2022-03-27, 00:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Delar din uppfattning — dock osäker på om du är lätt ironisk på slutet. Kan finnas ett korn av sanning i det, eller hur? Ska det bli krig här får det emellertid gärna bli det av en rimlig orsak, alltså en attack på vårt land, och inte för att Sverige går med i ett annat och ställer sig på någons sida. Den tiden är förbi. 1814...

Den ryska mobiliseringen, om uppgifterna stämmer — kanske för att förbereda landet på något Putin o.co. uppfattar som ett hot om intervention. Preventiva åtgärder kan dock omsättas i en annan praktik. Liten invasion i Polen, kanske?

Om Ivan vill anfalla oss så får han göra det, jag är redo, är du? Sverige har redan valt sida i och med att vi gav Ukraina vapen. Jag tycker det var rätt. Å ena sidan tycker jag vi skulle behållit vår neutralitet då den tjänat oss väl, å andra sidan är jag så gammal nu att jag ger fan i vilket. Ivan ska inte få stampa på min hals eller våldta mina döttrar, jag dör hellre innan! Det jag egentligen menar är att man måste ta ställning, man kan inte säga att man är neutrala och samtidigt ge någon vapen. Det gäller att välja sida och det är något Sverige har haft svårt för under lång tid, jämför med mångkultur, det fungerar inte helt enkelt. Man måste välja, och då blir det mellan att skita i ett hål i golvet eller sitta som en kung på en vattenklosett!

En invasion i Polen = WW3, trist men sant.
Citera
2022-03-27, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Sedan blir ju en del som bara vill nyansera bilden anklagade för att vara "rysstroll" också.
Rätt onödigt.
Jo. Det e ett problem. Alla springer åt samma håll.
Citera
2022-03-27, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Varför behöver man åka ner och strida i Ukraina för att man står upp för Ukraina?

Förlåt men är det där det bästa du kan komma med?
Det vet jag väl inte men jag undrar varför ni inte gör det?
Citera
2022-03-27, 00:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Enligt läckta uppgifter från Belarus så är köldskador på angriparnas trupper vanliga. Förvånande att det vidsträckta landet i öst - det vars namn vi inte längre nämner - kan strida i minusgrader. Inte minst med tanke på hur kallt det brukar vara där…

Någon som förstår detta?

Bra iakttagelse. Nej jag förstår det inte alls. De har massor av folkslag som är vana vid kyla och borde kunna bidra med kunskap, hur kan man missa det? Rent teoretiskt borde de vara badass när det gäller vinterkrigföring.
Citera
2022-03-27, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
En skillnad mellan dem.
Ukraina får massor av hjälp vapen etc.
Finnarna stod ensamma mot ryssen

Finnarna stod inte ensamma mot ryssen under vinterkriget.

Finland fick hjälp på samma sätt som Ukraina av flera länder under WW2. Bland annat så bidrog ju Sverige med en hel del.

När det gäller vapen så skänkte Sverige följande under vinterkriget till Finland

25 flygplan
800 sjöminor och sjunkbomber
144 artilleripjäser
100 luftvärnskanoner
92 pansarvärnspjäser
600 stridsvagnsminor
34 granatkastare
347 kulsprutor
450 kulsprutegevär
135 402 gevär
301 849 granater
över 51 miljoner gevärspatroner

https://popularhistoria.se/krig/andra-varldskriget/vinterkriget-den-svenska-hjalpen
http://gamla.hbl.fi/bakgrunden/2013-01-03/sveriges-hjalp-var-betydande-under-vinterkriget
https://militarhistoria.se/1900-tal/andra-varldskriget/sveriges-hemliga-flyghjalp-till-finland

Även andra länder gav Finland materiellt stöd under vinterkriget. Bland annat USA, England och Frankrike.

Dessutom deltog frivilliga från framför allt Sverige och de andra nordiska länder i Vinterkriget.

Så Finlands situation under vinterkriget liknar Ukrainas idag. Skillnaden är väl att Ukraina har ett stöd från fler länder än Finland hade under vinterkriget.
Citera
2022-03-27, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lazarevich
Keep it real!

Mariupol faller vilken timme som helst, sedan fortsätter marschen västerut. Det enda som kommer att hända genom att Kiev vägrar kapitulera och ge upp ett redan förlorat slag är att alltfler ukrainare (och deras kompisar från Väst som tagit värvning) dör, medan deras flickvänner och fruar som flytt gifter om sig i EU!

Stackars liten.
Det kan inte vars lätt att leva i en sådan bubbla som du gör.
Du är tragiskt
Citera
2022-03-27, 00:29
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Bra iakttagelse. Nej jag förstår det inte alls. De har massor av folkslag som är vana vid kyla och borde kunna bidra med kunskap, hur kan man missa det? Rent teoretiskt borde de vara badass när det gäller vinterkrigföring.

