• 1
  • 2
2022-03-26, 22:38
Medlem
Bonnatorps avatar
Jag satt och funderade på det här med salmiak.
Det är ju ett salt, som frisätter kloridjoner när det löses i vatten. Och orsaken till att bordssalt förstärker smakerna i matlagningen är att jonerna aktiverar jonkanaler i smaklökarna som släpper genom smakämnena lättare.
Dock vet jag inte om det främst är natriumjonerna eller kloridjonerna som står för detta.
Kanske ammoniunjonerna kan agera lite likadant som natriumjoner i detta avseende?

Är det någon som har testat salta maten med salmiak, bara så där så smaken framhävs men inte så att man känner den akuta salmiaksmaken?
Kan det tänkas fungera?
Citera
2022-03-26, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Det är ju ett salt, som frisätter kloridjoner när det löses i vatten. Och orsaken till att bordssalt förstärker smakerna i matlagningen är att jonerna aktiverar jonkanaler i smaklökarna som släpper genom smakämnena lättare.
Dock vet jag inte om det främst är natriumjonerna eller kloridjonerna som står för detta.
Kanske ammoniunjonerna kan agera lite likadant som natriumjoner i detta avseende?

Är det någon som har testat salta maten med salmiak, bara så där så smaken framhävs men inte så att man känner den akuta salmiaksmaken?
Kan det tänkas fungera?

Då tråden inte ligger i "vetenskap" går det kanske få fram smaken av salmiak på andra sätt...typ fänkål eller lakritsrot (om det ens används)
Citera
2022-03-26, 23:09
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just-let-me-rock
Då tråden inte ligger i "vetenskap" går det kanske få fram smaken av salmiak på andra sätt...typ fänkål eller lakritsrot (om det ens används)
Nja, jag tänkte inte just för att få salmiaksmaken.
Isåfall torde det vara att bara köpa vanlig salmiak och salta på av bara den.

Men förstärker det smaker på samma sätt som salt, även om det helt klart skulle få en helt annan karaktär vid översaltning?
Fast det kanske är mer av en tråd för kemiforat.
Citera
2022-03-26, 23:10
Medlem
Första googleträffen:

Citat.
Om du har missat det – lakrits går att använda i maten, och det funkar bra.Vi bad kocken Gunnar Frykfors, vd på Rent a chef, berätta om hur man förgyller maten med det hippa svarta guldet – och bjuda på sitt bästa lakritsrecept.

https://www.cafe.se/proffskocken-sa-...g-med-lakrits/
Citera
2022-03-26, 23:15
Medlem
Enblandandras avatar
Jag har inte använt det själv i matlagning men har ätit efterrätt med salmiak i. Det var väldigt gott men smakade salmiak. Du ville alltså salta med salmiak men att det inte skulle smaka salmiak? Varför? Har du slut på bordssalt men en massa ammoniumklorid över som du vill bli av med?
Citera
2022-03-27, 00:08
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enblandandra
Jag har inte använt det själv i matlagning men har ätit efterrätt med salmiak i. Det var väldigt gott men smakade salmiak. Du ville alltså salta med salmiak men att det inte skulle smaka salmiak? Varför? Har du slut på bordssalt men en massa ammoniumklorid över som du vill bli av med?
Nej, tvärtom har jag aldrig stött på ren salmiak.
Är inte det ett industrilösningsmedel i ren form förresten? Har för mig jag läst att man gör lim av det eller något sådant, och att livsmedelsformen är utblandad till runt 2%.

Jo förresten, mamma stötte på det i ungdomen när hon jobbade på spånplattefabrik.
Citera
2022-03-27, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av just-let-me-rock

Citat:
Ursprungligen postat av Temporary5
Första googleträffen:

Citat.
Om du har missat det – lakrits går att använda i maten, och det funkar bra.Vi bad kocken Gunnar Frykfors, vd på Rent a chef, berätta om hur man förgyller maten med det hippa svarta guldet – och bjuda på sitt bästa lakritsrecept.

https://www.cafe.se/proffskocken-sa-...g-med-lakrits/
Salmiak och lakrits är inte samma sak. De används däremot ihop i saltlakrits.
Citera
2022-03-27, 11:50
Medlem
Jag skulle gissa att maten får en otrevlig bismak även efter små mängder. Trots att salmiak är så gott att det kan ätas med sked så smakar det ju ändå lite ammoniak, och det är ju inte något man vill att en potatisgratäng ska smaka.
Citera
2022-03-27, 14:15
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b.o.nsyrsan
Jag skulle gissa att maten får en otrevlig bismak även efter små mängder. Trots att salmiak är så gott att det kan ätas med sked så smakar det ju ändå lite ammoniak, och det är ju inte något man vill att en potatisgratäng ska smaka.
Ja jag vet inte, man kanske kan få den där lätta svettkaraktären som spiskummin bidrar till.

Inte för att svett är gott, men spiskummin luktar i mitt tycke en aning som ny armhålesvett i vissa fall.
Sedan finns det ju rätter som Kofta som visserligen inte ska smaka spiskummin, men som smakar lite som svettigt får.
Citera
2022-03-27, 19:09
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:

Kan det tänkas fungera?

I Finland så finns det, eller har funnits, salmiakkorv, salmiakölkorv, salmiakchips m.m. Har dock inte testat själv.

Recept på salmiakmarinad till kotletter, ej ren salmiak. https://www.hk.fi/reseptit/resepti/salmiakkipossu/
Citera
2022-03-27, 19:48
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
I Finland så finns det, eller har funnits, salmiakkorv, salmiakölkorv, salmiakchips m.m. Har dock inte testat själv.

Recept på salmiakmarinad till kotletter, ej ren salmiak. https://www.hk.fi/reseptit/resepti/salmiakkipossu/
Ja det ska vara 75g turkinpippureita i de där, gissar att det är turkisk peppar.
Ska man tömma dem på salmiak?
Citera
2022-03-27, 20:33
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ja det ska vara 75g turkinpippureita i de där, gissar att det är turkisk peppar.
Ska man tömma dem på salmiak?

Stämmer med "Turkisk peppar" du kan ju köra "translate". Man ska krossa dem och sedan mixa till en slät marinad med övriga ingredienser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in