2022-03-26, 09:48
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Nej..

Förklara för mig vrf Ryssland får ta över mark men ej Ukraina?

Ett angrepp på krim är ett angrepp på Ryssland. Den innebär ett mycket kraftfullare svar från Ryssland än det vi sett hittills. Hur svårt ska det vara att förstå en så simpel grej.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Är Krim verkligen lätt att försvara? Den enda landvägen in från övriga Ryssland är via bron över Kertj-sundet, i övrigt är det avskuret från ryskt territorium. Om Ukraina lyckas förstöra bron (vilket inte känns otänkbart) kan ryska situationen på Krim bli svår.

Ryssarna har ju ett övertag med sin flotta.
Citera
Medlem
Q6s avatar
Ryska armén är verkligen på dekis, soldaten har bytat bort sina stövlar mot en flaska vodka.

https://mobile.twitter.com/TheDeadDistrict/status/1507247424338866177
Citera
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Så du tror alla svenskar står på Ukrainska regimens sida? Det är ju vad ni vill framhäva, likt en lynchmobb trycks åsikter tillbaka som inte håller med om det Ukrainska propagandaministeriet pumpar ut. Inte för att jag bryr mig, då det säger mer om er Zelensky-vurmare än om mig, men jag har blivit hotad här ett antal gånger bara för att jag inte håller med eller ifrågasätter trovärdigheten i de uppgifter som läggs fram. På vilket sätt är det bättre än de politiker och ryssar som blivit förföljda för att de varit ryssvänliga i Ukraina genom åren?

99,99% av svenskarna lär stå på Ukrainas sida, ja. De som inte gör det har uppenbarligen värderingar som inte är kompatibla med det svenska samhället.
Citera
2022-03-26, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Ett angrepp på krim är ett angrepp på Ryssland. Den innebär ett mycket kraftfullare svar från Ryssland än det vi sett hittills. Hur svårt ska det vara att förstå en så simpel grej.
Du svarade fortfarande inte på min fråga.

Varför får Ryssland ta över mark men ej Ukraina enligt dig?
Citera
2022-03-26, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Aha . . . Tack!

Både kemiska och biologiska stridsmedel är svåra att använda i strid. Ryssarna har dock NBC-förband dvs sådana förband som kan slåss i sådana miljöer inklusive miljöer med strålning.
Citera
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Ryska armén är verkligen på dekis, soldaten har bytat bort sina stövlar mot en flaska vodka.

https://mobile.twitter.com/TheDeadDistrict/status/1507247424338866177

Eller så tog dom hans stövlar. Varför öht lägga ut sånt här material när det kan användas mot dom i domstol
Citera
Medlem
Kan väl inte stämma att Ryssland endast har en fabrik som kan göra stridsvagnar.? Låter helt sjukt isåfall i ett sånt stort land som alltid satsat mkt på pansar.
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLiss
Att någon journalist dött eller att human rights watch är kritiska mot rysslands hantering av flyktingar som de alltid varit gör det ju inte mer relevanta eller trovärdiga som källor. Mest nonsens. Det är ju dock inte det man läser om här på flashback, utan här läser man om döda ryska soldater och stora militära framgångar, dvs propaganda direkt hämtad från Ukrainska regimen eller Azovbataljonen.

Källorna behandlar i detalj effekterna av Putins aggression gentemot Ukraina, såklart mycket relevant. Putins trupper dödar civila. Barn, äldre kvinnor och män.

Rysslands brott är inte bara ett brott mot ett land utan det är människorna i det som får lida.

International Court of Justice

https://www.icj-cij.org/en

In eastern Ukraine medical needs are ‘just cascading’, warns WHO

https://news.un.org/en/audio/2022/03/1114782
Citera
2022-03-26, 09:52
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handdesinfektion
Rysslands väpnade styrkor har slutfört den "första etappen" av sitt uppdrag i Ukraina, enligt en högsta militärbefälhavare, som hävdade att Kievs stridspotential har minskat kraftigt efter en månads strider.

Eftersom allt som ryssarna säger är tvärtom mot verkligheten så gäller det även här. Ryssarna säger att de har avrustat ukrainarna. I själva verket så har de upprustat ukrainarna:

Citat:
The Ukrainian Army Has More Tanks Now Than When The War Began—Because It Keeps Capturing Them From Russia

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2022/03/24/the-ukrainian-army-has-captured-enough-russian-tanks-to-make-good-all-its-own-losses-and-then-some/?sh=5968a4467922

Ukrainarna har fler stridsvagnar nu än när kriget började.

Citera
2022-03-26, 09:52
Medlem
Jag undrar om Putin egentligen har velat förstöra Ryssland för världsfreden. Kriget är optimalt för att skrota en hel krigsmakt.
Bara ett exempel. Attacken mot Kiev som var helt meningslös. Kostade enormt mycket och höjde motivationen för Ukrainarna att kämpa.
Det jag inte heller förstår är varför Ryssarna inte har försökt stoppa införseln av materiel och frivilliga. Men ryssarna har inte gjort något för att stoppa trafiken. De slåss mot en fiende som bara blir starkare för varje dag medans ryssarnas egna resurser minskar lika fort. Ingen skickar vapen och frivilliga till Ryssland. Det är nu mer eller mindre Ryssland mot världen och de bara fortsätter att mata in i köttkvarnen.
Citera
2022-03-26, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Både kemiska och biologiska stridsmedel är svåra att använda i strid. Ryssarna har dock NBC-förband dvs sådana förband som kan slåss i sådana miljöer inklusive miljöer med strålning.
Tveksamt att dom har sådana förband. Senaste 4veckorn har dom visst världens vilken bluff dom är. Lite som IT-bubblan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in