2022-03-26, 01:01
Medlem
neuron-drones avatar
Min läkare säger att bara oxazepam, diazepam och klonazepam ska finnas kvar. Den första för "svår ångest" och de andra för t ex epilepsi. Kanske då eventuellt att de kan få användas i psykiatrin.

Jag skulle gärna sluta ta benso om det fanns något annat som hjälper. Vissa får hjälp av SSRI och visst. De har hjälpt min OCD väldigt mycket. Men inget annat. Inte GAD som jag hade ett tag och inte panikångest. En del får hjälp av SSRI för all ångest. Men det är många som inte har den effekten. Dessutom löper man alltid en risk med SSRI att har man minsta deppgener så kan man hamna i kronisk depression av dem.

Jag har nöjesmissbrukat, men då finns det roligare preparat än benso. Enda gången jag känt det varit värt att missbruka benso är de väldigt flummiga RC som funnits. Kanske finns det folk som kan flumma på Sobril men för mig låter det konstigt.

Värsta är ju att de är så helvetes kroppsligen beroendeframkallande. Jag önskar att man förr behandlat dem mer med respekt. Och bara förskrivit varje dag för de patienter som skulle dö annars. Jag hade nog klarat mig med varannandagsbruk och då är det svårt att bli beroende. Men på den tiden var det inte så noga. Då hade man inte fått en massa nu medelålders personer som har ett beroende. Inte så att man vill bli hög, man vill bara ha bort ångesten, men kroppen slår ju bakut och man kan dö om man gör CT på benso efter några års bruk. Nu tar de oss som varnande exempel. Men det är inte bensons fel att jag är beroende. Det är deras fel som inte förstod skillnaden att ta medicinen några gånger i veckan mot varje dag. De straffar patienter för något de ställt till med.

Jag trodde att den senaste ångestmedicinen som kom var Buspar. Men nu har det visat sig att Buspar är neuroleptika, det visste man inte då. Så senaste ångestmedicinen bortsett från Lyrica är benso. Som funnits i 50 år. Dvs ingen forskar i ångestmediciner. Ska patienten straffas för det?

Istället för att pumpa ut fler och fler neuroleptika och SSRI så kan väl läkemedelsbolagen få lite press på sig att utveckla ångestmediciner?

Det är så otroligt tramsigt att vi i Sverige skriver ut allergimediciner och påstår att de hjälper mot ångest. Ja, i enstaka fall där personen känner att bli drogad och seg är att bli lugn. Men för oss andra blir man bara seg i kroppen, hjärnan speedar på som vanligt. Och en ganska vanlig biverkan av deras kära Atarax är att man blir hoppig, dvs man skräms av minsta lilla. Inte så bra om man försöker bli mer avslappnad.

Känner man till bensons natur kan man klara att ta den som medicin. Men då måste läkaren förmedla kunskap till patienten. Att viss ångest måste få finnas. För benso är dunder och fantastiskt för att höja livskvaliteten. Dvs man kan börja ta benso mot extrema panikattacker. När det hjälper börjar man ta mot gnagande ångest. När det hjälper börjar man ta mot ångest som man faktiskt skulle kunna hantera. Men man blir beroende av att bli normal. När man ser att medicinen hjälper så vill man bli så bra som det går, istället för att bara ta mot det värsta. Läkaren och patienten får diskutera var man drar gränsen då man får ta. Men det är ju inga läkare som pratar med patienter numera, de pratar mot dem.

Jag blir lite rädd när jag ser väldigt psyksjuka personer bli nekade lugnande. De testar att ge dem alla kategorier psykmediciner och inget hjälper. Då ger man upp och säger att det är allt vi har. Så dödar man patienter rätt kvickt.

Att man slentrianutskriver neuroleptika mot ångest fattar jag inte. Det är som de har glömt att det är skadliga grejer som bara ska skrivas ut till psykotiker. Och har man en viss sorts kroppskemi kan man få extremt mycket värre ångest av neuroleptika. Men läkarna tror inte att det kan hända.

Om jag skulle ställa mina erfarenheter av modern neuroleptika mot benso AT så ligger de samma på ångestskalan.

