Resultat: Global svält hotar. Bör vi mäkla fred? Även om det innebär att Ryssland vinner?
Ja det räcker nu. Zelinsky bör kasta in handduken.
45,11%
332 röster
Nej. En blygsam mängd ihjälsvultna barn är ett godtagbart pris för Ukrainas frihet.
10,05%
74 röster
Nej. Men om mer än 500k barn svälter ihjäl så är jag beredd att ompröva min ståndpunkt.
4,76%
35 röster
Nej. Världen är överbefolkad. Win-win. Jag ser inget problem här.
40,08%
295 röster
2022-03-26, 11:01
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Ukraina brukar ju ibland kallas för Rysslands kornbod.
Men då landet står för 8% av den globala spannmålsexporten så vore det kanske inte fel att säga att Ukraina agerar kornbod åt hela världen.

Det börjar nu trilla in rapporter om att flera vattenkraftsdammar i Ukraina har demolerats, vilket i sin tur har lett till att stora arealer av jordbruksmark har översvämmats.
https://www.washingtonpost.com/world/2022/03/09/ukraine-intentional-flooding/
https://www.businessinsider.com/ukraine-satellite-photos-show-flooding-near-kyiv-slow-russia-advance-2022-3?op=1&r=US&IR=T
Det spekuleras i att detta är en avsiktlig strategi från Ukraina, avsedd att försvåra framkomligheten för ryska stridsvagnar, sk "hydraulic warfare". Andra menar att det är ryssarna själva som har förstört dammarna. (Dock oklart varför de skulle vilja försvåra framkomligheten för sin egen framryckande armé.)
Vad som dock verkar stå klart är att den översvämmade jordbruksmarken inte kommer kunna användas för livsmedelsproduktion under lång tid, då det översta jordlagret "top soil" eroderats. Det talas om att det kommer dröja minst fem år innan marken kan bli odlingsbar igen.
Samtidigt så höjs fler röster som varnar för att en global livsmedelskris är under uppsegling.
Vad jag har förstått så kommer ingen hungersnöd drabba EU eller Sverige, även om vissa tror att matpriserna kan komma att dubblas till hösten. Jag vet inte om det stämmer.
Men länder som Somalia, Etiopien och Eritrea importerar 90% av sitt vete från Ryssland och Ukraina. Somalia står dessutom inför en livsmedelskris som det är, då missväxt väntas i årets skördar. Andra länder som nämns i sammanhanget är Afghanistan, Jemen, Nigeria, Syrien.
https://www.rescue.org/article/3-ways-ukraine-conflict-will-drive-hunger-other-crisis-zones
En annan artikel nämner även Gambia, Libanon, Moldavien, Djibouti, Tunisien och Pakistan som beroende av spannmål från Ukraina.
https://www.reuters.com/business/world-bank-says-ukraine-war-may-prompt-grain-shortages-poor-countries-2022-03-16/
Ryssland invaderade Ukraina. Det är faktum. Man kan ha olika åsikter om huruvida det fanns fog för det eller ej.Oavsett vilket så kan vi inte styra över Rysslands agerande, då Putin såklart är en galen diktator och gör som han vill.
Men teoretiskt sett så kan vi medborgare i väst påverka våra egna nationers utrikespolitik, eftersom vi har rösträtt och formellt sett lever i demokratiska samhällen. Därmed kan man också säga att vi (utifrån en moralisk ståndpunkt) är ansvariga för konsekvenserna av våra länders agerande. Detta är alltså något som vi alla bör ta ställning till.
Så är det då rätt av oss att agera i syfte att förlänga kriget mellan Ryssland och Ukraina, om detta riskerar leda till att den globala svältkatastrof som nu är på väg att uppstå försvåras ytterligare?
Eller borde vi istället försöka förmå Zelensky att snarast möjligt nå en förhandlingslösning med Ryssland? Även om Ukrainas intressen genom detta sätts i andra hand?

Den salige Madeleine Albright svarade en gång i "60 minutes" på en fråga om sanktionerna mot Irak, huruvida de 500k barn som beräknas ha svultit ihjäl var värt priset. Hennes svar var:
Albright tvekade inte. Det hon ville uppnå (oklart vad) var väldigt viktigt. Det var värt priset.
Det vi vill uppnå är att sätta Putin på plats och att de tappra ukrainarna ska vinna sin frihet från Ryssland. Visst, det är begripligt. Men vilket pris är vi beredda att betala? Om priset räknas i ihjälsvultna barn någon annanstans i världen?

Fan va långrandig du är tror du verkligen någon läser? 8 % av exportvetet kommer från Ukraina men de hinner nog så alla åkrar i den västra delen så bara 4% fattas.

Det är inte orsaken till världssvälten.
Citera
2022-03-26, 11:03
Medlem
...Tru-Put-Jin...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrison-Bengtsson
Varför Stockholm & gbg, är vi med i NATO?
Man har säkerligen ögonen på den evige låtsas-neutrala horan Sverige som potentiell freds-sabotör med alla svenska idioter samt alla pengar till NGOer m m, varför inte?
Citera
2022-03-26, 11:04
Medlem
Returpappers avatar
Att världen hotas av svält och därför böra man stödja Ryssland/Putin mördarna.. Det kallar jag för försök till kreativt bondfångeri.
Citera
2022-03-26, 11:12
Avstängd
Borde finnas ett alternativ om att lindra sanktionerna på Ryssland och Belarus. Brasilien m fl länder tigger och ber om att få importera konstgödsel, men det sätter sanktionerna stopp för och att stöta sig med EU och USA är farligt. Det är alltså inte bara Ukrainas skörd som riskerar gå förlorad och Rysslands som är osäker hur de kan sälja, utan dessutom skörden i en massa andra länder som kan bli lägre för att de inte har råd/möjlighet att gödsla ordentligt.
Citera
2022-03-26, 11:20
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Hur kan 40% tycka att Ukraina borde ge upp! Vad är det för svenska Quislingar In med mer svenska pansarskott!!!

