2022-03-25, 22:55
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Har Ts några exempel på tomaterna hen gnäller över?

Jag vet inte om jag gnäller, jag tycker frågan är väldigt viktig.

Argumentet "allt är soltorkat" håller inte. I sådant fall är allt saltat, rökt etc. Allt har ju utsatts för någon form av konserveringsmetod.

Mervärdet för kunden är ju här att dessa tillverkats hantverksmässigt och kanske energisnålt.

Hur kan vi då tillåta att dom möjligen inte torkats i solen?

Jag kom på en liknande men faktiskt värre matlögn, rökta charkuterier är oftast ångade i rökarom. Det röks också såklart, men det är en krångligare process.
Citera
2022-03-25, 23:04
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Soltorkade tomater är inte någon skyddad term. Precis som pasta eller nudlar.

Men lyckligtvis är den självklar och lätt att förstå, DEN HAR TORKATS I SOLEN. Det finns liksom inget utrymme för missförstånd.

https://www.parsons.se/sortiment/7742/basturokt-emilskinka/?gclid=Cj0KCQjw0PWRBhDKARIsAPKHFGhUJ2_8qvaUuoBm_2D NB3yVCl7kSall4HFl1foyVVBPspX9WdFReD4aArThEALw_wcB

Här är ytterliggare en matlögn. Brukar företagets VD bada med skinkorna? Har han i sådant fall duschat först? Om inte vill du han hans ande på din frukostmacka? Pubis mellan tänderna kanske?

Detta blir bara värre och värre.
Citera
2022-03-25, 23:11
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enblandandra
Måsten finns - felaktig information måste uteslutas. Ditt exempel kanske funkar, men dina holländska morötter får tex inte säljas som svenskodlade.

Håller med såklart men varför accepteras det att ugnstorkade tomater säljs som soltorkade?

Handsaltat bacon säljs exempelvis, här måste det varit en hand inblandat, duger en plasthand eller apnäve?
Citera
2022-03-25, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Torkning av mat är en uråldrig konserveringsmetod, det upptäcktes sannolikt i samband med att folk ville spara mat för att inte svälta ihjäl utanför skördeperioden.

Så att tanken var, vi lägger ut maten i solen, så får vi se vad som händer, för vi har för lite mat??

Därefter: "Oj då, tomaten ser väldigt annorlunda ut, så den är säkert god att äta nu"
Citera
2022-03-25, 23:34
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Så någon tänkte?

Japp, precis så gick det till
Citera
2022-03-25, 23:51
Medlem
Sommarvikingens avatar
Nästan allt som säljs i livsmedelsbutikerna är falsk marknadsföring. "Rå" rödbetsjuice som egentligen inte är rå eftersom den är pastöriserad. "Färsk" mjölk som egentligen inte är färsk eftersom den har transporterats till ett mejeri med mellanhänder och pastöriserats. Yoghurt med "bakteriekultur" som troligtvis inte ens är riktig bakteriekultur eftersom bakterier dör när mjölkprodukter pastöriseras. Ekologisk gurka som inte är ekologisk eftersom dom ofta smörjer in den med ett petroleum-baserat wax uppepå skalet. Listan kan göras lång.
Citera
2022-03-26, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Finns inga måsten i marknadsföring, processar du holländska morötter i Sverige säljs de givetvis som svenska, för det gillar kunden att köpa.

Man kan också ta skinkan från en holländsk gris, slänga på lite kryddor i Sverige och vips så har man en "svensk" flintastek
Citera
2022-03-26, 00:19
Avslutad
Det är mycket som är fake i butiken..
Ta tex färsk juice haha...
Oftast 8-12 månader gammal och själva juicesmaken är tillsatser som dom lägger i...

Allt är en scam och vi köper det
Citera
2022-03-26, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Ja, soltorkade tomater, det låter ju gott! Man tänker sig att lille Pedro skivat upp och lagt dom på lakan på familjens terrass någon gång mellan läxläsningen och att han mjölkar getterna.

Jag tycker tyvärr det smakar illa, men det är ganska fint och ger exv foccacian en viss rustik elegans. "Torkade tomater" låter ju heller inte så aptitligt.

Men långt ifrån alla soltorkade tomater har torkats i solen. Jag tippar att merparten torkats på annat sätt.

Men hur får man sälja soltorkade tomater som inte är soltorkade under samma varubenämning? Jag tycker det är enkelt, antingen är dom soltorkade eller inte?

Hade jag sålt handskalade räkor som varit körda genom en maskin hade ju jag legat illa till.

Har du läst om korruptionshärvan på ICA i veckan? Just det. Korruption.
Citera
2022-03-26, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enblandandra
Om tomaterna torkar under månen sken måste de marknadsföras som måntorkade på samma sätt som soltorkade tomater måste vara torkade i solen. Låter lite magiskt på något sätt.

Eller handtorkade tomater om de ligger i handen och torkar. Helt logiskt och solklart.

Nej. Månen har inget eget ljus utan reflekterar ljus från solen. Alltså är även måntorkade tomater faktiskt soltorkade.
Citera
2022-03-26, 04:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Så att tanken var, vi lägger ut maten i solen, så får vi se vad som händer, för vi har för lite mat??

Därefter: "Oj då, tomaten ser väldigt annorlunda ut, så den är säkert god att äta nu"

Människor har sen urminnes tider torkat all möjlig mat så det inte möglar lika fort.
Hur jävla dum är du?

Ont. Har själv funderat på ts frågeställning. Står det ens soltorkade på produkterna eller är det bara en benämning folk kör med?
Citera
2022-03-26, 07:45
Medlem
immenhusens avatar
Du ”tippar” alltså på att merparten av de soltorkade tomaterna som säljs ej är soltorkade? Kom gärna med ett faktiskt exempel som vi kan utgå ifrån, än ett rent antagande.

/AI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in