2022-03-26, 08:19
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alannon
Min känsla är att det är helt sjukt beteende. Ännu mer sjukt blir det när vissa av dessa spelarna fått nya kontrakt med mer betalt.

Sedan till viss del förstår jag att hur United har levererat spelmässigt ju längre tiden efter Sir Alex har gått så har man varit tvingade att erbjuda mer i löner eller sign-on bonus för att kunna attrahera. En del spelare har ju även kommit utan köpkostnad vilket ändå drar ner veckolönen litegrann i det långa loppet men det är ju väldigt väldigt uppenbart att lönestruktur och ekonomisk struktur INTE finns på plats i klubben.

När man dessutom läser ryktena att man vill fördubbla Brunos lön med ett nytt kontrakt NU när man övht inte vet vilken tränare som är No1 nästa säsong plus att Brunos kontrakt har väl 3-4 år till innan det går ut så visar det ju ännu mer på en okunskap utan dess like. Det är inte DÄR issuet ligger men visst - det ser ju bra ut på sociala medier att Bruno förlängt.

Jag anser att klubben står lite inför ett gigantisk vägskäl denna sommaren.
Pogba-Cavani-Lingard-Mata bör alla inte få förnyat kontrakt när det går ut i sommar (Lee Grant med). Nästa säsong kommer bl a Ronaldo-Fred-DDG-Rashford-Shaw-Matic-Jones-Dalot's kontrakt gå ut.

Jag hade sagt åt ett antal av de som har kontrakt som går ut 2023 eller 24 att de kan stanna med ett nytt kontrakt med pay-per-play basis (visa formen och viljan så får ni spela och få betalt - fortsätt som nu så kommer det iaf inte kosta klubben). De som inte velat hade jag sålt eller t o m löst ut från sina kontrakt. På så sätt hade man kunnat skapa en sundare lönestruktur på sikt

Det hade skapat ett gapande hål i truppen men nästa säsong kommer United inte ha Europa-spel, där är ett antal väldigt lovande ungdomar som jag hellre hade sett få chansen tillsammans med några förstärkningar på rätt positioner som är helt baserat på nya managerns tänk att spela och där spelaren VILL till klubben och då inte enkom för en sign-on bonus och gigantisk lönecheck varje vecka.

United tycks livrädda att spelaren ska gå gratis och bli en succé någon annanstans, alltså förlänger man och hoppas mönstret ska brytas alternativt att man kan sälja honom och i alla fall få betalt?

Lingard t.ex. Har väl inte gjort en enda människa glad i Manchester på flera år. Ändå valde man att använda sin option för att förlänga vid nyår 2021 med ett år. Sen har han ett bra halvår i West Ham, för att sen hamna i Uniteds frysbox igen. Vad var syftet? Hoppades man få en transfersumma efter lånet?

Samma sak tycks vara på tapeten nu med Pogba. Han har uppenbarligen inte levererat i United alls på den nivå man hoppats, spelaren själv visar noll självkritik, och han kommer kräva hutlöst betalt fast han inte alls gjort skäl för de pengar han kostar.

Det borde vara en absolut nobrainer. Antingen tar han en rejäl paycut med bonusar efter prestation, håller käften och börjar jobba - eller så släpper man iväg honom och ignorerar ifall Pogba helt plötsligt bestämmer sig för att kämpa lite i annan miljö.

Nu vet man ju inte exakt hur tugget gått i United, men Liverpools strategi är betydligt rakare där: Det här är vårt sista bud, ta det eller så får du leta ny arbetsgivare. Klart man hellre hade sålt spelaren, men det verkar ju gå fint att använda spelaren fast kontraktet är på väg ut och de har levererat helt ok (Wijnaldum, Can). Även Coutinho levererade sitt sista halvår, även om han betedde sig otroligt oproffsigt.

Gällande: Pogba-Cavani-Lingard-Mata - håller med dig, släpp. Ingen framtid där. Pogba kanske, om han gick med på villkoren ovan, men det gör han ju inte. Släpp.

Ronaldo-Fred-DDG-Rashford-Shaw-Matic-Jones-Dalot - Ronaldo har jag redan sågat hans deal. DDG har väl några år kvar men inte till den lönen? Rashford skulle kanske kunna revitaliseras av en ny coach?

