris för Ukrainas frihet.
10,05%
74 röster
Nej. Men om mer än 500k barn svälter ihjäl så är jag beredd att ompröva min ståndpunkt.
4,76%
35 röster
Nej. Världen är överbefolkad. Win-win. Jag ser inget problem här.
40,08%
295 röster
2022-03-27, 09:30
Medlem
Oddtapios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Tråden handlar inte om Ryssland kan vinna eller inte.
Finns gott om andra trådar som behandlar den frågeställningen från olika synvinklar.

Jag anser att vi bör mäkla fred mellan Ukraina och Ryssland, i syfte att i möjlig mån undvika global hungersnöd.

Vad spelar det för roll om jag har en agenda, om jag har rätt i sak?
Om jag inte har rätt, vad är dina motargument?

Oavsett om du skulle ha rätt i sak eller inte så är du immun mot fakta ifall du drivs av en agenda. Att argumentera med med troll är därför lönlöst. Där har du mitt svar och jag hoppas alla andra i den här tråden läser detta och slutar mata. Ajöss
Citera
2022-03-27, 09:34
Medlem
Uluchsheniyes avatar
Citat:
Men länder som Somalia, Etiopien och Eritrea importerar 90% av sitt vete från Ryssland och Ukraina. Somalia står dessutom inför en livsmedelskris som det är, då missväxt väntas i årets skördar. Andra länder som nämns i sammanhanget är Afghanistan, Jemen, Nigeria, Syrien.
https://www.rescue.org/article/3-ways-ukraine-conflict-will-drive-hunger-other-crisis-zones

En annan artikel nämner även Gambia, Libanon, Moldavien, Djibouti, Tunisien och Pakistan som beroende av spannmål från Ukraina.
https://www.reuters.com/business/world-bank-says-ukraine-war-may-prompt-grain-shortages-poor-countries-2022-03-16/
Låt kriget fortsätta och folket svälta till döds.

Allting som minskar jordens befolkning bidrar till en bättre värld.
Citera
2022-03-27, 09:41
Medlem
Tryggve.Alibabas avatar
Global svält, var väl att ta i. Svält existerar i världen, ja, men tror knappast det kommer bli påtagligt värre pga kriget.
Det går inte att mäkla fred om Ryssland (som nu) ställer orimliga krav. Viktigaste just nu, kan nog vara att se till att den civilbefolkning som sitter fast i Ukraina, och vill ut, kommer ut. Annars kanske dom på sikt drabbas av svält, ja.

Röst-alternativen var för dåliga för att välja något.
Citera
2022-03-27, 10:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggve.Alibaba
Global svält, var väl att ta i. Svält existerar i världen, ja, men tror knappast det kommer bli påtagligt värre pga kriget.
Det går inte att mäkla fred om Ryssland (som nu) ställer orimliga krav. Viktigaste just nu, kan nog vara att se till att den civilbefolkning som sitter fast i Ukraina, och vill ut, kommer ut. Annars kanske dom på sikt drabbas av svält, ja.

Röst-alternativen var för dåliga för att välja något.

Det kommer inte bli någon svält för oss priviligierade västerlänningar, men många länder i tredje världen kommer att få avsevärt ökad svält. Många länder vill/vågar inte gå emot våra härskare USAs order om sanktioner mot Ryssland.

Sanktioner har aldrig fungerat. De är logiska rent teoretiskt, men praktiskt har de aldrig fått folket att störta ”diktatorer”. Iran, Nordkorea, och Venezuela har världens tuffaste sanktioner över sig i årtionden. Har de störtat deras diktatorer? Svar: nej: det de istället har åstadkommit med är att skapa ett hat mot USA och väst. Och nu håller väst i skrivande stund skapa en koalition mellan Ryssland, Indien, och Kina som kommer att vara västfientlig. Detta är INTE i svenska folkets intresse.

