2022-03-26, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jo, det är tämligen klart, i den litteratur som behandlat frågan. USA:s demokrati grundades av enbart vita européer, vars inbördes viktiga skillnad var om de var katoliker eller protestanter. Sedan enades man om en statsidé, emedan USA var ett nytt namn, men i huvudsak ny befolkning. Så har det aldrig sett ut någonsin i Europa, så de amerikanska lärdomarna saknar i allt väsentligt användbarhet här.

Det räcker att vara tillräckligt homogent. Det är t ex Norge och Polen.

Jaha du, nu är plötsligt USA etniskt homogent...när du upptäckte att det inte stämde med dina små teorier om demokrati.

Italienare, norrmän och ryssar ex. är alltså etniskt det samma....I see.
Där har vi beviset, för det jag alltid försökt påpeka att dina resonemang vilar på en gammal unken syn på "ras" och inte på det moderna förståelsen för etnicitet.

Och din syn på att enkom egenskapen vit ras, skulle kunna bilda demokratier, är beviset för din rasism.

Citat:
Dina önskedrömmar bygger på att det först en fungerande statsbildning, med tillräcklig grad av tillit mellan olika grupper i samhället. Det är nästan alltid en lång process. Klassidentifiktation kommer ganska sent i ett samhälles utveckling, och andra motsättningar dominerar länge. Exempelvis kan vi se att motsättningar mellan land och stad under flera hundra år är betydligt mera närvarande än klassmotsättningar, som åtminstone marxister brukar anse kräver framväxten av (proto-)industrialism.

nej mina önskningar för ett värdigt samhälle bygger på jämlikhet mellan människor, dvs en grundsyn på att andra människor förtjänar samma som jag själv eftersom de, är precis lika mycket värda människor som jag själv. Med den grundsynen i ett samhälle så kan vare sig rasism, klasser eller patriarkat frodas.

Men din ideologi bygger på raka motsatsen, man ska ivrigt understödja alla tankar på att andra människor är sämre värda människor som på olika sätt ska hotas, utnyttjas och förtryckas för din egen grupps trygghets skull.
Citera
2022-03-26, 15:01
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Minns att jag skrev "möjligen är tydlig". Alltså inte tydligare. Försök inte fultolka. Det har jag redan Merapi till.

Jag tror att Du vänder på kausaliteten - auktoritärt styrda länder har helt enkelt oftare usel maktutövning, vilken kan pågå pga just bristande ansvarsutkrävande. Att en autokrat, i regel under våldsamma och/eller omstörtande former, ersätts av en annan autokrat leder givetvis ingenstans i positiv mening. Det är väl för ungefär ett plausibelt scenario för Ryssland.

Vad är det som är så neutralt med honom?

För att vända på frågan - hur tror Du att Europa eller USA ensamt i längden skulle kunna stå emot Kina? Tror Du verkligen på att en kinesisk unipolär värld är bättre än en amerikansk?

Eller så undviker du att formulera dig luddigt. Men om du inte håller med om att det med ett auktoritärt styre blir mycket tydligare var ansvaret ligger så har du fel helt enkelt. Käpprätt fel dessutom. För din information har auktoritärt styrda samhällen med stark stratifiering varit norm i vår del av världen under många tusen år. Inga demokratiska högcivilisationer har existerat längre tid tillbaka och de demokratiska experiment som gjorts har gått åt fanders. Aten exempelvis.

Ja, Douglas McGregor är en pensionerad överste så han har sas ingen häst i loppet. Men jag kan rekommendera den briljante militäranalytikern Scott Ritter också ifall du vill gnugga västetablissemangets blå dunster ur ögonen. Det finns en bra intervju gjord nyligen på Sputnik. Dock behöver du VPN för att komma in på sidan eftersom ”det fria väst” beslutat sig för att censurera.

I think there are two reasons why the West is mischaracterising the Russian military operation in Ukraine. First is that the West is evaluating this as if it were Russia's intent to occupy Ukraine. From the very start, the fact that Russia is coming in with only 200,000 troops makes no military sense when we are speaking of a nation of 40 million people with a combined military capability of around 600,000 troops. The other aspect of the mischaracterisation is that there is an information warfare aspect to this war. The West is hopeful that they will be able to use the Russian operation in Ukraine as a vehicle to motivate domestic political unrest in Russia that will at a minimum compel the Russian leadership to withdraw from Ukraine with its mission unfinished, and at a maximum lead to the overthrow, the removal of the Russian president and the Russian government, sort of a colour revolution, if you'd like to say so.”

