2022-03-27, 12:38
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
--------------------------------------------------------

Sedan då .. detta visste väl alla .. Från Början " From the Off " Stalingrad /Leningrad Ryssarna har en tradition av att Människoliv kvittar
Inte för att Ukraina har det mycket bättre givet den hemska Historiken med Stalin + svält
Men en nation som Ukraina hur kan den fungera ??
Säg att Ryssarna gräver ner sig .Minerar skjuter en salva då och då som i Donbas sedan 2014
Infrastrukturen är mer eller mindre sönderskjuten städer svälter ...
Vägar järnvägar bränsleförsörjning.
Hur kan man komma vidare med en supermakt nergrävd på ens egna område -Om densamma supermakten kan kasta in 10 000 stupade ?? 50 000 100 000 ?? 200 000
Man kan inte ha ett land som fungerar då .
Snart tröttnar de " Hjälpande " ..man kan ( sannolikt ) aldrig få Ivan att byta till en ,mer Human världsåskådning. Tsaren jä..des med folk ..Kommunister j..ades med folk och nu de vid styret nu.
Demokrati export har sällan lyckats vad jag vet.
Nu är ingenting säkert allra minst i en väpnad konflikt det kan gå på många vis
jag tror Putins person är ganska irrelevant för skeendet.
Det finns vanligen en Nomenklatura så var det i Sovjetunionen .Det var inga större skillnader beroende på vad ledaren hette.Så är det inte i Nord Korea var inte i Sydamerika i de flesta länder.

Anfallskrig kostar 3 x mer folk med fler stupade 6 x om det sker i stan
En taktisk reträtt gräv ner sig minera + VÄNTA verkar ju vara rationellt

Sannolikt måste läderbögsjuden krypa till förhandlingsbordet förr eller senare .Folk svälter ju redan ihjäl.
Men din tomte, Ryssland går ju fan bankrutt i detta nu.
Ska Putin gräva ner sina soldater för att hålla ställningarna i 10 år medans deras bnp är noll?
Citera
2022-03-27, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frimans
Ja precis som USA är en paria för all framtid efter sina krig...!?
(eller det kanske inte var så du menade)
Det är bara drogpåverkade vänsterliberala flummare som jämför USA med Ryssland. De krig som USA varit inblandade i har varit berättigade i stort sett. Sedan finns det alltid krig som varit fel. Men alla krigen mot arabländer har varit berättigade.
Citera
2022-03-27, 12:39
Medlem
Nja, är det därför medellivslängden är så hög i Ryssland?
Citera
2022-03-27, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Varken flyg eller markförband har speciellt mycket ammunition i Sverige.
Senaste siffran jag hörde var att flygvapnet hade 4st meteor robotar som de skiftade mellan olika flygplan.
Mycket av det gamla förråden Sverige hade förr har kasserats.
Jag undrar seriöst hur länge Sverige kan bedriva ett bra motstånd innan förråden är tömda.
Jag hoppas att Sverige utökar sin kapacitet och att vi bygger upp bättre lager och ökar vår försvarsförmåga efter alla år av nedskärningar.
Jag är även öppen för att försvaret ska få köpa tillbaka bergrum och förråd mm som sålts ut.

I övrigt tror jag att Åland är ett bättre mål, demilitariserat och bättre position.

Nu är ju siffran hemligstämplad så... Men du har rätt man bör bygga ut försvaret. Men man kan räkna med

1 Ett anfall bara på Sverige - Då får Sverige resurser från omvärlden

2 Anfall på EU och väst - då motståndaren lite resurser mot Sverige.

Svårt för Fi att hålla Åland.
Citera
2022-03-27, 12:40
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Snart blir Ryssland större!

Det är bara att gratulera folket i östra Ukraina om de får ynnesten att upptas av Moder Ryssland, Europas starkaste och bästa land!

Fler områden i Ukraina lär följa efter. Vi får vl se om ett enda område av nuvarande Ukraina vill vara utanför Ryssland!

”A referendum on becoming part of Russia may be held in the Lugansk People’s Republic (LPR) in the near future, LPR head Leonid Pasechnik told reporters on Sunday.

"I think that in the near future a referendum will be held on the territory of the republic where people will exercise their constitutional right and express their opinion on joining Russia. ”
https://tass.com/world/1427939

Jag blir så nostalgisk av det du skriver, du låter precis som gammal Sovjetpropaganda.

United Nations General Assembly Resolution ES‑11/1 is a resolution of the eleventh emergency special session of the United Nations General Assembly, adopted on 2 March 2022. It deplored Russia's invasion of Ukraine and demanded a full withdrawal of Russian forces and a reversal of its decision to recognise the self-declared People's Republics of Donetsk and Luhansk. The paragraph 10 of the United Nations General Assembly Resolution of 2 March 2022 confirmed the involvement of Belarus in unlawful use of force against Ukraine.[1] The resolution was sponsored by 96 countries, and passed with 141 voting in favour, 5 against, and 35 abstentions.[2]
https://en.wikipedia.org/wiki/United_Nations_General_Assembly_Resolution_ES-11/1
Citera
2022-03-27, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
De kan inte ens ta sin granne utan problem med underhåll, deras pansar med kinadäck kommer 2 km innan de går sönder och du tänker att de skulle klara av en invasion av Gotland?

Dröm på, innan var det faktiskt något man trodde var rimligt men efter denna cirkus i Ukraina så kan man bara skratta åt det.

