2022-03-27, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
USA är kungen. De kan göra vad de vill. Ryssen är hundrackan den får inte göra som den vill.

Så är det. Livet är orättvist.
Ryssland döms hårdare än USA.

Men det han gör, är likväl vidrigt och kriminellt.
Citera
2022-03-27, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
För att få lite perspektiv på hur stort Ukraina är. Karta som visar Ukraina placerat i Västeuropa. Ryssen har långta att åka. Wien till London t.ex.

https://www.filemail.com/d/umukwxzfphqeusr
Åja, det är bara att svälja lite lögner från sin djupt korrumperade säkerhetstjänst så är allt möjligt - Putin Tsar över Kiev efter tre dar, och palmblad strös på marken när han rider in med bar överkropp!
Citera
2022-03-27, 12:27
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frimans
Ja precis som USA är en paria för all framtid efter sina krig...!?
(eller det kanske inte var så du menade)

När artelleribesköt USA en 750000-stad till grus, bombade BB, teater, barn, civila och till och med flyktkolonner med flyende från staden senast?
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det Ukrainska folket har mod och kämparvilja men blir matade med falsk information att Ryssland är förlorare och att dom vinner, det är tragiskt.

Här är också ett exempel på hur man kan räkna fler döda civila, ge dom vapen med bristfällig utbildning och peppa dom att döda ryssar.

Nu tror inte jag Ryssarna rör Odessa eller Dnipro, dom snurra bara omkring för att uppehålla trupper där. Den heta delen av kriget rör sig nu mot Donbas och Ukrainas styrkor i området. Ryssarnas trupper kring Mariupol är frigjorda och snart där.

Kan du definiera vinnare och förlorare?

Jag tror inte kriget är över, jag tror Putins våldskapital är långt ifrån uttömt, jag tror han kan komma att använda ett mycket mycket stort antal ryska soldaters liv för att nå det han vill, många civila ukrainare kommer att dödas, de som lever kan komma att deporteras. Han kan komma att bomba sönder stad efter stad... om vi ser början på slutet på kriget, eller knappt sett början på ett större vet vi inte.

Min poäng är att Ukraina utan tvekan har rätten att försvara sig mot Putins aggression, det är egentligen det enda jag tycker. Sedan får Ukrainarna själva bestämma hur de för det och hur länge. Och det är själva poängen, Ryssland ska inte bestämma vad Ukraina ska göra. Ukraina är en suverän stat och jag står helt bakom deras vilja att stå upp för denna.

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Från vilket spel är den?

Från RySSarnas massmord i Mariupol.
Citera
2022-03-27, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Så är det. Livet är orättvist.
Ryssland döms hårdare än USA.

Men det han gör, är likväl vidrigt och kriminellt.

Ja och jag garanterar om an frågar alla svenskar kommer 99.99 procent säga att de vill att USA bestämmer före Ryssland eller Kina om de måste välja.

Till och med Gandhi fattade att engelsmännen var bättre än japanerna.
Citera
2022-03-27, 12:28
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Jag ser att ryssarna tar mer och mer mark även om det går långsammare än vad jag tänkt mig.
Jo tjena! Är det marken Putin var ute efter, okey för att odla på isf?
Edit: hur tänkte du då?
Senast redigerad av Taggad 2022-03-27 kl. 12:37.
Citera
2022-03-27, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Ja, och även ubåtar bland annat. Missförstå mig inte, de skulle säkerligen ta Gotland(med stora förluster), men bilden av att det bara är att promenera in för ryssen är inte sann.
Varken flyg eller markförband har speciellt mycket ammunition i Sverige.
Senaste siffran jag hörde var att flygvapnet hade 4st meteor robotar som de skiftade mellan olika flygplan.
Mycket av det gamla förråden Sverige hade förr har kasserats.
Jag undrar seriöst hur länge Sverige kan bedriva ett bra motstånd innan förråden är tömda.
Jag hoppas att Sverige utökar sin kapacitet och att vi bygger upp bättre lager och ökar vår försvarsförmåga efter alla år av nedskärningar.
Jag är även öppen för att försvaret ska få köpa tillbaka bergrum och förråd mm som sålts ut.