https://sputniknews.com/20220325/nato-being-persuaded-to-deploy-troops-in-western-ukraine--this-is-insanity-us-military-expert-says-1 094185004.html

Nu projicerar du bara USAs ambitioner på Kina igen. Precis allt pekar mot att Ryssland och Kina motsätter sig en global världsordning. Vare sig Kina eller Ryssland skulle resursmässigt klara av att skaffa sig en unipolär ställning ens om ambitionen fanns förövrigt. Men jag konstaterar återigen att de där ”gemensamma intressena” med globohomoimperiet USA för dig bara handlar om att till varje pris upprätthålla USAs hegemoni. Att det sen är omöjligt är förstås en annan sak men likväl sant.
Citera
2022-03-26, 16:13
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jaha du, nu är plötsligt USA etniskt homogent...när du upptäckte att det inte stämde med dina små teorier om demokrati.

Italienare, norrmän och ryssar ex. är alltså etniskt det samma....I see.
Där har vi beviset, för det jag alltid försökt påpeka att dina resonemang vilar på en gammal unken syn på "ras" och inte på det moderna förståelsen för etnicitet.

Och din syn på att enkom egenskapen vit ras, skulle kunna bilda demokratier, är beviset för din rasism.

Du är fascinerande i Din bristande läsförståelse och Din användning av uttrycket "plötsligt".

Ingenstans påstår jag att USA är homogent. Jag påstår att de som grundade USA, dvs runt 1776, hade ganska små etniska skillnader. De hade i huvudsak sitt ursprung i Storbritanniens olika delar, alltså engelsmän, skottar, irländare och walesare, utspätt med litet fransoser och holländare. Vid tiden fanns det mycket små mängder italienare, norrmän och ryssar i de amerikanska kolonierna vid den tiden. (Italien tillskapas på 1860-talet, så om det alls fanns italienare på 1700-talet kan man diskutera.)

Ingenstans har jag påstått att demokrati enbart kan uppstå i vita länder, även om de tidigaste exemplen på demokrati onekligen återfinns i Västvärlden, som då utan tvekan hade en i allt väsentligt vit befolkning. Jag tror att det är Du som söker hitta rasism där den inte finns, som har problem med pigmentering. Vi andra konstaterar enbart saklägen och drar våra slutsatser av detta. Men, vi kallas förstås konservativa.

Citat:
nej mina önskningar för ett värdigt samhälle bygger på jämlikhet mellan människor, dvs en grundsyn på att andra människor förtjänar samma som jag själv eftersom de, är precis lika mycket värda människor som jag själv. Med den grundsynen i ett samhälle så kan vare sig rasism, klasser eller patriarkat frodas.

Men din ideologi bygger på raka motsatsen, man ska ivrigt understödja alla tankar på att andra människor är sämre värda människor som på olika sätt ska hotas, utnyttjas och förtryckas för din egen grupps trygghets skull.

Jo, att Du anser att våldsverkare, kriminella, samhällsomstörtare och andra skadliga element är lika mycket värda som laglydiga, skötsamma och samhällsuppbyggande medborgare, är väl känt. Sådant vansinne tar jag avstånd ifrån.
Citera
2022-03-26, 16:28
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
Eller så undviker du att formulera dig luddigt. Men om du inte håller med om att det med ett auktoritärt styre blir mycket tydligare var ansvaret ligger så har du fel helt enkelt. Käpprätt fel dessutom. För din information har auktoritärt styrda samhällen med stark stratifiering varit norm i vår del av världen under många tusen år. Inga demokratiska högcivilisationer har existerat längre tid tillbaka och de demokratiska experiment som gjorts har gått åt fanders. Aten exempelvis.

Jag tror att Du missförstår vad som förstås med ansvar. Det handlar inte enbart om den högsta politiska makten, utan också om hur politiska beslut implementeras, eller inte implementeras. Det kan handla om hur man utkräver ansvar i ett land med hög grad av korruption. Hur tror Du t ex att man utkräver ansvar för långa tider för att få ett tillstånd, eller ett pass, i det ryska systemet? Hur ansvarsutkräver man något i en mutkultur, vilket auktoritära system ofta är?

Citat:
Ja, Douglas McGregor är en pensionerad överste så han har sas ingen häst i loppet. Men jag kan rekommendera den briljante militäranalytikern Scott Ritter också ifall du vill gnugga västetablissemangets blå dunster ur ögonen. Det finns en bra intervju gjord nyligen på Sputnik. Dock behöver du VPN för att komma in på sidan eftersom ”det fria väst” beslutat sig för att censurera.

