Citat:
Och du 'är fascinerande i din brist på logik och din brist på att hålla dig till vad som diskuteras.
OM ditt påstående att demokrati kräver etnisk homogenitet SKULLE stämma, så borde man väl se detta i verkligheten eller hur Uven, det BORDE stämma med de exempel på demokratiska stater vi har i världen.
Gör det det? NEJ. som ex. USA, du har inget så ICKE homogent land i världen och! detta land anses alltså varit först i världen på att bilda en demokratisk stat.
OM ditt påstående att demokrati kräver etnisk homogenitet SKULLE stämma, så borde man väl se detta i verkligheten eller hur Uven, det BORDE stämma med de exempel på demokratiska stater vi har i världen.
Gör det det? NEJ. som ex. USA, du har inget så ICKE homogent land i världen och! detta land anses alltså varit först i världen på att bilda en demokratisk stat.
Man måste skilja på demokratisering och att upprätthålla demokratin. För att demokratisering skall komma till stånd, så är det ingen tvekan om att detta underlätta av frånvaron av stora etniska splittringar. Igen, när USA tillskapades som suverän stat, så fanns det inte så särskilt mycket etnisk splittring bland de som skapade staten. De förenades t ex av att ha engelska som gemensamt språk, och i hög grad av att ha sitt ursprung i Storbritannien. Indianer och slavar ingick vid tiden inte i det underlag som utgjorde statsgrundandet. Detta är förstås helt avgörande.
Citat:
Och ursäkta ett litet påpekande att vi pratar inte om någon homogenitet i ett styrande skikt PLÖTSLIGT, utan vi pratar om ett helt LANDS homogenitet. En demokrati måste bäras av sina medborgare, Uven. Likosm DÅ det är en demokrati. DEMOS = folk.
Klarar inte eller vill inte ett folk ha demokrati så funkar det inte, det räcker med att folk slutar rösta för att en demokrati direkt ska sluta fungera.
Klarar inte eller vill inte ett folk ha demokrati så funkar det inte, det räcker med att folk slutar rösta för att en demokrati direkt ska sluta fungera.
Däri hittar Du också orsakerna till att USA inte var en demokrati så tidigt som en del hävdar, och allt fort har stora demokratiska problem. USA är i grund och botten ett bättre exempel på de demokratiska problem som etnisk splittring medför; mellan vita och svarta, mellan engelskspråkiga och latinos, mellan svarta och lations, mellan lations och svarta och asiater. Och så vidare. En demokrati fungerar endast långsiktigt om en stor majoritet av medborgarna drivs av att man ingår i ett gemensamt projekt, som man kan ha litet olika åsikter om hur det skall drivas. När medborgarna mer kommer att betrakta staten som ett byte som man skall kapa åt sig mesta möjliga av för den egna gruppen, då eroderas demokratin. Det gäller USA såväl som Sverige.
Citat:
Jepp! jag anser att även kriminella är lika mycket värda människor som jag själv, helt rätt.
Spännande! Jag kan lova Dig att de inte tycker att Du är lika mycket värd. Men, Du har förstås litet begränsad fattningsförmåga när det gäller hur verkligheten är beskaffad.
Citat:
Precis alltså som jag anser att kvinnor, homosexuella, icke etniska svenskar etc etc är lika mycket värda som etniska svenska heterosexuella män, och därför ska ha samma rättigheter och möjligheter i den nation/ kontext de nu råkar leva i.
DU däremot tycker att man ska plocka ut vissa grupper; kvinnor och homosexuella, nu som ex. och behandla dem annorlunda, och ge dem sämre rättigheter och möjligheter i sina liv än vita heterosexuella män.
Baserat på nått tusenårigt idiotiskt hittepå utan bäring, och den idiotin tar jag alltså avstånd från,.
DU däremot tycker att man ska plocka ut vissa grupper; kvinnor och homosexuella, nu som ex. och behandla dem annorlunda, och ge dem sämre rättigheter och möjligheter i sina liv än vita heterosexuella män.
Baserat på nått tusenårigt idiotiskt hittepå utan bäring, och den idiotin tar jag alltså avstånd från,.
Du jämställer uppdelning av människor efter gärningar, med uppdelning av människor efter egenskaper. En udda och synnerligen samhällsskadlig lösning. Men, egentligen tycker Du förstås inte att vita heterosexuella män skall ha så många rättigheter alls, så det kanske reder ut sig på slutet.