2022-03-25, 22:18
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teriir
Hoppas det blir en vändning på måndag då! Sitter själv och undrar varför portföljens exploration bolag stack nästan 20% idag utan någon större nyhet. Hoppas lite på att en boldspot vid sidan på huvudet blir årets frisyr.

Tackar, ja, nästa steg här blir väl att bygga ett offeraltare och börja karva till gudarna

Ja, oljan och gasen drar, precis, råvarudelen av portföljen tokdrar faktiskt idag, men likt förbannat går t ex Nasdaq så starkt. Skummisch.

Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Du får inte glömma att det är valår, börsen får inte gå hur dåligt som helst, det är nog en av skälen till att man stoppade in 800 miljarder USD i ekonomin första kvartalet. Du får hoppas på månadshäxan, har det inte vänt den 8:e om du är kvar i matchen, så sälj och ta tillbaka det i något annat

Ja, FED har fått för sig att "mjuklanda" ekonomin, men vi ser ju hur det går med inflationen. Siffror Mars, US konsumenter, nedåt föga förvånande. Jag kan inte lämna björnarna, jag känner mig själv, då kommer jag försöka stånga mig in igen inom kort, och det är svindyra produkter att hålla på att tradea. Det är Ride Or Die! Ingen minns en fegis, haha.

"U.S. consumer sentiment near 11-year low; near-term inflation worries mount"

https://www.reuters.com/business/us-consumer-sentiment-falls-early-march-inflation-worries-mount-2022-03-11/

Dessutom har vi t ex studentlånen som frystes under Corona, dessa skall börja betalas igen i April om jag minns rätt, skall rota fram länken, skickade den till Bajsis.

Edit: Här har vi den:
https://m.investing.com/news/economy/us-student-loans-set-for-rising-delinquencies-new-york-fed-analysis-shows-2789398
Senast redigerad av MrLevaLivet 2022-03-25 kl. 22:20.
Citera
2022-03-25, 22:53
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Tackar, ja, nästa steg här blir väl att bygga ett offeraltare och börja karva till gudarna

Ja, oljan och gasen drar, precis, råvarudelen av portföljen tokdrar faktiskt idag, men likt förbannat går t ex Nasdaq så starkt. Skummisch.

Ja, FED har fått för sig att "mjuklanda" ekonomin, men vi ser ju hur det går med inflationen. Siffror Mars, US konsumenter, nedåt föga förvånande. Jag kan inte lämna björnarna, jag känner mig själv, då kommer jag försöka stånga mig in igen inom kort, och det är svindyra produkter att hålla på att tradea. Det är Ride Or Die! Ingen minns en fegis, haha.

"U.S. consumer sentiment near 11-year low; near-term inflation worries mount"

https://www.reuters.com/business/us-consumer-sentiment-falls-early-march-inflation-worries-mount-2022-03-11/

Dessutom har vi t ex studentlånen som frystes under Corona, dessa skall börja betalas igen i April om jag minns rätt, skall rota fram länken, skickade den till Bajsis.

Edit: Här har vi den:
https://m.investing.com/news/economy/us-student-loans-set-for-rising-delinquencies-new-york-fed-analysis-shows-2789398

Alltså jag ifrågasätter inte ditt play, börsen borde gå ner, förutom de flesta råvaror. Men den berömda marknaden verkar inte fatta att om alla råvaror är svindyra så måste det försvinna marginaler eller mängd sålda varor. Såvida inte teorin om pris och efterfrågan är död och begraven.

Till och med en ilsken Ibra skrev om "idioterna på placera som tog upp att folk var oroliga för inflationen" istället för "att USA ska skicka olja och gas(de inte har) till Europa"(parafraserat).

Men översvämmar du landet med pengar och samtidigt stödköper din egen valuta, så kan du tydligen lura ekonomin och börsen, i alla fall ett tag.

Att känna sig själv är viktigast när man vad man än sysslar med, så du gör rätt som stannar kvar.
Jag vet att jag är FOMO-kille, så jag försöker att ta vinst utan att kliva ur helt om jag inte är säker på att det är en skitinvestering jag gjort, typ som när jag köpte FerroNordic samma dag Putin invaderade Ukraina. Då sålde jag direkt.

Det bästa är att den idéen finns förevigad som veckans aktietips, svårslaget exempel på taskig tajming. FYI, de har 75% av verksamheten och 100% av vinsten i Ryssland.
Citera
2022-03-25, 23:17
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Alltså jag ifrågasätter inte ditt play, börsen borde gå ner, förutom de flesta råvaror. Men den berömda marknaden verkar inte fatta att om alla råvaror är svindyra så måste det försvinna marginaler eller mängd sålda varor. Såvida inte teorin om pris och efterfrågan är död och begraven.

Till och med en ilsken Ibra skrev om "idioterna på placera som tog upp att folk var oroliga för inflationen" istället för "att USA ska skicka olja och gas(de inte har) till Europa"(parafraserat).

Men översvämmar du landet med pengar och samtidigt stödköper din egen valuta, så kan du tydligen lura ekonomin och börsen, i alla fall ett tag.