I think there are two reasons why the West is mischaracterising the Russian military operation in Ukraine. First is that the West is evaluating this as if it were Russia's intent to occupy Ukraine. From the very start, the fact that Russia is coming in with only 200,000 troops makes no military sense when we are speaking of a nation of 40 million people with a combined military capability of around 600,000 troops. The other aspect of the mischaracterisation is that there is an information warfare aspect to this war. The West is hopeful that they will be able to use the Russian operation in Ukraine as a vehicle to motivate domestic political unrest in Russia that will at a minimum compel the Russian leadership to withdraw from Ukraine with its mission unfinished, and at a maximum lead to the overthrow, the removal of the Russian president and the Russian government, sort of a colour revolution, if you'd like to say so.”

https://sputniknews.com/20220325/nato-being-persuaded-to-deploy-troops-in-western-ukraine--this-is-insanity-us-military-expert-says-1 094185004.html

Det tycks inte finnas någon brist på pensionerade överstar och generaler på allehanda sidor, så jag tror inte att det räcker som kriterium för opartiskhet. Och, apropå att förhålla sig kritisk så är nog inte Sputnik ett under av opartiskhet. Lika litet som CNN för övrigt.

I alla händelser legitimerar inte allehanda påståenden Rysslands invasion av Ukraina, särskilt som Putin inte hävdat humanitär intervention enligt R2P-konventionen.

Citat:
Nu projicerar du bara USAs ambitioner på Kina igen. Precis allt pekar mot att Ryssland och Kina motsätter sig en global världsordning. Vare sig Kina eller Ryssland skulle resursmässigt klara av att skaffa sig en unipolär ställning ens om ambitionen fanns förövrigt. Men jag konstaterar återigen att de där ”gemensamma intressena” med globohomoimperiet USA för dig bara handlar om att till varje pris upprätthålla USAs hegemoni. Att det sen är omöjligt är förstås en annan sak men likväl sant.

Ryssland lär inte göra det på mycket länge, men Kina däremot har helt andra förutsättningar och där vet vi aldrig hur det går. Därför ligger det i Europas intresse att söka motverka och balansera Kinas framväxt, varför samarbete med USA är starkt önskvärt.
Citera
2022-03-26, 16:29
Medlem
Worldwatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jag har inga invändningar att det fanns ekonomiska intressen, de var bara inte så stora att de var värt risken att försöka kontrollera krigande nomadfolks territorium, ungefär på samma sätt som Kina förstod att det var bättre att köpa barbariska nomadfolk och få de att slåss mot varandra än att söka erövra deras mark.

Roms höjdpunkt var givetvis de 3 puniska krigen ungefär som USAs höjdpunkt var de 2 världskrigen. Det var momentet då romerska krigarandan och romerska ledningen nådde sin höjdpunkt. När det gäller allt från förmågan till självuppoffring, list, organisation så var Rom under puniska krigen i sin mest imponerande moment.

Att säga att Rom nådde sin höjd pga materiell rikedom eller imperiets utvigdning eller liknande under någon senare period vore ungefär som att säga att USA nådde sin höjdpunkt runt 1990-talet.

Har du svårt att acceptera faktum att romerska republiken slog alla fragila envåldshärskare som omgav dem?

Det mesta i Boeing och Intel, AMD eller Nvidia tillverkas i USA. Som Zigge nämnde så är det just Taiwan som annars fyller på med viktigaste komponenterna utöver USA i din dator.

Tillverkningsindustri som hanterar nano-teknologi kan man ju inte flytta över till något U-land, det är extremt avancerad process som måste hanteras av välbetalda och tekniskt kunnig personal (och inte outbildade människor på någon löpande band).

Visst, och jag har sagt att alla kommer lida genom sanktionerna mot Ryssland (förutom möjligen Kina), och Ryssland mer än någon.

På kort sigt verkar dock Boeing ha lagrad tillräckligt många ryska rymdraketmotorer för att det ska räcka till 2024:

Ifall SpaceX kan lösa de disruptions som uppstår senare får vi se, jag tror personligen inte att det kommer vara något problem. Musk har redan sagt att de kan lösa problem som kan uppstå med rymdstationen ISS.

Svårt att se din autoritära ideal för vad det är?

Jag medger att både Kina och Ryssland är överlägsna USA när vi talar om hypersoniska missiler, men jag upprepar återigen att det inte finns någon poäng att förlita sig på sådana missiler som bara kan skapa ruiner, inte erövra ett land/folk som var Putins mål, utan att förgöra dem.