Följande bör ske: Europa bör kasta USA långt åt helvete och förhandla fred med Ryssland. Vi bör upprätta handelsavtal, och samarbeten mellan länderna. Det enda som långsiktigt bevarar fred är handel och samarbete. USA har ingenting att erbjuda oss och är skyldiga till majoriteten av misären på jorden. När Trump var president så mäklade han fred överallt. Detta retade gallfebern på den amerikanska permanenta politiker-klassen som sedan fuskade bort Trump.
Senast redigerad av Einzelgaenger 2022-03-27 kl. 10:32.
Citera
2022-03-27, 10:43
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vi måste omedelbart kräva vapenvila av båda parter. Vi måste sluta skicka vapen till konflikten. Det strider även mot våra egna regler.

Hela världen måste sätta press på Ryssland att de drar tillbaka sina trupper. Det duger inte att vi drar in Kefir-yoghurt och USA drar in McDonalds när vi fortsätter köpa olja av Ryssland. Det kallas att slå stora hål i luften.

Först försöker man med extremt kraftfulla diplomatiska åtgärder och handelsblockad. Hjälper inte det så samlar man ihop en koalition och kastar tillbaka ryssen till sitt land.

Principen är enkel:

1. stoppa dödandet omedelbart

2. skicka hem ryssen
Eftersom ryssarna nu trots alt ockuperat en del av Ukraina är det kanske inte troligt att de lägger ner allt och bara drar sig tillbaka utan att få något för det. Hoppas att de förhandlingar som förs är mellan Ukraina och Ryssland är seriösa. Att båda sidor är beredda att både ge och ta.

Det blir konstigt om jag återgår till Krim. Har inte hört att invånarna där under de 8 år Krim varit under rysk kontroll krigat för att få betala sina skattepengar till Kiev i stället för Moskva. Och Ukrainare har väl inte eller dragit ut i fält beredda att ge sina liv för att göra Krim Ukrainskt.

De som mest bekymrat sig över att Krim varit ryskt verkar ha varit USA:s presidenter som med Krim som motivering kunnat straffat Ryssland till förmån för USA intressen.

Så jag tror att de enda alternativen är att antingen ger Putin något i utbyte för fred eller också får man räkna med ett långt krig i vilket många 100 000 människor slaktas.

Att som det man hört hittills från makteliten i Ukraina (från makteliten i USA?) håller inte om man verkligen vill ha fred. Att vi gärna förhandlar med ryssarna om fred men tyvärr är de omöjligt att gå med på något av det Putin vill ha.
Citera
2022-03-27, 10:53
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Om jag inte har rätt, vad är dina motargument?

Världen är för bra på att producera livsmedel för att det ska bli någon generell livsmedelsbrist. Att kriget skulle ha någon betydande inverkan på Ukrainas livsmedelsproduktion är ett typexempel på en så kallad tidningsanka.

De militära aktiviteterna påverkar en försvinnande liten del av Ukrainas jordbruksareal och även i områden med rena krigshandlingar är det troligt att jordbruket kan fortsätta ungefär som vanligt. De översvämningar du nämner i trådstarten handlar om ett område nordväst om Kiev på en liten yta och med begränsat värde för jordbruket.

Det kan även vara bra att hålla i huvudet att Ukrainas primära gröda är höstvete. Höstvetet är redan i jorden och klarar sig själv. Om kriget fortfarande pågår i slutet av sommaren när skörden ska in kan det möjligtvis orsaka skördebortfall som faktiskt märks i statistiken. Men huvudhypotesen just nu måste ändå vara att krigshandlingarna har avslutats långt innan dess.

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men vi diskuterar inte Vitryssland utan Ryssland. Vitryssland har ingen betydande export av gödsel.

Jag tror jag har hört att konstgödning faktiskt är en av Vitrysslands få exportprodukter. Men det behöver förstås inte betyda att volymerna är på den nivån att de har någon egentlig betydelse för EU.

Grejen med konstgödning är väl att det är ganska enkelt att producera. Åtminstone om man har tillgång till naturgas. Det är ju inte på grund av sitt framstående jordbrukskunnande som Norge är en av världens största konstgödningsproducenter. Så ett eventuellt ryskt exportstopp är antagligen inte särskilt svårt att ersätta med andra leverantörer, till exempel i Nordafrika.
Citera
2022-03-27, 10:54
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det kommer inte bli någon svält för oss priviligierade västerlänningar, men många länder i tredje världen kommer att få avsevärt ökad svält. Många länder vill/vågar inte gå emot våra härskare USAs order om sanktioner mot Ryssland.