Deras soldater verkar ha ”kängor” av plast, nästan som Foppa-tofflor. Väldigt märkligt att skicka ut folk i angreppskrig för att klampa runt i främmande land med undermåliga pjucks…

Jag blir f-n inte klok på detta!
Citera
2022-03-27, 00:30
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Finland och Sverige.
Bara att vänta på inkallelseorden nu.
Vad baserar du det på? Nyfiken. Jag menar, Sverige har inte precis gjort mycket väsen av sig. "En munsbit" för att alla andra vägar är stängda pga. Nato?
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om Ivan vill anfalla oss så får han göra det, jag är redo, är du? Sverige har redan valt sida i och med att vi gav Ukraina vapen. Jag tycker det var rätt. Å ena sidan tycker jag vi skulle behållit vår neutralitet då den tjänat oss väl, å andra sidan är jag så gammal nu att jag ger fan i vilket. Ivan ska inte få stampa på min hals eller våldta mina döttrar, jag dör hellre innan! Det jag egentligen menar är att man måste ta ställning, man kan inte säga att man är neutrala och samtidigt ge någon vapen. Det gäller att välja sida och det är något Sverige har haft svårt för under lång tid, jämför med mångkultur, det fungerar inte helt enkelt. Man måste välja, och då blir det mellan att skita i ett hål i golvet eller sitta som en kung på en vattenklosett!

En invasion i Polen = WW3, trist men sant.
Sverige har valt sida — det är ett faktum. Dock tillsammans med en lång rad andra länder.

Om jag är redo? Absolut. Jag ska inte avslöja vad jag fick för utbildning, men det kunde bli spännande. Allt för Sverige. För Ukraina är jag däremot ovillig att riskera mitt liv.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Enligt läckta uppgifter från Belarus så är köldskador på angriparnas trupper vanliga. Förvånande att det vidsträckta landet i öst - det vars namn vi inte längre nämner - kan strida i minusgrader. Inte minst med tanke på hur kallt det brukar vara där…Någon som förstår detta?

Officerarna och oligarkerna har stulit pengarna som skulle gått till varma kläder, tält och kaminer.

Citat:
Ursprungligen postat av Tissetiss
Det verkar som att Putin bönar och ber om att USA ska tappa tålamodet och gå all in zzznart.På så vis tänker Ryssland skylla i från sig.Jag tänker att det i stället blir pyspunka och Ryssland rasar ihop. Av sig självt. 'Väst" har nu varit sjyssta mot Ryssland och tagit bort alla "väst" prylar och företag Ryssland. Eftersom Ryssablod inte gillar "väst". Fine. Men sen har Ryssland bombat sönder Ukraina och spannmålsfältens är lämnade. Det var väl inte så bra för Ryssland heller.

Märkligt att Ryssland trodde att de skulle uppnå något värdefullt för egen del i detta krig de startat i Ukraina.

Putin trodde han skulle vinna på 48-72 timmar, sedan skulle Väst ge lite små sanktioner och Putin skulle få stöd från Kina, Centralasien och hela tredje världen. Sverige, Finland, Irland och Schweiz skulle vara neutrala, NATO skulle bli osams, EU skulle splittrats. Putin skulle bli hjälte i Ryssland för att ha erövrat Ukraina som när han tog Krim.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Stackars liten.
Det kan inte vars lätt att leva i en sådan bubbla som du gör.
Du är tragiskt
Den kommer ju faktiskt falla närsomhelst?
Citera
2022-03-27, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbeteochbostad
Det vet jag väl inte men jag undrar varför ni inte gör det?

Eller varför krigas det över huvudtaget ? Ryssland ska givetvis inte alls vara Ukraina utan dra sig tillbaka och åka hem till sitt.
Citera
2022-03-27, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Försöker föreställa mig en hypersonisk missil som går i 6000 km/timme i luften och till på köpet gör det som du beskriver. Det funkar nog inte så riktigt ? Tänk dig en boll som ska färdas i 6000Km/timme och på något vis ska träffa ett avsett mål 2-300 kilometer bort. Det går inte utan någon sorts förprogrammering eller aktiv GPS styrning ändå. På 10-tals mil avstånd så finns det bara rent ballistiska dumrobotar som kan missa målet med flera mil, som fotbollen
Jag har även funderat hur man kan träffa målet mycket exakt. Var det inte en som sprang med någon laptop strax före träffen i den utländska träningsgarnisionen.
Man får fundera varför det flögs över våra kärnkraftverk för en liten tid sedan. Tog man ut positioner för missiler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in