Du fortsätter driva på som en propagandabot om att ukrainare ser Ryssland som befriare och det är bara de onda ukrainska miliserna som orsakar lidande bland befolkningen. Skäms du inte för att tro på statspropaganda lika blint som valfri nordkorean?

Fertilitetsnivå har enorm effekt på BNP per capita. Föds inga ungar längre så finns inga initiativ för att exempelvis bygga nya bygnader (som brukar vara stor andel av bnp), och den andelen av befolkningen som föråldras kostar bara pengar och producerar ingenting. Japans fall i bnp-ligan har ju nästan enbart att göra med sin åldrande befolkning, och teknologisk innovation kommer likväl från unga och inte gamla.

Kina har för närvarande inte en hälsosam befolkningspyramid:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/55/China_population_sex_by_age_on_Nov%2C_1st%2C_2020. png/640px-China_population_sex_by_age_on_Nov%2C_1st%2C_2020. png

Din kära autoritära regering har gått in i demografisk höst innan de ens har blivit ett höginkomstland, vilket gör den värre än både Japan och Sydkorea. Kina har alltså över dubbla antalet 50-60 åringar jämfört med 15-25-åringar och antalet nyfödda där ser ju direkt katastrofal ut.

Det verkar inte ha fungerat att elda upp kemin mellan kinesiska män och kvinnor genom att censurera bort bögarna. Oops.

Kina har inbyggd ett system där statsbyråkraterna har makt och du kan bara få pengar genom att vara en vän till dem. Detta skiljer från korruptionen i USA där det är den som har pengar som skänker makt till politiker.

USAs korrupta system skapar innovationer som vida överträffar Kinas korrupta system givetvis, men den enda frågan är alltså ifall USA kan överleva som supermakt med 4 gånger mindre befolkning, och inte ifall kineserna i snitt någon gång kommer producera mer per capita än USA. Kinas byggsektor har skulder upp till öronen och har byggt massa besynnerliga spökstäder där ingen vill bo, det enda sättet för att fortsätta är att fortsätta bygga i samma takt trots att konsumenter försvinner, och därmed skuldsätta sig ännu mer, för annars så brakar en stor andel av ekonomin ihop.

Jänkarna kommer gå igenom ekonomisk vinter givetvis, något som liknar vad storbrittanien gick igenom efter andra världskriget när brittisk sterling upphörde vara reservvaluta.

Frågan blir ifall Kina kan förbli ekonomiska supermakten i Asien bortom 2050 när det födds 10 miljoner per år i Kina och det födds 24 miljoner per år i demokratiska Indien.

Denna kamp handlar om kvantitet och inte kvalitet...

Så du delar alltså inte historikernas samstämmiga uppfattning att Rom nådde sin absoluta höjdpunkt under andra århundradet e.kr? Jag förstår inte varför du fortsätter att yra om att Rom undanröjde sina svåraste motståndare under sin tid som republik. Kartago hade aldrig i närheten av de militära resurser Rom hade utan var i allt väsentligt bara en stor fenicisk handelsmetropol. Germanerna var den i särklass svåraste fiende Rom hade och de som slutligen välte Rom över ända. Därefter och ända fram till nu har de mäktigaste civilisationerna varit germanska.

Om man tittar på en bild över varifrån exempelvis allting i en PC eller laptop kommer ifrån så går det pilar över i princip hela världen. Att ihopmontering i viss utsträckning sker i USA säger inte så mycket utan man måste beakta alla ”supply chains”. Det här är innebörden av globalisering.

Det stora lidandet genom sanktionerna kommer att drabba väst på sikt, inte Ryssland. Främst genom de indirekta effekterna av accelererande inflation och dollarras. USA och väst har i realiteten begått självmord.

Även om det finns existerande lager av ryska raketmotorer i väst som räcker ett tag så kommer det att bli brist på reservdelar mycket tidigare än 2024. Ryssarna har lång och gedigen erfarenhet av rymden och all teknologi förknippad med den. Det har inte SpaceX. Har du intrycket av att allt varit problemfritt med Tesla förresten? Då är ju Tesla närmast lowtech jämfört med vad som krävs för rymdoperationer.

Om ens främsta motargument mot västvärldens historiskt sett exempellösa dekadens och onaturlighet är att det finns drog-och alkoholproblem i Ryssland så har man inga argument. Det är ungefär som om en spetälsk skulle köra whataboutism mot någon med acne.