Pay-to-play tror jag är svårt med spelare som inte sjunger på sista versen. Tror inte Rashford t.ex. går med på en sån deal. Ronaldo borde ni dock erbjudit en sån deal (han hade vägrat, men det är en annan femma).

Europaspel kommer väl United ändå ha nästa år, oavsett? Eftersom Liverpool vann ligacupen blir plats 1-6 europaplatser, och svårt att se Palace ta FA-cupen (och då blir plats 1-7 europa). Även med skakig form kommer United greja topp 7 väl?
Citera
2022-03-26, 12:08
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Finns inget mer ''herregud...'' än när journalister och fd spelare säger åt ''sina'' klubbar att gå för rival spelare som är på topp.

I går var det någon som sa att United borde värva Firmino. Okej kanske inte super omöjligt men kommer inte ske.

Och nu bläddrade jag runt på fb, orkade inte ens klicka på länken men där tyckte någon att City borde gå för Salah. Alltså hur tänker folk?

När senast köpte man direkt en grym rival? Detta händer inte i PL.
Citera
2022-03-26, 13:08
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Finns inget mer ''herregud...'' än när journalister och fd spelare säger åt ''sina'' klubbar att gå för rival spelare som är på topp.

I går var det någon som sa att United borde värva Firmino. Okej kanske inte super omöjligt men kommer inte ske.

Och nu bläddrade jag runt på fb, orkade inte ens klicka på länken men där tyckte någon att City borde gå för Salah. Alltså hur tänker folk?

När senast köpte man direkt en grym rival? Detta händer inte i PL.
Detta har ju hänt ett flertals ggr genom åren..
Citera
2022-03-26, 13:33
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Detta har ju hänt ett flertals ggr genom åren..

Vilka har varit verkligen rival köp? De senaste 5 åren? Räknar inte med typ Willian och David Luiz. Inte ens Cech.
Citera
2022-03-26, 14:51
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Vilka har varit verkligen rival köp? De senaste 5 åren? Räknar inte med typ Willian och David Luiz. Inte ens Cech.
Men du skrev ju att övergångar som detta händer ej i PL.. inte att det inte har skett under de senaste 5 åren.
Citera
2022-03-26, 14:51
Medlem
DidierDrogba02s avatar
Citat:

Arsenal och Chelsea är rivaler så det räknas som köp från rivaler. Sen är det en annan femma att bara Cech lyckades där, men man får ju tacka Arsenal som plockade vårt skrot.

Vi vann ju Champions League samma år med Timo Werner som forward samma säsong som dem köpte Willian
Citera
2022-03-26, 15:17
Moderator
zanteras avatar
Antar att Vatos.Locos menar stora värvningar mellan rivaler där ena laget plockar in en storspelare från andra laget och det verkligen 'tar emot'. Dvs inte att United eller Chelsea skeppar iväg Silvestre/Welbeck/Willian/Luiz till Arsenal för att rensa sina trupper.

Sanchez var väl en sån värvning när den hände, sen floppade han ju extremt och var en av Man Utd's sämsta värvningar på senare år (och då finns det verkligen att plocka ifrån). Torres från Liverpool till Chelsea var väl också ingen jättehit men borde ju räknas in till kriterierna iaf. Kan inte riktigt räkna med Kante eller Mahrez då Leicester trots sin PL vinst inte direkt var ett ansett topplag och det kändes ganska 'väntat' att de stora lagen skulle svepa in och plocka de bästa.

Men nej i övrigt känns det väl ganska ovanligt. Händer såklart att spelare går mellan toppklubbar men då känns det oftast som det är truppspelare och inte de stora tunga pjäserna.
Citera
2022-03-26, 15:22
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Antar att Vatos.Locos menar stora värvningar mellan rivaler där ena laget plockar in en storspelare från andra laget och det verkligen 'tar emot'. Dvs inte att United eller Chelsea skeppar iväg Silvestre/Welbeck/Willian/Luiz till Arsenal för att rensa sina trupper.

