Citat:
Ursprungligen postat av
Reiwa
Nu när det börjar bli mer och mer uppenbart att Ryssland förlorar kriget kan man diskutera vad som händer härnäst.
Kommer Putin:
a) dra sig tillbaks från Ukraina(och kanske behålla kontroll över Donbass) och utse någon sorts syndabock för att rädda ansiktet
b) eskalera ännu mer(kanske utanför Ukraina till och med) för att se om omvärlden vacklar och släpper på sanktioner och så vidare
Jag tror tyvärr att man inte kan utesluta alternativ b. Putin verkar i det närmaste ha blivit besatt av sina vanföreställningar och grandiosa visioner om ett Stor-Ryssland och hans roll som en historisk figur. Att han av vissa även beskrivs som en gambler är oroande.
Jag skulle ge 75% för a, och 25% för b i dagsläget.
Den springande punkten är nog frågan om Putins makt och hans liv.
Helt uppenbart försöker man nu sälja hela invasionen med att allt går bra och att man fokuserar på att erövra rostande verk och potatisåkrar nära Donetsk.
Räcker det som vinst?
Jag tror som du att om det här fortsätter kommer Putin frestas att använda andra vapen, för han vill gärna ha en seger.
Mängder av människor har tänkt samma sak och menar att situationen är farlig, för Putin kan spela kort som ingen vill se.