Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-03-25, 20:10
Medlem
Tråknicks avatar
Ja, soltorkade tomater, det låter ju gott! Man tänker sig att lille Pedro skivat upp och lagt dom på lakan på familjens terrass någon gång mellan läxläsningen och att han mjölkar getterna.

Jag tycker tyvärr det smakar illa, men det är ganska fint och ger exv foccacian en viss rustik elegans. "Torkade tomater" låter ju heller inte så aptitligt.

Men långt ifrån alla soltorkade tomater har torkats i solen. Jag tippar att merparten torkats på annat sätt.

Men hur får man sälja soltorkade tomater som inte är soltorkade under samma varubenämning? Jag tycker det är enkelt, antingen är dom soltorkade eller inte?

Hade jag sålt handskalade räkor som varit körda genom en maskin hade ju jag legat illa till.
Citera
2022-03-25, 20:27
Ändå trevligt att någon tänker även på dessa frågor. Just vad som är soltorkade är en definitionsfråga. Betyder soltorkade mer än 50% torkade av solen, mer än 1%, 00000,1% osv...?
Det räcker med att du öppnar fönstret en sekund och en enda stråle sol kommer in så är tomaterna verkligen torkade av solen.
Du kan lägga tomaterna i en mörkt rum och ändå korrekt benämna dom som soltorkade, då en viss strimma ljud alltid sipprar in.
Citera
2022-03-25, 20:32
Medlem
Milton.Millss avatar
Skitsamma vad det heter eller hur det görs, det duger fint till gratänger.
Citera
2022-03-25, 20:43
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fattighjonas
Ändå trevligt att någon tänker även på dessa frågor. Just vad som är soltorkade är en definitionsfråga. Betyder soltorkade mer än 50% torkade av solen, mer än 1%, 00000,1% osv...?
Det räcker med att du öppnar fönstret en sekund och en enda stråle sol kommer in så är tomaterna verkligen torkade av solen.
Du kan lägga tomaterna i en mörkt rum och ändå korrekt benämna dom som soltorkade, då en viss strimma ljud alltid sipprar in.

Detta stämmer såklart, ett bra svar. Å andra sidan så borde iofs allt som kommit i kontakt med solljus kunna benämnas som soltorkat.

Säg såhär: jag är väldigt stark miljövän och uppskattar extra att tomaterna är torkade i solen, jag vill inte att de varit i någon energikrävande ugn i nåt moralbefriat land. Isf är detta ju ett solklart fall för årets matbluff.
Citera
2022-03-25, 21:05
Icke soltorkade tomater är en omöjlighet även om dom plockas nattetid. I den lilla stund dom hålls i handen så kommer ändå en minimal mängd solljus garanterat hinna träffa tomaterna, reflekterat solljus av t.ex. Månen m.m.
Man kan tom säga att all mat alltid till 100% är soltorkad då en liten "torka" kan räcka för att uppfylla hela kriteriet soltorkad.
Citera
2022-03-25, 21:56
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Har Ts några exempel på tomaterna hen gnäller över?
Citera
2022-03-25, 22:04
Medlem
En annan, ren spontant tanke jag kommit på när det gäller soltorkade tomater, är hur man kom på den här grejen en gång i tiden?

Var det som att någon tappade/glömde en tomat liggande på marken när de plockades, och sedan efter ett tag såg vad som hänt, fick en första tanke "den här säljer vi till Sverige, de dumma äter allt" eller hur var det??
Citera
2022-03-25, 22:07
Medlem
Enblandandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fattighjonas
Icke soltorkade tomater är en omöjlighet även om dom plockas nattetid. I den lilla stund dom hålls i handen så kommer ändå en minimal mängd solljus garanterat hinna träffa tomaterna, reflekterat solljus av t.ex. Månen m.m.
Man kan tom säga att all mat alltid till 100% är soltorkad då en liten "torka" kan räcka för att uppfylla hela kriteriet soltorkad.

Om tomaterna torkar under månen sken måste de marknadsföras som måntorkade på samma sätt som soltorkade tomater måste vara torkade i solen. Låter lite magiskt på något sätt.

Eller handtorkade tomater om de ligger i handen och torkar. Helt logiskt och solklart.
Citera
2022-03-25, 22:11
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
En annan, ren spontant tanke jag kommit på när det gäller soltorkade tomater, är hur man kom på den här grejen en gång i tiden?

Var det som att någon tappade/glömde en tomat liggande på marken när de plockades, och sedan efter ett tag såg vad som hänt, fick en första tanke "den här säljer vi till Sverige, de dumma äter allt" eller hur var det??

Torkning av mat är en uråldrig konserveringsmetod, det upptäcktes sannolikt i samband med att folk ville spara mat för att inte svälta ihjäl utanför skördeperioden.
Citera
2022-03-25, 22:14
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enblandandra
Om tomaterna torkar under månen sken måste de marknadsföras som måntorkade på samma sätt som soltorkade tomater måste vara torkade i solen. Låter lite magiskt på något sätt.

Eller handtorkade tomater om de ligger i handen och torkar. Helt logiskt och solklart.

Finns inga måsten i marknadsföring, processar du holländska morötter i Sverige säljs de givetvis som svenska, för det gillar kunden att köpa.
Citera
2022-03-25, 22:35
Medlem
Enblandandras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Finns inga måsten i marknadsföring, processar du holländska morötter i Sverige säljs de givetvis som svenska, för det gillar kunden att köpa.

Måsten finns - felaktig information måste uteslutas. Ditt exempel kanske funkar, men dina holländska morötter får tex inte säljas som svenskodlade.
Citera
2022-03-25, 22:48
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Soltorkade tomater är inte någon skyddad term. Precis som pasta eller nudlar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in