Sanchez var väl en sån värvning när den hände, sen floppade han ju extremt och var en av Man Utd's sämsta värvningar på senare år (och då finns det verkligen att plocka ifrån). Torres från Liverpool till Chelsea var väl också ingen jättehit men borde ju räknas in till kriterierna iaf. Kan inte riktigt räkna med Kante eller Mahrez då Leicester trots sin PL vinst inte direkt var ett ansett topplag och det kändes ganska 'väntat' att de stora lagen skulle svepa in och plocka de bästa.

Men nej i övrigt känns det väl ganska ovanligt. Händer såklart att spelare går mellan toppklubbar men då känns det oftast som det är truppspelare och inte de stora tunga pjäserna.

Rvp till United är nog det största köpet mellan rivaler ?
Citera
2022-03-26, 15:27
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imbaz
Rvp till United är nog det största köpet mellan rivaler ?

Ja RVP glömde jag bort, det var ju några år sedan men den får man väl räkna.
Citera
2022-03-26, 15:33
Medlem
Imbazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Ja RVP glömde jag bort, det var ju några år sedan men den får man väl räkna.
Absolut. Sedan är väll Adebayor den mest kontroversiella mtp hur han firade mot arsenalfansen.

Arsenal känns som den klubben som sålt mest till rivaler.

RVP, Nasri, Sanchez, Adebayor, Cole, sagna, Clichy, Oxlade.

Sedan har vi en bubblare i Gallas som valde Spurs när hans kontrakt löpte ut.

För alla lfc intresserade (eller barca) så möter Lfc legends just Barca legends strax på Anfield i en välgörenhetsmatch, Steven Gerrard tillbaka i LFC tröja tsm med Sky Sports experten Carragher.
2 av mina favoriter i Baros och Smicer spelar.

Även Edgar Davids och rivaldo ska vara med, Rivaldo är också en stark favorit för mig, älskar Brasilien i början av 2000 talet.

Sänds live på Youtube.
Senast redigerad av Imbaz 2022-03-26 kl. 16:13.
Citera
2022-03-26, 15:54
Medlem
Ni får ursäkta om jag blandat ihop användare osv, men hur får man ihop att hävda att Salah är en världens bästa (om inte den bästa) spelaren, samtidigt som man inte tror han kommer vara lika lyckosam i någon annan klubb samt att Liverpool nog kommer kunna ersätta honom hyggligt lätt.

Är han individuellt en av världens bästa borde han väl kunna prestera lite varstans (nej, att jämföra med Messi och Ronaldo är väl inte rättvist då de nu kommit upp i ålder och valt dysfunktionella lag) och om han mer är ett resultat av att hans egenskaper passar perfekt i Klopps system så är han väl inte bland världens fem bästa utan mer en produkt av ett system?

Bara en liten fundering såhär när det är speluppehåll.

I övrigt håller jag med om Uniteds lönestruktur. Givetvis är den helt galen och det behövs en resett där. Bruno är väl den som är förtjänt av sin lön. Sen har jag egentligen inga problem med att De Gea har den lön han har om han gör sina monsterräddningar och spelar stabilt.
Men resten är ju helt horribelt och jag hoppas verkligen att Raffe kan styra om kursen rejält. Det ska även bli spännande att se vem den nya tränaren blir. Förmodligen blir man väl besviken igen, men hoppet är det sista som överger en. Men jag har inget problem att ta två, tre "mellanår" om man strukturerar om hela lönestrukturen och rensar upp rejält i truppen.

Och europaspel ska ju United fixa, men har svårt att se att det blir CL.
Citera
2022-03-26, 18:55
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerre88
Ni får ursäkta om jag blandat ihop användare osv, men hur får man ihop att hävda att Salah är en världens bästa (om inte den bästa) spelaren, samtidigt som man inte tror han kommer vara lika lyckosam i någon annan klubb samt att Liverpool nog kommer kunna ersätta honom hyggligt lätt.

Är han individuellt en av världens bästa borde han väl kunna prestera lite varstans (nej, att jämföra med Messi och Ronaldo är väl inte rättvist då de nu kommit upp i ålder och valt dysfunktionella lag) och om han mer är ett resultat av att hans egenskaper passar perfekt i Klopps system så är han väl inte bland världens fem bästa utan mer en produkt av ett system?