Sanktioner har aldrig fungerat. De är logiska rent teoretiskt, men praktiskt har de aldrig fått folket att störta ”diktatorer”. Iran, Nordkorea, och Venezuela har världens tuffaste sanktioner över sig i årtionden. Har de störtat deras diktatorer? Svar: nej: det de istället har åstadkommit med är att skapa ett hat mot USA och väst. Och nu håller väst i skrivande stund skapa en koalition mellan Ryssland, Indien, och Kina som kommer att vara västfientlig. Detta är INTE i svenska folkets intresse.

Följande bör ske: Europa bör kasta USA långt åt helvete och förhandla fred med Ryssland. Vi bör upprätta handelsavtal, och samarbeten mellan länderna. Det enda som långsiktigt bevarar fred är handel och samarbete. USA har ingenting att erbjuda oss och är skyldiga till majoriteten av misären på jorden. När Trump var president så mäklade han fred överallt. Detta retade gallfebern på den amerikanska permanenta politiker-klassen som sedan fuskade bort Trump.

Det fetade.

Jo, det tror jag. Hela västvärlden är uppbyggt på lån. Att Kina producerar och västvärlden konsumerar. Till priset av skuldsättning. Idag är gemene man så belånad, att när skiten börjar anta form, så kommer hela systemet krackelera.

Jag är övertygad om att vi har svält i SE om 3 år. Detta kommer gå fort och det kommer bli tufft. Speciellt för människor som inte klarar av att ändra uppfattning.
Citera
2022-03-27, 11:05
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Jag tror jag har hört att konstgödning faktiskt är en av Vitrysslands få exportprodukter. Men det behöver förstås inte betyda att volymerna är på den nivån att de har någon egentlig betydelse för EU.

Ja men konstgödning i form av kväve är något som kan produceras varsomhelst. Det vi behöver från Ryssland är kalium.
Citera
2022-03-27, 11:19
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
De stängde exporten flera veckor innan kriget började enligt bl.a. Peter Zeihan.
Är du säker på att det inte var USA som stängde Rysslands gödselexport?
Citera
2022-03-27, 11:25
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Eftersom ryssarna nu trots alt ockuperat en del av Ukraina är det kanske inte troligt att de lägger ner allt och bara drar sig tillbaka utan att få något för det. Hoppas att de förhandlingar som förs är mellan Ukraina och Ryssland är seriösa. Att båda sidor är beredda att både ge och ta.

Det blir konstigt om jag återgår till Krim. Har inte hört att invånarna där under de 8 år Krim varit under rysk kontroll krigat för att få betala sina skattepengar till Kiev i stället för Moskva. Och Ukrainare har väl inte eller dragit ut i fält beredda att ge sina liv för att göra Krim Ukrainskt.

De som mest bekymrat sig över att Krim varit ryskt verkar ha varit USA:s presidenter som med Krim som motivering kunnat straffat Ryssland till förmån för USA intressen.

Så jag tror att de enda alternativen är att antingen ger Putin något i utbyte för fred eller också får man räkna med ett långt krig i vilket många 100 000 människor slaktas.

Att som det man hört hittills från makteliten i Ukraina (från makteliten i USA?) håller inte om man verkligen vill ha fred. Att vi gärna förhandlar med ryssarna om fred men tyvärr är de omöjligt att gå med på något av det Putin vill ha.
Det är absolut fel. Ett land kan inte bara invadera ett grannland och hävda äganderätt baserat på militär seger.

Det är här det internationella samfundet måste sätta stopp. Tvärtom skall ett land bestraffas för en invasion.
Citera
2022-03-27, 11:29
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Är du säker på att det inte var USA som stängde Rysslands gödselexport?

Ja, Ryssland stängde den INNAN KRIGET BÖRJADE.
Citera
2022-03-27, 11:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är absolut fel. Ett land kan inte bara invadera ett grannland och hävda äganderätt baserat på militär seger.
Fungerade för NATO mot Serbien, så visst kan man. Förenade Arabemiraten håller på att ta över flera öar från Jemen utan nämnvärda protester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in