Men som jag sagt, ge mig en medicin som bara tar bort ångest utan flumpotential. Jag skulle ta den. Folk vill inte vara beroende.

Jag blir även rädd när så många köper medicin online. Det kan vara vad som helst gift. Och snacka om kostnad för personen. Och att man kan bli tagen av polisen. Det känns helt sjukt. Folk vill bara överleva.
Citera
2022-03-26, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Lorazepam finns tillgängligt.

Benzo används fortfarande inom akut psykiatri och det har överhuvudtaget ingen som helst plats som kronisk behandling.
2 veckor lågdos med detta nervgift kan förstöra dig så hårt att du inte har något annat alternativ än att ta ditt liv. Lorazepam blev jag själv ett offer för. Räckte med några få doser för att bli såpass skadad att det är ett under att jag ens lyckats läka från det. Tog över 2 år och under ett helt år låg jag och hade ryckningar och skrek rakt ut i ångest. Alla möjliga bisarra symptom i form av synrubbningar, magproblem och smärtor överallt. Det sjukaste jag någonsin varit med om. Akatisin var bisarr.
Gode gud vilket gift det är.
Nystagmusen får jag leva med livet ut troligtvis.

Ojdå! Dessa symtom har jag aldrig hört talas om. Måste ha varit en dålig batch. Hela 2 år efteråt dessutom..
Kan du inte berätta lite mer om hur du kom fram till att det är just Lorazepam som är boven?

Benso är ju annars ett sjukt bra preparat med god effekt, som räddat många liv genom årens lopp.
Senast redigerad av lardasss 2022-03-26 kl. 01:13.
Citera
2022-03-26, 01:20
Medlem
Lorazepam finns fortfarande inom sjukvården för att behandla epilepsi / krampanfall: https://www.fass.se/m/produkt/20180404000166/public/tabproduct

Finns också som 1 mg tablett även om den nog inte skrivs ut av psykiatriker så ofta.
Citera
2022-03-26, 01:25
Medlem
neuron-drones avatar
Har aldrig hört om att man blir skadad av några få benso. Men jag betvivlar det inte heller. Det kan hända med vilken medicin som helst, så benso är inte speciell. Den räknas som väldigt ogiftig och de flesta reagerar bra. Har hört om folk som fått sina liv förstörda av bara några antibiotikapiller med, men samma där, de flesta reagerar inte så.
Citera
2022-03-26, 02:10
Medlem
Zuzumbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Har aldrig hört om att man blir skadad av några få benso. Men jag betvivlar det inte heller. Det kan hända med vilken medicin som helst, så benso är inte speciell. Den räknas som väldigt ogiftig och de flesta reagerar bra. Har hört om folk som fått sina liv förstörda av bara några antibiotikapiller med, men samma där, de flesta reagerar inte så.

Vet inte vad du söker svar på, också medveten om att du inte är TS.

Ligger en agenda inom psykiatrin i att börja fasa ut bensodiazepin-behandling. Detta har blivit mer eller mindre praxis, praxis föreligger där i att man också är mer restriktiv i förskrivningen av bensodiazepiner. De patienter som stått under dosering under längre tid är man mindre restriktiv emot.

Agendan ser numera ut något i stil med:

1. Fentiazinderivat, även Atarax
2. SSRI
3. Möjligen Oxazepam (om man har tur)
4. Låg-dos neuroleptika (2:a gen)
5. Lite mer potentare bensodiazepin-typ

Men med det sagt, man ska inte sitta och acceptera att man har en kraftfull ångest-problematik, söker hjälp hos Vården, och får fentiazinderivat eller Atarax utskrivet - det hjälper ju föga. Som patient måste man beakta sitt eget mående, ditt egna mående är PRIO 1. Får du INTE hjälp hos Psykiatrin, så SKA du införskaffa potenta bensodiazepiner på egen hand. Här någonstans blir det en gråzon till att det kan vara olagligt, men "summa summarum" så kan det råda under "nöd", eftersom att Psykiatrin har fallerat i att kunna medicinera sin patient. Finns få fall i Sverige, men man skulle kunna dra det vidare om man döms för innehav, och det finns svart på vitt att dålig effekt setts på medicinerna man förskrivits med tidigare...

