Citat:
Ursprungligen postat av
farbror Sven
Ett så uppenbart syfte att försöka byta fokus på Rysslands krig i Ukraina…
Jag har vilket fokus jag vill. Jag tycker att frågan är intressant och startar därför en tråd åt dom som också gör det.
Om du själv är rädd för att tappa fokus så står det dig fritt att avstå från att delta. Om du å andra sidan tror att du kan gå och tugga tuggummi samtidigt så är du välkommen att delta.
Citat:
Ryssland är 100% skyldigt för denna situation.
Att svällt hotar stämmer. Över 50 länder i Afrika och Asien importerar minst hälften av sitt spannmål från Ukraina och Ryssland.
Du vill lägga skulden på oss i väst…. Märkligt. Det skyldiga landet är som sagt Ryssland.
Oaktat om Ryssland har agerat fel eller omoraliskt så fråntar inte det oss moraliskt ansvar för konsekvenserna av våra egna handlingar. Om vi ska kunna betrakta oss som bättre och mer moraliska högstående än "den lede fi" så kan vi inte blunda för denna aspekt. Att slentrianmässigt skylla allt på motparten, trots att man själv har ett handlingsutrymme, är en ynkedom.
Citat:
När det gäller dessa länder som hotas av svält stöder flertalet av dem aktivt eller passivt Ryssland. Se hur de har röstat två gånger i FN. Ca Ett 40-tal har röstat för Ryssland eller avstått från att rösta. Börja där.
Om du ursäktar så slutar jag där, eftersom du skrev i den här ordningen.
Lite oklart vad du menar. Om jag försöker mig på en tolkning så menar du kanske att dom här länderna får skylla sig själva om deras befolkningar svälter, eftersom dom verkar ta Rysslands parti i FN?
Kanske är vi i "the greater west" inte lika älskade och beundrade i övriga delar av världen som vi inbillar oss. Har kanske leendena mot oss varit falska, med en näve knuten i fickan, under alla dessa år? Nu vet jag inte exakt vilka länder som röstade med Ryssland. Men har det kanske något att göra med alla de ton bomber vi har släppt lite överallt de senaste decennierna? Ryssarna har ju varit lite mer konservativa med det.