Vi har inte sett hur Ryssland klarar av marinoperationer i detta krig om de lyckas med en landstigning.
Landstigningskapacitet har de och skulle de lyckas så kan de relativt snabbt få iland betydligt mer än vad vi har på Gotland.

Vad vi har sett är att VDV exempelvis klarar av att ta en flygplats och hålla den utan större underhåll. Ukraina har ju ännu inte återtagit Hostomel som trupper från VDV håller.

Vilken chans tror du att Sverige skulle ha att kunna förstärka Gotland vid ett överraskande anfall. Resurserna vi har på permanent där är väldigt små. Så även om inte allt har gått som det ska för Ryssland i Ukraina så ska man inte underskatta dem.
Citera
2022-03-27, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Ett bevis på att Ryssland måste sluta nu, dom kommer aldrig att vinna och blir en paria för all framtid.
Satans mördare
Helt ny här men vad bevisar detta, jag ser bara en massa döda kroppar som ser ut som alla döda kroppar?
Citera
2022-03-27, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja och jag garanterar om an frågar alla svenskar kommer 99.99 procent säga att de vill att USA bestämmer före Ryssland eller Kina om de måste välja.

Till och med Gandhi fattade att engelsmännen var bättre än japanerna.

Oh ja, det är ett lätt val.
Putins invasion i Ukraina, har nog gjort svenskarna extremt NATO-vänliga.
Inte så konstigt, med tanke på Putins regim.
Svenskar är ju också extremt amerikanifierade.

99% av svenskarna äger jeans. Bara en sån sak.

I detta krig är jag 100% på Västs sida
Jag blir mer och mer Väst-patriotisk.

Putin visar vägen till framtiden.
Ukraina måste befrias.
Och den ryska björnen måste ha munkorg.
Helst för evigt.
Citera
2022-03-27, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Små "höghöjdsdetonerade" kärnvapen, ger inte samma konsekvenser som markdetonerade laddningar.
Stora bomber skapar större mängd radioaktiva partiklar.

Se sid 27
https://www.fema.gov/sites/default/files/documents/fema_planning-guidance-response-nuclear-detonation.pdf

Skulle man låta atombomber detonera på marken så vore man intresserad av att göra området radioaktivt. Men det är väl inte en prioritet.
Man spränger i luften eftersom den omedelbara chockvågen då kan förstöra mer. Tryckvågen går ner mot marken och kan inte studsa upp igen utan trycks istället åt sidorna. Alltså den övre delen av explosionen pressar på den undre delen. Så har jag fattat det.

De radioaktiva partiklarna blandas då inte ihop med jord, vatten o annat i mark. Det varma radioaktiva molnet som stiger upp strax efteråt kan därmed flyga vidare med vinden och efteråt kan man gå in med trupper.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
--------------------------------------------------------

Sedan då .. detta visste väl alla .. Från Början " From the Off " Stalingrad /Leningrad Ryssarna har en tradition av att Människoliv kvittar
Inte för att Ukraina har det mycket bättre givet den hemska Historiken med Stalin + svält
Men en nation som Ukraina hur kan den fungera ??
Säg att Ryssarna gräver ner sig .Minerar skjuter en salva då och då som i Donbas sedan 2014
Infrastrukturen är mer eller mindre sönderskjuten städer svälter ...
Vägar järnvägar bränsleförsörjning.
Hur kan man komma vidare med en supermakt nergrävd på ens egna område -Om densamma supermakten kan kasta in 10 000 stupade ?? 50 000 100 000 ?? 200 000
Man kan inte ha ett land som fungerar då .
Snart tröttnar de " Hjälpande " ..man kan ( sannolikt ) aldrig få Ivan att byta till en ,mer Human världsåskådning. Tsaren jä..des med folk ..Kommunister j..ades med folk och nu de vid styret nu.
Demokrati export har sällan lyckats vad jag vet.
Nu är ingenting säkert allra minst i en väpnad konflikt det kan gå på många vis
jag tror Putins person är ganska irrelevant för skeendet.
Det finns vanligen en Nomenklatura så var det i Sovjetunionen .Det var inga större skillnader beroende på vad ledaren hette.Så är det inte i Nord Korea var inte i Sydamerika i de flesta länder.

Anfallskrig kostar 3 x mer folk med fler stupade 6 x om det sker i stan
En taktisk reträtt gräv ner sig minera + VÄNTA verkar ju vara rationellt

Sannolikt måste läderbögsjuden krypa till förhandlingsbordet förr eller senare .Folk svälter ju redan ihjäl.

Varför kom inte ryssarna på den geniala iden i Afghanistan?
Citera
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Snart blir Ryssland större!

Det är bara att gratulera folket i östra Ukraina om de får ynnesten att upptas av Moder Ryssland, Europas starkaste och bästa land!

Tröttnar du aldrig på detta trollande? Ingen människa tar dig seriöst.
Citera
2022-03-27, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Nej du har fel och gör knappast en rättvis analys av Kina, för sinolog verkar du inte att vara. Det är inte jag heller.

Större delen av världen är emot Putin och att det finns sedan länder som ser till sina egna intreseen genom att försöka hålla sih neutrala är något helt annat. Länderna som verkligen stöder Putin är en handfull.

Du trodde att det var mina åsikter?
Sluta tycka saker och få det att låta som fakta.

Nix, jag återberättar bara för er vad experter säger. De som är experter på utrikespolitik.
I detta fall på Kina-Ryssland-relationer.

tänk själv, varför skulle Kina mfl. hålla på Ukraina och inte på Putin?
Folk med makt tänker inte med hjärtat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in