Att känna sig själv är viktigast när man vad man än sysslar med, så du gör rätt som stannar kvar.
Jag vet att jag är FOMO-kille, så jag försöker att ta vinst utan att kliva ur helt om jag inte är säker på att det är en skitinvestering jag gjort, typ som när jag köpte FerroNordic samma dag Putin invaderade Ukraina. Då sålde jag direkt.

Det bästa är att den idéen finns förevigad som veckans aktietips, svårslaget exempel på taskig tajming. FYI, de har 75% av verksamheten och 100% av vinsten i Ryssland.

Jo, det är ju ändå earnings och tillväxt som skall backa upp allting, och nu har vi då inflationen och Ryssland som klivit fram på banan sedan förra året (när det var party non stop och man kunde köpa vad fan som helst och tjäna cash, samt tillväxt och earnings var piece of cake att få att se bra ut, särskilt efter Corona).

Det är nästan komiskt (jag förlorar ju pengar så helt komiskt kan det inte vara) att se Apples race nu. Har sett artiklar som menar att de torskar ca 3 mille USD dagligen efter att ha gått ur Ryssland. Statistik via e-handelssiter. Var skall de plocka igen denna revenue och tillväxt? Den amerikanske konsumenten som är klämd av inflation och nu dyrare skulder, samt blir allt mer pessimistisk? Från ett allt mer nationalistiskt Kina? Från Europa? Urinvånare i närmaste regnskog?
Ähh, det löser sig, vi kör ett rebound rally på det så vi nästan är på ATH igen. Say motherfreakin what?

Men visst, jag kanske är ute och cyklar med punktering på samtliga däck, men då får det bli så, Allahs vilja or whatever, crash and burn baby.

Ta vinst är aldrig fel och ditt Ryssland-tips har jag glömt bort, fattar inte vad du snackar om!

(Edit: Lugnt, vet att vi tycker likadant om börsen nu)
Senast redigerad av MrLevaLivet 2022-03-25 kl. 23:35.
Citera
2022-03-25, 23:30
Medlem
Citat:

Samtidigt brukar vi väl se höjda råvara kostnader när ekonomin är påväg ut ur en recession, kraftigt ner och sen kraftigt upp.
Citera
2022-03-25, 23:47
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Jo, det är ju ändå earnings och tillväxt som skall backa upp allting, och nu har vi då inflationen och Ryssland som klivit fram på banan sedan förra året (när det var party non stop och man kunde köpa vad fan som helst och tjäna cash, samt tillväxt och earnings var piece of cake att få att se bra ut, särskilt efter Corona).

Det är nästan komiskt (jag förlorar ju pengar så helt komiskt kan det inte vara) att se Apples race nu. Har sett artiklar som menar att de torskar ca 3 mille USD dagligen efter att ha gått ur Ryssland. Statistik via e-handelssiter. Var skall de plocka igen denna revenue och tillväxt? Den amerikanske konsumenten som är klämd av inflation och nu dyrare skulder, samt blir allt mer pessimistisk? Från ett allt mer nationalistiskt Kina? Från Europa? Urinvånare i närmaste regnskog?
Ähh, det löser sig, vi kör ett rebound rally på det så vi nästan är på ATH igen. Say motherfreakin what?

Men visst, jag kanske är ute och cyklar med punktering på samtliga däck, men då får det bli så, Allahs vilja or whatever, crash and burn baby.

Ta vinst är aldrig fel och ditt Ryssland-tips har jag glömt bort, fattar inte vad du snackar om!

Apple kan jag inte ge någon insikt om heller, har liksom aldrig fattat storheten. Då har jag ändå fått både macbook och Ipad av jobbet, men hellre använt mina egna grejer. Min dotter däremot dränerar gärna min ekonomi på stora summor för att få en Iphone, så det finns tydligen minst en målgrupp. Själv kör jag det billigaste som har stor skärm, skiter i märket, men jag är inte den framtida storkonsumenten.
Det är min dotters idiotgeneration som är det, generation 0, bidrar med nästan inget men "förtjänar" och får nästan allt Du kan vara fucked om det är Apple det hänger på när jag tänker efter. Föräldrar med bortskämda barn finns det ett överflöd av, tyvärr
Citera
2022-03-25, 23:50
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Samtidigt brukar vi väl se höjda råvara kostnader när ekonomin är påväg ut ur en recession, kraftigt ner och sen kraftigt upp.

Ja, det är förvisso sant, men det som är problemet är att det är ökade priser utan ökande konsumtion eller i alla fall ökande konsumption i samma takt som ökande priser.