Quislingar som skickar pansarskott. Ger upp alliansfriheten för några "twitter likes och tiktok views".
Vår statsminister är WEF medlem. Den mest ultraradikala kommunistorganisation
vi någonsin sett. "You will own nothing, and be happy".
Tror att du tom. får äga saker i Nordkorea.

Ukraina är ett odemokratiskt land utan fri media, driftat av de mest korrupta
oligarkerna vi känner till.
Ukrainska folket lever delvis redan under "You will own nothing, and be happy".

Är du verkligen förvånad att 40+% inte anser att vi skall offra Europa för dem?
Citera
2022-03-26, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Att världen hotas av svält och därför böra man stödja Ryssland/Putin mördarna.. Det kallar jag för försök till kreativt bondfångeri.

Sluta yra lille mupp. Det handlar om att kompromissa för att avvärja katastrofer. Man behöver inte älska de man gör affärer med. Amerikanska banker lät nazisterna ha pengar i deras banker, och lät de göra transaktioner hur de ville. Och detta var alltså nazisterna. Vad har Ryssland gjort? Gått in i ett land som mördar 14000 etniska ryssar de senaste 7 åren.

Jag hoppas att Ryssland rensar den korrupta skitregeringen i Ukraina och den där clownen zelensky som du och Magdalena Andersson fjäskar för.
Citera
2022-03-26, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper

Fyfan vilken idiot du är.

Menar du på allvar att man måste stödja Putin bara för att man inte tycker att det är värt att dra in hela världen i skiten?
Citera
2022-03-26, 12:10
Medlem
wwrs avatar
Frågan för omröstningen är naturligtvis felställd. Vi skall kräva fred utan att ge efter för Rysslands invasion.

Frågan har inspirerats av hur en reporter lurade Madeleine Albright, som just trillat av pinn vid 84, att häva ur sig en klassisk groda:
Citat:
Watch: Madeleine Albright Saying Iraqi Kids' Deaths 'Worth It' Resurfaces

We have heard that half a million [Iraqi] children have died. I mean, that is more children than died in Hiroshima," Stahl said. "And, you know, is the price worth it?"

"I think that is a very hard choice," Albright answered, "but the price, we think, the price is worth it."

https://www.google.com/amp/s/www.newsweek.com/watch-madeleine-albright-saying-iraqi-kids-deaths-worth-it-resurfaces-1691193%3famp=1

Ryssland skall stoppas. Ju snabbare ju bättre. Helst med diplomatiska medel. Nu dör barnen av de svenska vapen vi sänder.
Inga fler barn skall dö. Fred och ryskt återtåg. Donetsk, Luhansk och Krim får de boende rösta om. Förmodligen med rysk seger i valen.

Edit:
Jag ser nu att Albright var med i OP, så det var överflödigt att nämna här.
Senast redigerad av wwr 2022-03-26 kl. 12:20.
Citera
2022-03-26, 12:15
Medlem
ReijoHervonens avatar
Låter mest som rysk propaganda. Naturligtvis ska Putin krossas.
Citera
2022-03-26, 13:32
Medlem
wwrs avatar
Det ligger naturligtvis en twist i denna fråga.

Ryssland är en ockupationsmakt som inte kan vinna kriget. Fred måste skapas, främst med diplomatiska medel (nu sätts ingen press på Ryssland, många gillar piroger mer än Big Mac) och i sista hand en koalition som åker dit och stoppar ryssen. Sedan skall ryssarna tvingas åka hem. Man skall inte acceptera att ett land bara invaderar ett annat.

Oberoende av om anfallet lyckas eller inte har inte Ryssland rätt till landet (utom Krim, Donetsk och Luhansk).
Senast redigerad av wwr 2022-03-26 kl. 13:37.
Citera
2022-03-26, 13:44
Medlem
...Tru-Put-Jin...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det ligger naturligtvis en twist i denna fråga.

Ryssland är en ockupationsmakt som inte kan vinna kriget. Fred måste skapas, främst med diplomatiska medel (nu sätts ingen press på Ryssland, många gillar piroger mer än Big Mac) och i sista hand en koalition som åker dit och stoppar ryssen. Sedan skall ryssarna tvingas åka hem. Man skall inte acceptera att ett land bara invaderar ett annat.

Oberoende av om anfallet lyckas eller inte har inte Ryssland rätt till landet (utom Krim, Donetsk och Luhansk).
Ukraina (del av Kievrus) var Pentagon och CIA anti-rysk experimentverkstad och Ryssland gör vad fan man vill med det. Det blir fred om och endast om Ryssarna tillåts arbeta färdigt.
Senast redigerad av ...Tru-Put-Jin... 2022-03-26 kl. 14:30.
Citera
2022-03-26, 13:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ovanstående rimmar med min ståndpunkt i frågan, så länge det handlade om Donbas ansåg jag att Putte hade rätt men så fort han klev in i Ukraina slutade jag att stödja honom.

MEN...

Det betyder inte att jag är beredd att gå i armkrok med patologiska Putinhatare heller. Jag ställer inte upp på resten av skiten globohomo saluför i sin ”frihetspropaganda”. Väst är inte fritt, vi lever i en total åsiktsdiktatur där den enda skillnaden mot Ryssland finns i bestraffningarna. Bara för att vi inte blir bortförda på natten av hemlig polis betyder det inte att vi är fria att ha en egen åsikt, i demokratier drevar vi sönder de uppstudsigas liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in