Upp till var och en. Håll inte på och reflektera kring vad som är lagligt eller inte när ni väl hamnar i en svår ångest-problematik, och ej får hjälp via Psykiatrin. Prio 1 är erat mående, potenta bensodiazepeiner (ej Oxa) i teurapetisk dos, är mycket effektiva. Det går att fixa på andra sätt!
Citera
2022-03-26, 02:17
Medlem
Japp bättre med en död människa än en som går på medicin hela livet om man är så pass defekt man inte klarar sig utan.

Genpoolen har blivit smutsig sen den moderna medicinens intåg.
Citera
2022-03-26, 02:35
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuzumba
Vet inte vad du söker svar på, också medveten om att du inte är TS.

Ligger en agenda inom psykiatrin i att börja fasa ut bensodiazepin-behandling. Detta har blivit mer eller mindre praxis, praxis föreligger där i att man också är mer restriktiv i förskrivningen av bensodiazepiner. De patienter som stått under dosering under längre tid är man mindre restriktiv emot.

Agendan ser numera ut något i stil med:

1. Fentiazinderivat, även Atarax
2. SSRI
3. Möjligen Oxazepam (om man har tur)
4. Låg-dos neuroleptika (2:a gen)
5. Lite mer potentare bensodiazepin-typ

Men med det sagt, man ska inte sitta och acceptera att man har en kraftfull ångest-problematik, söker hjälp hos Vården, och får fentiazinderivat eller Atarax utskrivet - det hjälper ju föga. Som patient måste man beakta sitt eget mående, ditt egna mående är PRIO 1. Får du INTE hjälp hos Psykiatrin, så SKA du införskaffa potenta bensodiazepiner på egen hand. Här någonstans blir det en gråzon till att det kan vara olagligt, men "summa summarum" så kan det råda under "nöd", eftersom att Psykiatrin har fallerat i att kunna medicinera sin patient. Finns få fall i Sverige, men man skulle kunna dra det vidare om man döms för innehav, och det finns svart på vitt att dålig effekt setts på medicinerna man förskrivits med tidigare...

Upp till var och en. Håll inte på och reflektera kring vad som är lagligt eller inte när ni väl hamnar i en svår ångest-problematik, och ej får hjälp via Psykiatrin. Prio 1 är erat mående, potenta bensodiazepeiner (ej Oxa) i teurapetisk dos, är mycket effektiva. Det går att fixa på andra sätt!

Jag riktade just det till killen som fått massa dåliga biverkningar från benso.

Resten riktar jag mot dig. Det är viktigt att komma ihåg att trots att vi har ganska lika vård i Sverige så är den inte helt lika. Så här skulle det se ut där jag bor: 1. SSRI 2. Byte till annan SSRI. 3.SNRI. 4. Antihistaminer och neuroleptika utan antipsykotisk effekt. Ibland tillsammans med 2 och 3. 4. Modern neuroleptika.

Min region nyutskriver inte oxazepam eller diazepam. Kanske väldigt sällan. Däremot kan eventuellt folk få fortsätta ha dem men många CT:as. Mer kraftfulla benso är helt förbjudna. Jag själv tar Xanor och får åka 2 timmar enkel resa för recept i annan region.

Vad gäller att köpa knark. Det går att hantera benso och även smärtstillande om man har en läkare som håller koll på en och som bryr sig på riktigt. Det är extremt svårt att hamna på en bra dos om man ska medicinera sig själv. Jag har varit rätt duktig på det, men det skulle aldrig hålla i längden. Och då är jag disciplinerad. Ska man verkligen självmedicinera måste man ha en kunnig kompis som håller ens medicin och ger en bara det man ska ha.
Citera
2022-03-26, 03:02
Medlem
09GRs avatar
Benso fungerar dunder för personer med ångest men det är ingen behandling man kan stå på under en längre tid pga sjukt snabb toleransutveckling. Du måste veta vart din ångest kommer ifrån och behandla grunden och inte bara symtomlindring (benso).
Citera
2022-03-26, 03:08
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 09GR
Benso fungerar dunder för personer med ångest men det är ingen behandling man kan stå på under en längre tid pga sjukt snabb toleransutveckling. Du måste veta vart din ångest kommer ifrån och behandla grunden och inte bara symtomlindring (benso).

