2022-03-27, 12:04
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
"numer" haha du har ingen aning om det här. Den Ukrainska försvarsmakten var minst 10 ggr större än den svenska, speciellt efter att ha förstärkts väldigt mkt under tiden av olika länder.

Som sagt, detta är helt hypotetiskt, men om den ursprungliga 200000 starka ryska invasionstyrkan hade anfallit Sverige så hade vi gått under på några dagar.

Jesus påstods ha gått på vattnet, men att ryssarna skulle behärska den tekniken har jag inte sett. Med rysk landstignings-kapacitet skulle det ta en stund att landsätta 190 000 man. Det är från luften vi kan befara mest elände.
Citera
2022-03-27, 12:05
Medlem
iDiot5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Från vilket spel är den?

Från IRL Putins krig mot Ukraina. Men det vet du ju
Citera
2022-03-27, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Det är väl ingen som tror att enbart 1000 civila i Ukraina har dött sen kriget började?
Eller tror du också att bara 1000 ryska soldater har dött också?
Ukraine: civilian casualty update 24 March 2022
https://www.ohchr.org/en/press-releases/2022/03/ukraine-civilian-casualty-update-24-march-2022
Citera
2022-03-27, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks

(OBS! = är Ingen vetenskaplig referens.)

Håller med. Alltför många använder denna emoji när de blir sura. Respektlöst.

Men det stämmer nog ändå att atombomber inte gör städer obeboeliga någon längre tid.
Strålningen i Hiroshima är helt borta redan. Miljoner människor bor där o mår bra.
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
För första gången sedan invasionen började har natten passerat lugnt i den östra Sumy-regionen i Ukraina.
Det lokala ukrainska försvaret har inte uppfattat ett enda skott eller explosion under natten, skriver försvaret på Telegram
"De enda nyheterna är att klockan har bytt till sommartid", skriver Dmitry Zhivitsky ledare för Sumys regionala militäradministration.

Kievs gymnasieskolor kommer att återuppta sina verksamheter från och med imorgon, uppger Kievs stadsadministration på sin hemsida.
Utbildningen kommer att ske på distans vilket man även har haft under coronarestriktioner i staden.
"Syftet med distansundervisning under kriget är inte bara att skaffa ny kunskap, utan också psykologiskt stöd, säger vice ordförande i stadsadministrationen Valentyn Mondryivsky.

Det ryska statsägda energiföretaget Gazprom säger att de fortsätter att leverera naturgas till Europa via Ukraina.
Gazprom säger att leveranserna är i linje med den efterfrågan som de har från sina europeiska kunder, skriver Reuters.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Och trupperna vid Kiev tycks ha blivit övergivna och lämnade till sitt öde då man insett att Kiev aldrig kommer att falla.
Beordra dom som kan att retirera till Belarus borde vara en självklarhet men Ryssland enligt tradition skiter i sina soldater och ser dom som förbrukningsmaterial.

Kiev faller inte nej. Jag tror inte heller att ryssarna vill förinta Kiev, mala allt till grus, som i Tjetjenien.

Det är politiskt och emotionellt fel. Förintandet av Kiev kan Putin aldrig sälja. Och någon brutal belägring + beskjutning blir det inte.

Ja ryssarna skiter i ryska liv.
Ryssarna är hemska mot varandra.
De är bekvämt för motståndaren.

Jag antar att tusentals ryska soldater dör pga rysk korruption, inkompetens, cynism och nonchalans. Dvs ukrainarna kan tacka ryssarna, för att de har ihjäl sig själva.

Putin låter hellre soldater dö i onödan, än att de retirerar.

Skulle inte förvåna mig om 50% av de ryska förlusterna är ryssarnas ansvar.
Citera
2022-03-27, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Du tycks ha sovit under en sten dom senaste 30 dagarna, Svenskarna skulle kunna åka på semester i 4 veckor och ryssen skulle ändå inte hinna ta Gotland.

Deras stridsvagnar som numera går under betäckningen Webergrillar kan inte åka på sjön eftersom dom sjunker, deras fartyg blir sänkta direkt. Att bygga krigsfartyg och stridsvagnar är totalt bortkastat idag mot dagens vapen, tror alla förnuftiga länder slutar med den krigsupprustningen.

Att flyga in och droppa fallskärmsjägare fungerar inte av 2 anledningar, dom flesta fallskärmsjägarna är redan döda i kriget mot Ukraina och för det andra så kommer dom nerskjutna innan dom ens hinner börja hoppa över Gotland.

