Citat:
Ursprungligen postat av
revodneb
Jag håller med dig här, men man har sargat Ukraina svårt, det är en vinst i sig. Faran ligger i att underskatta ryssen. När ryssarna mobiliserar landet så kan till och med NATO få sig en match, inte ens de har slagits mot en liknande fiende förr. Vi lever farligt och bör nå en överenskommelse så fort som möjligt om vi vill fortsätta leva våra liv (som vi känner det). Om vi kan tänka oss att ge blanka fan i vilket så ligger svåra umbäranden framför oss. Jag är gammal så för mig kan det kvitta, vill ni ha krig, fine, jag ser hellre 100 år av fred. Lite krig kanske gör oss gott, i alla fall oss svenskar som inte fått uppleva det på ett par hundra år.
Delar din uppfattning — dock osäker på om du är lätt ironisk på slutet. Kan finnas ett korn av sanning i det, eller hur? Ska det bli krig här får det emellertid gärna bli det av en rimlig orsak, alltså en attack på vårt land, och inte för att Sverige går med i ett annat och ställer sig på någons sida. Den tiden är förbi. 1814...
Den ryska mobiliseringen, om uppgifterna stämmer — kanske för att förbereda landet på något Putin o.co. uppfattar som ett hot om intervention. Preventiva åtgärder kan dock omsättas i en annan praktik. Liten invasion i Polen, kanske?