Vad hjälper det att man vet var den kommer ifrån? Ge ett exempel som är vanligt som skapar ångest som man inte själv fattar orsaken.

Min läkare sa att det finns statistik på toleransutveckling och att ju mer ångest, desto mindre toleransutveckling.

Man ska inte stå på benso för länge för man blir dum i huvet som jag.

Däremot har jag 1 mg Xanor idag och det var min startdos för 20 år sedan.
Citera
2022-03-26, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ypsilonsport550
Nitrazepam är borta.
Flunitrazepam är borta.
Halcion är borta.
Lorazepam borta.

Sobril är borta. Dock finns generican oxascand kvar.

Finns någon bensodiazepin kvar om 10 år?

Har socialstyrelsens och i förlängningen läkarnas hysteriska rädsla för bensodiazepiner spårat ur?
Hur många självmord stinna på allergimediciner, neuroleptika, och SSRI som hade behövt stöd av benso tål samhället?
Är en död människa bättre än en som kanske utvecklar ett lågdosberoende? Eller för den delen knarkar på det?
Det finns de som måste ha denna typ av medicin för att överleva. Människor där inte de kraftigaste SSRI/SNRI preparaten ens med tillägg räcker. Inte ens tricykliska.

Hör och läser om allt fler som lider enormt och blir nekade adekvat medicinering trots klanderfria journaler. Dödsångest som vardag.

Svarta marknaden växer och Svensson tvingas bli kriminell för att klara vardagen, jobb och kanske överleva.
Är det bättre att Svensson göder kriminella med källarpressade piller som innehåller gud vet vad från forna öststater mm?

Uppfattat att samma rädsla och hysteri finns kring opiater där människor med oerhörda smärtor får paracetamol och NSAIDer. Detta senare är dock för en annan forumsdel men har kopplingar.

Vill inte att tråden handlar om att knarka på bensodiazepiner.
Fokus ska ligga på minskat antal preparat, sjukvårdens restriktiva rena rädsla att förskriva dom.
Och dess konsekvenser för de som verkligen behöver dom medicinskt.
Äter clonazepam sedan 35 år tillbaka 2mg mer eller mindre.
Mot mina katatona syndrom.
Får tillbaka mina känslor även kan känna naturlig ångest samt verkligheten kommer tillbaka.
Citera
2022-03-26, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Lorazepam finns tillgängligt.

Benzo används fortfarande inom akut psykiatri och det har överhuvudtaget ingen som helst plats som kronisk behandling.
2 veckor lågdos med detta nervgift kan förstöra dig så hårt att du inte har något annat alternativ än att ta ditt liv. Lorazepam blev jag själv ett offer för. Räckte med några få doser för att bli såpass skadad att det är ett under att jag ens lyckats läka från det. Tog över 2 år och under ett helt år låg jag och hade ryckningar och skrek rakt ut i ångest. Alla möjliga bisarra symptom i form av synrubbningar, magproblem och smärtor överallt. Det sjukaste jag någonsin varit med om. Akatisin var bisarr.
Gode gud vilket gift det är.
Nystagmusen får jag leva med livet ut troligtvis.
Aldrig att 2v låg dos skulle göra det med någon, låter mer som att du varit allergisk mot dom och tagit skada i hjärnan på något sätt.

Har käkat 1000tals lorazepam med annan bens också i år och aldrig fått något liknande förutom när jag såklart tänder av, vilket man knappt gör efter 2 veckor låg dos om man inte har det sköraste psyket på denna planet.
Citera
2022-03-26, 08:57
Medlem
BirosKorlaffs avatar
Aldrig sett någon drog paja människor på det sättet som benso gör. Bästa vore om det försvann helt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in