Bara en liten fundering såhär när det är speluppehåll.

Jag tillhör de LFC-fans som inte är Salahs störta supporter. Förstå mig rätt: Han är fantastisk och det han har levererat i LFC är på absolut toppnivå - men ser man egenskap för egenskap finns spelare som är klart mer allround och bättre överlag. Det som förvandlat Salah från bra till världsklass är en roll som passar honom som hand i handske i ett lag som varit på väg uppåt. Han får maximera sina styrkor och hans svagheter begränsas.

Jag tycker han har för dålig högerfot, för dålig på huvudet, förvånansvärt dålig på att slå enkla passningar till lagkamrater som har målchans, beslutsfattandet är sådär ibland. Men eftersom han blandar det med att vara löjligt jävla bra ibland, bortser man från svagheterna.

Han är väldigt bra, men jag tror inte han skulle kunna bära ett lags offensiv så som CR7 och Messi gjort i sina respektive lag. Vi hade en diskussion här för några månader sen om vem som var den bättre spelaren: Prime Luis Suarez eller Prime Salah. De flesta var väl rätt eniga om att Suarez var helt fucking unplayable i LFC, han bar en medioker trupp + Gerrard till chansen på titlar de inte ens hade varit nära utan honom. Salah hade inte fixat att göra det LFC-gänget till titelutmanare, på samma vis som Suarez gjorde.

Stoppa in Salah i Real, PSG, City, Chelsea eller Bayern just nu - jag tror inte du får samma output, inte ens nära. Men tiden får väl utvisa om han flyttar.

Citat:
Ursprungligen postat av jerre88
I övrigt håller jag med om Uniteds lönestruktur. Givetvis är den helt galen och det behövs en resett där. Bruno är väl den som är förtjänt av sin lön. Sen har jag egentligen inga problem med att De Gea har den lön han har om han gör sina monsterräddningar och spelar stabilt.
Men resten är ju helt horribelt och jag hoppas verkligen att Raffe kan styra om kursen rejält. Det ska även bli spännande att se vem den nya tränaren blir. Förmodligen blir man väl besviken igen, men hoppet är det sista som överger en. Men jag har inget problem att ta två, tre "mellanår" om man strukturerar om hela lönestrukturen och rensar upp rejält i truppen.

Och europaspel ska ju United fixa, men har svårt att se att det blir CL.

Håller med minus de Gea.

Lite tjat på åsikt jag luftat förut, men: de Gea var redan världens bäst betalde målvakt när United ville förlänga. Givetvis var det rimligt att förlänga, givetvis var det ok med en liten ökning då de Gea var en av få som faktiskt gjort skäl för sin lön (minus senaste säsongen före förlängningen). Men han gick från typ 250k i veckan till 375k i veckan, om jag minns rätt. Något sånt. Och återigen: han var redan världens bäst betalda målvakt. Varför ge honom en snuskig höjning, när det inte finns någon klubb i världen som kan tänka sig ge honom det han redan tjänade?

Förstår att de Gea pressade United, det gör jag. Alexis och hans monsterlön fanns fräscht i minnet, om de hade råd med sådana löner till floppar kunde de väl betala en som faktiskt levererat?

Men det här var ett vägskäl för United: antingen säga nej och stopp, eller ge de Gea det han ville ha. Man valde det senare och sitter nu på en keeper som visserligen fortfarande är bra, men som anses förbisprungen av flera andra och ändå tjänar absolut bäst i världen.

Var skulle de Gea få en lön som var ens i närheten av det han tjänade i United om han valt att flytta? Svar: Det hade han inte fått.

Så, jag tycker nu som då att United agerade ängsligt och desperat och betalade ett pris långt över marknadsvärde för att få spelaren. Vilket kan sägas ha varit Uniteds transferstrategi sista åren.

Fattar fortfarande inte att man faktiskt BETALADE Juve för att köpa Ronaldo, och gav honom 2 år som PLs bäst betalde. Säsongen är snart slut och alla analyser har förverkligats: han är fortfarande väldigt bra, men hela laget blir lidande av hans sätt att spela, och United är inte bättre nu än de var för ett år sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in