Dom kan skjuta missiler och trots att vi har försvar mot det också så kommer ett antal förmodligen explodera på Gotland, fysiska ryssar i krigsuniform kommer aldrig någonsin kunna sätta sin fot på Gotland. Vad är då vitsen med att försöka bomba sönder Gotland som dom själva aldrig kan ta över?

Ryssens krigskunskaper är uruselt pinsamma!

Man trodde redan 1973 att stridsvagnar var obsoleta efter Egyptierna gjorde hackebiff av israeliska med sina "resväskor". Det stämde inte.

I kriget Azerbajdzjan och Armenien nyligen så skrek alla drönare. Men det som verkligen segrade var Azerbajdzjans "Combined arms" där stridsvagnar var en del.

Vi vet inte riktigt vad som händer taktiskt i Ukraina. Men det verkar som att ryska pansarförband åker/åkte omkring utan understöd. Då slutar det alltid illa för stridsvagnen. Det gjorde det redan under WWI.

Så invasionen i Ukraina har visat hittills, om några videos är någorlunda korrekta, att den gamla sanningen gäller fortfarande, dvs att stridsvagnar utan understöd är "sittting ducks". Dessutom måste man måste göra något i skyddsväg angående den tredje dimensionen.

Ett ex som får mig att undra om Javelins mm är så effektiva. Presidenten vill ha 1000 nya om dagen. Äter Ukrainarna missiler som mat? Eller är det så att de är inte så effektiva som bilderna visar? Har vi någon sätt en bild där de missar. USA säger att deras Javelins träffar 90 procent av gångerna i strid. Men som sagt jag är inte så säker.

En sak är säker att Ryska organisationen i BTG inte passar modernt krig mot en motståndare som har moderna vapen och NATO-kunskap.

Slutligen Ryssland har för närvarande ingen förmåga att anfalla Sverige utom med kärnvapen. Men Ryssar är inte dumma. De kommer lära sig av sina misstag. Sen är frågan om de har pengar. Redan 1990 ville ryska militären omorganisera armen. De fick i princip börja 2008. Då hade de pengar och det interna motståndet inom militären hade försvunnit efter fiaskot i Georgien. Det var ett fiasko även om man vann. Så om 10 år eller så finns det en risk.
Citera
2022-03-27, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Förstår ej vad du vill diskutera.

Försöker du misskreditera FEMA genom billiga påhopp på mig?

Eller trodde du att det skulle leda till att individer i tråden skulle
sätta ett högre faktavärde på dina kommentarer än en FEMA manual?

Du får förklara, säger du att FEMA´s manualer har fel? Du har manualen i mitt inlägg.
Ge citat och sidhänvisning för av dem given info som ej stämmer.
Om du refererar till ett fel i FEMA´s manual. Ge då vänligen en referens,
som styrker att du har rätt, och att FEMA har fel.

Ser fram emot att få reda på vilka fel som finns i FEMA´s manual.

(OBS! = är Ingen vetenskaplig referens.)
Ja det är exakt vad jag gör.
Du påstår ju en massa skit som du själv inte förstår.

Jag och flera andra har redan förklarat för dig hur det faktiskt funkar.

Vi har rent av använt av din FEMA manual och visat att även om du skulle ha en strålning som är 10 högre än vid härden av chernobyl så skulle strålningen vara ofarlig efter 1 år med halveringstiden som anges där.

Länka FEMA igen så visar jag med enkel högstadie matte hur mycket du är ute och cyklar.
Citera
2022-03-27, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Är detta riktiga kroppar? Verkar bara vara civila.
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/tpf1q0/21_this_is_mariupol_all_russians_should_see_it_as/
Är det en hög med uniformer som syns vid 0:04 eller vad är det?
https://ibb.co/bHHHP22
Citera
2022-03-27, 12:15
Medlem
iDiot5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag har brytt mig om mänskliga rättigheter hela tiden. Det är ju därför jag stödjer Ryssland! Det handlar om lag ordning och mänskliga rättigheter mot barbari, terrorism och tortyr. Ryssland har aldrig begått såna här illdåd som jag nu ser dagligen från ukrainsk sida.

Haha, en klassisk Vranjo, som tagen ur propagandahäftet för rysstroll!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Vad skulle hindra dem? Jas gripen?

Ja, och även ubåtar bland annat. Missförstå mig inte, de skulle säkerligen ta Gotland(med stora förluster), men bilden av att det bara är att promenera in för ryssen är inte sann.
Citera
Medlem
Om man betänker hur Hiroshima ser ut idag så kan man förmoda att ett totalt kärnvapenkrig inte gör världen obeboelig framgent. De flesta överlever och 50 år efteråt skulle allt vara igång igen som vanligt.
Och kanske de då uppfunnit nya vapen som är långt värre än kärnvapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in