Citat:
Ursprungligen postat av
matsqq
I stort sett allt som "Absint"-en skriver är trams ...
Låt oss ta ett av hans första inlägg:
https://www.flashback.org/sp79568800
"Det där är ett sätt på vilket den fria viljans icke-existens har bevisats med hjälp av vetenskapliga tester."
Det är bara det att wikipedia-länken som han indirekt hänvisar till (och som trådstartaren länkade till) säger följande:
"To be clear, it is very unlikely that a single study could disprove all definitions of free will. Definitions of free will can vary wildly"
så det stämmer inte alls att fria viljans "icke-existens" har "bevisats" med hjälp av vetenskapliga tester ... Det finns absolut ingen vetenskaplig konsensus kring detta ...
Alltså rent skitsnack !
Om man vill göra sig lustig över Libets experiment som populärt används som "bevis" för att fri vilja inte existerar så kan man ställa frågan; "-ställde försökspersonerna upp frivilligt eller under tvång?"
Den som hävdar "frivilligt" medger att försökspersonen redan innan experimentet var fri att välja och hela ansträngningen med experimentet blir meningslös.
Föreställningen att fri vilja skulle ha något att göra med någon "superkraft" lokaliserad innuti en individ är såklart en envis missuppfattning. (Som har sin egen rimliga förklaring.)
Fri vilja får sin mening i ett större sammanhang vilket blir tydligt om man bara zoomar ut lite tycker jag.
Citat:
Sedan hans andra mening :
"Men den kan också motbevisas med logiska argument. Bara det att vi kan begå misstag bevisar att vi saknar fri vilja. Om någon verkligen hade möjligheten att välja det bättre alternativet, varför gjorde han då inte det?"
Inte någon lysande logik direkt
Orsaken att man gör misstag kan ju t.ex. vara att vid tidpunkten för utförandet har avsaknad av information, förmåga, kunskap , intelligens eller annat ...
Om någon skulle tvinga mig att nu på egen hand försöka bygga ett hus skulle jag säkert göra massor av misstag av ovan nämna orsaker , inte för att jag inte hade "fri vilja" ...
Jag tror minsta barn kan förstå det ...
Alltså rent skitsnack !
Ja, det är nonsens.
Det är mer sant att om jag medvetet begår ett misstag så gör jag det av fri vilja.
Citat:
Åsikten att allt är förutbestämt är naturligtvis svår att logiskt motbevisa.
Vad som än händer kan man naturligtvis i efterhand hävda att det var förutbestämt - hur ska man kunna motbevisa det ...
Precis som jag i efterhand alltid kan hävda att jag i förväg visste hur resultatet av veckans stryktips skulle utfalla ...
Därför kan charlataner som Absinten babbla på i sina cirkelresonemang - men som sagt - om man orkar gå till botten med det han skriver finns där en uppsjö av andra dumheter och motstridigheter ...
Jag skrapade bara lite på ytan här ... Men det finns ju bättre saker man kan ägna sin tid åt ...
Determinismen är inget riktigt problem här som jag ser det.
För om vår värld kan beskrivas med en deterministisk modell, så blir alla begrepp som vi använder när vi beskriver den, i grunden deterministiska. Även när vi tror något annat.
Man kan alltså vara en hård determinist och ändå skriva på ett kontrakt frivilligt.
Felet folk gör är att uppfatta fri vilja som en egenskap, när det i själva verket är en etikett vi sätter på en handling för att hålla reda på den i ett nätverk av andra handlingar. Nätverket, de sociala interaktionerna, eller rättssystemet, blir inte mindre deterministiskt för att vi sätter olika etiketter på olika handlingar.