Citat:
Ursprungligen postat av
Fanvadnice
Tack för vettigt och informativt svar!
Jag visste inte att 15 mg Attentin motsvarade ca 50 mg Elvanse. Åt Elvanse en period och minns att jag kände av typ lägsta dos på den så det är inte konstigt att jag reagerar som jag gör på min dos Attentin. Min läkare påstod att 5 mg var en låg dos jag troligtvis inte ens skulle känna av…så jag kände mig snudd på larvig som ändå tyckte mig känna något. Men problemen uppstår vid andra dosen typ 10 mg. Jag tänkte väl att effekten av första tabletten skulle hinna gå ur så pass att jag låg på 5 mg konstant, förstår du hur jag tänker? För jag känner ju att effekten dalar efter cirka 2-3 timmar. Men bieffekterna ökar i takt med att jag kommit upp i 3:e och sista tabletten.
Jag har ironiskt nog betablockerare för att jag har hjärtarytmier i grunden. Har dock kontakt med hjärtmottagningen, har sökt min läkare där och hoppas kunna diskutera allt detta med honom. Lägger Attentinet på hyllan tills dess tror jag, kändes inte alls bra på promenaden igår. Tänker inte riskera något. Litar inte heller på att min psykläkare bryr sig nämnvärt om hur dessa tabletter (eller några andra tabletter) kan skada hjärta och kropp i det långa eller korta loppet.
Jag är dock storsnusare, men dricker enbart koffeinfritt kaffe sedan jag upptäckte att morgonkaffet förvärrade mina hjärtaklappningar/arytmier.
Tog inget Attentin idag och promenadpulsen låg på cirka 110. Det kändes normalt för mig. Ligger också i det övre spannet i vilopuls utan cs i kroppen.
Var nog bara inte beredd på att hjärtat drog iväg sådär under promenaden då jag i övrigt upplevde normal vilopuls på Attentinet under dagen.
Synd för jag gillar som sagt en del av effekterna det ger, hjälper verkligen med det exekutiva.
Rikrigt så enkelt som att den första har "gått ur" är det inte, kroppen bryter ned läkemdelet succesivt vilket gör att även när det känns som att effekten dalat en liten stund så ligger ändå en relativt stor mängd kvar, så att ta 5 + 5 + 5 kommer troligtvis att kännas snarare som att ta 5 + 7,5 + 10. Jag tar till exempel 7,5mg attentin och 30mg elvanse på morgonen (alltså över 50% av min dagsdos direkt på morgonen) vilket ger en god grundeffekt, sen tar jag 20mg elvanse vid 11-12 (eventuellt 2,5mg attentin vid behov) och sen 2,5-5mg attentin vid 15-16 på så sätt får jag en relativt jämn effekt över hela dagen genom att ta mindre och mindre. Du skulle kunna testa att ta 5 + 3,25 + 1,75 (går ju att dela dom ganska väl i 2/3). Alternativt 5 + 2,5 + 2,5.
Citat:
Ursprungligen postat av
Fanvadnice
Tack för klargörande ang ekvivalens. Trodde lite naivt att 5 mg Attentin var lika med 5 mg Elvanse, det var vad min läkare hävdade. Blir så trött på inkompetensen. Skönt att din puls ligger relativt stabilt!
Ja det är faktiskt skrämmande att alla läkare som skriver ut dessas läkemdel inte har koll på det, står ju liksom på FASS. Klistrar in en lista på hur mycket olika doser elvanse motsvarar i rent dexamfetamin:
Innehållsdeklaration
Den aktiva substansen är lisdexamfetamindimesylat.
En kapsel 20 mg innehåller 20 mg lisdexamfetamindimesylat, motsvarande 5,9 mg dexamfetamin.
En kapsel 30 mg innehåller 30 mg lisdexamfetamindimesylat, motsvarande 8,9 mg dexamfetamin.
En kapsel 40 mg innehåller 40 mg lisdexamfetamindimesylat, motsvarande 11,9 mg dexamfetamin.
En kapsel 50 mg innehåller 50 mg lisdexamfetamindimesylat, motsvarande 14,8 mg dexamfetamin.
En kapsel 60 mg innehåller 60 mg lisdexamfetamindimesylat, motsvarande 17,8 mg dexamfetamin.
En kapsel 70 mg innehåller 70 mg lisdexamfetamindimesylat, motsvarande 20,8 mg dexamfetamin.
Eftersom Attentin är (så gott som) rent dexamfetamin så är 5mg just 5mg.