Modern krigföring handlar till stor del om att slå ut fiendens eldkraft och andra militära installationer som vapen-och bränsledepåer. Hypersoniska missiler är givetvis överlägsna i det avseendet. Särskilt när motståndaren saknar motsvarande teknologi. Det finns då inga möjligheter att försvara sig. Varför försöker du låtsas som att rysk militärteknologisk överlägsenhet bara skulle handla om hypersoniska missiler förövrigt? Jag har explicit pekat på drönarteknologi och nukleär respektive icke-nukleär EMP-teknologi också. Ryssland kan släcka all elektronik i Nordamerika på någon minut utan att USA kan göra ett dugg åt det.

Sluta upp med att projicera. Är det någon som är en rent papegojliknande propagandist så är det du. Läs intervjun med militäranalytikern Scott Ritter på Sputnik som jag länkade till åt Strix.

Du blandar ihop aggregerad BNP och BNP per capita. Man kan ha en stigande BNP per capita även om aggregerad BNP stagnerar. Aggregerad BNP är summan av två komponenter. Arbetskraftstillväxt+produktivitetsökningar. De senare är närmast helt kopplade till BNP per capita.

Du kör bara en repris som understryker att du inte begriper hur den finansiella strukturen ser ut i Kina. Och det har inget med korruption att göra. Skuldsättningen hos exempelvis fastighetsbolag i Kina är alltså en rent bokföringsteknisk historia till största del. Debit och kredit på olika statliga balansräkningar som försvinner vid ett nettningsförfarande. Det är inte jämförbart på något sätt med hur det amerikanska finanssystemet är uppbyggt.

Ja, du kan ju inbilla dig att USA skulle överleva ekonomiskt och finansiellt ifall USD förlorar sin status som dominerande global reserv-och transaktionsvaluta. Redan nu har väst underminerat sitt eget dollarbaserade system genom sina stölder av ryska centralbankens valutareserver. För att inte tala ryska privatpersoners bankkonton och även bankkonton tillhörande inhemska regimkritiker som helt sonika konfiskerats. USD kan rasa med typ 90% och det enda FED kan göra är att fortsätta sitt massiva falskmynteri som förvärrar problemet ytterligare. Den ryska valutan har faktiskt återhämtat större delen av sitt tapp sen operationen i Ukraina inleddes. Putin har också krävt betalning i rubel av länder som köper olja och gas av Ryssland. Ett mycket skickligt schackdrag.
Citera
2022-03-26, 21:37
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Jo, det är tämligen klart, i den litteratur som behandlat frågan. USA:s demokrati grundades av enbart vita européer, vars inbördes viktiga skillnad var om de var katoliker eller protestanter. Sedan enades man om en statsidé, emedan USA var ett nytt namn, men i huvudsak ny befolkning. Så har det aldrig sett ut någonsin i Europa, så de amerikanska lärdomarna saknar i allt väsentligt användbarhet här.

Det räcker att vara tillräckligt homogent. Det är t ex Norge och Polen

Norge homogent? I Norge är 19 procent invandrare:
https://www.ssb.no/befolkning/innvandrere/statistikk/innvandrere-og-norskfodte-med-innvandrerforeldre
Citera
2022-03-26, 21:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Norge homogent? I Norge är 19 procent invandrare:
https://www.ssb.no/befolkning/innvandrere/statistikk/innvandrere-og-norskfodte-med-innvandrerforeldre

Man var betydligt mera homogent när Norge utvecklades till en demokrati för litet drygt 100 år sedan, liksom Polen var (möjligen är). Det är litet skillnad på hur ett land ser ut under en demokratiseringsprocess, och hur det ser ut mång år senare. Huruvida en demokrati klarar att överleva som demokrati när den etniska sammansättningen radikalt förändras, återstår att se.
Citera
2022-03-26, 21:49
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Man var betydligt mera homogent när Norge utvecklades till en demokrati för litet drygt 100 år sedan, liksom Polen var (möjligen är). Det är litet skillnad på hur ett land ser ut under en demokratiseringsprocess, och hur det ser ut mång år senare. Huruvida en demokrati klarar att överleva som demokrati när den etniska sammansättningen radikalt förändras, återstår att se.

Aha jo. Ja, alla vita länder var vita från början. Enda undantaget var USA som redan vid självständigheten hade en stor del negrer, dock levde dessa under apartheid eller som slavar, så de ansågs inte vara nåt hot mot majoritetsbefolkningen.
Citera
2022-03-26, 21:59
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Aha jo. Ja, alla vita länder var vita från början. Enda undantaget var USA som redan vid självständigheten hade en stor del negrer, dock levde dessa under apartheid eller som slavar, så de ansågs inte vara nåt hot mot majoritetsbefolkningen.