I övrigt tror jag att Åland är ett bättre mål, demilitariserat och bättre position.
Senast redigerad av Jahvet 2022-03-27 kl. 12:35.
Citera
2022-03-27, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Det här har rySSarna ägnat sig åt att genomföra.
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/tpf1q0/21_this_is_mariupol_all_russians_should_see_it_as/
Ingenting i den videon som bevisar att det ens är i Ukraina. Dessutom är det inte så svårt att hämta kroppar från bårhuset som dött innan kriget och samla dom så där och få en liten film. Värre saker har ju nazister gjort med folk och döda kroppar genom historien.
Har du nån vettig källa som styrker att detta är Ukraina?
Citera
2022-03-27, 12:31
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
För att få lite perspektiv på hur stort Ukraina är. Karta som visar Ukraina placerat i Västeuropa. Ryssen har långta att åka. Wien till London t.ex.

https://www.filemail.com/d/umukwxzfphqeusr
Haha allt är relativt men Europa är väl knappast vad man skulle kalla en stor kontinent?
Du missar dessutom att man invaderade både från norr, öst och söder. Från Belarus är det väldigt nära till Kiev.
Citera
2022-03-27, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Kiev faller inte nej. Jag tror inte heller att ryssarna vill förinta Kiev, mala allt till grus, som i Tjetjenien.

Det är politiskt och emotionellt fel. Förintandet av Kiev kan Putin aldrig sälja. Och någon brutal belägring + beskjutning blir det inte.

Ja ryssarna skiter i ryska liv.
Ryssarna är hemska mot varandra.
De är bekvämt för motståndaren.

Jag antar att tusentals ryska soldater dör pga rysk korruption, inkompetens, cynism och nonchalans. Dvs ukrainarna kan tacka ryssarna, för att de har ihjäl sig själva.

Putin låter hellre soldater dö i onödan, än att de retirerar.

Skulle inte förvåna mig om 50% av de ryska förlusterna är ryssarnas ansvar.

--------------------------------------------------------

Sedan då .. detta visste väl alla .. Från Början " From the Off " Stalingrad /Leningrad Ryssarna har en tradition av att Människoliv kvittar
Inte för att Ukraina har det mycket bättre givet den hemska Historiken med Stalin + svält
Men en nation som Ukraina hur kan den fungera ??
Säg att Ryssarna gräver ner sig .Minerar skjuter en salva då och då som i Donbas sedan 2014
Infrastrukturen är mer eller mindre sönderskjuten städer svälter ...
Vägar järnvägar bränsleförsörjning.
Hur kan man komma vidare med en supermakt nergrävd på ens egna område -Om densamma supermakten kan kasta in 10 000 stupade ?? 50 000 100 000 ?? 200 000
Man kan inte ha ett land som fungerar då .
Snart tröttnar de " Hjälpande " ..man kan ( sannolikt ) aldrig få Ivan att byta till en ,mer Human världsåskådning. Tsaren jä..des med folk ..Kommunister j..ades med folk och nu de vid styret nu.
Demokrati export har sällan lyckats vad jag vet.
Nu är ingenting säkert allra minst i en väpnad konflikt det kan gå på många vis
jag tror Putins person är ganska irrelevant för skeendet.
Det finns vanligen en Nomenklatura så var det i Sovjetunionen .Det var inga större skillnader beroende på vad ledaren hette.Så är det inte i Nord Korea var inte i Sydamerika i de flesta länder.

Anfallskrig kostar 3 x mer folk med fler stupade 6 x om det sker i stan
En taktisk reträtt gräv ner sig minera + VÄNTA verkar ju vara rationellt

Sannolikt måste läderbögsjuden krypa till förhandlingsbordet förr eller senare .Folk svälter ju redan ihjäl.
Citera
2022-03-27, 12:37
Medlem
Snart blir Ryssland större!

Det är bara att gratulera folket i östra Ukraina om de får ynnesten att upptas av Moder Ryssland, Europas starkaste och bästa land!

Fler områden i Ukraina lär följa efter. Vi får vl se om ett enda område av nuvarande Ukraina vill vara utanför Ryssland!

”A referendum on becoming part of Russia may be held in the Lugansk People’s Republic (LPR) in the near future, LPR head Leonid Pasechnik told reporters on Sunday.

"I think that in the near future a referendum will be held on the territory of the republic where people will exercise their constitutional right and express their opinion on joining Russia. ”
https://tass.com/world/1427939
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in