Flaskhalsar är nog en recessionsskapare, håller definitivt med en tidigare signatur i tråden om just den punkten, inte så mycket annat, men där är han något på spåren
Citera
2022-03-25, 23:58
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Apple kan jag inte ge någon insikt om heller, har liksom aldrig fattat storheten. Då har jag ändå fått både macbook och Ipad av jobbet, men hellre använt mina egna grejer. Min dotter däremot dränerar gärna min ekonomi på stora summor för att få en Iphone, så det finns tydligen minst en målgrupp. Själv kör jag det billigaste som har stor skärm, skiter i märket, men jag är inte den framtida storkonsumenten.
Det är min dotters idiotgeneration som är det, generation 0, bidrar med nästan inget men "förtjänar" och får nästan allt Du kan vara fucked om det är Apple det hänger på när jag tänker efter. Föräldrar med bortskämda barn finns det ett överflöd av, tyvärr

Haha, jag är likadan, sitter och knappar på en billig Android nu. Tvivlar dock på att du köper en IPhone 13 för 10k till dottern bara att modellen släppts!? Då skall du ha en lusing! Marknaden vill ha, skall ha, kräver nämligen Growth! Jag tog Apple som exempel eftersom jag följt bolaget sedan toppen förra året for fun och det är indextungt. Men det är många bolag som dragit ned revenue från Ryssland och bla bla bla, ähh nu skiter vi i Nasdaq! Enough.
Citera
2022-03-26, 01:09
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Haha, jag är likadan, sitter och knappar på en bääillig Android nu. Tvivlar dock på att du köper en IPhone 13 för 10k till dottern bara att modellen släppts!? Då skall du ha en lusing! Marknaden vill ha, skall ha, kräver nämligen Growth! Jag tog Apple som exempel eftersom jag följt bolaget sedan toppen förra året for fun och det är indextungt. Men det är många bolag som dragit ned revenue från Ryssland och bla bla bla, ähh nu skiter vi i Nasdaq! Enough.

Iphone 12 kostar 10k, 10,6 på rea!! med ngt större minne, ge mig en lusing för helvete, gudarna ska veta att jag förtjänar den, för jag tyckte jag var ståndaktig som "bara" lät henne få den näst nyaste telefonen.

Då ska du veta att världen kryllar av mesproppar som mig som ger vika för minsta lilla tjat. Som bonus har vi också ofta 2 barn, så då måste vi köpa för lika mycket till det andra barnet, konsumption!!!
Förlåt
Citera
2022-03-26, 11:43
Medlem
Naturgasturkens avatar
Kul vecka för Golar LNG, äntligen har marknaden börjat vakna upp och inse vilken kassaflödesmaskin detta bolag redan är men framförallt kommer bli 2023 när Gimi går i produktion under andra halvan av året. 3-4 gånger EBITDA tillväxt de kommande 3 åren är turligt nog fortfarande inte inprisade.

Jag är faktiskt förvånad över att LNG som investering inte är hetare. Det är som kol, men med en uttalad faktisk framtid från både politiker och diverse semi-korrupta NGO/UN organisationer.
Citera
2022-03-27, 05:22
Medlem
Citat:
Ja, det är förvisso sant, men det som är problemet är att det är ökade priser utan ökande konsumtion eller i alla fall ökande konsumption i samma takt som ökande priser.

Flaskhalsar är nog en recessionsskapare, håller definitivt med en tidigare signatur i tråden om just den punkten, inte så mycket annat, men där är han något på spåren
Samtidigt har man flaskhalsar när man kommer ur en recession. Nu med pandemin har vi väldigt varierande konsumtionsmönster från det normala vilket blir svårplanerade för industri och logistik. Blir lite av ett moment-22, ökar råvaror för att ekonomin är överhettad i en högkonjuktur eller ökar råvaror för att vi kommer ut från pandemins recession.
Citera
2022-03-27, 09:50
Medlem
Smutzs avatar
Jag kan ha missförstått och förenklat lite i mitt domedagskraxande om global svält.

Ni har alla hört storyn, Ukraina och Ryssland odlar massa vete. Eftersom de håller på att kriga finns det ingen mat till fattiga barnen i Afrika.

Det kan vara ett lite dumt sätt att se på saken enligt den här twittraren:
https://twitter.com/sarahtaber_bww/status/1507776806090584065?s=21&t=swp2P-d-lh6uO2jt2TfR7Q

TLDR: det är ett shippingproblem, inte brist på mat egentligen. Vem är ens förvånad? Bullish för piratgänget som vanligt antar jag.

Kul lång rant av samme om konstgödsel:
https://twitter.com/sarahtaber_bww/status/1505577512826544134?s=21&t=Bs74Ebi-bG4c9hbqbOCI9A

Lite jobbig för mig att läsa då den går emot mycket av vad jag antagit kring den marknaden. Men det är ju just sådant som är viktigt att läsa.

Man förstår att det är mycket man inte förstår.
Senast redigerad av Smutz 2022-03-27 kl. 10:15.
Citera
2022-03-27, 14:15
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Samtidigt har man flaskhalsar när man kommer ur en recession. Nu med pandemin har vi väldigt varierande konsumtionsmönster från det normala vilket blir svårplanerade för industri och logistik. Blir lite av ett moment-22, ökar råvaror för att ekonomin är överhettad i en högkonjuktur eller ökar råvaror för att vi kommer ut från pandemins recession.

Råvarupriserna ökar för att vi är i en överhettad högkonjunktur med stora utbudsproblem vilket driver priserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in