Nej, och de deltog inte i statsgrundandet och hade inte på länge möjlighet att aktivt delta i det politiska livet.

Vi får, som sagt se hur utvecklingen går härvid. Ryssland är ett exempel på ett land som har en kort historia av en fri befolkning, är etniskt sammansatt sedan gammalt och bara har fläckvisa erfarenheter av (proto-)demokratisk utveckling.
Citera
2022-03-26, 23:40
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Libanon kom ju till en märklig demokratisk förhandling där kristna och muslimer skulle ha 50/50 av platser i parlamentet oavsett hur demografin ändras, kan inte se Sverige ha en liknande låsning för att svenskar ska behålla inflyttande.

I Bosnien är det kaos, demokratin där är omöjlig.
Citera
2022-03-27, 11:18
Medlem
Citat:
Du är fascinerande i Din bristande läsförståelse och Din användning av uttrycket "plötsligt".

Ingenstans påstår jag att USA är homogent. Jag påstår att de som grundade USA, dvs runt 1776, hade ganska små etniska skillnader. De hade i huvudsak sitt ursprung i Storbritanniens olika delar, alltså engelsmän, skottar, irländare och walesare, utspätt med litet fransoser och holländare. Vid tiden fanns det mycket små mängder italienare, norrmän och ryssar i de amerikanska kolonierna vid den tiden. (Italien tillskapas på 1860-talet, så om det alls fanns italienare på 1700-talet kan man diskutera.)

Ingenstans har jag påstått att demokrati enbart kan uppstå i vita länder, även om de tidigaste exemplen på demokrati onekligen återfinns i Västvärlden, som då utan tvekan hade en i allt väsentligt vit befolkning. Jag tror att det är Du som söker hitta rasism där den inte finns, som har problem med pigmentering. Vi andra konstaterar enbart saklägen och drar våra slutsatser av detta. Men, vi kallas förstås konservativa.

Jo, att Du anser att våldsverkare, kriminella, samhällsomstörtare och andra skadliga element är lika mycket värda som laglydiga, skötsamma och samhällsuppbyggande medborgare, är väl känt. Sådant vansinne tar jag avstånd ifrån.

Och du 'är fascinerande i din brist på logik och din brist på att hålla dig till vad som diskuteras.
OM ditt påstående att demokrati kräver etnisk homogenitet SKULLE stämma, så borde man väl se detta i verkligheten eller hur Uven, det BORDE stämma med de exempel på demokratiska stater vi har i världen.
Gör det det? NEJ. som ex. USA, du har inget så ICKE homogent land i världen och! detta land anses alltså varit först i världen på att bilda en demokratisk stat.

Och ursäkta ett litet påpekande att vi pratar inte om någon homogenitet i ett styrande skikt PLÖTSLIGT, utan vi pratar om ett helt LANDS homogenitet. En demokrati måste bäras av sina medborgare, Uven. Likosm DÅ det är en demokrati. DEMOS = folk.
Klarar inte eller vill inte ett folk ha demokrati så funkar det inte, det räcker med att folk slutar rösta för att en demokrati direkt ska sluta fungera.

Jepp! jag anser att även kriminella är lika mycket värda människor som jag själv, helt rätt.
Precis alltså som jag anser att kvinnor, homosexuella, icke etniska svenskar etc etc är lika mycket värda som etniska svenska heterosexuella män, och därför ska ha samma rättigheter och möjligheter i den nation/ kontext de nu råkar leva i.

DU däremot tycker att man ska plocka ut vissa grupper; kvinnor och homosexuella, nu som ex. och behandla dem annorlunda, och ge dem sämre rättigheter och möjligheter i sina liv än vita heterosexuella män.

Baserat på nått tusenårigt idiotiskt hittepå utan bäring, och den idiotin tar jag alltså avstånd från,.
Citera
2022-03-27, 12:24
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Libanon kom ju till en märklig demokratisk förhandling där kristna och muslimer skulle ha 50/50 av platser i parlamentet oavsett hur demografin ändras, kan inte se Sverige ha en liknande låsning för att svenskar ska behålla inflyttande.

I Bosnien är det kaos, demokratin där är omöjlig.

Jo, etniska motsättningar försvårar, kan till och med omöjliggöra, demokratisering och upprätthållande av demokrati.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in